• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Lay offs v Evrope, neni kam udat baterie

    Swedish battery giant announces redundancies amid EU electric vehicles industry struggles – Euractiv
    https://www.euractiv.com/section/politics/news/swedish-battery-giant-announces-redundancies-amid-eu-electric-vehicles-industry-struggles/
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    R_U_SIRIOUS: to si samozrejme muzes myslet, ale (pravdepodobne) na rozdil od tebe, ja jsem diky mymu veku zazil asi nejvetsi technologickej boom ve vyvoji lidstva a vsechny ty technologie jsem videl prichazet, pouzival je jako jeden z prvnich a obcas i videl odchazet. Ucil jsem se jeste na gymplu programovat Cobolem a Fortranem na derny stitky (haha, jojo, az tak jsem starej :-), tehdy bpocitace zabiraly celou klimatizovanou mistnost :-) Sam jsem mel jeden z prvnich pocitacu, na architekture jsme programovali vypocet perspektivnich pohledu na programovatelnejch kalkulackach, 3D CAD jsem pouzival v dobe, kdy ani tady v CH to jeste dlouho nebyla ani ve 2D samozrejmost. Mel jsem jeden z prvnich mobilnich telefonu, pouzival jsem PDA, prvni iPhone atd. Kdyz jsem prijel do ceska a ukazoval jsem kolegum na mym telefonu moje stranky s fotografiema, tak na me koukali jako kdybych prave vystoupil z kosmicky lodi :-) Tak bych mohl volne pokracovat jeste dlouho: sice bydlim v nekolik set let starym statku mimo civilizaci, ale technologie jsem vzdycky pouzival jako jeden z prvnich a absolutne s nima nemam problem. Pokud fungovaly a mely pro me nejakej prinos, samozrejme. Ve srovnani s ceskem jsme tady porad jeste asi tak o deset let pred vama, co se tyce impactu technologii v normanim vsednim zivote - coz ale neni to podstatny. Jak uz jsem psal, technologie ktery maji smysl se vzdycky casem prosadej samy od sebe. Co ale je tezky zmenit je neco co bych nazyval "lidskou podstatou". Neco muze technologicky bejt i mozny, ale neprosadi se to protoze lidi proste fungujou jinak. Asistencni system v aute pouzivam kazdej den, tam kde to ma smysl, a az bude to auto umet jezdit uplne bez my intervence tak ho budu pouzivat taky - pokud teda nebude fungovat tak na hovno jako momentalne u Audi Q3, ktery se me asi trikrat pokusilo na dalnici zabit :-) A ano, ze nekdy bude jakykoli auto umet jezdit samo tam kde bydlim se opravdu zdraham uverit :-)

    Proto moje poznamka, ze pokud k nejakymu sdilenymu pouzivani aut lidi nebudou necim nasilim prinuceny, tak to bude pouzivat stejna mensina jako ted - ktera uz ted je k tomu vetsinou necim donucena. Mobility ma asi 250'000 zakazniku - z nichz vetsina sice ma account, ale to auto pouzijou parkrat rocne. Svycarsko ma asi 9 milionu obyvatel, to vychazi na necely tri procenta lidi, ktery to pro sebe povazujou za prinosny reseni. S technologiema to nema nic spolecnyho, je to proste lidska podstata.

    Tyhle diskuse maj na sobe to pekny, ze clovek stravi par minut vzpominkama, sorry za dlouhej elaborat :-)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Trina plans 2,640 MWh big battery for Western Australia – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2024/09/24/trina-plans-2640-mwh-big-battery-for-western-australia/
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    BLOWUP: Opět haha. Ty kdybys žil v době Julese Vernea, tak patříš k těm, kteří se mu vysmějou. Jak jsem psal, s AI ty změny budou rychlé, takže se toho možná i dožiju.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    R_U_SIRIOUS: samozrejme, jak uz jsem psal, ta "mobility" tu funguje a svy zakazniky ma, prej asi ctvrt milionu. Nemusis se o nic starat, platis mesicne nekolikanasobek toho co by te stal provoz vlastniho auta ale zase jsi zadny nemusel kupovat. Musis si ale to auto jit vyzvednout nekam kde zrovna je k mani a zase ho na nejaky podobny misto jit odevzdat, jak se dostanes tam nebo zase zpatky je na tobe. Funguje to kdyz musis nekam neco odvezt, na denni jezdeni je to moc drahy a na dovolenou do zahranici s tim jet taky nejde, alespon s tim standardnim resenim.

    Ty mluvis o stressu z vlastneni auta, ja to vidim opacne. Zadnej stress s tim nemam, ucty se platej LSV samy, auto stoji pred barakem respektive na mym soukromym parkovisti pred dverma kancelare, jednou tejdne natankuju a jednou za rok je na kontrole v garazi. Zato je jenom moje, nikdo mi v nem nesmrdi a je mi k dispozici kdykoli ho potrebuju. Predstava ze musim pokazdy kdyz ho potrebuju vyrazet nekam - jak vlastne? na kole? - s kufrem nebo taskou v ruce abych si ho vyzvedl je tak nejak naopak definici krystalickyho stressu.

    Ach ano, roboauta. Opet haha. Tam kde bydlim je tocena silnicka bez krajnic, bez znaceni, kde se auta mijeji krokem protoze je tak uzka :-) Na dalnici mi moje volvo jede vicemene samo, pokud je znaceni dobre videt coz krome stavenist tady u nas vetsinou je. Nase vlada nedavno ohlasila, ze od pristiho roku vyda plne autonomnimu rizeni od BMW a Mercedesu povoleni k provozu na nasich dalnicich. Ale ja osobne proste neverim, ze ty roboauta nekdy mimo mesta a dalnice budou fungovat. A na rovinu: kdybych musel bydlet v meste, tak by mi takovou zivotni katastrofu ani deset roboaut nevyvazilo.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    BLOWUP: Problém je v tom, že si pleteš robomobilitu se stávajícím carsharingem nebo taxi službou. Pokud máš dost peněz na vlastnictví auta, je to tvoje volba do toho povětšinou stojícího stroje vrážet svý peníze. Robomobilia se bude vyznačovat značnou úsporou za dopravu, bude to komfortnější než městská hromadná doprava.

    Já to mám jinak : nepotřebuju se starat o svý auto a nutně ho servisovat a platit ručení a pojištění. Potřebuju se v klidu dopravit z místa na místo a dál se s čistou hlavou o nic nestarat a dát si klidně i víno u známých, namísto, abych půl hodiny hledal parkoviště nebo trčel v zácpě osobáků, kde jede povětšinou jedna osoba.

    Jenomže já tuhle možnost nemám, můžu si zvolit buď vlastní se všema starostma nebo přehřátý a zasmrádlý MHD.
    Takže pro mě to není žádná nouze a spolujízda nebo spoluvlastnictví, je to chybějící možnost navíc vedle stávajících možností.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    R_U_SIRIOUS: cimz sis ale sam odpovedel: ty sdileny auta tam maji sanci na preziti protoze pro urcity lidi je vlastnictvi svyho auta neunosny, financne nebo protoze nemaj parkoviste. Nedelaj to proto ze by to tak chteli, ale protoze jim nic jinyho nezbejva. Coz je klasicky reseni z nouze a ne inovace. Inovace je neco co lidi chtej sami od sebe.

    Stejne tak nikdo starsi nez tricet nebude dobrovolne bydlet v nejakym spolubydleni, od urcityho veku mu bude jasny ze pokud nezvlada platit si vlastni bydleni tak nekde v jeho zivote proste selhal, lhostejno jak inovativni koncept toho spolubydleni to bude.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    BLOWUP: To není úvaha o komunismu, ale budoucí možnost navíc na trhu. Jistě víš, že produktivní ekonomika je hlavně o maximalizaci různých možností. Některá se ukáže jako vhodnější, jinou průmyslová evoluce vytlačí novou možností. Takže to není vize, ale budoucí projekt.

    V Japonsku je osobní doprava drahá a převládá veřejná doprava, protože vlastnit auto a jezdit vlastním autem je luxus.

    O ty flotily aut se bude muset někdo starat, včetně čištění od blitek a spermatu, jak jsi psal, což vytvoří nová pracovní místa.

    Nevím, proč bychom se v Evropě měli jen zpovzdálí dívat, jak se za oceánem létá na Mars a obdivně tleskat. Je potřeba inovativního myšlení.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    PES: jenže ona takhle vypadá mapa si to celýho světa
    PES
    PES --- ---
    Čína a Afrika: jak si velmoc za 20 let podmanila Afriku - Finlord
    https://finlord.cz/2023/01/cina-afrika-si-velmoc-za-20-let-podmanila-afriku/

    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PES
    PES --- ---
    KUTAS: no u spousty těch "novodobých kolonií" je ten dluh vůči Číně pak tvořen úroky (tedy fakt suroviny de-facto "zadarmo" ;-))...

    Zambie a čínská dluhová past - Sinopsis
    https://sinopsis.cz/zambie-a-cinska-dluhova-past/

    Čína si za miliardy kupuje Afriku, velkého dlužníka má i v Evropě - Seznam Zprávy
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-finance-cina-si-za-miliardy-kupuje-afriku-velkeho-dluznika-ma-i-v-evrope-252251
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Ad ta Čína - levnější energie by mi smysl dávaly, pak ještě levnější human power. I když u těch lidí bych čekal, že automotive je hodně daleko s automatizací, ale pořád se to auto "nepostaví" samo.
    U těch surovin nevěřím tomu, že by to někdo dával Číně za menší částky než za kolik to prodá do EU. Jakože tím splácí nějaký dluh apod.? To je stejně nějaká investice, kterou chce někdo zpátky. Proto jsem se ptal na podporu ze strany státu přímo automobilkám v Číně. Věřím, že to auto půjde v Číně postavit levněji, ale nevěřím, že to bude, tak zásadní, že by evropské automobilky taky neuměly auta vyrobit levněji a na podobné cenové úrovni jako Čína.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    MAKROUSEK: mno jasný, páč ještě nikdy žádnej stát nevyhlásil bankrot, dluhovej dafault, revoluci, nebo nějaký to znárodnění, a kdyby se to stalo, tak rozhodně ne v Africe...

    Viděl ste pane někdy důl, jak by mi ho mohl někdo ukrást, vždyť je to díra v zemi!
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SHEFIK: my o vlku a US za dvermi

    US to ban Chinese connected car software and hardware, citing security risks | Ars Technica
    https://arstechnica.com/cars/2024/09/us-to-ban-chinese-connected-car-software-and-hardware-citing-security-risks/

    Ted jeste EU a mame opet 'konkurenceschopne' automobilky v Evrope s pridanou hodnotou (software) vyrobku. Baterky a dily muzou zustat z ciny
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    OMNIHASH: No a Cina je ma temer zadarmo, protoze si spoustu statu zavazala dluhovou pasti.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: :)))) Sun-Tzu umřel v šestým století před Kristem, to je jak tvrdit, že Itálie je neoddiskutovatelná vojenská velmoc, protože Romulus a Remus... jinak jak koukám, kam koukám, tak nám ty suroviny furt všichni za tržní ceny dodávaj, to se asi zas plánovači z Eurosajuzu tak nesekli.
    PES
    PES --- ---
    OMNIHASH: zase nepodceňuj Říši středu z nedostatku plánování (to by tam nevznikly takové věci jako Umění války apod.), a chtít ovládnout zdroje surovin není žádná raketová věta pro 5D šachy, to je prostě jedna z prazákladních věcí (na kterou jsme jaksi "demokraticky" zapomenuli v naivní víře, že nám - tedy Evropě resp. tzv. Kolektivnímu Západu aka KoZa - vždy ty suroviny a v požadovaném množství a ještě levně prodá)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: upřímně mě vždycky rozesměje, když kdokoliv, kdo si prožil nezanedbatelnou část života za socíku, je schopnej věřit tomu, že to čínský polytbyro nějak geniálně dlouhodobě strategicky vede, nebo že se plány realizujou podle nějakejch 5D šachů, jak přechcat západ, a ne podle toho, kdo se úspěšnějš vetře do přízně vedení...
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    No v každý firmě jsou v nejhorším stavu tzv. referentská auta. Ty si může půjčit každý. Jednou jsem si takové půjčil a za deště zjistil, že to nemá stěrače, jen takové ty pahejly.
    A stav sdílených kol a koloběžek taky možná trochu vypovídá..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam