• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    PES
    PES --- ---
    CRAZY_IVAN: nemůžu, nemám čas prohlížet a nějak přepočítávat všechny ty obvykle velmi bias-cinklé studie a eko-stopě BEV, nicméně nejlepší je, když se k dosud funkčnímu vozu nemusí vyrábět žádný další...
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    PES: dokážeš aspoň uznat, že je tohle správně: CRAZY_IVAN ? Aby se už ten argument o "nikdy" eko návratnosti elektromobilu v ČR už nemusel nikdy vytahovat?
    PES
    PES --- ---
    HANZS: Evropa si hraje na "vzor" pro zbytek světa...
    ...bohužel v aktuálním provedení to bude tak akorát vzor v tom, jak se sebe-zničit a jak to opravdu nedělat.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    HANZS: moc nechápu tuhle gymnastiku argumentace. Takže obnovitelné zdroje = levné elektrárny = přesun výroby. To znamená, že kdybychom si stavěli v evropě jako jediní tyhle levné elektrárny, tak sem všichni přemístí výrobu. Ale to jsi zase nadával, že to nikdo než evropa nedělá, že to je taky blbě. Ale kdybychom to tedy nestavili a stavěli to jinde, tak se přemístí výroba jinam. Takže vlastně jedinej logickej závěr je, že máme stavět levné elektrárny rychleji než zbytek světa! :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    HANZS: to je daň za tamní ekonomickej model. Já tam jezdím celkem pravidelně, a zas tak k závidění to není. Jako na papíře to vypadá super, ale pokud nejseš v top 10%, co vlastní ty korporátní akcie, tak seš dost bitej, páč ty sueprefkitvní korporáty úspěšně monopolizovaly 90% odvětví, a můžeš si vybrat dělat pro ně, nebo bejt bezďák, díky, to tu radši budu papírově o půlku chudší a odcházet z práce v pět domů a ne v sedm do druhý.
    CROME
    CROME --- ---
    HANZS: Akorat na tyhle planete uz nebude k ziti…
    HANZS
    HANZS --- ---
    CROME: :)) no uvidíme - Trump bude zvyšovat těžbu fosilu, zvát firmy, aby tam vyráběly protože jim dá 150% nižší cenu EE a o 350% nižší cenu plynu a méně regulací než v EU. Takže uvidíme, kde budou za pár let oni a kde my. Za posledních deset let Evropě dost ekonomicky utíkají.
    HANZS
    HANZS --- ---
    PAN_SPRCHA: Jako v číně na to jdou dobře, nabíjení i stojí podle spotu, takže nutí nabíjet v EV v periodách přebytku atd...Ale to není nic, čím by se dal obhajovat evropský greendeal.
    CROME
    CROME --- ---
    HANZS: Obnovitelne zdroje jsou budoucnost vsude, fosilni paliva jsou ekonomicky neudrzitelna.
    HANZS
    HANZS --- ---
    CRAZY_IVAN: jojo, postaví si tam levné elektrárny, korporáty tam přemístí výrobu no a my tu budeme žít nejspíš "bezedných" evropských dotací...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    HANZS: ...a furt má někdo strach, jestli by toho náhodou neudělal víc, než je světovej průměr a nestálo ho to o korunu víc než souseda!
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    HANZS: Obnovitelné zdroje se prosazují i mimo Evropu. Třeba Austrálie už dnes vyrábí okolo 30 % elektřiny z OZE a do roku 2030 chce přes 80 %. Indie má k roku 2023 nainstalováno přes 110 GW obnovitelných zdrojů (bez velkých přehrad) a cílí na 500 GW nefosilní kapacity do roku 2030. V Africe se staví nové solární a větrné projekty dvouciferným tempem, v Maroku je jeden z největších solárních parků světa (Noor Ouarzazate).
    Evropa se rozhodně nesnaží „zachránit planetu“ sama – její posun v OZE zároveň pomohl snížit ceny technologií, což usnadnilo přechod na čistou energii i v dalších částech světa.
    HANZS
    HANZS --- ---
    JIMIQ: To je asi pravda, ale teda proč si na zachránce planety hrajeme jen v Evropě? No nic... tahle debata se tu vede dokola pořád...
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    HANZS: tak třeba Čína propaguje elektromobilitu jako krok k nezávislosti činy na ropě kterou nemá. A také o menším znečištěním ve městech. Klima tam neřeší. Evropané ukazují na Čínu jak tam roste počet elektromobilů a křičí že jim určitě jde o snižování CO2
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    HANZS: ale ony by se v Indii a Cine postavily i kdyby se tady nezavrely…

    A mozna jeste vic, protoze diky nemecke energiewende solarni panely zlevnily dost na to aby si je mohla dovolit i Cina (2008-2010)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    HANZS: na vzduchový znečištění umře půl milionu lidí v EU ročně, to samo o sobě je task, kterej by se měl vyplatit tak nějak automaticky.
    HANZS
    HANZS --- ---
    PAN_SPRCHA: Já to pořád asi nechápu - za posledních 5 let co se tu zavřely fosilní elektrárny, to samé vyrostlo v Indii a Číně... nevidím pořád ten přínos pro oceány a planetu. Spíš by bylo dobré být energeticky soběstační z důvodu, aby Evropa nemusela škemrat o plyn u Putina nebo Trumpa.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CRAZY_IVAN: já jenom dodám, že nájezd 50km/denně je dost přestřelenej, státní průměr je podle pojišťoven sotva 30
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    PES: https://vtm.zive.cz/clanky/elektromobily-se-vyplati-spalovaky-skodi-prostredi-vic-i-kdyz-zapocitame-vyrobu-elektriny-a-baterii/sc-870-a-231328/default.aspx

    Nicméně i tak elektrické auto u nás vyrovná své výrobní emise s benzínem po ujetí 32 tisíc kilometrů (u varianty s baterií 64 kWh) nebo 18 tisíc kilometrů (u baterie 39 kWh). I v Polsku s vysokým emisním faktorem zaviněným specifickým energetickým mixem se tento dluh vyrovná do 50 tisíc najetých kilometrů.

    ---

    Takže při nájezdu 50km/den jsou to cca dva roky ;)
    Nemluvě o tom, že to do vzduchu nepouští další sračky.
    PES
    PES --- ---
    JIMIQ: s takovým nájezdem se za EV nevyplatí měnit nikdy (a tu slavnou "stopu" takovou výměnou proti stávajícímu vozu vyryje extra hlubokou)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: to jsou blbosti, s nájezdem 50km/den což je většina aut, můžeš jezdit jak chceš. Se ti to dobije o víkendu...

    dnes představili Enyaq 2 s dojezdem 590km
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam