• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    PES: tohle zní docela rozumě a logicky. Jen si teda nejsem jistý tou energo burzou, to by asi musel víc okomentovat PAN_SPRCHA.... z mého laického pohledu nemůžeš úplně nařídit prodávat elektřinu za jinou cenu doma a venku. Krom toho nyní by nám to vyhovovalo, protože jsme vývozce, ale to se díky našemu zaspání s rozšiřováním jaderek v následujících letech asi změní.
    Pak si taky nejsem jistý "rozumně nízkou cenou" z jádra, díky brutálním pořizovacím nákladům.

    Co se týče toho dřeva, tak to rozhodnuté není, ne? Ale teda viděl jsem kachlové kamna, které tohle řízení měly a funguje to úplně neskutečně dobře, chci si to taky pořídit. Rozumím tomu, že motivace k tomu je v tom, že pak to spalování prosbě probíhá výrazně efektivněji a takový to, jak doma na podzim nemůžu otevřít okna, protože lidi roztápí studené krby, to asi řeší.
    Každopádně souhlasím, že na tohle máme čas, dokud lidi topí uhlím, tak bych dřevo vážně neřešil, případně to posunul někam za 2035. Asi by bylo dobré, aby o tom lidi věděli. Jinak mám pocit, že je to zatím v rovině návrhu a ještě nic schváleného nebylo.


    AIST: ne každý má ten automatický kotel... velmi dobře si vybavuji, jak mě sral loni barák asi 100m vzdušnou čarou od nás a letos jaký je to balzám, když přešli na TČ. Topení uhlím je jako přidávat se v 45 k fašistům.
    PES
    PES --- ---
    PAN_SPRCHA: no to si jen projektuješ své vize do jiných, ale prostě řešit technologicky reálně (s ohledem na ekonomiku) a ne hloupě ideologicky.

    Takže pro nás v první řadě
    - jádro + posilovat přenosovou síť (+ dobíjecí stanice)
    - OZE jen pokud k němu bude odpovídající spotřeba či akumulace (kterou si zajistí provozovatel OZE a zahrne do ceny své, tj. pro příklad FVE proti klimatizaci)
    - ceny energie nestanovovat podle závěrného zdroje, ale váženým průměrem podle Výrobce (ten má svoji cenu a marži) v zastoupení objemu (a možnost vybírat si od koho Spotřebitel nakupuje, aby byl tlak na ty drahé snažit se s cenou ;-))
    - neobchodovat na mezistátní energoburze - nejprve (povinně?) vykrýt domácí spotřebu z domácích zdrojů a teprve pak přebytky/nedostatek řešit mezistátně a zásadně nesvazovat cenu energie se spekulativními cenami takové burzy (tj. domácí obchodování s energií by mělo podléhat striktně nákladové cenotvorbě s určitým způsobem limitovanou marží/ziskem, i když z tohoto by se všichni ti spekulanti nejspíš posrali, ale energie se staly nezbytností a bohužel je nelze nechat napospas jen divokému trhu, protože vlastní zdroje se pořizují obtížněji a tenhle "trh" má tendenci spíš ke spekulacím a případně kartelu)

    - s dostatečným výkonem zvláště toho jádra (za rozumně nízkou cenu) lze pak přejít k náhradám ostatních zdrojů např. pro topení/ elektřinou (viz. Francie) a totéž v dopravě (BEV do situací a podmínek, kde mají rozumný smysl - tj. kratší jízdy po okolí, s dostatekem nabíjecích bodů viz. infrastruktura) a už z toho ti klesne potřeba nějaké těžby či dovozu uhlí/ropy/plynu postupně dolů

    - a nedělat ani takové kraviny jako teď aktuálně ten pokus srát se třeba do toho dřeva pro domácnosti či malé firmy a vnucovat technicky/elektronicky závislé topení (= nikdo zjevně nemyslí na krizové stavy, všechno se plánuje jen na "ideální dobré počasí")
    AIST
    AIST --- ---
    PAN_SPRCHA:
    -postavit další 2 atomovky
    -uhlí zatím nerušit
    -bez ropy a plynu se aktuálně neobejdem

    jak to viděj libtardi:
    -všechno zavřít
    -průmysl zrusit
    -oslavovat boha slunce aby co nejvíc svítil na soláry a když bude elektřina, zapnout si ČT kde nutelín bude říkat, jak se máme dobře
    -netopit, vzít si 5 svetrů
    -nejezdit
    -nejíst a když už jo tak jen cvrčky a trávu
    -všechno zdanit
    -nežít

    radši zůstanu u toho uhlí :)
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    PES:
    AIST: vaše Alternativa :

    1) vytěžit všechno uhlí co jde
    2) dovážet uhlí
    3) dovážet více a více ropy a plynu
    4) lízat prdel Putinovi a šejkům prodat jim celou Evropu za trochu energie
    AIST
    AIST --- ---
    PES:
    4-zvýšit cenu elektřiny
    5-zakázat vytápení dřevem a uhlím
    6-zvíšit ceny potravin
    PES
    PES --- ---
    AIST: Máš to nekompletní

    #1 výrobu nejprve vyhnat mimo
    #2 pak zdražit dopravu
    #3 napálit ještě daně na import
    AIST
    AIST --- ---
    KUTAS: Green deal... zdražit... přínos nula...
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    KUTAS: však on je krásným příkladem hesla: čím méně vědomostí, tím silnější názor.

    Zlatý Pes
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    AIST: Vsak plati i za to pokud prijedu z pristavu mimo Evropu a vsichni to zjevne nemaji na salamu, kdyz se poplatky prenasi do ceny za prepravu… ze ty jsi ten clanek necetl?
    AIST
    AIST --- ---
    KUTAS: tak mezi evropskejma přístavama lode tolik nejezdej, takže to je všem na salámu...
    AIST
    AIST --- ---
    PES: tak to je správně, tak to má být... ale ty u kormidla se budou mít dobře... přesně tak jak to je na Kubě... Lidi v bídě, vládní garnitura má všechno...
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    AIST: Ad ropny tanker - to se me ptas na moc detailu, ale ze jsi to ty:
    ******
    Při cestě mezi dvěma evropskými přístavy se lodi účtuje plná cena emisní povolenky, která aktuálně (k 3. 6.) činí 75,63 eur za tunu CO2 nebo ekvivalentu škodliviny, za plavby zahájené nebo ukončené mimo Evropu se platí polovic.
    ******

    Zdroj: https://www.plyn.cz/lodni-emise-siry-nizsi-o-10-zvedaji-teplotu

    Otazku kam jdou penize z emisnich povolenek povazuji v tomto auditku za vtip ;)
    PES
    PES --- ---
    AIST: konečně to chápeš, ne? Lidi nebudou mít NIC a budou ŠŤASTNÍ (povinně)
    AIST
    AIST --- ---
    PES: všechno zakázat, na všechno uvalit dan, lidem co se to nelíbí pozavírat, co je zelený to zadotovat, fabriky pozavírat, průmysl si zničit... to se nám to v EU bude zít skvele :)
    AIST
    AIST --- ---
    KUTAS: takže když ropný tanker spálí 10% svého nákladu na pohon, kolik má zaplatit v přístavu? a v kterých zemích? a kam ty peníze jdou?
    PES
    PES --- ---
    AIST: jo, platí eko-vypalné pokud připlují do přístavu v EU. A brzy (2027?) se mají ty emisenky ještě přitvrdit/zdraží pro lodní (a i leteckou) dopravu...
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    AIST: Myslim, ze v praxi to znamena, ze se to nejak nekontroluje, ale plati v danem pristavu. Nebo mi vysvetli co si mam predstavit pod takovou “kontrolou” a k cemu ma slouzit?
    Ja na to nejsem uplne odbornik, ale podle me normalne vypocitaji podle pristavu a pouziteho paliva/pohonu kolik ma dana lod zaplatit.
    AIST
    AIST --- ---
    KUTAS: jako malý auta do města na elektřinu beru... tam to smysl má... dojez 100km, nabiješ to doma... proč ne...
    dělat velký auta a cpát do toho dotace mi smysl nedává...
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Jinak nechat BEV zivotu bez dotaci = likvidace EU automobilek hlavne Cinou, kde ty dotace maji.

    Ja bych teda sel hlavne smerem dotaci k nabijeckam na sidlistich + dotacemi na levne male auta, i tam mivaji lidi v domacnosti 2 auta a pro to druhe auto je ten use case uz nyni uplne jasny.
    U rodinnych domu muze stacit dotace na FVE + nabijecka.
    AIST
    AIST --- ---
    KUTAS: už vidím jak to v pacifiku někdo kontroluje :D
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    AIST: Neni, precti si o tom neco, od roku 2024 podlrha i lodni doprava emisnim povolenkam.
    AIST
    AIST --- ---
    PES: Přesně... A jdou do toho přes sílu... Ať si nechaj elektro auta žít vlastním životem bez dotací a uvidíme, jak to půjde... Spíš bych se zaměřil na velký nákladní lodě, který udělaj neskutečně víc spalin a to je všem na salámu...
    PES
    PES --- ---
    AIST: jako ve spoustě aplikací fosilní paliva jen tak nenahradíš, ale Evropa to prostě musí zjistit tou nejhorší cimrmanovskou cestou zkoumáním snad všech slepých uliček, kdy cestu do těch slepých uliček navíc ještě direktivně nařizuje plošně všem :-(
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam