• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    PES
    PES --- ---
    R_U_SIRIOUS: vida, minimálně thorium bude v budoucnosti zajímavé pro thoriové reaktory ;-)
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    Není radioaktivní uhlí dobrý na průjem? 😁


    Stavba části D11 zatím bude stát, musí se vyřešit uložení radioaktivního popílku - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/stavba-casti-d11-zatim-bude-stat-musi-se-vyresit-ulozeni-rad/r~f5366eec3baf11f0bb77ac1f6b220ee8/?

    Práce v dotčeném úseku ŘSD preventivně pozastavilo, když se u některých vzorků ze stavby objevily hodnoty radioaktivity až patnáctkrát vyšší proti běžným hodnotám. Pozastavení prací ŘSD oznámilo ve čtvrtek. V pátek odebrali vzorky ze stavby inspektoři Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB). Zjistili, že radioaktivita je mírně zvýšená jen u některých z nich. Úřad v úterý uvedl, že naměřená přírodní radiace není důvodem pro další omezení stavby dálnice.

    Silničáři nyní řeší, jak naložit s asi 30 000 metry krychlovými popílku z haldy před budoucím portálem dálničního tunelu Poříčí. Popílek pochází ze spáleného hnědého uhlí v poříčské elektrárně. Obsahuje radionuklidy draslíku, thoria a radia.
    PES
    PES --- ---
    PAN_SPRCHA: přepočet "na hlavu" to trochu zmírní...
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    PES: u Číny jak použiješ absolutní čísla tak ulítává úplně ve všem.

    20231128043212379
    PES
    PES --- ---
    Njn, bez dotací je to neživotaschopné...
    German eMobility Association Files for Insolvency - Berlin Today
    https://berlintoday.com/german-emobility-association-files-for-insolvency
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    NECROMAN: no a ted procenta a cela EU :) my mame 25%, oni 5…
    PES
    PES --- ---
    NECROMAN: smutné, předběhnou nás prostě ve všem :-(
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    Čína vs Německo v jaderné energetice

    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Vida…

    Česko se zapojuje do výstavby vodíkového koridoru napříč Evropou – 21stoleti.cz
    https://21stoleti.cz/2025/06/02/cesko-se-zapojuje-do-vystavby-vodikoveho-koridoru-napric-evropou/?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Zajimavy vzor - elektrina z onshore a offshore v EU v unorech ruznych let

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Za rok 2023 podil fosilnich paliv na CELKOVE energii v EU byl 67%
    https://www.euronews.com/my-europe/2025/05/29/eu-shows-record-low-energy-use-amid-efficiency-gains-and-renewables-surge

    The EU is still heavily reliant on fossil fuels (67%), but renewables now supply 19.5% of all energy in the EU, up 31% since 2013 and just one percentage point shy of natural gas.

    60% energie je import (ropa, plyn, uhli, uran)
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    SHEFIK: čím méně informací tím silnější názor....
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Staryho psa uz novejm kouskum nenaucis
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES: Ale s tím hovnem a růží je docela dobrý.

    Strč si nos k výfuku auta. Ucítíš 🌹. :-)
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES: Mysleli jsme, že když lidé budou mít přístup k informacím, tak budou méně hloupí.

    Tak (ne) přístupem k informacím to nebylo.

    Tady si to načti a pak přijď se svojí ideologií znova.

    Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/851 ze dne 19. dubna 2023, kterým se mění nařízení (EU) 2019/631, pokud jde o zpřísnění výkonnostních norem pro emise CO2 pro nové osobní automobily a nová lehká užitková vozidla v souladu s ambicióznějšími cíli Unie v oblasti klimatu (Text s významem pro EHP)

    Nařízení - 2023/851 - EN - EUR-Lex
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX:32023R0851
    PES
    PES --- ---
    R_U_SIRIOUS: můžeš hovno zvát růží, ale vždy to bude smrdět jako hovno, takže tohle lakování na růžovo resp. zeleno si nech od cesty, ideoKomise prostě z CO2 nesmyslů neuhne, teď jen "rozvolnila" emise pro započtení automobilkami na 3 roky (aby je to nezabilo hned, protože stále se ještě bojí, že by je lidi ještě stále mohli rozvěšet na kandelábry v Bruselu i jinde)
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES:

    1) Nejedná se o zákaz spalovacích motorů.
    2) Jedná se o nařízení odsouhlasené členskými státy EU, které zakotvuje, že
    Veškeré emise CO2 ze spalovacích motorů u nových vozidel budou od roku 2035 v Evropské unii zpoplatněny.
    3) Legislativa zajišťuje možnost dále využívat spalovací motory poháněné výhradně syntetickými palivy.

    Čili jedná se o prodej nových aut po roce 2035, přičemž součástí je také klauzule, podle níž v roce 2026 komise zhodnotí pokrok a možnosti dosažení stanovených cílů a navrhne případné úpravy.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    PES: Tak jsou lidi co jezdi stavajicimi BEV velke vzdalenosti a nedela jim to zadny problem. V roce 2035 se toho uz vubec nebojim.
    PES
    PES --- ---
    R_U_SIRIOUS: aha, takže zákaz spalovacích motorů od roku 2035 (s tou jakoby krycí možností "přehodnocení strategie" po X letech) je úplně neideologické, jasně, s takovou se opravdu nemáme názorově jak potkat...
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES:

    Prosím tě, jak jsi dospěl k tomu, že někdo ideologicky škrtá spalovací motory pro mobilitu?

    Já si žádných ideologických škrtů nejsem vědom.
    PES
    PES --- ---
    KUTAS: jenže to je "akumulace" v EV, která by vyžadovala převrácení fungování - opět trochu zjednodušeně "elelktromobil je noční vozidlo" (pro upíry) - tj. od soumraku do svítání a pak připojit nabíjet na panely.

    Takže jistě, jako "koncept" je to fajn nápad, ale EV pro dojíždění do práce, kde je parkování s nabíječkami (klidně i "pomalými", teoreticky to lze cpát klidně těch 8 hodin šichty) poháněnými především z panelů na střechách. Jenže to znamená nahradit jen část vozidel (a ne si ideologicky škrtnout všechny spalováky) a navíc s problémem, že to znamená zvětšení počtu vozidel (jedno na všední dny na dojíždění do práce či po městě a "okolo komína") a druhé na delší pojezdy. Takže problém s jejich místem (představ si rodinu, kdy dva EV na dojíždění do práce a popojíždění a-la děti ze/do školy/kroužků poskakující od FVE poháněnou nabíječkou k FVE poháněné nabíječce + jeden spalovák popř. EV + hybrid na delší cesty).

    Ohledně "služeb" totéž - přes den vozidla nabíjíš a od večera do rána jezdí (zásobování apod.) - no to by bylo obrovské přeorání klasického paradigma...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam