• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    NECROMAN: ja dneska presjednal elektriku k EONu, vychazi to financne oproti ppas/innogy/cez nejlip. Fixace do konce 2027, garance snizujici se ceny, plus nejaky financni bonusy za sjednani.
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    ČEZ zlevnil delší fixace u plynu a elektřiny, lidé ročně ušetří tisíce - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-cez-zlevnuje-40543547
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    PES: proč jako daň pro Brusel?
    Výnosy z povolenek jdou z 98% ke státům které je vydávají.
    Do Bruselu jdou cca.2% ze kterých se mají zajistit náklady na provoz systému atd.
    PES
    PES --- ---
    PAN_SPRCHA: vůbec v tom systému neměl být prostor pro spekulanty, pokud to mělo podporovat snižování emisí, tak jediný možný prodej měl být od producenta co ušetřil emise producentovi co neušetřil (popř. z principiálních důvodu ušetřit nemohl)...
    ... jenže ono to zjevně bylo ušité jako sexy pro spekulanty (banky, fondy - schválně s jakou radostí tím budeme financovat penzijní fondy Teutonů apod.) a také jako nová daň pro Brusel (protože na eurofederativní se jim to ještě přímo čelním útokem dovést nepodařilo).
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    R_U_SIRIOUS: kdyby jenom na burze...i třeba nemovitosti jsou věcí spekulací. Taky se proti tomu snaží státy bojovat třeba různými daněmi s držení atd.
    U ovolenek jen nakoupíš, držíš a čekáš stejně jako u komodit.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES

    Pro konzervativní fundamentalisty Brusel is the new třídní nepřítel. :))
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PAN_SPRCHA: Nojono, ale to se týká snad čehokoli, s čím lze obchodovat na burze, ne? Když máš dostatek prostředků, tak můžeš nákupem zvýšit cenu. Proto se v té studii také píše zjednodušeně, že by měla existovat pravidla proti spekulacím...
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    OMNIHASH: doublethink?
    energie můžeš vyrábět, může je nakupovat, můžeš je prodávat, když je zájem zkusíš vyrobit víc pokud můžeš, když není zájem musíš s cenou níž

    povolenky: vydáš konečný počet povolenek na určité období. pokud mají spekulanti dostatek prostředků tak vykoupením můžou vytvořit umělý nedostatek.
    ten systém není dost flexibilní aby reagoval na nákupy spekulantů, pak z toho máš další bitcoin.

    rozdíl od roku 2021 mezi tím co dostaly státy za vydané povolenky a tím kolik za ně nakonec daly firmy atd. je cca 32miliard EUR(můj vlastní výpočet z factsheetu EU kde je objem vydaných a cena vydaných povolenek vs reálná cena na burze).
    tolik zahučelo čistě pro spekulanty a obchodníky. to je strašně moc peněz sakra.

    0002
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    :))) 20 novejch a on tu PES jenom dostal další záchvat nadávaní na grean deal...

    Se mi líbí ten doublethink, jak to všechno musíme nechat na trhu, kromě povolenek, kde je trh největší zlo, který EU kdy vytvořila...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    on i ten slavnej Temelín není žádná levná záležitost, 110 mld výstavba (a to byly vysoké úroky v ČNB, klidně 15% - to hned zdvojnásobuje cenu), pak 3-5 miliard každý rok údržba, 2-3 miliardy palivo a mzdy, sečteno a podtrženo 382 miliard prozatím (110 pořízení, 110 úroky, 4x25 údržba, 2,5x25 mzdy a palivo)
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES:

    Tak ono masové rozšíření spalovacích motorů na úkor elektrického pohonu moc evoluční nebylo díky Benzovi a Fordovi. Byla to součást průmyslové revoluce. Elektromobily jsou evolučně starší vynález.

    Ta "efektivita" byla dána pouze ropnými nalezišti v USA, kdy se nikomu nechtělo elektrifikovat daleké venkovy. Namísto toho se stavěly čerpací stanice.

    Tahle éra levných nalezišť ropy prostě skončila.
    PES
    PES --- ---
    R_U_SIRIOUS: postup je evoluce a nikoliv násilná revoluce (která také ráda požírá své děti, na to si dobře pamatujte)...
    ...no a v podání tupých bruselských byrokratů často absolutně neznalých fyziky, chemie a obecně tvrdých přírodních věd, kteří umí jen direktivně nařizovat a pokutovat (čímž ue systému odčerpají ještě další peníze, které by šly použít lidmi, kteří je vydělali, na zlepšení, ale takto zmizí v byrokratické žumpě s absolutně neefektivní alokací).

    Btw. předčasné a násilné prosazování nehotové a neefektivní technologie OZE jsme tu již zažili, říká se tomu První solární tunel. Stálo (a ještě stojí) nás to 20 let doslova vyhazování peněz do neefektivních a nestabilních zdrojů, které nás stalo ke 2 bilionům, zbytečně zdražilo elektrickou energii (i na přenosu a stabilizaci), místo čehož jsme mohli mít nejenom dostavěný Temelín na 4GW, ale nejspíš i další JE pro Severní Moravu a v procesu i náhradu Dukovan.
    V čemž nám také házela klacky pod nohy politická EUrověrchuška pod vlivem ukřičený u tzv. Zelených v Rakousku a hlavně Německu, kde se zesrala Merkel z možnosti, že by ji mohli kopnout do zadku dříve než překoná venfunkci Kohla (tak byla ješitná, že za to klidně položila budoucnost Evropy na oltář Energiewende a Wir Schaffen Das)...
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES: Mimo realitu seš tady zmasírovanej fosilní lobby jenom ty.

    Emise se týkají všech, kdo zcela zdarma znečišťují vzduch. Takže umělé ceny jsou ceny těch spalováků.

    Ano, v roce 2035 by se měly spalovací motory pro dopravu přestat v EU vyrábět a je to tak správně.

    Hlavním důvodem je vysoká výrobní cena, tvořená náklady na suroviny, které bude možné využít na výrobu něčeho vhodnějšího z hlediska efektivity přeměny energie na práci.
    PES
    PES --- ---
    R_U_SIRIOUS:

    #1 - nemůže, protože cena
    #2 - stejně tak znevýhodnění spalováků (umělé zdražování fyzikálně až absurdními limity, pokuty za flotilové emise, "nastavený" výpočet penále výrobcům za emise tak, že de-facto zničil malá a úsporná vozidla vůči SUV)
    #3 - bude muset, protože zákaz výroby (a pak i dovozu) spalováků, posléze zcela jistě zákaz provozu těch existujících (i když už teď politici jednotlivých států zjišťují jaký průser si nechali odhlasovat a vnutit z EU/EK)

    Ale je marné Vám tady něco psát, lidem po tzv. ekologickou masírkou úplně mimo realitu.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    U všech psů! No toto?

    IEA: Renewables have cut fossil-fuel imports for more than 100 countries

    https://www.carbonbrief.org/iea-renewables-have-cut-fossil-fuel-imports-for-more-than-100-countries/
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    JIMIQ: Aneb když odpůrce direktivního diktátu čehokoliv argumentuje Čínou. 🤦‍♂️
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES:

    Hele, kecáš. Každý si elektromobil koupit může, nikoliv musí.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: bylo ti stokrát vysvětleno, že Čína staví uhelky protože se zbavuje starých s účinností 40% za nové s účinností 55%, které navíc mají různé filtry atd a jejich koeficient využití setrvale klesá.
    Jaderky staví asi o rychlosti 1% soláru
    PES
    PES --- ---
    R_U_SIRIOUS: pragmatismus by to byl, kdyby se to prosazovalo svojí kvalitou a bez direktivních, doslova sebevražedných, nátlaků.

    Btw. i ta oslavovaná Čína staví kromě FVE popř. i VěE jak o závod dál uhelky a také jaderky. Proč asi?
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES: To není "eko" šílenství, ale čirý pragmatismus.

    Spalovací motory jsou komplikované, drahé, neefektivní. A v neposlední řadě smrdí a brzy je nebude čím pohánět, aniž by se to táhlo z Ruska nebo severní Afriky.

    Norové mají ještě nějaké zásoby, ale zrovna v elektromobilitě jedou mocně. Proč asi?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SHEFIK: skoro 2% všech aut jsou elektrické škodovky (takže asi stejně jako u nás? :D )
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam