• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    JIMIQ:
    Radioactive Man vs. The Fossil Fuel Four
    https://www.youtube.com/watch?v=ZztNOHM5zFI
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    já to vidím tak, že čínský rychlovak obnovitelných technologií uhání vpřed, my jednou nohou kulháme dopředu a za tu druhou nás táhne fosil lobby dozadu

    v USA se snaží aspoň plazit, ale Trump umožnil fosil lobby tahat zpět za obě nohy :D
    PES
    PES --- ---
    SHEFIK: jako dnešních zisků mají málo? A když lidem a firmám stát/regulace ty prachy seberou na nesmyslné odpustky, kde se nabalí nejvíc šmelináři, tak na to dovyvinutí nebudou mít tuplem (ty firmy, které to vyvíjí nebo by si kupovaly to vyvinutí) stejně jako nebudou mít lidi na adoptování těch nových věcí...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PES: a jak se presne ty technologie dovyvinou? Kde se na to dovyvinuti maji vzit penize, aby to nikoho nebolelo?
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    ROMANET: jenže pak jedeš někam na vesnici a bavíš se s lidma co dávají dohromady ve svý garáži čtvrt století starýho Focuse aby s nim dojížděli 30 km do montovny, kde taktak uživí rodinu a vysvětluj jim že jim Pražák co jezdí do práce metrem vzkazuje že je to má bolet kvůli lepším zítřkům.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ROMANET: před pár dny byl na cleantechnica článek s palcovými titulky "EV tranzice ve Švédsku spomaluje" a znamená to, že BEV+PHEV mají "jen" 67% podíl
    ROMANET
    ROMANET --- ---
    PES: ropa je taky na finančním trhu a vadí to přesně komu? Ale u povolenky jsou to spekulace.
    ROMANET
    ROMANET --- ---
    PAN_SPRCHA: no zmíněné země západu mají takovou motivaci nechtít spalovací auto, že by se z ní Češi totálně... Tedy že žádný politik ani nezkusil něco takového navrhnout... V Česku se v podstatě může vyplatit koupit starý auto s obří spotřebou, protože cena a spolehlivost vyrovná při malém nájezdu náklady na levný benzín. Na západě by takový výpočet nedával žádný smysl.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PAN_SPRCHA: kdyby se to udelalo relativne tak by jezdili Nemci na benzinove hody do Polska
    Ale navrhovali to myslim Pirati, ze cast vybranych oenez vracet lidem jako uhlikovou dividendu a tam to muzes udelat adresne dle prijmu
    A kdyby se tohle udelalo na urovni cele EU tak na tom Bulhari krasne vydelaji
    PES
    PES --- ---
    ROMANET: účel úplně špatný, správně by mělo být do-vyvinout lepší alternativy tak, aby byly adoptovány uživateli a trhem automaticky.

    Zdražení energií při drahých a nespolehlivých alternativách je prostě jen cesta do pekel (zvláště naspeedovaná ještě vpuštěním těch klima-odpustků na finanční trh, kde půjde jen o maximalizaci zisku pro spekulanty, kteří s nějakým eko nebudou mít nic společného ani z dálky) - akorát to odčerpá finance, které by samí lidé/firmy mohli nasměrovat do těch eko-řešení, pokud by dávaly smysl.

    Ale to je to, co byrokrati v celé přeregulované Uhniji (to se z EU stalo. doslova hnije zaživa) nechápou, neumí a nedokáží, protože si navykli jen poroučet z pozice síly/moci/regulací/pokut. A bohužel ani když to dovedou do sraček, tak nejsou ti politici ani ti byrokrati pohnáni k odpovědnosti (s opravdovými tresty a navíc doživotním zákazem vykonávat cokoli v nesoukromém sektoru, včetně toho, že jakákoliv firma či i neziskovka, kam by zalezli, by byla vyřazena ze všech zakázek pro nesoukromý sektor).
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    ROMANET: jenže problém je pořád v tom samém.
    Pokud to bude bolet Dána nebo Holanďana tak Bulhara to naprosto zruinuje.
    Všechny dopady jdou absolutní a ne relativní. Takže když to bude Čecha bolet, Švéd to ani nepozná.
    ROMANET
    ROMANET --- ---
    VOYTEX: řešení je vždy o zapojení co nejvíce pilíříů. že je benzín levný a chudí jezdí o stopéro protože nejsou socky je trochu jiný téma.
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    ROMANET: Zapadni metropole se zacp a smogu nezbavujou zdrazenim benzinu, sly na to pres bezemisni zony, poplatky za vjezd, desocializaci naroku automobilistu na parkovaci misto (zkus si zaplatit rocni stani v Zurichu), vysoky poplatek za registraci aut v meste, vystavbu oddelenych cyklostezek, znekapacitneni a vysadbu stromu.

    Zdrazeni PHM je jen stratifikacni sikana na chudsi, dokud cesti miliardari tankuji kerosin do tryskacu s 0 % dani. Tam je treba zacit, soucasne se singapurskou urovni zdaneni wankpanzeru, sportaku a vsech samohybu s vykonem letadla, ti maji jezdit na okruhu, ne mezi skodovkama. Kdyz uz trzni meritokracii, tak se vsim vsudy.

    (samozrejme jedina realna zmena nastane s LENR pohony, na ktere by meli prispivat prodejci fosil paliv)
    ROMANET
    ROMANET --- ---
    PES: však to je od začátku účel povolenek.

    nejvyšší čas začít, benzín je nejdostupnější v historii, stojíme v zácpách a kafráme, že máme schodky rozpočtu.
    PES
    PES --- ---
    Aby to lidi bolelo. Ekonom vysvětlil, proč nové emisní cíle EU povolenky ještě víc zdraží - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-nove-emisni-cile-eu-povolenky-zdrazi-je-to-zamer-aby-to-lidi-bolelo-rika-ekonom-40548134

    Lidem se to nebude líbit - aby to nedopadlo hůř než Žluté vesty ve FR.
    IOM_NUKSO
    IOM_NUKSO --- ---
    Pro legraci, 3D modely z ruznych oblasti energetiky
    3D modely | Svět Energie
    https://www.svetenergie.cz/energetika-interaktivne/3d-modely
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    ROMANET: tak ta myslenka investicni banky asi taky neni uplne nova. Pokud by to byla(y) strukturalni zmena(y) k lepsimu, s nejakou meritelnou navratnosti/prinosem pro spolecnost, tak 'vytisknout' ty penize, stejne jako to delaji komercni banky pri uverech je ten nejmensi problem. A stejne jako centralni banky kocirujou krize, tak by na chvili holt kocirovaly vetsi penezni zasobu v ekonomice. Nejde to samozrejme delat kontinualne, nebo exponencialne

    Imho ta core myslenka spis v praxi selhava na statu, jako nejhorsim hospodari, at uz investicne, nebo provozne. Proto se pak radeji jede stylem dotaci, nebo jinych pobidek pro soukromy sektor. Celkovy objem tech potrebnych prostredku imho hraje marginalni roli v celem problemu, ty penize jsou v ekonomice dostupne i bez dalsiho tisknuti.

    ... plus zavani to trochu centralizaci a Cinou, ale zas lepsi nez Do nothing scenar.
    ROMANET
    ROMANET --- ---
    TADEAS: ty vole, co to je za sračky?

    ano, stát na to NEMUSÍ vybrat, ale pak v plný rychlosti narazí do zdi. nevyhnutelně. protože stát neni v žádnym vzduchoprázdnu.


    jaký by byl kurz koruny? jaká by byla inflace? jaká by byla pověst česka?

    nějaká akademický debaty jsou úplně na hovno, když máme plný učebnice příkladů, kdy to někdo někdy trochu zkusil....


    my tady vedeme dyšputace o energetice, přeme se tu o tom, jaký volit k čemu přístup, a pak jsme napochoduje někdo s tím, že si můžeme peníze vytisknout...

    to je jako když se někde vede debata o kvalitě novinářské práce, a v tom se probudí rokytka...
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    SHEFIK: "Diky centralnim bankam je ta mitigace vyrazne levnejsi, viz jak se vzchopily trhy po covidovy krizi (ponauceny z 2007)"

    jsme OT, ale to ceske vchopeni vypadalo zhruba takhle:



    ČNB existuje primarne jako nastroj exporteru k oslabovani koruny, pak k okradani cestujicich do eurozony, jako garant stability "podnikatelu" s paletama bankovek a k zajisteni par korytek, jako zdroj identity a nastroj izolace obyvatelstva urceneho k obsluze v prumyslu, ktere by snizenim presharnicnich prekazek snadneji prchalo za lepsim.

    Vzdyt ti zmrdi nakoupili eura za 2 biliony na pokyn vlady bez duvery (a nasledne s duverou) snemovny. Byla to kradez stoleti a akteri jsou na svobode. A ted s kamaradicky chystaji pristavby reaktoru.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    PAN_SPRCHA: uprimne nevim, jak na tuhle diskuzi jit a kolik do toho vkladat casu. v abstraktni rovine jde o to, ze financni system je nejakym regulacnim systemem zdroju civilizace. ma nejake vlastnosti a provazanosti, z nichz nektere jsou typicky modelovany chybne a pak mas ruzne globalni nerovnovahy, politiky utahovani opasku, nevyuzivaji se moznosti investovani (statniho nebo soukromeho) tak jak by to bylo mozne, typicky z nejakych ideologicko-provoznich duvodu tech instituci. davam sem keena. keen modeluje ne podvojne, ale "ctverne" ucetnictvi. davam to sem
    proto, protoze mi to prijde dulezite. to ze v institucixh a hlavach lidi pojedou jeste dlouho ty modely, ktere se v soucasnosti pouzivsji je jasne. akorat pak nektere otazky jsou mimo prostor jejich reseni.

    jde o to jak se maji financovat ty velke infrastrukturni prestavby. nemuzes zacit urcite u chybnych premis jakoze stat na to musi vybrat. nemusi.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam