• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS: ja asi taky dostanu ban, protoze si nemyslim, ze by zrovna wiki byl ten nejduveryhodnejsi zdroj k aerodymanice, obecne k problematice solarnich panelu a zarizeni vyuzivajicich energii ze slunce.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: paraglidový motory maj kolem 20kW+-autobus. Plocha kluzáku je nějakejch 20-25m2. Navíc budeš lítat pod mrakama, takže stačí jeden mrak na špatnym místě a deš k zemi.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Padla tu zajímavá otázka, která poněkud zmizela do pozadí: za by byl možný solární paragliding. Podle mě toto lze rozhodnout i postupy "základoškolské fyziky". Ale samozřejmě budu rád, když se k mé úvaze a chybám v ní někdo vyjádří.

    Dle wiki: Minimální rychlosti padáků se pohybují podle kategorií od 22 do 25 až 28 km/h.
    Plošné zatížení látky padáku je vyšší, než 3 kg/m2. Klouzavost se pohybuje někde kolem 10:1 (může být lepší i horší).

    Předpokládejme u "solárního paraglide" poněkud horší aerodynamické vlastnosti (klouzavost 8:1) i vyšší hmotnost (plošné zatížení křídla 4 kg/m2) a tudíž potřebnou spíše vyšší rychlost letu 8 m/s (~29 km/h).

    V tomto případě by se padák propadl rychlostí 1 m/s, a na každý jeho 1m2 by tedy připadal výkon m*g*1, tedy 4*9.81. To je velmi příznivých jen asi 40W/m2. Není nereálné očekávat po větší část slunečného dne (tedy několik hodin kolem poledne) výkon fotovoltaiky kolem 120W/m2 - a tedy pouze třetina plochy padáku by musela být pokryta FV články.

    Představit si paraglide se "všitými" zalaminovanými FV články na 1/3 celkové plochy není nic nereálného: hmotnost takového článku může být i tak nízká, jako 0.5 kg/m2, celkové průměrné plošné zatížení padáku se tímto tedy zvýší o méně, než 200g/m2 (to je menší rozdíl, než mezi tlustším vs. hubenějším pilotem).

    Klíčovým problémem u takového projektu by pochopitelně byla "přiměřená míra nerozbitnosti" těch jednotlivých FV článků. Dolet byl pochopitelně omezený - šlo by ho zhruba srovnat s tím, kolik by během jednoho dne šlo ujet na kole, nicméně šlo by takto létat i nad vodní hladinou či v takovém terénu, který je na kole zcela nesjízdný (lesy, hory...)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    87HIGHFLYER: ano, je to přesně, jak píšeš. Na nyxu pravděpodobně není nikdo, kdo by tématu rozuměl víc do hloubky, rozhodně ne vy smyslu pracoval sem na solárním projektu. Nicméně je tu poměrně dost lidí, cose vyznaj v různejch dílčích aspektech (fyzika, návrhy letadel atd), co se poměrně dlouho aktivně zapojovali s růzenjma výtkama k jeho návrhům.

    Dlouhotrvající mrdka s přepsáním - chápu tvoje rozhořčení. Nicméně si ti způsobil xchaos sám, protože po roce a půl řešení stejnýho tématu v [ TEORIE xCHAOSU ] mnohomockrát prokázal neschopnost vidět/přiznat chybu ve svejch výrocích, takže se tu hraje taková neoficiální hra "Kdo přinutí xchaose uznat, že třepal blbosti". Nutno uznat, že ani po týhle době nemá vítěze. Tím, že z týhle diskuze utek její hlavní aktér sem, tak se logicky všichni ostatní připojili taky. Věřit v to, že to tu bude jiný je asi uplně marný.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FEMUR: ne. zabanuji jen ty, kdo se nedrží tématu diskuze. a moje osoba není tématem tohoto klubu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    87HIGHFLYER: ano - právě takový flamewar, co tu předvádějí, bych tu rád utnul. a ne - do hospody jít nechtějí. chtějí 1000 nových nepřečtených příspěvků v klubu každý den, aby všichni kromě nich ztratili nervy (předvedli to už v jiném klubu). proč - to nevím... asi je to tak baví. mě ne. za každý další offtopic bude ban na týden.

    já se o to několik let zajímám, a asi rok sháním informace trochu intenzivněji (když předtím jsem o aerodynamice nevěděl téměř nic...).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: pokud by se ta oprava zredukovala na dva-tři řádky, a neměla charakter nějaké nekonečně diskuze typu "když ses přeřekl jednou, tak okamižitě nemá smysl věřit ničemu od tebe", tak to možná lze udělat takhle... ale v tomto případě původní výrok odroloval někam 20 příspěvků v debatě.

    protože jsem varoval, že tahle debata je offtopic, tak máš ban 7 dnů (já tohle fórum fakt budu směřovat k tématu, a opravdu zde podstatné argumenty zazní jen jednou a ne 10x...)

    (nějaký svůj vlastní klub si moderuj jak chceš, dle libosti)
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    Je tady v týhle diskuzi vůbec někdo, kdo danýmu tématu rozumí? Někdo kdo řekne jo v roce 2006 jsem dělal na tomhle projektu a bylo to takhle, už tři roky vyvíjíme tenhle systém kterej se dá použít na tohle, teď u nás používáme tenhle motor atd atd...Je tu někdo takovej? Ať je to jak chce, nejvíc tady o tom ví XCHAOS (dle příspěkvů) a i ten řiká že o tom ví v podstatě hovno (kulantně řečeno je poučeným laikem). Protože pokud je to tady banda amatérů, kterejm se líbí letadýlka na solární pohon, a to je všechno, těžko tu zavést nějakou odbornou diskuzi na úrovni...Jo a líbilo by se mi, aby se tu přestala řešit ta dlouhotrvající mrdka ohledně "přepsání"...protože jinak to tu za chvíli budou sledovat jen ty tři až čtyři lidi co se jí účastněj. Takže si někam jděte rozbít držky nebo si dát pivo, ale nechce se mi to číst...chci vědět něco o tématu, o kterym je tahle diskuze.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: hele preklep vetsinou zasadne nemeni vyznam sdeleni.
    BURAN
    BURAN --- ---
    BURAN: hele, xchaosi, a to jako myslis vazne, ze do diskuze postnes prezblept, kterej tejden obhajujes, a pak kdyz se ukaze ze to je skutecne prezblebt, tak ho smazes a postnes opravenej jako by se nic nedelo?
    a co nejaka historie? co lidi, co si precetli ten prezblept? copak nemaji pravo na to, aby se dozvedeli, ze stara informace uz neplati, a nahrazuje ji nova?
    podle mne veci ktere se ukazaly jako neplatne je dobre zachovat, ale nalezite oznacit jako neplatne.

    jenze ty si to zase beres osobne, vid? jako utok na tvoji dokonalost... no jo no....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: no, pokud obsahoval "nekvalitní myšlenku", tak možná dává smysl následná debata, proč byla ta myšlenka "nekvalitní" - to dejme tomu ano.

    nicméně, pokud prostě obsahoval překlep, přeřeknutí, přehlédnutí či numerickou chybu, tak je to ztráta času to rozmazávat. v takovýhle věcech má cenu možná tak "vychovávat" či "učit" děti na základní škole, aby "překlepů" dělaly co nejméně a hlídali se - mě každopádně už nikdo "nepřevychovává", takže holt potřebuju "péči korektorů" - a jejich připomínky samozřejmě budu autorizovat tím, že původní příspěvek smažu a postnu ho opravený.

    opět se tu dostáváme k tomu, že se debata točí v kruhu...
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: myslim ze nekvalitni prispevek by mel zustat, a byt oznacen jako nekvalitni.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: myslím, že poté, co ustojí přezkoumání hnidopichy na
    NYXu, je možné brát je už celkem slušně vážně: výroku [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ] už doufám rozumíš, a doplňující dotazy k němu nemáš? i po vysvětlení [ 87HIGHFLYER @ Solární letadla a vzducholodi ] ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FEMUR: já ne.

    BURAN: v podstatě ano - jsem původní specializací programátor, a zdrojový kód programu, může obsahovat chyby a překlepy, které mě donutí opravit už compiler. pak následuje proces testování, nalézání chyb, debugování. ani ve snu by mě nenapadlo, že bych měl mít povinnost hned napoprvé něco napsat "bez chyby" a neměl nárok na "debugování"... nejsem ani náhodou zvyklý dělat věci "napoprvé bez chyby".

    Pro oba (i pro id OMNIHASH): další debatu na téma "práva na korektury" odeslaných příspěvků bych tu rád uzavřel. když místo neplodných flamewarů každý dostane šanci po sobě nekvalitní příspěvky smazat a znovu postnout opravené, bude debata daleko použitelnější pro daleko větší množství lidí. Za další pokračování bych tu musel dát ban na blíže neurčtý počet dnů, protože chci uhlídat, aby se debata držela tématu.

    upozornění na překlepy, "přeřeky" či numerické chyby je samozřejmě potřeba, ale teď tu máme zase 20 příspěvků o ničem: napsat místo toho jednoduché "chtěl si asi říct....", je daleko efektivnější.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: aaa, ze by varianta crowdsourcingu?
    BURAN
    BURAN --- ---
    BURAN: a v navaznosti na to "jak vazne mam brat informace, co XCHAOS predklada".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: budu samozřejmě rád, když mě v podobných případech někdo opraví (ideálně soukromým vzkazem do pošty... nevím, proč to rozpatlávat na délku 20 příspěvků...).

    jak říkám: online debata není na té samé úrovni, jak třeba kniha, která projde redakčními úpravami a někdo u ní dělá korektury, apod. jenže je rozdíl, když se někdo mýlí přímo v tom, co si myslí - pak nepomůže ani sebevíc korektur - a nebo když prostě jen "publikuje přímo z klávesnice", bez pomoci nějakého korektora. (já tuhle debatu beru jako přípravu na článek o historii solárního létání - a samozřejmě jsem zvyklý, že první zveřejněné verze mých článků často potřebují korektury od mých čtenářů, a já to pak opravuji... dokonce už nějaký čas čekám s publikováním odkazů v sociálních sítích, až se na mém webu zveřejněný text poněkud "usadí"...)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ono jestli to neni tvym pristupem k vlastnimu prereknuti, ktere nahodou objevi nejaky laik. pricemz ten je nejdriv z trollovani. kdyz ti pak presne ukaze, co na tvych vyrocich nechape, tak reknes: "No jo, on to byl asi preklep, tak jsem se prepsal, snad z toho nebudeme delat takove drama." :))
    Jako otazkek to nastoluje vic, ale nejdulezitejsi mi prijde tato:
    "Kolik uz mame podobnych prezbleptu a preklepu za sebou, a kolik nas jich jeste ceka?"
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: takže, jestli to chápu správně, chtěl si napsat ano a místo toho si omylem napsal ne. (děláš si legraci?) OK, budu počítat s podobnejma možnejma přeřekama i do budoucna...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Zpátky k tématu diskuze: pokud jsem na nějaké konkrétní typy či projekty solárních letadel (hlavně pilotovaných) zapomněl, tak sem s nima. Jinak bych se postupně přesunul k přemýšlení "kam by se to asi tak mohlo vyvíjet dál" - tedy, jestli to solární létání zůstane navždy jen zajímavá kuriozita na hranici fyzikálních možností, nebo jestli to půjde využít i prakticky (já si tedy pochopitelně myslím, to druhé :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: řekl bych, že něčí přístupy k životu jsou v tomhle klubu značně offtopic... a hlavně v tomhle případě nejde o nepochopení principu, ale fakt o "přeřeknutí"... ono v normální procesu publikování je běžné i cosi jako proces korektur, apod... v online diskuze toto chybí.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: Milý Míšo...normální člověk je schopnej uznat, že občas něco neví, nebo zvoral. To co předvádíš není uplně zdravej přístup do života.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam