• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: budu samozřejmě rád, když mě v podobných případech někdo opraví (ideálně soukromým vzkazem do pošty... nevím, proč to rozpatlávat na délku 20 příspěvků...).

    jak říkám: online debata není na té samé úrovni, jak třeba kniha, která projde redakčními úpravami a někdo u ní dělá korektury, apod. jenže je rozdíl, když se někdo mýlí přímo v tom, co si myslí - pak nepomůže ani sebevíc korektur - a nebo když prostě jen "publikuje přímo z klávesnice", bez pomoci nějakého korektora. (já tuhle debatu beru jako přípravu na článek o historii solárního létání - a samozřejmě jsem zvyklý, že první zveřejněné verze mých článků často potřebují korektury od mých čtenářů, a já to pak opravuji... dokonce už nějaký čas čekám s publikováním odkazů v sociálních sítích, až se na mém webu zveřejněný text poněkud "usadí"...)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ono jestli to neni tvym pristupem k vlastnimu prereknuti, ktere nahodou objevi nejaky laik. pricemz ten je nejdriv z trollovani. kdyz ti pak presne ukaze, co na tvych vyrocich nechape, tak reknes: "No jo, on to byl asi preklep, tak jsem se prepsal, snad z toho nebudeme delat takove drama." :))
    Jako otazkek to nastoluje vic, ale nejdulezitejsi mi prijde tato:
    "Kolik uz mame podobnych prezbleptu a preklepu za sebou, a kolik nas jich jeste ceka?"
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: takže, jestli to chápu správně, chtěl si napsat ano a místo toho si omylem napsal ne. (děláš si legraci?) OK, budu počítat s podobnejma možnejma přeřekama i do budoucna...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Zpátky k tématu diskuze: pokud jsem na nějaké konkrétní typy či projekty solárních letadel (hlavně pilotovaných) zapomněl, tak sem s nima. Jinak bych se postupně přesunul k přemýšlení "kam by se to asi tak mohlo vyvíjet dál" - tedy, jestli to solární létání zůstane navždy jen zajímavá kuriozita na hranici fyzikálních možností, nebo jestli to půjde využít i prakticky (já si tedy pochopitelně myslím, to druhé :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: řekl bych, že něčí přístupy k životu jsou v tomhle klubu značně offtopic... a hlavně v tomhle případě nejde o nepochopení principu, ale fakt o "přeřeknutí"... ono v normální procesu publikování je běžné i cosi jako proces korektur, apod... v online diskuze toto chybí.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: Milý Míšo...normální člověk je schopnej uznat, že občas něco neví, nebo zvoral. To co předvádíš není uplně zdravej přístup do života.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FEMUR: no, zatím se našlo jedno "přeřeknutí" (překlep je špatné slovo). je to opravené. skutečně mám sklon občas psát na klávesnici rychleji, než myslím... budu rád, když mě někdo opraví, ale není z toho podle mě nutné dělat takové drama.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: jinak konkrétně hybridní vzducholoď jako celek fakt není lehčí než vzduch. je pouze výrazně lehčí, než běžná letadla.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: je fakt, že jsem tak trochu čekal, že tenhle klub budou sledovat lidé, kteří podobné "přežblepty" (nejde o "překlep" v pravém slova smyslu) budou sledovat a upozorní mě na ně buď v klubu, nebo ještě lépe soukromým vzkazem. ale asi se fakt většina lidí kouká jen na obrázky a nečte to :-(
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ale ja nevim, ze je to preklep? jak to mam vedet? ja tomu nerozumim, a proto se ptam.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tak už pomalu mizíme z homepage NYXu... takže ještě ty slíbené vzducholodě. Zatím nejpokročilejší a nejrozpracovanější koncept je asi tento:
    Solar Ship | No roads. No fuel. No infrastructure.
    http://solarship.com/

    Jde o hybridní vzducholodě - tedy neletí zcela aerostaticky, ale potřebuje i aerodynamický vztlak, vytvořený dopředným letem. Dosahuje rychlostí něco přes 60 km/h ... na krátké vzdálenosti by tedy tohle solární popolétadlo mohlo celkem slušně konkurovat např. vrtulníkům.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: tak to byl asi překlep. stačilo mě jednoduše upozornit na překlep. příspěvek smažu a postnu znovu.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: konkretne si lamu hlavu nad timto vyrokem:

    Jde o hybridní vzducholodě - tedy neletí zcela aerostaticky, ale potřebuje i aerostatický vztlak, vytvořený dopředným letem.

    kdyz ta vzducholod neleti zcela aerostaticky - to znamena ze neni zcela lehci nez vzduch?
    kdyz tedy to zcela vykratim, dostanu, ze neni lehci nez vzduch.
    odtud otazka, zda letou ktery neni lehci nez vzduch, vytvari aerostaticky vztlak...

    proste jen ctu co tu pisete a premyslim o tom, to je vse...
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: jestli me dotazy vnimas jako trollovani, tak je mi to lito. ja si jen snazim si nejak sesumirovat a pochopit, co tu ctu. v tech vyrazech proste jasno nemam, tak se ptam lidi, kteri je pouzivaji, co znamenaji.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: ... v podstatě, když trváš na té preciznosti formulací: o aerostatickém vztlaku se obvykle mluví tam, kde je vektor výslednice vztlakové a gravitační síly obrácen směrem od země: pokud je obrácen normálně dolů, jako v našem každodenním životě, tak o něm obvykle nemluvíme :-)

    (jinak v souladu s tvojí logikou ti též doporučuju brát v úvahu také třeba aerodynamický vztlak, vytvářený např. při pohybu rychlostí chůze, apod. - jistě tam také nějaký může být a hnidopiši ho nebudou chtít zanedbat...)
    jinak bych debatu s dovolením stočil zpět k původním tématu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: no, pravda... aerostatický vztlak u letadla těžšího než vzduch je poměrně vtipná záležitost :-) popravdě si toto dovoluji zanedbat... a to zvláště pak třeba ve stratosféře (ve vzduchu o ještě 10x nižší hustotě... tam jeho už tak mizivý vliv bude o řád menší!)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: Ne, že bych chtěl trolovat, zvládnete to tu i beze mě, ale není náhodou Archimédův zákon stále platný?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: 1. otázka: ano. 2. otázka: ne. (děláš si legraci?)

    (netrolluj :-) ano, tahle konference nalovila nějaké lidi, na základních východiscích jsme se myslím shodli, a postupně se přesuneme ke složitějším problémům - méně obrázků, více výpočtů, více unbooků... u těch výpočtů třeba budu potřebovat, aby mi někdo opravil či poučil :-) ale jde o celkový styl vedení debaty... nebaví mi takové to povýšené "veškerá snaha je předem marná")
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: aha, a je taky aerodynamicky (?) vztlak?
    a letoun, ktery neni lehci nez vzduch, vytvari take aerostaticky vztlak??
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Zajímavou cestou šli (také) němečtí PC-Aero
    PC-Aero/Dipl. Ing. Calin Gologan
    http://pc-aero.de/

    Solární verze jejich stroje Elektra One váží prázdná 100 kg a na palubě má 100 kg baterií a unese 100 kg pilota (tedy: baterie představují 1/3 vzletové hmotnosti).

    Co jsem zatím dohledal, tak až 50% energie jde za letu z několika solárních panelů v křídlech (ty mají výkon až 1 kW - zatímco minimální výkon potřebný pro vodorovný let je něco kolem 2 kW, což je nezvykle nízký zlomek maximálního výkonu motoru, který letadlo používá při vzletu)

    Ale jejich plány jsou ještě odvážnější:

    Our leightweight aircraft: Elektra Two Record

    Solar cells on the wing surface provide the energy to fly. The solar cells will be laminated in the wing skin structure.

    construction: glas and carbon fiber
    weight: 350 kg
    range: more than 2000 km

    ... toto dvoumístné letadlo má být jen o 40 kg těžší než jednomístné a mít jen o 20 kg méně baterií - přesto se počítá s užitečným zatížením až 150 kg.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam