• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ADMIX: vzhledem k průměrnému informačnímu obsahu tvých posledních asi 10ti příspěvku Oi=0.0000nic už mlčíš dokonce až do zítřka.
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    Jo on tam byl spor ... no tak to uz mlcim, kdyz to byl spor.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (výztužná lana u BH534 taky měla asi 1/4 celkového odporu trupu... zajímavé, lankostroje jsou fakt fail, ještě že moje návrhy od nich ustoupily už před několika iteracemi :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ADMIX: nákresů ve 2D jsem dodal celkem dost, spor byl většinou o to, zda jsou ty nákresy dostatečně okótované...

    zajímavý je u BH534 výpočet škodlivého odporu vzpěr - to je pro můj design fakt dost relevantní. vyšlo jim to asi 1/4 odporu trupu (což je teda docela dost! ale zase protože odpor trupu závisí na jeho čelním průřezu, tak na veškerou kompenzaci vzpěr stačí trochu snížit čelní průřez trupu... např. usadit lidi 1+1 místo 2+2 apod.).

    každopádně tyhle výpočtu můžu téměř doslova použít v tom zmiňovaném "velkém vzorci", který by pro dané vstupní parametry (např. rozpětí, světlost křídel, apod.) dopočítával vše ostatní... teď už začínám věřit, že bych takový výpočet dát mohl...

    tedy, id KEYMASTER překvapivě přispěl nejvíc ze všech za hodně, hodně dlouhou dobu...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Součinitel škodlivého odporu chladiče se dokonce označuje c'xCh ... to mě těší :-)
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    Teda pardon, ne nakresy, ale modely ... nakresy uz vime, ze dodat schopen nejsi, tak ted pockame, nez vzdas i model a vratis se ke svemu oblibenemu "nemuzete mi dokazat, ze se to rozpadne, takze se to nerozpadne a ja jsem vitez diskuse".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PACHATEL: v tomto případě nestačí ani peníze :) což se tu snažím opakovaně vysvětlit.

    BURAN: hele, dej už pokoj....

    já si myslím, že účastníci diskuze se rozdělí na 2 skupiny. jedna si tu bakalářku (či diplomku, nebo co to je) o výpočtu ultralehké verze Avie BH534 přečte, a ta druhá si ji nepřečte. já se tedy rozhodl být v té skupině, která si ji přečte - a s členy téhle skupiny bych taky rád pokračoval v další debatě. zatím mě zaujala sekce 3.3.1, která (víceméně) říká téměř to, co jsem si myslel. já to pravda vztahoval ne k ploše křídla, ale k čelnímu průřezu křídla, jenže ona i "reference area" pro výpočet jednotlivých sil odporu vzduchu je u letadla plocha křídla a ne jeho čelní průřez (což se bez mučení přiznám, že jsem před rokem nevěděl - když se ukáže jsem něco nevěděl, tak to většinou nemám problém přiznat... jenom z toho, že nemám část znalostí nemusí automaticky nutně vyplývat, že všechny odhady byly špatné...)
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    XCHAOS: Neboj, s tvoji predstavou svobodne diskuse jsem uz mel tu cest. Min casu na moderaci, vic casu na nakresy!
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A stale to irelevantni je, protoze problemy jsou jinde.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ADMIX: hele, varuju, že za vytrvalý offtopic budu banovat taky...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: hele, já to i začal stavět. ale velmi brzo jsem zjistil, že na toto nemám talent/podmínky/vybavení. celkem mi to mechanicky drží, ale ten polystyrén je kravina - ty spojovací díly mezi jednotlivými segmenty musí být nějak jasněji definované a smrkové nosníky se musí zasouvat do přesně tvarovaných otvorů, apod. ... není pravda, že bych na nic nesáhl, ale přesně jajk jsem předpovídal: nejsem dobrý modelář.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    v té diplomce je se počítá velice zajímavý "součinitel škodlivého odporu" - 3.3.1, strana 21. cXi = (c'Xi*Sxi)/S. (pamatujete si, jak jsem u původního chaosoplánu argumentoval tím, že poměr čelního průřezu trupu a gondol bude vzhledem k ploše křídla zanedbatelný, např. oproti větroňům? a jak mi bylo odpovězeno, že je to irelevantní?)
    BURAN
    BURAN --- ---
    jinak prvni cast tohoto XCHAOS: planu se mi libi

    "(já mám poměrně konkrétní plán - dostat do vzduchu velký model dvouplošníku s vysokou světlostí a štíhlostí a rozpětím kolem 5m, o velmi nízké hmotnosti (jednotky kg). (samozřejmě by to v první fázi teda asi byl jen větroň, nebo na baterky, nebo tak)."

    to mi prijde jako dobre tema.
    PACHATEL
    PACHATEL --- ---
    BURAN: na to musis mit penize prave
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    Krouti se jako zizala - skvela podivana :))))))
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: objednavani veci, ktere nikdo nikdy nevidel, prosimte vypada jak?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já se fakt nebudu po strahovských barech někoho ptát - ach jo. Protoze chodit po barech je jedinej moznej zpusob, jak najit studenta strojarny ochotnyho za penize neco spocitat. Ale hlavne ze se mas na co vymluvit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já se fakt nebudu po strahovských barech někoho ptát, jestli náhodou není strojař a náhodou neumí, co já potřebuju... fakt tohle není sociální dovednost, kterou bych měl. ale můžu zkusit použít net a sociální sítě.

    REDGUY: tak se zdá, že interakci ploch dvouplošníku popisuje číslo, které se jmenuje "Munkův koeficient" a používá se ve vzorečku pro výpočet indukovaného odporu... víceméně, ještě jsem tu diplomku (nejsou to skripta, pardon) celou neprošel, ale myslím, že tam najdu většinu toho, co pro začátek potřebuju.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Vazi to 3.5 tuny, z toho 1/2 jsou akumulatory. A 100kg uzitecne zatizeni, rychlost malo pres 100km/h. Jinymy slovy, lidi ktery to studujou a venujou se tomu peknejch par let dokazali prijit s necim, co xchaosoplanu nesaha ani po kotniky, i kdyz je to jen o pulku mensi 8))

    Nic si z toho nedelej. Nejspis je to banda idiotu, ktera nechape vizionarsky koncepce, kvuli strachu o praci jede ve vyjetejch kolejich a neni schopna out-of-the-box napadu jako jsou vysouvaci kridla 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ano. takto funguje objednávání věcí, které někdy někdo viděl. jak sis jistě všiml, my tu ale diskutuje převážně tvary a koncepty, které nikdo nikdy neviděl.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    škoda, že kvůli trollům odrolují kvalitní příspěvky typu
    [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi ]
    nebo
    [ KEYMASTER @ Solární letadla a vzducholodi ]

    obsah na rd.springer.com se mi jeví jako placený... ale stejně... 400 m2 při 100m rozpětí a navíc dvouplošník.. neznamená to štíhlost každé z ploch 1/50? nepřipomíná vám to něco? :-) jinak to, že na něčem takovém dělá DARPA je signál, že je nejvýší čas to paralelně vyvíjet i pod GNU-FDL :-)

    no a co se těch skript týče... fakt mohu jedině doporučit, abyste si to přečetli, místo trollování. jinak se tu dokonečna budou řešit jen moje (nebo něčí jiné) povahové vlastnosti, a po technické stránce se nepohnem z místa.

    Pro výpočet Reynoldsova ísla bude zvolena pádová rychlost v S 0 = 65 km.h-1 =
    18,056 m.s-1, hloubka profilu c = 1 m a kinematická viskozita pro 0m MSA je ν =
    0,00001455 m2.s-1. Maximální rychlost bude zvolena 200 km.h-1 = 55,556 m.s-1

    ... to je pro můj projekt skoro jak dělané :-) zpomalená a odlehčená BH534 :-) bude fakt zajímavé srovnat to s parametry původního (těžkého, rychlého a výkoného) stroje.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam