DAVIDO: pokud bys četl můj příspěvek
[ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ] opravdu celý, tak by sis nemohl nevšimnout, že právě kritizuju způsob, jakým jsem ke svému prvnímu odhadu před asi rokem dospěl! tedy že nestačí počítat s tím čelním odporem: píšu tam, že to nebude tak jednoduché (i když moje původní představa zahrnovala vysunované solární plochy s výrazně jiným aerodynamickým profilem a tedy výrazně jiným L/D poměrem, než základní část letadla, ze které byly vysunuty - tu původní představu asi nejlépe vystihuje tenhle nákres -
http://teckacz.arachne.cz/xchaos/files/solar-wing-concept-2011.gif - ale právě jsem se nechal přesvědčit, že by to asi bylo neprakticky složité a začal přemýšlet o tom, jakým způsobem by šlo zlepšit vlastnosti kompaktnějších solárních letadel, jaká dnes už běžně létají)
obvinění, že o aerodynamice nevím nic, platilo před tím rokem, ale za tu dobu jsem asi nějaké nejzákladnější mezery dohnal (to nic nemění, že v debatě pořád zůstávají lidé, kterým stačí ke štěstí, že se rozhodli věřit někomu jinému než mě, a o celé problematice tuší ještě méně)
jinými slovy, co jsem v tom kritizovaném příspěvku tvrdil, je pouze toto, že pro klouzavý i poháněný let stejnou rychlostí (samozřejmě vůči vzduchu - airspeed) je možné to spotřebované vykonané práce změřit až takto jednoduchým způsobem: u toho klouzavého letu (za naprostého bezvětří) tam jiný zdroj energie nemáš. tedy při vodorovném letu se koná přesně takové množství práce, jako při klouzavém (akorát u klouzavého je ta rychlost pevně daná aerodynamickými vlastnostmi letadla, u poháněného letu samozřejmě můžeme měnit výkon i rychlost - ale měli bychom být schopni najít takovou rychlost, která bude odpovídat rychlosti klouzavého letu).
samozřejmě se tím až tak jednoduše nezjistí např. potřebný výkon motoru, na to by bylo potřeba vzít v úvahu ztráty na vrtuli: ty ale nemusí být nijak fatální (vzoreček tu prošel na začátku tohohle klubu).
co jsem tu taky zmínil, a co mi zpočátku nedocházelo, je to, že pro některé tvary letadel rychlost při které by dosáhli optimální klouzavosti, může být při klouzavém letu nedosažitelná - protože jejich plošné zatížení křídla je buď moc nízké, nebo moc vysoké (s tímhle zatím nikdo nepolemizoval: ale souvisí to s tím pojmem "gravitační výkon", resp. "gravitační výkon na 1 m2 křídla" u kluzáků, se kterým pro změnu polemizují všichni - ale který je fakt úplně neškodný a hlavně se mi dobře porovnává s dostupným příkonem solárních letadel....)
každopádně aerodynamika vodorovného a klouzavého letu není nijak principiálně odlišná (zvlášť teda pro dostatečně vysoké hodnoty L/D, resp. klouzavosti). a navíc: spotřebu energie u tělesa s nulovým koeficientem vztlaku ale nenulovým koeficientem odporu, pohybujícího se v atmosféře vodrovně po nějaké pevné podložce a spotřebu energie u tělese s koeficientem vztlaku, lze opravdu srovnat tak, že tu pevnou podložku pro těleso bez vztlaku nakloníš - tím neříkám NIC o tom, jakým způsobem a proč to těleso letí a neltí, tím JENOM srovnávám ty energetické bilance.
víceméně jsem v v příspěvku, který tě tak rozzuřil tvrdil jen to, že jsem si vědom toho, že v řidším vzduchu (ve stratosféře) spotřebuje letadlo větší část dostupného výkonu pouze jen na to, aby si udrželo konstantí letovou hladinu a jen menší část výkonu tedy zbyde pro překonávání čelního odporu vzduchu - kolem tohohle faktu se debata točí asi už rok, a část diskutujících vede k závěru, že pokud stavíme solární pohybovadla a dostupný výkon je tímto omezený, tak že solární vzducholodě díky tomuto dosáhnou vyšších rychlostí, než solární letadla těžší než vzduch (což já pokládám za nesmysl).
kromě toho, že tenhle klub na tyhle flamewary nebyl určený (ale pořád se to tu k tomu nějak stáčí - asi proto, že já se původní diskuze v původním klubu už odmít dál účastnit, protože se už točila v kruhu a začala být neregulovaně vulgární), tak by neškodilo asi nejdřív si zrekapitulovat celou historii toho sporu a pochopit, kdo co v průběhu času vlastně tvrdil, a jak postupně zpřesňoval svoje chápání situace. nejsem rozhodně jediný, kdo v průběhu toho roku tvrdil nesmysly (a možná, že na rozdíl od _některých_ ostatních jsem se v chápání toho o co jde za tu dobu posunul dál: spousta debatérů má pocit, že k účasti v debatě jim bohatě stačí jejich sebevědomí, že "jsou menší idioti než já", protože já přece nemohu na wikipedii, apod. žádné relevantní informace nikdy najít...)