• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • Přišli jste skrz odkaz na příspěvek, který již neexistuje.

  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FEMUR: tak samozřejmě, ale "obchodní plán" zavání konkrétním podnikatelským záměrem. v tomto případě výrobce těch letadel prodá svoje stroje provozovatelům s více různými obchodními modely: když bych mluvil o "obchodním plánu" toho výrobce, tak je tam možnost řešit pro provozovatele i pronájem nebo leasing letadel... ale jinak je tam těch možností víc.. co když si to letadlo koupí nějaký středomořský ostrov bez letiště - a bude prodávat dopravu jen jako bundle s obytováním na ostrově?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: věřím, že solární letadlo pro 40 cestujících by i s doletem 2000 Kč (při rychlosti 200 km/h) bylo prodejné třeba odhadem za 20 milionů (nové) - a ja pro zmenu verim tomu, ze kilo zlata by bylo prodejne za cenu sto tisic (nove). Ted jenom problem kde ho sehnat tak aby se to vyplatilo, ze jo 8))

    Trasy kolem 2000 km jsou dnes na proudové letadlo zbytečně krátké (samotný let trvá jen 2h - hmmm. Zvlastni. Jeste nedavno jsi rikal, ze proudovy letadla maji maximalni rychlost 900km/h a prumernou jeste mensi. A ted najednou 2000km trvaji 2h? Cili kdyz se ti to hodi, tak proudovy letadla litaji rychle, a kdyz se ti to nehodi, tak najednou zpomalej?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    píšu do tohohle klubu ve volném čase a nemám čas na žádnou redakční úpravu, každopádně nechápu, jak může někoho bavit trávit TOLIK času výpady proti i tak zcela zjevným věcem (tedy žádná fyzika.... ale nejbanálnější kupecké počty)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: ano.

    Cena nového autobusu se pohybuje mezi 4,5 až 5,5 milionu korun podle délky - a to se bavíme o městských autobusech, bez komfortu pro cestující. Cenu nového autokaru se mi dohledat nedaří, ale ojetý Neoplan z roku 1999 za 2.5 melounu Kč, hmm.

    Ano: věřím, že solární letadlo pro 40 cestujících by i s doletem 2000 Km (při rychlosti 200 km/h) bylo prodejné třeba odhadem za 20 milionů (nové) - tedy, ve chvíli, kdy by pro tento typ dopravy vznikl trh, což může chvíli čekat (no, stačilo by kdyby Evropě někdo na pár týdnů zavřel kohoutky - což se může stát dříve, než se nadějeme...). Trasy kolem 2000 km jsou dnes na proudové letadlo zbytečně krátké (samotný let trvá jen 2h - to už nastupování a vystoupování a příprava letadla zabere víc...) na autobus příliš nepohodlně dlouhé... někde se začít musí, opakovaně jsem říkal, že nemám větší ambice, než vozit solárními letadly lidi na dovolené... pro začátek třeba na ostrovy ve Středozemním moři, Řecko apod. (ne všechny ostrovy mají vlastní letiště, nebo je jejich kapacita limitující faktor, ušetříš za trajekt, v létě téměř záruka vhodného počasí, schopnost přistát jako hydroplán by byla killer aplikace...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FEMUR: říkat tomuhle "návrh obchodní strategie" je fakt hodně přehnané ... a na tomhle "spletení" je aspoň snad jasné, že ho nemyslím vážně.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mluvil jsem o podílu amortizace letadla na ceně letenky a srovnával jí z tryskáčem. (a opět zcela banální, zjevnou otázku rozpitváváš na 10 příspěvků)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, tak pro začátek Florenc je trochu exotická destinace (Praha je vesnice). Ve většině metropolí nemohou dálkové autobusy takto zajíždět do centra a musíš stejně přestupovat na MHD.... a letiště dnes obsluhují daleko větší spádovou oblast, než jen velká města, zvláště třeba v ČR na ně lidi tak jako tak cestují.

    provoz solárních letadel se bude hodně lišit prostě tím, že ráno několik letadel krátce po sobě odstartuje a večer několik (nejspíš stejný počet, i když třeba z jiných destinací) přistane a "přenocuje". přes den se víceméně nic moc dít nebude.... takže víceméně, kapacita letiště bude definovaná kapacitou odstavné plochy. ano, letadla mají velké rozpětí, ale jsou relativně krátká, takže pokud je přes noc zaparkuješ "šikmo vedle sebe" (vždy čumák následujícího vedle zadní části toho předchozího), tak se ti zas tak moc neliší od zaparkovaných autobusů (kromě rozpětí křídel, samozřejmě). z malých letišť se bude létat do několika málo destinací, z velkých do desítek destinací. limitován si hlavně plochou křídel, která jsou ale teleskopická. Na 1ha (10 000 m2) by si těch letadel měl teoreticky na noc zaparkovat třeba 20, když je dobře uspořádáš (to je právě to - je to inspirované tím, kolik místa na polích dnes zbytečně zabírají FV panely: takže úvaha byla "co takhle ty panely dostat přes den radši do vzduchu"?)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ano, samozřejmě se "vykrucuju" a nevidím na tom nic špatného - a to je jeden z tvych hlavnich problemu 8)

    a s tou konkurencí vůči dálkovým autokarům to myslím daleko vážněji, než si myslíš - o to je to smutnejsi. Hele, vis co? Zajdi si nekdy na autobusoby nadrazi Florenc. Podivej se jak je velky a kolik autobusu dokaze soucasne odbavit. Potom si sedni a peclive se zamysli nad otazkou, jak by to asi vypadalo, kdyby tam misto kazdyho autobusu 15x2.5 metru byl xchaosoplan 70x50 metru. A ne, spravna odpoved na tuhle zpravu neni "Chachacha, mas to blbe, xchosoplan neni 70x50 ale 65x45". (pro pripad kdybys zase chtel ignorovat podstatne a reagovat na prkotinu).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, samozřejmě se "vykrucuju" a nevidím na tom nic špatného: nevidím nejmenší důvod, proč bych se měl podřídit tvému z mého hlediska zploštělému a zjednodušujícímu uvažování.

    a s tou konkurencí vůči dálkovým autokarům to myslím daleko vážněji, než si myslíš... celkově by ta solárně-letadlová infrastruktura byla daleko bližší dnešní infrastruktuře autobusové dopravy - množstvím provozovaných jednotek, množstvím tras, množstvím možných destinací, apod.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A mimochodem, jestli miris na konkurenci autobusum, tak miris i na srovnatelnou cenu?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tak snažíš se rozporovat odhad, aniž by sis zjistil jakákoliv aspoň trochu přesná čísla. - ale prdlajs. Ptam se jak jsi na to prisel a vsechno co vidim je vykrucovani se. Pochopitelne: protoze nejde dost dobre zduvodnit "odhad", ve kterem pocitas s rychlosti o ktere jsi sam rekl ze je nedosazitelna. Pokud jsi psal nejakej odhad, nemel bys ty "aspon trochu presny" cisla dodat spis ty?

    srovnávám jen amortizaci. - nepravda. Doslova jsi napsal "pokud bych [...] dokázal vyrábět za 30 milionů Kč za kus, tak budu zřejmě konkurenceschopný". Zadna "amortizace", jasne mluvis o koncovy cene.

    co když se solárními letadly ani tak nechci konkurovat dnešním dopravním letadlům, ale spíš autobusům? - BUAHAHAHAHA. Z nekolika ruznych duvodu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak snažíš se rozporovat odhad, aniž by sis zjistil jakákoliv aspoň trochu přesná čísla. pokud se bavíme o průměrných rychlostech, tak 900 km/h je maximální cestovní, nikoliv půrměrná rychlost. tedy i 300 km/h může být v tomto ohledu maximální cestovní, nikoliv průměrná rychlost. a zapomínáš, že do nákladů konvečních letadel jsem nezahnul palivo - srovnávám jen amortizaci.

    pro informaci - ojetý autokar značky Mercedes z roku 2005 seženeš za 3290000 Kč - cenu nového se mi zjistit nepodařilo. Karosa z roku 2004 (!) se pořád nabízí za milion Kč. (zdroj: inzertbus.cz) Otázka je, kolik let životnosti takovému autobusu zbývá a jakou část nákladů tvoří pohonné hmoty. a dálniční poplatky.

    "dolet" autobusu bývá ta 1000 km, ale pak už to OPRAVDU není pohodlné - spíš musíš počítat že se častěji používá na trasách tak do 500km. co když se solárními letadly ani tak nechci konkurovat dnešním dopravním letadlům, ale spíš autobusům? (těch 40 míst pro cestující by tomu odpovídalo)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: zkus zjistit, za kolik teda seženeš letadlo pro 300 cestujících - nerozumim. Proc bych to mel zjistovat ja? Ty jsi psal ten odhad.

    třeba proto, že jeho komponenty nebudou tak extrémně namáhané, jako u tryskáčů? - ehm. myslis jako ty obrovsky tenoucky kridla? A ten mechanismus vysouvani obrovskyho tenouckyho kridla? To nebude extremne namahane? Tak jo 8))

    obecně se dá předpokládat, že když bude cestování levnější, bude cestovat víc lidí - cestovani je dost levne uz ted. A fak by me prekvapilo, kdyby xchaosoplan prinesl nejake vyrazne zvyseni poptavky, zejmena v situaci kdy lita mnohem dele, mnohem nepohodlneji, mnohem nevyzpytatelneji a hlavne kdyz nevis kde vlastne pristanes 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: zkus zjistit, za kolik teda seženeš letadlo pro 300 cestujících :-) a nebo můžu zkusit předpokládat větší životnost letounu (třeba proto, že jeho komponenty nebudou tak extrémně namáhané, jako u tryskáčů? resp. rozpětí rychlostí bude nízké, tak budou namáhány konstantně? nižší vibrace od elektrických motorů ve stratosféře? co já vím...)

    30 mega byl velmi hrubý odhad.... a celý výpočet se týká nákladů dopravce na letenku, ne její koncové ceny (v těch jsou i dnes dost výrazné složky, které se ceny letadla netýkají - provize prodejce, zisk a provozní režie letecké společnosti - mzdy pilotů a personálu, apod. - letištní poplatky a dnes zdaleka ne v poslední řadě: palivo).

    obecně se dá předpokládat, že když bude cestování levnější, bude cestovat víc lidí - zbyde jim totiž víc peněz na té cestě na ostatní výdaje. jinak celé je to sázka na to, že dostupnost ropy se nezvýší. a nesmyslům typu létání na biopaliva by to mělo konkurovat zcela určitě: v podstatě buď drahý vodíkový pohon pro ty, kdo fakt spěchají - a nebo solární letadlo pro ty, kdo cestují pro zábavu (a těch bude čím dál víc, podle všeho)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jinak tady byla řeč o tom, jaké budou _náklady_ skryté v ceně letenky. - coze? No tak se podivejme co jsi napsal:

    už dříve jsem psal, že 3x pomalejší letadlo pro 10x méně lidí by asi mělo být 30x levnější. typický tryskáč pro 400+ cestujících dnes stojí podle dostupných informací více než miliardu Kč: pokud bych svůj design (nebo někdo jiný jakýokoliv jiný, o podobné rychlosti, a podobné kapacitě) dokázal vyrábět za 30 milionů Kč za kus, tak budu zřejmě konkurenceschopný (neby by konkurenceschopní měli být dopravci, kteří na to vsadí).

    hmm. Ja tam nic o nakladech v cene letenky nevidim, natvrdo pises cenu za kus. Tak jak to teda s tou ekonomikou je? Jak jsi prisel na tech 30 mega za kus resp. "30x levnejsi"?
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: myslim, ze tady to 'je dobre' pro tebe jen pokud jsi koncovy uzivatel..
    jakmile jsi provozovatel, tak zejmena kdyz mas malej otoc lidi, tak pro tebe myslim nizka trzni cena letenky dobre neni..
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: není taky náhodou rychlejší, než jakákoliv dosud zkonstruovaná nebo projektovaná solární vzducholoď? - no a?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: no, teď ještě celkovou plochu jejich křídla a byli bychom doma. - BUAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.

    Proboha, ty jsi fakt pitomec, takhle si nabehnout.

    Koukam ze Redguova veta ("Cokoliv XChaos vycita ostatnim, ve skutecnosti sam dela v mire vic nez znacne") zcela zjevne stale plati, protoze _SAMOZREJME_ plochu kridla jsem ti tady taky psal [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi ] ). Takze kdyz jsi psal " ale asi se fakt většina lidí kouká jen na obrázky a nečte to ", ve skutecnosti to znamenalo " jen koukam na obrazky a nectu co mi ostatni pisou". Oukej, kdyz mas problemy se ctenim, priste ti to zkusim namalovat 8)))

    prakticky 2x rychlejší... čím to? máš pro to nějaké vysvětlení, pokud všechny (nebo skoro všechny) moje úvahy jsou tak chybné? - a tohle uz je dost zoufaly chytani se stebla. Prosim, jak to, ze velky bezpilotni letadlo s nakladem 100 kilo ve velky vysce leti neco malo pres stovku souvisi s tvejma vizema ve kterych se blouzi o rychlostech kolem trista km/h a ctyriceti pasazerech?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: "Vazi to 3.5 tuny, z toho 1/2 jsou akumulátory" ... no, teď ještě celkovou plochu jejich křídla a byli bychom doma... jinak u mě jsou akumulátory max 1/3 (tedy ne pro celonoční výdrž, a stoupání na baterie max. do těch 7-10km, dále už na FV).

    jinak diskutovaný letoun je skoro 2x těžší než Solar Impulse, ale současně je (ve větší výšce, samozřejmě) prakticky 2x rychlejší... čím to? máš pro to nějaké vysvětlení, pokud všechny (nebo skoro všechny) moje úvahy jsou tak chybné? a jak ten stroj dobíjí baterie pro celonoční let, pokud tou svou rychlostí letí na 100% svého FV příkonu?

    (a jen tak mimochodem... není taky náhodou rychlejší, než jakákoliv dosud zkonstruovaná nebo projektovaná solární vzducholoď?)

    ....ale než aby si přiznal, že v našem sporu "pravda byla někde uprostřed", to ne... to radši debata potrvá další rok, protože ve fyzice pravda nemůže být uprostřed (protože to by znamenalo, že jsme se mýlili oba asi tak stejně)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: opakuji podesáté, že k tomu projektu Italů pro DARPA mi chybí podklady o tom, jaký podíl vzletové hmotnosti tvoří baterie - hmmm. Ja ti nevim. Jak chces navrhovat solarni letadla, kdyz neumis cist? A nejen ze neumis cist puvodni zpravu, ty dokonce ani neumis cist zpravu kde pisu ze neumis cist (a vtipne je, ze na tuhle druhou zpravu jsi odpovedel).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam