• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, samozřejmě se "vykrucuju" a nevidím na tom nic špatného: nevidím nejmenší důvod, proč bych se měl podřídit tvému z mého hlediska zploštělému a zjednodušujícímu uvažování.

    a s tou konkurencí vůči dálkovým autokarům to myslím daleko vážněji, než si myslíš... celkově by ta solárně-letadlová infrastruktura byla daleko bližší dnešní infrastruktuře autobusové dopravy - množstvím provozovaných jednotek, množstvím tras, množstvím možných destinací, apod.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A mimochodem, jestli miris na konkurenci autobusum, tak miris i na srovnatelnou cenu?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tak snažíš se rozporovat odhad, aniž by sis zjistil jakákoliv aspoň trochu přesná čísla. - ale prdlajs. Ptam se jak jsi na to prisel a vsechno co vidim je vykrucovani se. Pochopitelne: protoze nejde dost dobre zduvodnit "odhad", ve kterem pocitas s rychlosti o ktere jsi sam rekl ze je nedosazitelna. Pokud jsi psal nejakej odhad, nemel bys ty "aspon trochu presny" cisla dodat spis ty?

    srovnávám jen amortizaci. - nepravda. Doslova jsi napsal "pokud bych [...] dokázal vyrábět za 30 milionů Kč za kus, tak budu zřejmě konkurenceschopný". Zadna "amortizace", jasne mluvis o koncovy cene.

    co když se solárními letadly ani tak nechci konkurovat dnešním dopravním letadlům, ale spíš autobusům? - BUAHAHAHAHA. Z nekolika ruznych duvodu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak snažíš se rozporovat odhad, aniž by sis zjistil jakákoliv aspoň trochu přesná čísla. pokud se bavíme o průměrných rychlostech, tak 900 km/h je maximální cestovní, nikoliv půrměrná rychlost. tedy i 300 km/h může být v tomto ohledu maximální cestovní, nikoliv průměrná rychlost. a zapomínáš, že do nákladů konvečních letadel jsem nezahnul palivo - srovnávám jen amortizaci.

    pro informaci - ojetý autokar značky Mercedes z roku 2005 seženeš za 3290000 Kč - cenu nového se mi zjistit nepodařilo. Karosa z roku 2004 (!) se pořád nabízí za milion Kč. (zdroj: inzertbus.cz) Otázka je, kolik let životnosti takovému autobusu zbývá a jakou část nákladů tvoří pohonné hmoty. a dálniční poplatky.

    "dolet" autobusu bývá ta 1000 km, ale pak už to OPRAVDU není pohodlné - spíš musíš počítat že se častěji používá na trasách tak do 500km. co když se solárními letadly ani tak nechci konkurovat dnešním dopravním letadlům, ale spíš autobusům? (těch 40 míst pro cestující by tomu odpovídalo)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: zkus zjistit, za kolik teda seženeš letadlo pro 300 cestujících - nerozumim. Proc bych to mel zjistovat ja? Ty jsi psal ten odhad.

    třeba proto, že jeho komponenty nebudou tak extrémně namáhané, jako u tryskáčů? - ehm. myslis jako ty obrovsky tenoucky kridla? A ten mechanismus vysouvani obrovskyho tenouckyho kridla? To nebude extremne namahane? Tak jo 8))

    obecně se dá předpokládat, že když bude cestování levnější, bude cestovat víc lidí - cestovani je dost levne uz ted. A fak by me prekvapilo, kdyby xchaosoplan prinesl nejake vyrazne zvyseni poptavky, zejmena v situaci kdy lita mnohem dele, mnohem nepohodlneji, mnohem nevyzpytatelneji a hlavne kdyz nevis kde vlastne pristanes 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: zkus zjistit, za kolik teda seženeš letadlo pro 300 cestujících :-) a nebo můžu zkusit předpokládat větší životnost letounu (třeba proto, že jeho komponenty nebudou tak extrémně namáhané, jako u tryskáčů? resp. rozpětí rychlostí bude nízké, tak budou namáhány konstantně? nižší vibrace od elektrických motorů ve stratosféře? co já vím...)

    30 mega byl velmi hrubý odhad.... a celý výpočet se týká nákladů dopravce na letenku, ne její koncové ceny (v těch jsou i dnes dost výrazné složky, které se ceny letadla netýkají - provize prodejce, zisk a provozní režie letecké společnosti - mzdy pilotů a personálu, apod. - letištní poplatky a dnes zdaleka ne v poslední řadě: palivo).

    obecně se dá předpokládat, že když bude cestování levnější, bude cestovat víc lidí - zbyde jim totiž víc peněz na té cestě na ostatní výdaje. jinak celé je to sázka na to, že dostupnost ropy se nezvýší. a nesmyslům typu létání na biopaliva by to mělo konkurovat zcela určitě: v podstatě buď drahý vodíkový pohon pro ty, kdo fakt spěchají - a nebo solární letadlo pro ty, kdo cestují pro zábavu (a těch bude čím dál víc, podle všeho)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jinak tady byla řeč o tom, jaké budou _náklady_ skryté v ceně letenky. - coze? No tak se podivejme co jsi napsal:

    už dříve jsem psal, že 3x pomalejší letadlo pro 10x méně lidí by asi mělo být 30x levnější. typický tryskáč pro 400+ cestujících dnes stojí podle dostupných informací více než miliardu Kč: pokud bych svůj design (nebo někdo jiný jakýokoliv jiný, o podobné rychlosti, a podobné kapacitě) dokázal vyrábět za 30 milionů Kč za kus, tak budu zřejmě konkurenceschopný (neby by konkurenceschopní měli být dopravci, kteří na to vsadí).

    hmm. Ja tam nic o nakladech v cene letenky nevidim, natvrdo pises cenu za kus. Tak jak to teda s tou ekonomikou je? Jak jsi prisel na tech 30 mega za kus resp. "30x levnejsi"?
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: myslim, ze tady to 'je dobre' pro tebe jen pokud jsi koncovy uzivatel..
    jakmile jsi provozovatel, tak zejmena kdyz mas malej otoc lidi, tak pro tebe myslim nizka trzni cena letenky dobre neni..
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: není taky náhodou rychlejší, než jakákoliv dosud zkonstruovaná nebo projektovaná solární vzducholoď? - no a?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: no, teď ještě celkovou plochu jejich křídla a byli bychom doma. - BUAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.

    Proboha, ty jsi fakt pitomec, takhle si nabehnout.

    Koukam ze Redguova veta ("Cokoliv XChaos vycita ostatnim, ve skutecnosti sam dela v mire vic nez znacne") zcela zjevne stale plati, protoze _SAMOZREJME_ plochu kridla jsem ti tady taky psal [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi ] ). Takze kdyz jsi psal " ale asi se fakt většina lidí kouká jen na obrázky a nečte to ", ve skutecnosti to znamenalo " jen koukam na obrazky a nectu co mi ostatni pisou". Oukej, kdyz mas problemy se ctenim, priste ti to zkusim namalovat 8)))

    prakticky 2x rychlejší... čím to? máš pro to nějaké vysvětlení, pokud všechny (nebo skoro všechny) moje úvahy jsou tak chybné? - a tohle uz je dost zoufaly chytani se stebla. Prosim, jak to, ze velky bezpilotni letadlo s nakladem 100 kilo ve velky vysce leti neco malo pres stovku souvisi s tvejma vizema ve kterych se blouzi o rychlostech kolem trista km/h a ctyriceti pasazerech?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: "Vazi to 3.5 tuny, z toho 1/2 jsou akumulátory" ... no, teď ještě celkovou plochu jejich křídla a byli bychom doma... jinak u mě jsou akumulátory max 1/3 (tedy ne pro celonoční výdrž, a stoupání na baterie max. do těch 7-10km, dále už na FV).

    jinak diskutovaný letoun je skoro 2x těžší než Solar Impulse, ale současně je (ve větší výšce, samozřejmě) prakticky 2x rychlejší... čím to? máš pro to nějaké vysvětlení, pokud všechny (nebo skoro všechny) moje úvahy jsou tak chybné? a jak ten stroj dobíjí baterie pro celonoční let, pokud tou svou rychlostí letí na 100% svého FV příkonu?

    (a jen tak mimochodem... není taky náhodou rychlejší, než jakákoliv dosud zkonstruovaná nebo projektovaná solární vzducholoď?)

    ....ale než aby si přiznal, že v našem sporu "pravda byla někde uprostřed", to ne... to radši debata potrvá další rok, protože ve fyzice pravda nemůže být uprostřed (protože to by znamenalo, že jsme se mýlili oba asi tak stejně)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: opakuji podesáté, že k tomu projektu Italů pro DARPA mi chybí podklady o tom, jaký podíl vzletové hmotnosti tvoří baterie - hmmm. Ja ti nevim. Jak chces navrhovat solarni letadla, kdyz neumis cist? A nejen ze neumis cist puvodni zpravu, ty dokonce ani neumis cist zpravu kde pisu ze neumis cist (a vtipne je, ze na tuhle druhou zpravu jsi odpovedel).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: opakuji podesáté, že k tomu projektu Italů pro DARPA mi chybí podklady o tom, jaký podíl vzletové hmotnosti tvoří baterie - oni cílí na 24h výdrž, že.

    jinak tady byla řeč o tom, jaké budou _náklady_ skryté v ceně letenky. pokud (např. i díky konkurenci více dopravců létajících z více malých letišť) bude tržní cena letenky nižší, než dnes, tak to bude jedině dobře.
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: ok..
    uz prve jsem psal, ze to neznam, a ze nevim, jestli nejde o legraci..
    samozrejme.. pokud to je tak mimo, jak uz to tak vypada (minimalne mechanicky namahani je tam asi vypusteny uplne a ta gravitace vypada, ze si taky dela co chce), tak je to samozrejme pitomost..
    ok.. tady jsem si nabehnul a nepoznal sarkasmus ;o)..
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: přijde ti to teď serióznější? Ne, neprijde. Protoze to jsou uplne stejne z prstu vycucany (nebo odjinud vytazeny 8) cisla jako ty predtim. Najednou padesat lidi? Odkud se to vzalo, kdyz mame konkretni studii, ktera rika ze dvojplosnik s rozpetim sto metru unese rychlosti neco pres 100 km/h v sestnacti kilometrech blbejch STO KILO? Cili ted budeme fantazirovat o letadle pro padesat lidi? Kdyz jedinej duvod je "XChaos to potrebuje aby mu aspon trochu fungovala ekonomika"?

    A jak je to s tou cenou letenky? Opravdu cekas, ze lidi budou platit stejnou cenu za letenku xchaosoplanem jako normalnim letadlem?

    A sorry, posledni odstavec nechapu. Muzes to nejak vysvetlit?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: dobře... budu místo 3x pomalejšího letadla pro 40 cestujících (cca 30x horší parametry) počítat 4x pomalejší letadlo pro 50 cestujících (cca 32x horší paramtry). přijde ti to teď serióznější?

    zajímavé, že druhou možnou interpretaci toho, kde se mýlím (tedy že průměrné dopravní letadlo, pořízené za stejnou cenu kterou odhaduji, veze spíš něco jako 300 cestujících, než 400 cestujících) si nezvážil.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: to, že já zatím rozumně vypadající solární letadlo schopné letět v rozumné výšce rychlostí cca 300 km/h nenakreslil/nespočítal, to prostě neznamená, že nadále nevěřím, že to není možné - potom mi ale prijde krajne neseriozni kdyz se te nekdo zepta na ekonomickou stranku veci automaticky pocitat se superoptimistickym cislem, ktere nemas namalovane, nemas ho spocitane, sam jsi uznal ze je asi nedosazitelne ale presto nejak zazracne veris ze je mozne?

    V podstatě i pro 250 km/h bych si troufl počítat se třetinou rychlosti dnešních letadel. - myslis tech letadel ktera bez problemu letaji i v noci? V lete, zimne, v mnohem vetsi rozsahu pocasi? Opravdu ten vypocet myslis naprosto vazne a porad si za nim stojis? A chapu spravne, ze v nem predpokladas stejnou cenu letenky pro normalni i pro solarni letadlo?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ne mě - kohokoliv, kdo přijde s něčím týkajícím se tématu, je tu asi přiměřené "chválit"... resp. existují i neutrální komentáře, apod. A není samozřejmě třeba chválit... jen by mě zajímalo, proč se pořád diskutuje o mých návrzích (ke kterým jsem se v tomhle klubu zatím ani nedostal, protože nejdřív by musela panovat shoda na spoustě jiných věcí) a ne o tom, na čem už někdo ve světě reálně pracuje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: popravdě: používám třetinu dnešní průměrné cestovní rychlosti. dopravní letadla ale krátce po startu i a hlavně nějaký čas před přistáním letí o dost pomaleji: těch 900 km/h letí pouze ve své cestovní hladině ve stratosféře.

    a ano - to, že já zatím rozumně vypadající solární letadlo schopné letět v rozumné výšce rychlostí cca 300 km/h nenakreslil/nespočítal, to prostě neznamená, že nadále nevěřím, že to není možné - i když je jasné, že nějaký dostup a nějaká rychlost na nějaké absolutní hranici technických možností nakonec bude, a k této hranici se pak už budeme blížit jen velmi pomalu a já fakt nevím, jestli ta hranice bude třeba 250 nebo 350 km/h.

    V podstatě i pro 250 km/h bych si troufl počítat se třetinou rychlosti dnešních letadel. Pokud bys na tom ale fakt trval, tak se můžeme bavit o 1/4, ne o 1/3 dnešní rychlosti.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    QNEDLEEQ: Solar Elektra One prý bere z křídel 1 kW výkonu a pro vodorovný let stačí 2 kW - fakt mi ale nejde do hlavy, proč přesně má těch článků na křídle tak relativně málo. Každopádně jde o jeden ze strojů, se kterými může majitel aspoň teoreticky "popolétat" z místa na místo a pak čekat, až se baterie dobíjí (má asi trochu lepší šance, než když někde zaparakuje elektromobil s jediným solárním panelem na střeše)

    Těch solárních čtverců jsem napočítal 130 (pokud jsem nepočítal špatně): pokud mají např. 10x10 palců (25x25 cm), tak je to dohromady slušných ~8.5m2 pokrytých fotovoltaikou - a to by ten 1 kW už dávat mohlo...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam