• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: zkus zjistit, za kolik teda seženeš letadlo pro 300 cestujících - nerozumim. Proc bych to mel zjistovat ja? Ty jsi psal ten odhad.

    třeba proto, že jeho komponenty nebudou tak extrémně namáhané, jako u tryskáčů? - ehm. myslis jako ty obrovsky tenoucky kridla? A ten mechanismus vysouvani obrovskyho tenouckyho kridla? To nebude extremne namahane? Tak jo 8))

    obecně se dá předpokládat, že když bude cestování levnější, bude cestovat víc lidí - cestovani je dost levne uz ted. A fak by me prekvapilo, kdyby xchaosoplan prinesl nejake vyrazne zvyseni poptavky, zejmena v situaci kdy lita mnohem dele, mnohem nepohodlneji, mnohem nevyzpytatelneji a hlavne kdyz nevis kde vlastne pristanes 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: zkus zjistit, za kolik teda seženeš letadlo pro 300 cestujících :-) a nebo můžu zkusit předpokládat větší životnost letounu (třeba proto, že jeho komponenty nebudou tak extrémně namáhané, jako u tryskáčů? resp. rozpětí rychlostí bude nízké, tak budou namáhány konstantně? nižší vibrace od elektrických motorů ve stratosféře? co já vím...)

    30 mega byl velmi hrubý odhad.... a celý výpočet se týká nákladů dopravce na letenku, ne její koncové ceny (v těch jsou i dnes dost výrazné složky, které se ceny letadla netýkají - provize prodejce, zisk a provozní režie letecké společnosti - mzdy pilotů a personálu, apod. - letištní poplatky a dnes zdaleka ne v poslední řadě: palivo).

    obecně se dá předpokládat, že když bude cestování levnější, bude cestovat víc lidí - zbyde jim totiž víc peněz na té cestě na ostatní výdaje. jinak celé je to sázka na to, že dostupnost ropy se nezvýší. a nesmyslům typu létání na biopaliva by to mělo konkurovat zcela určitě: v podstatě buď drahý vodíkový pohon pro ty, kdo fakt spěchají - a nebo solární letadlo pro ty, kdo cestují pro zábavu (a těch bude čím dál víc, podle všeho)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jinak tady byla řeč o tom, jaké budou _náklady_ skryté v ceně letenky. - coze? No tak se podivejme co jsi napsal:

    už dříve jsem psal, že 3x pomalejší letadlo pro 10x méně lidí by asi mělo být 30x levnější. typický tryskáč pro 400+ cestujících dnes stojí podle dostupných informací více než miliardu Kč: pokud bych svůj design (nebo někdo jiný jakýokoliv jiný, o podobné rychlosti, a podobné kapacitě) dokázal vyrábět za 30 milionů Kč za kus, tak budu zřejmě konkurenceschopný (neby by konkurenceschopní měli být dopravci, kteří na to vsadí).

    hmm. Ja tam nic o nakladech v cene letenky nevidim, natvrdo pises cenu za kus. Tak jak to teda s tou ekonomikou je? Jak jsi prisel na tech 30 mega za kus resp. "30x levnejsi"?
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: myslim, ze tady to 'je dobre' pro tebe jen pokud jsi koncovy uzivatel..
    jakmile jsi provozovatel, tak zejmena kdyz mas malej otoc lidi, tak pro tebe myslim nizka trzni cena letenky dobre neni..
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: není taky náhodou rychlejší, než jakákoliv dosud zkonstruovaná nebo projektovaná solární vzducholoď? - no a?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: no, teď ještě celkovou plochu jejich křídla a byli bychom doma. - BUAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.

    Proboha, ty jsi fakt pitomec, takhle si nabehnout.

    Koukam ze Redguova veta ("Cokoliv XChaos vycita ostatnim, ve skutecnosti sam dela v mire vic nez znacne") zcela zjevne stale plati, protoze _SAMOZREJME_ plochu kridla jsem ti tady taky psal [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi ] ). Takze kdyz jsi psal " ale asi se fakt většina lidí kouká jen na obrázky a nečte to ", ve skutecnosti to znamenalo " jen koukam na obrazky a nectu co mi ostatni pisou". Oukej, kdyz mas problemy se ctenim, priste ti to zkusim namalovat 8)))

    prakticky 2x rychlejší... čím to? máš pro to nějaké vysvětlení, pokud všechny (nebo skoro všechny) moje úvahy jsou tak chybné? - a tohle uz je dost zoufaly chytani se stebla. Prosim, jak to, ze velky bezpilotni letadlo s nakladem 100 kilo ve velky vysce leti neco malo pres stovku souvisi s tvejma vizema ve kterych se blouzi o rychlostech kolem trista km/h a ctyriceti pasazerech?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: "Vazi to 3.5 tuny, z toho 1/2 jsou akumulátory" ... no, teď ještě celkovou plochu jejich křídla a byli bychom doma... jinak u mě jsou akumulátory max 1/3 (tedy ne pro celonoční výdrž, a stoupání na baterie max. do těch 7-10km, dále už na FV).

    jinak diskutovaný letoun je skoro 2x těžší než Solar Impulse, ale současně je (ve větší výšce, samozřejmě) prakticky 2x rychlejší... čím to? máš pro to nějaké vysvětlení, pokud všechny (nebo skoro všechny) moje úvahy jsou tak chybné? a jak ten stroj dobíjí baterie pro celonoční let, pokud tou svou rychlostí letí na 100% svého FV příkonu?

    (a jen tak mimochodem... není taky náhodou rychlejší, než jakákoliv dosud zkonstruovaná nebo projektovaná solární vzducholoď?)

    ....ale než aby si přiznal, že v našem sporu "pravda byla někde uprostřed", to ne... to radši debata potrvá další rok, protože ve fyzice pravda nemůže být uprostřed (protože to by znamenalo, že jsme se mýlili oba asi tak stejně)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: opakuji podesáté, že k tomu projektu Italů pro DARPA mi chybí podklady o tom, jaký podíl vzletové hmotnosti tvoří baterie - hmmm. Ja ti nevim. Jak chces navrhovat solarni letadla, kdyz neumis cist? A nejen ze neumis cist puvodni zpravu, ty dokonce ani neumis cist zpravu kde pisu ze neumis cist (a vtipne je, ze na tuhle druhou zpravu jsi odpovedel).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: opakuji podesáté, že k tomu projektu Italů pro DARPA mi chybí podklady o tom, jaký podíl vzletové hmotnosti tvoří baterie - oni cílí na 24h výdrž, že.

    jinak tady byla řeč o tom, jaké budou _náklady_ skryté v ceně letenky. pokud (např. i díky konkurenci více dopravců létajících z více malých letišť) bude tržní cena letenky nižší, než dnes, tak to bude jedině dobře.
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: ok..
    uz prve jsem psal, ze to neznam, a ze nevim, jestli nejde o legraci..
    samozrejme.. pokud to je tak mimo, jak uz to tak vypada (minimalne mechanicky namahani je tam asi vypusteny uplne a ta gravitace vypada, ze si taky dela co chce), tak je to samozrejme pitomost..
    ok.. tady jsem si nabehnul a nepoznal sarkasmus ;o)..
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: přijde ti to teď serióznější? Ne, neprijde. Protoze to jsou uplne stejne z prstu vycucany (nebo odjinud vytazeny 8) cisla jako ty predtim. Najednou padesat lidi? Odkud se to vzalo, kdyz mame konkretni studii, ktera rika ze dvojplosnik s rozpetim sto metru unese rychlosti neco pres 100 km/h v sestnacti kilometrech blbejch STO KILO? Cili ted budeme fantazirovat o letadle pro padesat lidi? Kdyz jedinej duvod je "XChaos to potrebuje aby mu aspon trochu fungovala ekonomika"?

    A jak je to s tou cenou letenky? Opravdu cekas, ze lidi budou platit stejnou cenu za letenku xchaosoplanem jako normalnim letadlem?

    A sorry, posledni odstavec nechapu. Muzes to nejak vysvetlit?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: dobře... budu místo 3x pomalejšího letadla pro 40 cestujících (cca 30x horší parametry) počítat 4x pomalejší letadlo pro 50 cestujících (cca 32x horší paramtry). přijde ti to teď serióznější?

    zajímavé, že druhou možnou interpretaci toho, kde se mýlím (tedy že průměrné dopravní letadlo, pořízené za stejnou cenu kterou odhaduji, veze spíš něco jako 300 cestujících, než 400 cestujících) si nezvážil.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: to, že já zatím rozumně vypadající solární letadlo schopné letět v rozumné výšce rychlostí cca 300 km/h nenakreslil/nespočítal, to prostě neznamená, že nadále nevěřím, že to není možné - potom mi ale prijde krajne neseriozni kdyz se te nekdo zepta na ekonomickou stranku veci automaticky pocitat se superoptimistickym cislem, ktere nemas namalovane, nemas ho spocitane, sam jsi uznal ze je asi nedosazitelne ale presto nejak zazracne veris ze je mozne?

    V podstatě i pro 250 km/h bych si troufl počítat se třetinou rychlosti dnešních letadel. - myslis tech letadel ktera bez problemu letaji i v noci? V lete, zimne, v mnohem vetsi rozsahu pocasi? Opravdu ten vypocet myslis naprosto vazne a porad si za nim stojis? A chapu spravne, ze v nem predpokladas stejnou cenu letenky pro normalni i pro solarni letadlo?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ne mě - kohokoliv, kdo přijde s něčím týkajícím se tématu, je tu asi přiměřené "chválit"... resp. existují i neutrální komentáře, apod. A není samozřejmě třeba chválit... jen by mě zajímalo, proč se pořád diskutuje o mých návrzích (ke kterým jsem se v tomhle klubu zatím ani nedostal, protože nejdřív by musela panovat shoda na spoustě jiných věcí) a ne o tom, na čem už někdo ve světě reálně pracuje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: popravdě: používám třetinu dnešní průměrné cestovní rychlosti. dopravní letadla ale krátce po startu i a hlavně nějaký čas před přistáním letí o dost pomaleji: těch 900 km/h letí pouze ve své cestovní hladině ve stratosféře.

    a ano - to, že já zatím rozumně vypadající solární letadlo schopné letět v rozumné výšce rychlostí cca 300 km/h nenakreslil/nespočítal, to prostě neznamená, že nadále nevěřím, že to není možné - i když je jasné, že nějaký dostup a nějaká rychlost na nějaké absolutní hranici technických možností nakonec bude, a k této hranici se pak už budeme blížit jen velmi pomalu a já fakt nevím, jestli ta hranice bude třeba 250 nebo 350 km/h.

    V podstatě i pro 250 km/h bych si troufl počítat se třetinou rychlosti dnešních letadel. Pokud bys na tom ale fakt trval, tak se můžeme bavit o 1/4, ne o 1/3 dnešní rychlosti.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    QNEDLEEQ: Solar Elektra One prý bere z křídel 1 kW výkonu a pro vodorovný let stačí 2 kW - fakt mi ale nejde do hlavy, proč přesně má těch článků na křídle tak relativně málo. Každopádně jde o jeden ze strojů, se kterými může majitel aspoň teoreticky "popolétat" z místa na místo a pak čekat, až se baterie dobíjí (má asi trochu lepší šance, než když někde zaparakuje elektromobil s jediným solárním panelem na střeše)

    Těch solárních čtverců jsem napočítal 130 (pokud jsem nepočítal špatně): pokud mají např. 10x10 palců (25x25 cm), tak je to dohromady slušných ~8.5m2 pokrytých fotovoltaikou - a to by ten 1 kW už dávat mohlo...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: v podstatě ano - Sikovnej XChaos, hezkej link napostoval, hodnej! Tu mas susenku! to celkem dobře vystihuje. - srsly? Takze jeden ze smyslu tohohle klubu je chvalit XChaose za to, ze vygoogloval hezkej obrazek letadla? Ehm... jak to rict a nezabihat pritom do rozboru osobnosti, ktere jsou pro vsechny krome xchaose v tomhle klubu off-topic, ze ano 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: re rychlost: nerozumim. Co to znamena "odhady, ktere by mely na prvni pohled sedet"? A jak to souvisi s tou ekonomickou kalkulaci? Proc v ni pouzivas tech 300km/h, kdyz podle tebe samotneho je to nedosazitelne? Nebo to je dosazitelne ale nejakym kouzlem? Nerozumim.
    A samozrejme, vubec to neni odpoved na problem, ze to porad nevychazi i kdyz vezmes tech magickejch 300 km/h.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    QNEDLEEQ:
    QNEDLEEQ: Sollar Challenger tu už jednou byl, ostatní... víceméně ano. Neškodilo by to doplnit nějakým komentářem (o jaký jde typ či čí je to projekt, nějaký odkaz na zdroj), ale jinak dík: takhle nějak si tenhle klub představuju.

    (nikoho nepřekvapí, že v NYX klubu o spodním prádle jsou fotky modelek ve spodním prádle, v klubu o treehousech zase fotky domů na stromech - a tak v tomhle klubu asi všichni tu čekají fotky solárních letadel - kterých je zatím pár, ale počítám, že jich od příštího roku asi začne celkem přibývat - jak jednotlivých typů, tak i příležitostí, při kterých budou vyfoceny v akci, apod.)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak za prvé... uznal jsem, že 300 km/h je nedosažitelné pro moje dosavadní "malůvky": nic z toho není technický výkres, všechno jsou to jen odhady, které by měly na první pohled sedět. ale pro letadlo, které by během stoupání do stratosféry dokázalo _vhodně_ (nevím jak přesně) měnit svojí geometrii i celkovou plochu (solárního) křídla by to dosažitelné bylo - nebrání tomu žádný známý fyzikální zákon. (a/nebo kdyby stoupla účinnost FV nebo kapacita baterií - pak by fungovaly i moje nákresy... dnes a denně se mluví o nadějných průlomech na tomto poli...)

    REDGUY: v podstatě ano - Sikovnej XChaos, hezkej link napostoval, hodnej! Tu mas susenku! to celkem dobře vystihuje. "Sušenka" je skutečně pěkné slovo to, co čekám od ostatních lidí online, i co sám nabízím. (na netu je spousta míst, kde se trollové můžou vyblbnout - tak proč mi ničí ta moje místa? je určitě možné zpochybňovat moje vize, ale na tom japonském letadle dělá tým, co pracoval i na Tokai Challengeru... a jestli na tom dělá i člověk, co obdivuje Miyazakiho filmy a pokouší se stavět podle jeho malůvek - skutečná letadla ... co ještě chcete víc za "zajímavou story"?)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    A kdyz muze XChaos spamovat linkama na vlastni zpravy, tak ja taky 8)

    Nejdulezitejsi odkaz 29.11. - problemy ekonomiky solarnich letadel. Zatim bez odezvy XChaose.
    [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi ]
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam