• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tohle skutečně přesahuje rámec tohoto klubu. Já si solární letadla např. na opuštěném historickém letišti Tempelhof představit umím... někdo jiný možná ne. Nepřijde mi pravděpodobná zástavba toho letiště, zrovna v tomhle případě: v Berlíně je od bombardování za války obrovské množství nezastavěných proluk a zrovna z tohohle letiště tam spíš udělají chráněnou památku a příměstský park.

    (ono se to chce po nějakém velkém letišti nejdřív asi projít, aby bylo jasné, kolik by z té plochy dokázalo operovat letadel se vzletovou rychlostí někde kolem 50-70 km/h - tedy, jak krátký kus té rozjezdové dráhy pro tryskáče by jim stačil...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a ty si myslis, ze lukrativni pozemky zustanou lezet nepouzivane ladem do doby, nez se solarni/elektricka letadla rozsiri? :)
    BURAN
    BURAN --- ---
    TOMVYN: presne tak, to si pamatuju taky, jze ten nazev xchaosovi vadil. vymyslel ho nekdo z plena. xchaos urcite ne :)
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    REDGUY: ;o(((
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: no pockej.. ten _trademark_ ale jako prvni zacal pouzivat nekdo jinej,ne?
    dokonce jsi se prece tak jakoze cepyril v prvni chvili, co se to zaclo pouzivat..
    takze k tomu by se mel vyjadrit spis nekdo jinej.. jen si uz ted nepamatuju, esli to nahodou nebyl zrovna REDGUY, nebo OMNIHASH.. ;o)
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS:
    1/ kolik sezere nafty - o tom ale prece rec nebyla.. jde o to, jestli to jde za tech 20M vubec postavit..

    2/ cynismus - no comment

    3/ pad z 15km

    4/ OT

    5/ rano letis v poradi, v jakem parkujes - to je myslim jednoduse predstavitelny, ze to tak nejde realne..

    6/ nudna revoluce v cestovani - ok.. ja myslel, ze to je ten duvod, proc se to cely vymysli..

    7/ vize je zabavna tim, ze se muze vznaset nad oblaky - na to moc nevim co rict..

    8/ cenova hladina - tak prototyp asi neni treba resit, pokud neunese pozadovane uzitecne zatizeni.. ano.. pro investora mozna.. ale neresi to nic s cenou..
    takze jsme jednoduse zpatky u multimiliardovy spolecnosti..
    nicmene zpet viz. 1/ samozrejme, ze to za ty penize bude prodejny.. to je asi celkem jasny.. nicmene pokud Neoplan stoji temer pulku (dobre, 40%) a vicemene je to JENOM ta samotna kabina plus motor, cely postaveny z dostupnych materialu, mrskany ve fabrikach s velkou otoci dilu.. nevim.. prijde mi, ze se dostavame do jinych cisel nez 20M..

    9/10/ charterove busy nekonci zrovna v centru - no, nevim.. nicmene i kdyby Zlicin, tak je to dobre dosazitelny metrem.. letiste je porad voser autobusem..
    co jsem byl, tak snad si vybavuju letiste London City a jestli se nepletu Heathrow plus Madrid jsou rozumne dosazitelny vlakem/metrem v case do 30min z centra..
    tak ci tak, letiste jsou dal - treba Stansted je uz uplne v prdeli, do Londyna je to dalka jak prase.. tady spis jde o to, ze uz samotna doprava na letiste bude asi peknej vejlet.. a tim zase prichazis o potencialni klienty..
    tak nejak to jde proti sobe.. na jednu stranu jako provozovatel potrebuju co nejvic cestujicich, na druhou stranu se je snazim odradit vsema moznejma zpusobama - problem s dopravou na letiste (uz ted resi kamoska z Plzne, jak se dostat do Phy pred 7h rano, ze se ji nechce vstavat pred 5h..
    - pokud letadlo bude vzletat pred rozednenim, v kolik bude vstavat clovek z Brna? proste se na to letiste nema sanci dostat.. musi tam bejt nekde ubytko)..
    - s cimz souvisi dalsi proti - ztrata noci doma (pro me dulezity)
    - a nutnost nekde prespat, nedejPriroda za dalsi penize
    - vyber z pouze par destinaci
    - nejistota, ze doletim
    - ztrata nekolika dnu dovoleny namackanej v letadle (nic moc asi nejen pro me - radsi se budu valet na plazi nebo lezt po horach, nez si valet prdel o 4dny dyl na sedacce)
    - atdatd..
    BURAN
    BURAN --- ---
    ADMIX: jj, vlastne zabil 2 mouchy jednou ranou, jednak se zbavil hnidopisneho Redguye, a druhak se mu to povedlo pomoci crowdsourcingu (vzneseny nazev pro "otravuju tak dlouho ze se nekdo sebere a muj problem vyresi")

    ;)
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    Oh well, xchaos prave vyresil jednu z nejvetsich prekazek jeho projektu.
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    XCHAOS: to je ten, ke kterymu ti ctyri lidi nezavisle na sobe rekli, ze je to nepouzitelny, cemuz jsi kontroval vetou "ja technicky vykresy kreslit umim (...) tak nechapu, proc by vadilo, ze to neumim technicky nakreslit" ?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Tak jo, kamaradi, byla to zabava, ale v nejlepsim je treba prestat. XChaosovi jsem napsal podrobne, v podstate laskyplne vysvetleni proc se octnul v mem ignorelistu, tady jenom davam sbohem abyste si nemysleli ze jsem prestal prispivat protoze me zabil nebo prikoval retezama ve sklepe. Teda, to mozna udelal, ale az potom co jsem zcela dobrobolne prestal prispivat. Coz by me asi donutil napsat nez by me zabil nebo prikoval, takze to zas tak nic neznamena, ale vite jak to myslim. Nebudu sem lezt, abych nebyl v pokuseni z odkazu na xchaosovi zpravy, kdybyste se nekdo chteli bavit o divnejch letadlech, dejte vedet, zalozime si prima madness-free klub 8) Papa, byla to legrace.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ADMIX: výkres jsem každopádně dodal:
    https://dev.arachne.cz/svn/arachne/wiki/Aerospace/Details
    .. ale ani s tím nepočítám jako s finálním dílem: jen jsem chtěl ukázat, že to by to mělo jít udělat i z duralu... ale spíš čekám, že křídlo bude kompozitní...
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    XCHAOS: To ti nikdo nenapsal, protoze jsi nedodal ani vykres (DAVIDOWITCH ti to zkousel jednou naznacit, ale dal jste se nedostali s tvoji hlaskou "stejne lzete, ze se tomu vyhybam")

    Pak nasledovalo nekolik tvych velkohubych prohlaseni o tom, jak "se na to tesis", jak se "tomu nevyhybas" a jak se "tesis na nase obliceje, az to vyjde" ... trochu mi pripominas hlasatelku v KLDR, ktera slibuje vyhlazeni USA.

    Takze, pokud tvoje ego potrebuje nutne slyset situaci, zde je:
    - pokud segment katastrofalne selze uz v simulaci ... well, ani si nepredstavuju, co by pak bylo za peklo
    - pokud segment v simulaci obstoji, a to dokonce tak, ze by snesl i dynamicke zatizeni za letu, tak to znamena, ze by TEORETICKY mohl byt soucasti letadla a TEORETICKY by nebyl tou casti, ktera selze. Nic vic, nic min.

    Pokud ti nevyhovuje tahle situace, tak seber posledni zbytky sebeucty a odejdi z technickych diskusi, protoze lepsi uz to nebude.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ADMIX: dobře, ale tam nezaznělo nic takového jako "znamenalo by to snad prvni realnej uspech tvoji vize" - to slyším prvně.

    nikdy jsem neřekl, že bych si za číslama nestál - akorát to co jsem dodal, jsem pokládal za dostatečně "funkční výkres", lepší by už musel být leda z nějakého 3D softu. spíš pokud ho někdo bude překreslovat, tak jsem chtěl autorizovat, že ho fakt pochopil správně (protože na začátku několik lidí opakovaně demonstrovalo, že z toho vlastně to uspořádání). kdyby někdo spočítal nosník podle autorizovanýho výkresu.. jenže to máš jako s tím 3D modelem, kdy u letadla s rozpětím 70m a víc jak 4 identickými segmenty křídla kdosi ten 1 segment okótoval 20m... nějak očekávám lidi, co si takové věci dokáží domyslet...

    každopádně nosník je zdokumentovaný na mojí wiki, má tam vlastní sekci, můžete ho dát komukoliv spočítat, jestli vás to zajímá... já mám dost jiný práce (např. moderovat tento klub... v tomto klubu je diskuze o mém nákresu v podstatě offtopic)
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    Ja trochu chapu, ze se ti nelibi pozice "kdyz jedna cast nefunguje, nefunguje celek, ale kdyz jedna cast funguje, neznamena to pro celek vubec nic", ale takovej uz je zivot. Jak uz padlo v brmlabu, s fyzikou se nevyjednava.
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    XCHAOS: Lzes. Ale ja ti to klidne pretlumocim. Zaznelo tam nasledujici:

    - pokud simulace podle tebou zadanych parametru ukaze, ze takovy segment by nefungoval, znamena to, ze ani celek nebude fungovat a musis "zkusit" vygenerovat jinou vizi
    - pokud by simulace ukazala, ze segment by fungoval a byl by schopnej snest i nejaky dynamicky zatizeni, znamenalo by to snad prvni realnej uspech tvoji vize, a to ze jsi navrhnul cast obrovskyho stroje, ktera je TEORETICKY schopna fungovat

    ten, kdo nabidnul simulaci (nebo ze se o to aspon pokusi) jsem byl ja a mel jsem jen dve podminky:
    - funkcni vykres (ten jsi nedodal, i kdyz jsi dodal asi 10 verzi a o kazde jsi prohlasil, ze je super a finalni)
    - az to dodas, tak si za tema cislama budes stat, a pokud simulace ukaze, ze nefungujou, tak bys musel uznat chybu

    ta druha podminka se ukazuje jako nesplnitelna, protoze jak vedle, tak tady se kroutis jako zizala, az je mi te trochu lito.

    Problem je, ze ty nejsi schopnej akceptovat slozitost letaciho stroje, at uz leti na solar nebo na jadro, a nejsi schopnej pochopit, ze kdyz nedokazes navrhnout segment, kterej by to namahani vydrzel, tak sice muzes navrhnout genialni zbytek letadla, ale jakmile v hangaru sundas podporu, tak se to "rozpadne uz na zemi" (c) REDGUY.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ADMIX: mlžíš. v té v předchozí debatě jsem nikoho nezabanoval - z té jsem prostě odešel. na to rozhodně mám právo.

    v podstatě hlavním problém tam bylo, že jsme neshodli, co by takový propočet vlastně dokazoval, a zaznělo tam, že v podstatě žádný myslitelný výsledek takového propočtu neuznáte, že by _jakkoliv_ mluvil v můj prospěch (třeba ve prospěch toho, že se umím trefit do nějakého odhadu).

    podívej, pokud jsou nějaké moje názory chybné, tak je rozhodně opravím: ale ne na základě toho, že "vás je víc" (nebo co si o sobě vlastně myslíte - vzhledem k poměrně vágním formulacím, proti kterým tak urputně bojujete, vlastně nechápu, co vás tak strašně sjednodcuje, proti mě... )
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    XCHAOS: Aha, takze mame solarni letadla, a nehody nejsou tematem - to je velmi zajimava uvaha, pripomina mi to tvuj zpusob vyporadani se s argumentem "vy jste neco rikali? ja nic neslysel, lalala" ...

    ale mas recht, zatim jsi nedodal jediny dukaz, ze by se to nerozpadlo uz na zemi, nase nabidky na aspon parcialni dukaz resis banem, a tak jsou nehody skutecne offtopic, protoze zatim jedina nehoda, ktera se tvymu letadlu muze stat je, ze si vypichnes paratkem oko, az budes stavet verny model kridla.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ADMIX: ?? z čeho vyplývá, že na letecký nehody "jsem zatíženej"? jako moje solární letadlo oproti autobusu např. nemůže havarovat v tunelu (protože by se do něj každopádně nevešlo :-) ale ani jinak). ovšem ani tryskáč nemůže havarovat v tunelu.

    navrhuji se o těch nehodách přestat bavit: až by to létalo 10 let, má cenu srovnat průměrnou úmrtnost na nějaký konstantní počet cestujících s autobysy vs. s tryskáči: podle mě u solárních letadel to číslo bude prostě jiné, ale samozřejmě teď jen tak nebudu "sázet" jaké: to není fyzika, ale statistika chyb během provozu. možná tam budou mechanické závady, možná lidské chyby, možná se častěji projeví nečekané změny počasí... co ja vím.

    každopádně s nehodama jsem nezačal já - viz [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi ] a NEJSOU TÉMATEM klubu (vidíte je snad v záhlaví?). teoreticky spadají do ekonomiky (statisticky nehodovější dopravní prostředek bude muset asi konkurovat cenou...)
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    (pomijim fakt, ze zalozit reklamu na letadlo na hesle "s nami dopadnete do mekkeho" nebo neco takovyho, to by bylo pravy vizionarstvi)
    ADMIX
    ADMIX --- ---
    XCHAOS: Ty ses na ty letecky nehody nejak zatizenej, tak te poprosim, abys mi uvedl tri posledni letecke nehody, jejichz pricinou nebyla lidska chyba, kolik cestujicich letecka doprava prepravila v intervalu od te prvni do te treti nehody, a strucne napsat, jak by xchaosplan ve stejne situaci nehavaroval. Predpokladam, ze to vysypes z rukavu, podle toho jak argumentujes :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: hmm, poletí to pomalu.. tudíž ten (relativně) menší hluk bude trvat delší dobu. to je skutečně poněkud problém... ale zase já bydlím na Šestce, takže co občas umí Ruzyně (když se startuje ze špatné dráhy), to znám docela důvěrně...

    i když samotné motory budou tiché, tak hluk z nějakého toho 1.5MW vrtulí (během startu) slyšitelný bude. jak se to bude lišit od tryskáčů, to by asi bylo nutné fakt nejdřív vyzkoušet. videa dosavadních solárních letadel ukazují, že je to hodně tiché.. ale tam jde o zanedbatelné výkony...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam