• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ještě k té debatě o dvouplošnících a jejich klouzavosti... ono to dvouplošným ultralehkým kluzákem vlastně celé začalo, v těch 70tých letech. Resp. motorové verze začínaly od 8 kW motorů. I plošné zatížení křídla bylo v kategorii, kam dnes spadají solární letadla.

    http://en.wikipedia.org/wiki/UFM_Easy_Riser
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mauro_Solar_Riser

    ... a BTW zapoměl jsem taky zmínit v éře těch začátků toto:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Solar-Powered_Aircraft_Developments_Solar_One

    Historie létání se opakuje jaki v kruzích - "hipísácká" 70.léta zaznamenala určitým způsobem návrat do éry před 1.světovou válku, akorát s hmotnostma nesrovnatelně nižšíma, než cokoliv, co bylo původně postaveno z dřeva a plátna. Ovšem vývoj rekreačních letadel pak zase odbočil směrem k rogallům a hlavně parakřídlům (ta přeci jen nejsnás sbalíte do batohu na záda nebo do kufru auta, že).

    Takže jsem zvědav, kdo v roce 2013 opráší různé 40 až 100 let staré koncepty a posune je někam dál... samozřejmě s dnešními materiály, dnešní navigací a elektronikou, a dnešními solárními panely a bateriemi :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    prosím o konec offtopiců, ať to nemusím mazat.
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: škoda :(
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ...jednou z cest je uhlídat diskuzní fórum k tématu, které nebude totálně zahlcené balastem.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: hodne stesti pri hledani... toho cvoka :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: podle toho, jak budu mít náladu. samozřejmě bych chtěl vymyslet něco, co by bylo v dosahu možností amatéra. ale nejradši bych byl, kdyby prostě někdo šel, a moje nápady realizoval za mě - to je snad jasné :-)
    KEJML
    KEJML --- ---
    KEJML: To zkusím ještě jednou a jinak tedy.

    Vidím slova jako "zkoušet hodně různých úhlů tažení lanka při více zkušebních letech by neměl být problém", "koupím pár metrů čtvereční šusťákoviny" a "budu zkoušet". Budou se v tomto klubu řešit i praktické pokusy osazenstva, nebo zůstane u pastování linků?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ne, nezapoměl. a BTW jde jí poměrně snadno spočítat (skoro snadněji, než třeba tah vrtulového pohonu), jde jí i přepočítat na m^2 plochy toho parakřídla...

    pouze jsem chtěl zdůraznit, že to o jsem dnes mluvil, tedy [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ] , neboli maximálně zvětšené uspořádání jako u běloruského experimentálního [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ] je daleko blíže uspořádání dvou pakřídel zvanému "downplane" (na což jsem si nemohl vzpomenout, že se tomu tak říká - díky!), než tomu brzdícímu padáku [ DANYSEK @ Solární letadla a vzducholodi ] - a tím bych to asi pro dnešek fakt uzavřel a počkal si, až si to pročte víc lidí až sem.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: zapominas, ze tam je jednim z "hnacich motoru" pomerne silna pritazlivost zemska... ;)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "see how quickly they are falling":
    fortsmith airshow skydivers downplane 2011 - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=MU9sxlh_qHM

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak to, co je při (vertikálním) seskoku padákem nebezpečná závady, by při (horizontálním) poháněném letu mohla být pro solární plochy žádaná feature:

    Down Plane - ParachuteHistory.com
    http://www.parachutehistory.com/malfunctions/downplane.html

    Downplane! - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=xOV5AkyoWjg

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    pro ty, co neabsolvovali výcvik seskoku na para-křídle: co je myšleno tím "downplane" uspořádání dvou parakřídel:



    proč si myslím, že je pro protahování obřích ultralehkých ploch vzduchem s co nejmenším čelním odporem relevantní ? dva parašutisti (nebo jeden, kterému se otevře primární i záložní padák současně) mohou tímto způsobem pouze vlastní vahou nabrat vzhledem k zemi rychlost, která se příliš neliší od rychlosti volného pádu (parakřídlo je přeci jen kluzák, s klouzavostí někde cca kolem 10:1 - a tedy pokud letí kolmo k zemi, tak je jeho odpor cca 10x menší, než když klouže vodorovně).

    samozřejmě - parakřídla a paraglidy se navrhují tak, aby rozumně klouzaly (rychleji či pomaleji - podle konkrétního typu) - a ne, aby vyvinuly co největší rychlost v uspořádání downplane :-) já jen tvrdím, že by je mělo jít pro dowplane optimalizovat (pokud nepožadujeme extra vztlak, což u vlečeného downplane nepožadujeme)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: pravděpodobně ano - resp. ta debata může navazovat poměrně volně, a pokud jsem mluvil k tématu, tak jsem mohl prostě tu úvahu rozvíjet i směrem, který nereaguje na nic, co jsi napsal. fakt bych to už radši utnul.
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Když tě upozorním na to, že reaguješ na něco, co jsem nenapsal, je to offtopic?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ještě jednou zůrazňuju, že offtopicy prostě mažu (ban by byl až za jejich opakování). je to z mého hlediska poměrně nový a experimentální způsob moderace (i když na NYXu je jinde běžný)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    a min. bych do toho šuštáku mohl všít ty 1m smrkové nosníky, které jsem nakoupil a zatím z nich nic nepostavil... aby to trochu drželo tvar, že jo :-) vážej 0-0-nic. ... a jako na šicím stroji trochu umím, tak co :-)

    bylo by super udělat pro začátek třeba taženého annuloidního draka, který by dodával kontinuálně tak 500W-1kW pro elektrokolo... s tím by se dalo podle mě už blbnout... a po vyblnutí se normálně složit do baťohu. mělo by stačit cca tak 10m2 křemíku, zabalenýho do 20m2 látky, to kdyby se udělalo jako stuha 50x0.4m, tak se to vytvaruje do elipsy, co by se na šířku mohla vejít i nad nějakou prázdnou venkovskou silnici (v Milovicích by šla roztáhnout určitě, ale Milovice končej...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: v podstatě mám jeden 2m kite (se kterým jsem si teda ještě moc nehrál) - pokud by se svázaly dva takové "zády k sobě", lze to otestovat už snadno.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: není to další chaosoplán, je to pořád ten samý chaosoplán - dokonce "více ten samý", jako byl ten původní před rokem - od začátku jsem promýšlel více variant, jak toho dosáhnout, a od "lankostroje" a vlečeného samokřídla jsem se prostě jen nechal odradit předčasně.

    v první verzi si to představ jako "přídavný modul" pro konvenční elektrické letadlo, koupené od číňanů: rozměry budou daleko skromější (třeba stuha 200x0.5, která utvoří elipsu o delší poloose max. tak 80m, tažná lanka tedy tak 100-120m nax) : stačí jen aby se ti to správně rozbalilo za letu, a těsně před přistáním to můžeš odhodit těsně před letištěm a máš poměrně slušnou šanci, že to nepoškozené najdeš hned na začátku přistávací dráhy - akorát to pak budeš muset ručně zbalit jako padák či paraglide...

    no a v nulté verzi by takovou stuhu mělo jít připojit téměř za každý elektrický model letadla, který má trochu rezervu výkonu - tedy, letěl by celou dobu s motorem na plný výkon, jako během startu.

    víceméně si to přestavuju tak, že bych poměrně konvenční křemíkové články (co mají těch 0.5kg/m2 a dají se koupit malobchodně) zkusil nějak "přilaminovat" k běžnému šusťáku - ten článkem zakrytý kus šusťáku by se tím stal neohebným (v podstatě by to mělo vypadat jako zalaminovaný jídelní lístek, co vám udělají v copycentru :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: si to zkus... venku... u klavesnice toho moc nevykoumas :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: nejsem toho názoru.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam