• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: no, zatím to dělá americká armáda... to samé šlo ale třeba v 60tých letech říct i o počítačích a počítačových sítích jako takových :-)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS:
    postavit stroj, který by třeba v 25 km vydržel vytrvale 24h kroužit a dělat tam retranslaci bezdrátového internetu asi není jednoduché: to je jasné už jen z toho, že to internetoví provideři zatím běžně nedělají.

    you don't say... :D
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Aha, já jsem nějak minul přesun od "povídáme si o zajímavém projektu" k "Xchaos by to udělal lépe"
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: tak já jsem mluvil o koncepci, kdy by stratosférické bezpilotní solární letadlo (těžší než vzduch) dokázalo kroužit nad jediným bodem zemského povrchu. americké letectvo se o něco podobného rozhodně snaží (projekt Zephyr apod.). jestli by to šlo ve výšce 20 km, to je velká otázka: klubem už prošly grafy rychlosti proudění ve stratosféře, a právě se to začíná uklidňovat až od těch 20 km výše (což je ale zrovna už výška, kde každé letadlo začíná být totálně konstrukčně nevhodné pro lety v hustších vrstvích atmosféry - příliš nízké plošné zatížení křídla).

    samozřejmě se zajímám o dopravní stratosférická solární letadla pro přepravu cestujících - ale musím uznat, že ta bezpilotní jsou reálně dosažitelný cíl s bezprostředně se nabízejícím obchodním modelem. víceméně - místo aby vezlo tunu baterií potřebnou pro stoupání do té výšky, tak mi přijde reálný start ultralehkého solárního letadla na balónu (za nějakého vyjímečně dobrého počasí, za kterého ho nerozlámou turbulence) a pak pokračování autonomního letu až v stratosféře. pro dopravu cestujících to použitelné není, pro umístění internetové retranslace nad jedno konkrétní místo zemského povrchu (kam už zvládneš namířit parabolu - směrovost kolem 5 stupňů ti po 30-40 km ti dá už celkem slušnou pokrytou plochu, v rámci které může letadlo se sektorovou anténou kroužit). použití parabol u klientů navíc zlepší využití pásma, volných kanálů je vždycky jen pár, ale třeba o 20 kilometrů vedle můžeš už mít použitý stejný kanál a bude spolehlivě mimo dosah vyzařovacích diagramů parabol, které míří na to první místo (což s vícesměrovými anténami, které zřejmě používá Google u těch balónů, asi nedáš - trochu je podezřívám, že v tom "míči" mají parabolku natáčenou servomotory, ale čert ví...)

    minimálně je potřeba vymyslet nějaký obchodní model na půl cesty mezi "hraju si s letadýlky" a postavením něčeho aspoň tak provozuschopného, jako to dělá Eric Raymond...
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: No právě to vo je v tom videu u klientů moc jako parabola nevypadá, a jestli v tom nějaká je, tak dost malinká. Ono taky jak bys tou parabalou chtěl hledat neustále se pohybující balóny?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Project Loon - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Loon
    jakej typ antén používají klienti uvnitř toho "basketball size pin", to tam rozepsaný není. vlastně ani to, na jaké to běží vlnové délce.

    já bych samozřejmě použil bezlicenčních 5.4-5.7 Ghz, které je levně dostupné a u klientů směrové antény... to by ale byl úplně jiný systém. Oni předpokládají výšku balónů 20 km a pokrytí v okruhu taky asi 20 km (tedy dosah pásma, které použili, je +/- 30 km, což je samo o sobě hodně). Já jsem mluvil o případu kdy bych (možná ve větší výšce?) byl schopen kroužit nad jedním místem povrchu (o to se ostatně snaží solární bezpilotní letouny amerického letectva, které jsou vyvíjeny už několik let)

    o možnosti volby letové hladiny se na wiki nic nepíše, zajímavé.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: tak jasně, o parabolách jsem mluvil u klientů, nahoře potřebuješ sektorový antény, to je logický. taky létají v trochu větší výšce, kde by větru ani nemohli moc vzdorovat, a navíc si vybrali zrovna takovou zeměpisnou šířku jižní polokoule, kde převažující větry vanou trvale kolem dokola zeměkoule (asi proto, že čekají, že konečné množství balónů tam vydrží cyklit trvale, jak píší ... ale zase tam není skoro žádná pevnina, kterou by mohli pokrýtvat...). je to zajímavý projekt a i kdyby solární energií fakt jen regulovali tu výšku letu, tak je to tu teda ontopic.
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Pro dopředný pohyb slouží vítr, díky solární energii si jen mohou vybrat vítr z které výšky chtějí zrovna použít. A antény co používají nevypadají zrovna jako paraboly:
    Project Loon: The Technology - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=mcw6j-QWGMo
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: no... problém je, že solární energie tam evidentně neslouží pro dopředný pohyb. kdyby dokázala taková stratosféricka retranslace vytrvale kroužit nad jedním místem zemského povrchu, dokázala by samozřejmě signálem pokrýt desetitisíce čtverečník km... navíc s elevací nad povrchem, která je v bezlicenčních pásmech zatím nezarušená (směrovost parabol je v řádek jednotek stupňů = zamířit desítky stupňů nad obzor znamená "nerušený výhled")

    postavit stroj, který by třeba v 25 km vydržel vytrvale 24h kroužit a dělat tam retranslaci bezdrátového internetu asi není jednoduché: to je jasné už jen z toho, že to internetoví provideři zatím běžně nedělají.

    protože se čirou náhodou nějakým tím kydáním packetů se tak trochu živím, tak nemůžu říct, že bych si neuměl představit obchodní využití pro obsazení pozice 25 km nad zemí, která by byla udržována dost přesně, aby nebylo nutné měnit směr zaměření vysoce ziskové paraboly se směrovostí v řádu jednotek stupňů. je to daleko reálnější obchodní model, než vozit backpackery někam, kde není zdaněné pivo a tráva...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    na konečích křídel nového Boeingu 737 spousta nové plochy pro FV články :-))

    (no dobře, dělám si spíš legraci.. ale současně je z toho patrné, že více plochy nemusí vždy znamenat větší čelní odpor...)
    KEJML
    KEJML --- ---
    Solární panely ve stratosféře, leč blíže to má ke vzducholodím než k letadlům:
    Google begins launching Internet-beaming balloons
    http://bigstory.ap.org/article/google-begins-launching-internet-beaming-balloons-0
    BURAN
    BURAN --- ---
    Je tak to se tesim!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: toho kola? 250W motor, 10Ah baterka 40V nabitá, 35V vybitá, 44V dobíječka, 160W solární panely zapojené v sérii, takže cca 36-40V nezatížené, dobíjení bude realizované step-up měničem stejnosměrného napětí (protože hotový MPPT na 40V se neprodává). (naštěstí spolupracuju s týpkem, co tomu rozumí). panely budou upevněné přímo na kole (místo předního košíku a na zadním nosiči) - tedy žádný přívěs. vypadá to tedy docela kosmicky nebo "Solar Challenge"-like (velká plocha panelů vzhledem k velikosti kola).
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: nez budou fotky muzes nahodit nejaky parametry? :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    A tohle zase vypadá v dosahu kutilských možností...
    Solar Powered plane with Autopilot and Wireless Network - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=SZlc-baC7TY

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The Sunseeker Duo - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=hH3u9iiY_CA


    (závidím.. Arachne Aerospace zatím staví jen solární elektrokolo. jestli všechno dopadne, tak zítra budou namontovaný panely a pozítří elektronika řídící dobíjení... fotky budou)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sunseeker Duo Shows Completed Form at Friedrichshafen, Moves to Italy
    http://blog.cafefoundation.org/?p=7718
    While Sunseeker II is able to cruise in level flight on direct solar power, the Duo will have enough power to maintain a steady climb on direct solar power.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PC-Aero Electra One byla podle všeho přejmenována na SolarWorld e-One (jméno sponzora?). Každopádně hezké malé elektrické letadélko...
    PC-Aero/Dipl. Ing. Calin Gologan
    http://www.pc-aero.de/

    Akorát na videu roluje z hangáru bez solárních článků na křídlech, které tam pak ve zbytku videa má... zajímavé :-)
    SolarWorld e-One - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=OSwijLbfjPY
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SolarWorld and PC-AERO Unveil Two New Solar-Powered Airplanes | Inhabitat - Sustainable Design Innovation, Eco Architecture, Green Building
    http://inhabitat.com/solarworld-and-pc-aero-unveil-two-new-solar-powered-electric-aircrafts/
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: snad v to bude mít po tomto tvém příspěvku jasno a nebudeš to muset více rozebrat :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: no... především se tu probírá, kdo ce ve světě staví, zkouší a plánuje. já zatím jen plánuju, a moje nápady jsou značně volné a proměnlivé. jádro flejmu bylo, že tvrdím, že solární letadlo poletí rychleji, než solární vzducholoď - a to zejména od určité výšky - zatímco solární vzducholoď naopak víc uveze. případné výhody vzducholodi ovšem budou s rostoucí výškou klesat, zatímco výhody letadla stoupat.

    solární vzducholodi existují, a létají zhruba rychlostmi, kterými vzducholodi létaly za 1.světové války - což bylo pořád víc, než jak rychle tehdy pluly lodě - ale méně, než létaly nejrychlejší vzducholodi ve 30.letech a nebo ty dnešní.

    jádro sporu je v tom, že já si prostě neumím představit solární (a popravdě - nejen solární - žádnou!) vzducholoď, která by létala rychlostma aspoň kolem 200 km/h. (jedno v jaké výšce - ale vzducholodi pro velké výšky vycházejí neprakticky velké). když budu chtít ze solární energie vymáčknout největší možnou cestovní rychlost, tak řešením je protlačit stratosférou tenkou plouchu solárních panelů. při protlačování velkého objemu vzducholodi prostě takové rychlosti nedosáhneme... můžeme možná vzducholoď použít k nějakém "parkování" příliš velkých stratosférických objektů, se kterými je problém přistávat, ale nemůžeme s ní dostatečně rychle pohybovat.

    elektrické letadlo má ale jiná vážná omezení - např. při stoupání na baterie začínají s rostoucí požadovanou výškou baterie představovat větší a větší procento startovní hmotnosti. takže ve větší výšce poletíme rychleji - ale v důsledku stoupání do této výšky zase neuvezeme vůbec žádný náklad... začarovaný kruh: solární panely dávají větší a větší smysl ve větší a větší výšce nad zemí, do které je ovšem nemožné jich dostatečné množství dostat.

    nějaké hybridní zkombinování obou principů by tedy nebylo od věci - např. start pomocí balónu, šetřící energii, a použití solárních panelů pro let až určité výšky. bohužel dnes ale rozumně neumíme vrátit k zemi balón, kterým do té výšky cokoliv dostaneme: stratosférické balóny jsou dnes podobně jednorázové, jako rakety. kdybychom např. měli balón, který je ve stratosféře schopen po odhození nákladu stlačit dostatečné množství vzduchu jako zátěž, potřebnou proto, aby opět přistál (bez pasknutí nebo upouštění plynu), byla by to celkem velká výhra. Nic takového ale nemáme - a i kdybychom měli, tak ten balón pak přistane stovky km od místa startu...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam