• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: snad v to bude mít po tomto tvém příspěvku jasno a nebudeš to muset více rozebrat :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: no... především se tu probírá, kdo ce ve světě staví, zkouší a plánuje. já zatím jen plánuju, a moje nápady jsou značně volné a proměnlivé. jádro flejmu bylo, že tvrdím, že solární letadlo poletí rychleji, než solární vzducholoď - a to zejména od určité výšky - zatímco solární vzducholoď naopak víc uveze. případné výhody vzducholodi ovšem budou s rostoucí výškou klesat, zatímco výhody letadla stoupat.

    solární vzducholodi existují, a létají zhruba rychlostmi, kterými vzducholodi létaly za 1.světové války - což bylo pořád víc, než jak rychle tehdy pluly lodě - ale méně, než létaly nejrychlejší vzducholodi ve 30.letech a nebo ty dnešní.

    jádro sporu je v tom, že já si prostě neumím představit solární (a popravdě - nejen solární - žádnou!) vzducholoď, která by létala rychlostma aspoň kolem 200 km/h. (jedno v jaké výšce - ale vzducholodi pro velké výšky vycházejí neprakticky velké). když budu chtít ze solární energie vymáčknout největší možnou cestovní rychlost, tak řešením je protlačit stratosférou tenkou plouchu solárních panelů. při protlačování velkého objemu vzducholodi prostě takové rychlosti nedosáhneme... můžeme možná vzducholoď použít k nějakém "parkování" příliš velkých stratosférických objektů, se kterými je problém přistávat, ale nemůžeme s ní dostatečně rychle pohybovat.

    elektrické letadlo má ale jiná vážná omezení - např. při stoupání na baterie začínají s rostoucí požadovanou výškou baterie představovat větší a větší procento startovní hmotnosti. takže ve větší výšce poletíme rychleji - ale v důsledku stoupání do této výšky zase neuvezeme vůbec žádný náklad... začarovaný kruh: solární panely dávají větší a větší smysl ve větší a větší výšce nad zemí, do které je ovšem nemožné jich dostatečné množství dostat.

    nějaké hybridní zkombinování obou principů by tedy nebylo od věci - např. start pomocí balónu, šetřící energii, a použití solárních panelů pro let až určité výšky. bohužel dnes ale rozumně neumíme vrátit k zemi balón, kterým do té výšky cokoliv dostaneme: stratosférické balóny jsou dnes podobně jednorázové, jako rakety. kdybychom např. měli balón, který je ve stratosféře schopen po odhození nákladu stlačit dostatečné množství vzduchu jako zátěž, potřebnou proto, aby opět přistál (bez pasknutí nebo upouštění plynu), byla by to celkem velká výhra. Nic takového ale nemáme - a i kdybychom měli, tak ten balón pak přistane stovky km od místa startu...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    GRENDAL: já jen že asi vůbec nemá zdání o tech tvých nápadech, co se tu probírají :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A kdyz ty analyzujes me (jako treba v [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ]) nebo kdyz analyzujes ty sam sebe (tamtez), tak to je on-topic? Nebo jsi dal posledni varovani sam sobe? 8)


    HYENA: Nah, vetsinou Xchaosovy monology a linkdump, tu a tam gaychat. Jestli mas oblibeny trideny podle kateogorii, doporucuju pro tohle forum spis kategorii "Zabava" nez "Technologie" 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: ano. je tu pár lidí, které fakt baví všechno jiné, jen ne informace o solárním létání. a ti už brzo dostanou ban, pokud s tím nepřestanou.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    HYENA: ty jsi tu zjevně nový :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Vypadá fakt super. Doufám neskončí v muzeu, ale začne fakt lítat!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Koukám facelift webu http://solar-flight.com/ !
    As we wish Andre and Bertrand favorable winds on their adventure, we prepare our new airplane, Sunseeker Duo for its maiden flight in Italy.... nedalo mu nerejpnout si, že poprvé přeletěl v solárním letadle Ameriku v roce 1990, a přesto kolem toho Švýcaři ještě v roce 2013 dělají takový haló (Eric Raymond je trochu médii ignarovaný průkopník, přijde mi..)

    jinak konečně dostavěl Sunseeker Duo:
    Solar Flight
    http://solar-flight.com/#duo

    tech. specifikace vypadaj působivě. rozhodně to vypadá víc jako použitelný dvoumístný stroj, než mamutí Solar Impulse (i když samozřejmě... každé je to o něčem jiném... z hlediska doletu, apod.... Sunseekery jsou podle všeho ale rychlejší)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    pro nově příchozí: na úplném začátku debaty bylo pár videí a fotek
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ]
    budu fakt tvrdě mazat offtopic balast, aby tam ty nejstarší příspěvky nějaký čas vydržely.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    HYENA: no, víceméně čti od příspěvku [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ] směrem k těm starším.
    HYENA
    HYENA --- ---
    A kromě gaychatu tady něco o solárech najdu?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak k tématu: co ti přesně vadí na solární ekranoplánech, vhodných pro bohaté milionáře aby si ze svých soukromých tropických ostrovů vždycky zajeli na výlet do přístavu, když jim dojde chlast?

    ano, musely by mít poměrně nízké plošné zatížení křídla. ano, pro letadla by něco takového nebylo bezpečné. pokud by rychlost větru u hladiny moře překročila určitou mez, bylo by nutné asi přistát a např. nabrat vodní zátěž. nebyl by to rozhodně stroj pro provoz za každého počasí. jsou tam jasná omezení... ale pořád se tam můžeme dostat zhruba na dvojnásobek plošného zatížení křídla, než mají solární letadla dneska.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: poslední varování: tvoje psychologické analýzy mojí osobnosti jsou v tomhle klubu offtopic.

    HYENA: pravopisnj kriszak? :-) http://historje.tumblr.com/image/48029821492
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Psanim vysvetleni jsem stravil pres rok a pul, bez nejakeho zasadniho efektu. Proc se obtezovat...

    o "královském poslu" tady plkáš jen ty njn. Skoda ze lze snadno nahlednou do archivu Teorie XChaosu, najit XCHAOS --- 13:48:57 12.9.2012 a tim te (znovu) usvedcit ze lzi, ze. Dalsi duvod proc se neobtezovat s vysvetlovanim a spokojit se minuskama 8))

    REDGUY: Sorry, preklep, napraveno 8)

    HYENA: Jejda. Grammar Nazi utoci (nebo spis Nabodenicka Nazi?). Tady jde do tuhyho 8)
    HYENA
    HYENA --- ---
    REDGUY: Tak a teď česky s diakritikou prosím. Za to dávám mínusy zase já.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: v tom případě můžeš místo/kromě minusek ta vysvětlení do diskuze klidně psát. většinu tvých názorů znám, část té kritiky je dobrá - ale ty se prostě s věcnou kritikou nespokojíš a potřebuješ neustále zacházet dál k osobním výpadům. netuším proč, nemám na to žádnou teorii. někteří lidé jsou prostě takoví.

    o "královském poslu" tady plkáš jen ty (kdyby ses divil, za co je minusek). já se pokládám prostě za člověka, který má shodou náhod ve svém životě čas a prostředky zabývat se "blbostma" - tedy za podobný typ excentrických hračičků a kutilů, kteří tolik posunuli hranice technických možností zejména třeba v 19.století (kdy ještě v podstatě instuticonalizovaný vědecký výzkum v dnešní podobě). jestli všichni ti lidé byli podle tebe taky oběti nějakých sebeklamů, to bych nechal na historicích: někteří ano, někteří ne. je poměrně velká šance, že se nikam nedostanu, to ano.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A kdyby to nekoho zajimalo, pro kazde minusko dokazu na pozadani vysvelit za jakej presne faktickej nemysl bylo. Tedy, ne ze bych si delal iluze ze by to narusilo XChaosovu alternativni realitu ve ktere je kralovsky posel a obet prizemnich ozralu... ale jen aby bylo jasno 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, píšou dokonce 110 km/h "autonomous". při dnešní účinnosti FV je těch cca 100 km/h jasný limit pro solární pohon v atmosféře při tlaku u hladiny moře. o tom jsme se bavili víc jak rok (vlastně dnes už 1 a 3/4).

    jak jsem psal už dřív, tak jako nejpravděpodobnější způsob, jak dosáhnout nového solárního rekordu u hladiny moře, se mi jeví ten solární ekranoplán... a to asi díky tomu, že nad vodní hladinou bude moci snadno být širší, než na silnici. ale i jinak by dobře navržený ekranoplán měl snadno dosahovat klouzavosti třeba 30/1 (i když by konstrukce byla nesrovnatelně robustnější, než u větroně)... a těžko si představit, že valivý odpor pneumatik těch solárních aut budou jen 3% (u normálního osobního auta to snadno může být třeba 30% celkového odporu)

    ačkoliv mi jako obyvatele vnitrozemí dlouhodobě zajímá stratosférický solární let, který má podle mě milion možných aplikací, tak když přemýšlím, v jaké oblasti má šanci prorazit garážová firma bez přístupu ke kosmickým materiálům a financí na absolvování různých certifikací, apod., tak ty solární ekranoplány mi z té rovnice stále znovu vycházejí jako největší úlet: navíc mezi milionáři v karibiku a středomoří by pro to existoval trh už jen třeba kvůli "doletu" za jeden den bez nutnosti doplňovat palivo (prostě i když na to palivo pro žravé motorové čluny s přehledem mají, tak doplňovat to palivo je čirý nudný oser...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak koho by zajímalo, od koho mám minuska u minulých příspěvků: samozřejmě je to ve 100% případů id REDGUY. Občas i id GRENDAL. vy to nevidíte, já si to nakonec zaplnul.. tak jen aby v tom bylo jasno.

    další konceptuální práce na solárním stroji od Arachne Aerospace se momentálně odkládají kvůli bezprostředně hrozícímu (ale bohužel zatím nikoliv létajícímu) projektu [ XCHAOS @ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ] - je potřeba získat nějaké hands-on zkušenosti s bateriemi, regulátor, panely, elektromotory, apod., pak má teprve cenu začít ničit modýlky letadel.

    kromě toho je potřeba si stanovit rozumné cíle - po solárním kole by podle řady okolností mohlo následovat lepší a aerodynamičtější solární lehokolo s lepší baterií a silnějším motorem, a nebo solární ekranoplán (ten má výhodu, že se může stavět rovnou pilotovaný, protože nemůže spadnout z moc velké výšky: nevýhodou je, že je nutné ho rovno koncipovat jako vododěsný). čísla pro solární ekranoplán vycházejí velmi dobře, navíc díky benevolentnějšímu tvaru křídla to nemusí být postavené zrovna z kosmických materiálů, navíc pro start by tam šlo krátkodobě použít možná i olověnou baterii (která je schopná krátkodobě dodat větší proud, než lithiové baterie, které by tam musel být stejně: stroj by tedy byl schopen vždy jen jednoho rozjezdu a vzletu za nějakou dobu, po kterou by trvalo dobití této olověné baterie - ovšem pak by se měl udržet už ve vzduchu jen na solární pohon, což jinak není samozřejmé ani u série SunSeeker - což je spíše elektricky startující větroň)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jenom 120km/h? Bah. To je jen o 20% vic nez kolik by dokazal nejchytrejsi vizionar ze vsech vymacknout z na kolene postavenyho elektrovozidla se samonosnym solarnim kridlem. Cili pokud takovejhle hi-tech special dela jen 120km/h, znamena to ze jeho konstrukteri jsou dost loseri (tedy, je jeste jedno alternativni vysvetleni, ale nechci banana, tak ho sem nebudu psat 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tohle sice není letadlo, udávaná rychlost je ale úctyhodná (ale asi na baterie...)
    Overview - Astrolab - La gamme Venturi - Véhicules - Venturi Automobiles, véhicules électriques
    http://www.venturi.fr/vehicules/la-gamme-venturi/astrolab/overview
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam