• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak dnes dorazily ohebné solární panely + současně 24V kit na přední kolo je ready k vyzvednutí (jedu tam s MPPT měničem v pondělí).

    když to vidím, vůbec se mi to nechce mordovat na nějakém blbém kole a nejradši bych stavěl hned letadlo... ty panely jsou naprosto super - ohebný, nevážej proti těm loňským nic ... fotky budou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: no, v tomhle klubu je to offtopic... ale protože se to obecně týká i toho, co bude mít na palubě každé solární letadlo (i malé bezpilotní), tak odkaz:
    www.i4wifi.cz | Solární MPPT regulátor 12/24 V, Tracer 10 A, vstup 100V (TR-1210RN)
    http://www.i4wifi.cz/...WM-MPPT/Solarni-MPPT-regulator-12-24-V-Tracer-10-A-vstup-100V-TR-1210RN.html
    BURAN
    BURAN --- ---
    BURAN: jak se to vubec pocita? takhle nejak? (opravte mne prosim nekdo jestli to pocitam blbe):

    2 panely 16.64V / 130W daji 33.28V / 130W (zapojene seriove)
    tedy mame 33.28V a proud 7.87A a tedy vykon cca 262W (33.28 * 7.87 = 261.9136)
    pro motor potrebujeme 24V, tzn. pouzijeme-li idealni konvertor se 100% ucinnosti, a zkonvertujeme 33.28V na 24V, bude vysledny proud po konverzi 10.916666A ? (262W / 24V = 10.91666A)
    BURAN
    BURAN --- ---
    takze abych si to zrekapituloval:

    budes mit 2 solarni panely, ktere v tech nejoptimalnejsich podminkach ve svem maximu davaji 16.64V a 7.87A (tj. cca 130W).
    dale budes mit motor, ktery je na 24V a ma vykon 250W.

    jak z tech 2x 16.64V/130W panelu udelas 24V/250W pro motor?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: Wp je peak power, ted maximální. ale třeba u těch loňských to mělo být 80W každý panel a tedy 160W oba, na přímém sluncu než mi napršelo do wattmeteru tak to bylo většinou do 150 ale chvílema i 170, takže ono fakt záleží na tom, kolik je zrovna v atmosféře mlhy a jak je slunce vysoko a tak.

    já trvám na tom výkladu, že do zatížení 40W se to chová jako tvrdý zdroj, na kterém neklesá napětí: to mě nemusí trápit, samozřejmě, protože mám ten MPPT regulátor. (v podstatě jim věřím, že když mi loni prodali 80W a bylo tam 80W, že letos když prodávají 130W že tam bude 130W)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: no já prostě uvidím :-) proč by u těch panelů inzerovali 130W, když by měly jen 40W? podle mě 40W je výkon, při kterém se to i bez regulátoru chová jako tvrdý zdroj 16V, na tom slunci... pak začne to napětí klesat, takže ten výkon z toho vydoluješ jen s použitím MPPT.

    spíš kdybych chtěl (bezpilotní!) letadlo s těmito panely, tak budu potřebovat regulátor, co dá třeba aspon 500W, protože motor by to chtělo asi taky 500W a těch 250W by byl odběr při cestovní rychlosti (aspoň tak nějak si to představuju).

    Nejmenší (pilotovaná) ultralehká letadla i v začátcích té éry v 70tých letech měla aspoň 4kW, ale... nicméně, nějaký hezký solární dvouplošníček posázený těmahla panelama by se do ultralight kategorie určitě vešel... třeba něco s 12 kW elektromotorem, 6 kW solárních panelů (tedy 24 těch panelů, co já mám dva, cca 20m2 každá ze dvou ploch, to dělá krásné rozpětí 20 m při aspect-ratio 1:20...), bylo by to samozřejmě pomalé jak šnek, ale.. :-) ty panely by vážily 24x5 = 120 kg, to je sice dost, ale celé letadlo by se pořád se vzletovou hmotnostní dalo považovat za ultralight...
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ja vidim, ze inzeruji 130Wp, nikoli 130W. jaky je rozdil mezi Wp a W ?
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: co myslis, motor ma podle tebe trvaly prikon, nebo "netrvaly"?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: jinak v případě přestavby těch panelů na letadlo bych mohl zkusit postavit motor s 250W motorem taky, podle mě. (zatím se na to nechystám)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: 24V motor má mít výkon až 250W, ale je to nastavitelné na řídící jednotce motoru, a asi tam nepůjdu přes 10A, takže to bude míň (plus nemá 100% účinnost).

    MPPT řídící jednotka nabíjení má limit 270W (až 10A při 24V napětí baterií), půjde do ní až 260W, z těch panelů. motor (doufám!!!) nebude zapojený přímo za baterií, jako vloni, ale bude na tom 10A výstupu z MPPT jednotky. Tedy je tam dobrá šance, že by mohl jet přímo na panely a z baterie si nic nebrat (to vloni _téměř_ šlo při ručním vyřazení dobíjení baterie a na přímém poledním slunci, ale stejně 160W nestačilo aby to jelo pořádně.. navíc tentokrát jednoznačně uvidím na displeji, kolik si beru z baterie nebo kolik do ní naopak dávám)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: jaky prikon ma tvuj motor, a jaky prikon ma tva nabijecka?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "The lithium batteries today have seven times more capacity than the nickel cadmium batteries we used in Sunseeker I," says Raymond. "When we first sketched the concept for this airplane, we couldn’t imagine solar cells with greater than 20 percent efficiency. These technologies are a dream come true."
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Dva cestující, ale přitom asi jen desetinové rozměry proti Solar Impulse II (např. plocha solárních panelů)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    First powered flights of Sunseeker Duo — Solar Flight
    http://www.solar-flight.com/flight-blog/2014/4/22/first-powered-flights
    After some instability in pitch was observed during the unpowered test flights, more area and additional solar cells were added to the horizontal stabilizer. Now the airplane is docile with good control authority in the air and on the ground. The performance is better than the previous airplane in every category; operations are easier because the landing gear and systems are more conventional; and the airplane has enough excess power to carry a passenger and baggage.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    a teď zpátky na zem, teda chci říct.. zpátky do vzduchu, ale o lidech, co už tam jsou:
    Solar-powered Sunseeker Duo takes flight
    http://www.gizmag.com/sunseeker-duo-takes-flight/31751/
    Sunseeker Duo už zjevně nelétá jen tažený za autem, ale i sám od sebe
    Sunseeker Duo — Solar Flight
    http://www.solar-flight.com/sunseeker-duo1/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (no samozřejmě ověšovat se skoro 16m2 panelů při letu na padáku je blbost, to dá rozum :-) muselo by se zkonstruovat něco-jako-rogallo přímo jako pevná konsturkce pokrytá panely... ale využití hotového elektrického backpacku s vrtulí a zavěšení se pod příslušným způsobem vzniklou konstrukci mě pořád přijde nejjednodušší... možná nějaké "všití" panelů přímo do toho padáku? nevím...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: to říkají i u panelu stejné technologie o poloviční velikosti :-) tam pro změnu 25W
    www.i4wifi.cz | Solární panel DAY4 Flexible Poly 80 Wp (GSP 80Q - MPPT 10V) EUFREE
    http://www.i4wifi.cz/...rie-a-nabijeni/solarni-panely/Solarni-panel-GWL-Sunny-Mono-80-Wp-EUFREE.html

    podle mě je to situace bez použití MPPT, on je to totiž velmi měkký zdroj, takže podle mě ti udávají výkon, při kterém si panel ještě zachová nominální napětí (ale teď teda vařím z vody). podstatná věta je:

    Polykrystalický solární panel se zvýšenou účinností při rozptýleném slunečním světle. Vyšší účinnost je dosažena díky použití nové technologie buněk se slabým pokovením.Tento panel spolehlivě pracuje i při částečně zatažené obloze.

    kolik z toho doopravdy vyždímám, to mi ukáže budík na MPPT regulátoru. právě s tím potřebuju získat nějaké reálné zkušenosti... nebudu to hned připojovat k elektrickému backpacku pro motorový paragliding (nehledě na to, že ještě musím nejdřív absolvovat výcvik paraglidingu, a než se přitom zabiju, tak se ještě chci podívat po světě na tom solárním kole :-)

    jen tak z legrace - kdybych ze stran elektrického vrtulového baťohu (vyrábí se už celkem běžně) přidal tyhle ultralehké panely tak, aby nepřidávala žádný vztlak a nemohly se nějak vzpříčit plochou ve směru letu, ale současně aby šly naklápět podle toho, jestli slunce svítí zleva nebo zprava.. a kdyby jich bylo 8, tak mám kilowatt, a budou vážit pořád do 20 kg (já vážím 70 kg... při tandemovém skoku je logicky zátěž padáku hodně přes 100 kg, spíš přes 150 kg... takže zbývají čistě aerodynamické starosti...)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: nechapu co znamena tahle veta v popisu panelu "při plném oslunění vhodný pro aplikace s trvalým příkonem do 40 W." ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Z jiného soudku: tak jsem mimo jiné před dvěma měsíci letěl na tandemovém paraglide, jako pasažér (ale mohl jsem si chvíli vyzkoušet i řízení), takže mám nějaké první praktické zkušenosti s létajícím strojem s velmi nízkým plošným zatíženém křídla a nízkou cestovní rychlostí :-) (bylo to na Lysé hoře v Krkonoších, a v termice jsme stoupali snad až do 1500m...). (Samozřejmě mi to nedá nepřemýšlet i o nějaké solárním ultralightu s nízkou rychlostí a stabilitou blízkou paraglidu.. nějaký druh závěsného křídla se solárními panely...)

    no a druhé info - dnes jsem objednal dva tyto panely na svoje kolo:
    www.i4wifi.cz | Solární panel DAY4 Flexible Poly 130 Wp (GSP 130 - MPPT 17V) EUFREE
    http://www.i4wifi.cz/...-nabijeni/solarni-panely/Solarni-panel-GWL-Sunny-Poly-130-Wp-flexibilni.html
    tloušťka 1.5mm, a hmotnost méně než 5 kg na celkových 260W výkonu.... při ploše panelu 1.8m (to bude téměř 2x tolik, co vloni... vloni jsem stěží dosáhl na 1m2, nebo jen nepatrně přes... letos to určitě hodlám uspořádat tak, aby pod panely šlo pohodlně spát a abych nemusel pokaždé stavět stan...) to dělá "plošné zatížení" méně než 2.5 kg/m2... neříkám, že těmahle panelama půjdu hned pokrýt elektrický paraglide, to ne... ale prostě chci získat nějaké hands-on zkušenosti a pracovat s trochu robustními, neubastlenými kompenty (třeba off-the-shelf MPPT měnič, off-the-shelf LiFePo baterky s velkým počtem cyklů, apod.).

    zkrátka to, co potřebuju, se začíná objevovat v mém dosahu... no a s trochou publicity by pak třeba nějaký fundraising na stavbu skutečného solárního letadla nemusel být problém (tyhle dva, co budu vlastnit, se minimálně výborně hodí na bezpilotní na letadlo, a snad je půjde po návrat z letošních cest použít...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    vzdáleně související: změna tvaru křídel za letu...
    BBC - Future - Nasa set to test cleaner, quieter wings
    http://www.bbc.com/future/story/20140512-can-shape-shift-planes-take-off
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam