• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (no samozřejmě ověšovat se skoro 16m2 panelů při letu na padáku je blbost, to dá rozum :-) muselo by se zkonstruovat něco-jako-rogallo přímo jako pevná konsturkce pokrytá panely... ale využití hotového elektrického backpacku s vrtulí a zavěšení se pod příslušným způsobem vzniklou konstrukci mě pořád přijde nejjednodušší... možná nějaké "všití" panelů přímo do toho padáku? nevím...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: to říkají i u panelu stejné technologie o poloviční velikosti :-) tam pro změnu 25W
    www.i4wifi.cz | Solární panel DAY4 Flexible Poly 80 Wp (GSP 80Q - MPPT 10V) EUFREE
    http://www.i4wifi.cz/...rie-a-nabijeni/solarni-panely/Solarni-panel-GWL-Sunny-Mono-80-Wp-EUFREE.html

    podle mě je to situace bez použití MPPT, on je to totiž velmi měkký zdroj, takže podle mě ti udávají výkon, při kterém si panel ještě zachová nominální napětí (ale teď teda vařím z vody). podstatná věta je:

    Polykrystalický solární panel se zvýšenou účinností při rozptýleném slunečním světle. Vyšší účinnost je dosažena díky použití nové technologie buněk se slabým pokovením.Tento panel spolehlivě pracuje i při částečně zatažené obloze.

    kolik z toho doopravdy vyždímám, to mi ukáže budík na MPPT regulátoru. právě s tím potřebuju získat nějaké reálné zkušenosti... nebudu to hned připojovat k elektrickému backpacku pro motorový paragliding (nehledě na to, že ještě musím nejdřív absolvovat výcvik paraglidingu, a než se přitom zabiju, tak se ještě chci podívat po světě na tom solárním kole :-)

    jen tak z legrace - kdybych ze stran elektrického vrtulového baťohu (vyrábí se už celkem běžně) přidal tyhle ultralehké panely tak, aby nepřidávala žádný vztlak a nemohly se nějak vzpříčit plochou ve směru letu, ale současně aby šly naklápět podle toho, jestli slunce svítí zleva nebo zprava.. a kdyby jich bylo 8, tak mám kilowatt, a budou vážit pořád do 20 kg (já vážím 70 kg... při tandemovém skoku je logicky zátěž padáku hodně přes 100 kg, spíš přes 150 kg... takže zbývají čistě aerodynamické starosti...)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: nechapu co znamena tahle veta v popisu panelu "při plném oslunění vhodný pro aplikace s trvalým příkonem do 40 W." ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Z jiného soudku: tak jsem mimo jiné před dvěma měsíci letěl na tandemovém paraglide, jako pasažér (ale mohl jsem si chvíli vyzkoušet i řízení), takže mám nějaké první praktické zkušenosti s létajícím strojem s velmi nízkým plošným zatíženém křídla a nízkou cestovní rychlostí :-) (bylo to na Lysé hoře v Krkonoších, a v termice jsme stoupali snad až do 1500m...). (Samozřejmě mi to nedá nepřemýšlet i o nějaké solárním ultralightu s nízkou rychlostí a stabilitou blízkou paraglidu.. nějaký druh závěsného křídla se solárními panely...)

    no a druhé info - dnes jsem objednal dva tyto panely na svoje kolo:
    www.i4wifi.cz | Solární panel DAY4 Flexible Poly 130 Wp (GSP 130 - MPPT 17V) EUFREE
    http://www.i4wifi.cz/...-nabijeni/solarni-panely/Solarni-panel-GWL-Sunny-Poly-130-Wp-flexibilni.html
    tloušťka 1.5mm, a hmotnost méně než 5 kg na celkových 260W výkonu.... při ploše panelu 1.8m (to bude téměř 2x tolik, co vloni... vloni jsem stěží dosáhl na 1m2, nebo jen nepatrně přes... letos to určitě hodlám uspořádat tak, aby pod panely šlo pohodlně spát a abych nemusel pokaždé stavět stan...) to dělá "plošné zatížení" méně než 2.5 kg/m2... neříkám, že těmahle panelama půjdu hned pokrýt elektrický paraglide, to ne... ale prostě chci získat nějaké hands-on zkušenosti a pracovat s trochu robustními, neubastlenými kompenty (třeba off-the-shelf MPPT měnič, off-the-shelf LiFePo baterky s velkým počtem cyklů, apod.).

    zkrátka to, co potřebuju, se začíná objevovat v mém dosahu... no a s trochou publicity by pak třeba nějaký fundraising na stavbu skutečného solárního letadla nemusel být problém (tyhle dva, co budu vlastnit, se minimálně výborně hodí na bezpilotní na letadlo, a snad je půjde po návrat z letošních cest použít...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    vzdáleně související: změna tvaru křídel za letu...
    BBC - Future - Nasa set to test cleaner, quieter wings
    http://www.bbc.com/future/story/20140512-can-shape-shift-planes-take-off
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ‘Revolutionary’ advanced battery leaps theoretical maximum boundary
    http://www.rawstory.com/.../04/28/revolutionary-advanced-battery-leaps-theoretical-maximum-boundary/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    docela pěkné video, první půlka spíš rekapitulace Solar Impulse 1, druhá půlka ale přináší pěkné záběry ze stavby Solar Impulse 2:
    The Construction of Solar Impulse 2
    https://www.youtube.com/watch?v=oNMBPJpaimc

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    souhrnný článek zde:
    TečkaCZ - Letoun Solar Impulse 2 představen veřejnosti
    http://teckacz.cz/1262-Letoun-Solar-Impulse-2-predstaven-verejnosti
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: no ano... oni čekají na aspoň cca dvojnásobnou energetickou hustotou lithiových baterií. víceméně asi nechtějí, aby tvořili cca čtvrtinu vzhletové hmnosti, jako u nově představeného Solar Impulse 2.

    to se ale skládacího křídla netýká. a pokud vím, tak žádné současné dopravní letadlo nemá křídlo skládací tímhle způsbem, takže mi to zaujalo. prakticky použitelná doprávní solární letadla si bez nějaké formy jejich skládání, zasouvání, otáčení či jiného "uklízení" samozřejmě představit nejde.
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    XCHAOS:

    1) Konstrukcne mozne a v praxi pouzite bylo skladaci ( samozrejme pouze na zemi ) kridlo uz za druhe svetove valky. Takze se krucek po krucku tak jak to myslis ty rozhodne nikam neposouvame.

    2) Normalne na tvoje odkazy neklikam, ale touhle dezinformaci si malem nachytal i mne, takze jsem na to kliknul. Cituji z clanku: Koncept je to velmi pěkný, ale v současnosti prakticky nerealizovatelný. Bez velmi podstatného vylepšení technologie uskladnění energie zůstane SUGAR Volt jenom na papíře.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jen tak mimochodem... v článku nový obrázek pěkných skládacích křídel u konceptu Boeing Sugar Volt... krůček po krůčku se někam posouváme, že :) (i když tahle křídla se určitě neskládají a nerozkládají za letu, uznávám...zaujalo mě ale, že je to konstrukčně možné...)
    Víte, v čem budete létat za dvacet let? | VTM.cz
    http://vtm.e15.cz/vite-v-cem-budete-letat-za-dvacet-let

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Panasonic solar cell achieves world's highest energy conversion efficiency of 25.6%
    http://phys.org/news/2014-04-panasonic-solar-cell-world-highest.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    http://www.avhttp/...832.xmliationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_04_09_2014_p0-677832.xml
    Where HB-SIA cruises at 70 km/hr. (39 kt.), Solar Impulse 2 will be capable of speeds up to 170 km/hr., but will have to slow to 25 kt. at night to conserve energy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Blbá zpráva je, že pilotní kabina nebude přetlaková, hmm.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Meet the Solar Impulse 2: The First Airplane to Attempt a Round-The-World Solar-Powered Flight! Solar Impulse 2 HB-SIB Sun-Powered Airplane Unveiled - Gallery Page 7 – Inhabitat - Sustainable Design Innovation, Eco Architecture, Green Building
    http://inhabitat.com/...ttempt-a-round-the-world-solar-powered-flight/solar-impulse-2-tech_vue02_v1/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Příhradové konstrukce rulez, imho :-)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Airplane Weight 2,3 tons Wingspan 72 meter
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    a je to tady... jdu hltat datasheety a fotky :-)
    SOLAR IMPULSE - Solar Impulse 2
    http://www.solarimpulse.com/en/our-adventure/solar-impulse-2/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam