• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Z jiného soudku: tak jsem mimo jiné před dvěma měsíci letěl na tandemovém paraglide, jako pasažér (ale mohl jsem si chvíli vyzkoušet i řízení), takže mám nějaké první praktické zkušenosti s létajícím strojem s velmi nízkým plošným zatíženém křídla a nízkou cestovní rychlostí :-) (bylo to na Lysé hoře v Krkonoších, a v termice jsme stoupali snad až do 1500m...). (Samozřejmě mi to nedá nepřemýšlet i o nějaké solárním ultralightu s nízkou rychlostí a stabilitou blízkou paraglidu.. nějaký druh závěsného křídla se solárními panely...)

    no a druhé info - dnes jsem objednal dva tyto panely na svoje kolo:
    www.i4wifi.cz | Solární panel DAY4 Flexible Poly 130 Wp (GSP 130 - MPPT 17V) EUFREE
    http://www.i4wifi.cz/...-nabijeni/solarni-panely/Solarni-panel-GWL-Sunny-Poly-130-Wp-flexibilni.html
    tloušťka 1.5mm, a hmotnost méně než 5 kg na celkových 260W výkonu.... při ploše panelu 1.8m (to bude téměř 2x tolik, co vloni... vloni jsem stěží dosáhl na 1m2, nebo jen nepatrně přes... letos to určitě hodlám uspořádat tak, aby pod panely šlo pohodlně spát a abych nemusel pokaždé stavět stan...) to dělá "plošné zatížení" méně než 2.5 kg/m2... neříkám, že těmahle panelama půjdu hned pokrýt elektrický paraglide, to ne... ale prostě chci získat nějaké hands-on zkušenosti a pracovat s trochu robustními, neubastlenými kompenty (třeba off-the-shelf MPPT měnič, off-the-shelf LiFePo baterky s velkým počtem cyklů, apod.).

    zkrátka to, co potřebuju, se začíná objevovat v mém dosahu... no a s trochou publicity by pak třeba nějaký fundraising na stavbu skutečného solárního letadla nemusel být problém (tyhle dva, co budu vlastnit, se minimálně výborně hodí na bezpilotní na letadlo, a snad je půjde po návrat z letošních cest použít...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    vzdáleně související: změna tvaru křídel za letu...
    BBC - Future - Nasa set to test cleaner, quieter wings
    http://www.bbc.com/future/story/20140512-can-shape-shift-planes-take-off
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ‘Revolutionary’ advanced battery leaps theoretical maximum boundary
    http://www.rawstory.com/.../04/28/revolutionary-advanced-battery-leaps-theoretical-maximum-boundary/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    docela pěkné video, první půlka spíš rekapitulace Solar Impulse 1, druhá půlka ale přináší pěkné záběry ze stavby Solar Impulse 2:
    The Construction of Solar Impulse 2
    https://www.youtube.com/watch?v=oNMBPJpaimc

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    souhrnný článek zde:
    TečkaCZ - Letoun Solar Impulse 2 představen veřejnosti
    http://teckacz.cz/1262-Letoun-Solar-Impulse-2-predstaven-verejnosti
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: no ano... oni čekají na aspoň cca dvojnásobnou energetickou hustotou lithiových baterií. víceméně asi nechtějí, aby tvořili cca čtvrtinu vzhletové hmnosti, jako u nově představeného Solar Impulse 2.

    to se ale skládacího křídla netýká. a pokud vím, tak žádné současné dopravní letadlo nemá křídlo skládací tímhle způsbem, takže mi to zaujalo. prakticky použitelná doprávní solární letadla si bez nějaké formy jejich skládání, zasouvání, otáčení či jiného "uklízení" samozřejmě představit nejde.
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    XCHAOS:

    1) Konstrukcne mozne a v praxi pouzite bylo skladaci ( samozrejme pouze na zemi ) kridlo uz za druhe svetove valky. Takze se krucek po krucku tak jak to myslis ty rozhodne nikam neposouvame.

    2) Normalne na tvoje odkazy neklikam, ale touhle dezinformaci si malem nachytal i mne, takze jsem na to kliknul. Cituji z clanku: Koncept je to velmi pěkný, ale v současnosti prakticky nerealizovatelný. Bez velmi podstatného vylepšení technologie uskladnění energie zůstane SUGAR Volt jenom na papíře.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jen tak mimochodem... v článku nový obrázek pěkných skládacích křídel u konceptu Boeing Sugar Volt... krůček po krůčku se někam posouváme, že :) (i když tahle křídla se určitě neskládají a nerozkládají za letu, uznávám...zaujalo mě ale, že je to konstrukčně možné...)
    Víte, v čem budete létat za dvacet let? | VTM.cz
    http://vtm.e15.cz/vite-v-cem-budete-letat-za-dvacet-let

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Panasonic solar cell achieves world's highest energy conversion efficiency of 25.6%
    http://phys.org/news/2014-04-panasonic-solar-cell-world-highest.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    http://www.avhttp/...832.xmliationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_04_09_2014_p0-677832.xml
    Where HB-SIA cruises at 70 km/hr. (39 kt.), Solar Impulse 2 will be capable of speeds up to 170 km/hr., but will have to slow to 25 kt. at night to conserve energy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Blbá zpráva je, že pilotní kabina nebude přetlaková, hmm.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Meet the Solar Impulse 2: The First Airplane to Attempt a Round-The-World Solar-Powered Flight! Solar Impulse 2 HB-SIB Sun-Powered Airplane Unveiled - Gallery Page 7 – Inhabitat - Sustainable Design Innovation, Eco Architecture, Green Building
    http://inhabitat.com/...ttempt-a-round-the-world-solar-powered-flight/solar-impulse-2-tech_vue02_v1/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Příhradové konstrukce rulez, imho :-)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Airplane Weight 2,3 tons Wingspan 72 meter
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    a je to tady... jdu hltat datasheety a fotky :-)
    SOLAR IMPULSE - Solar Impulse 2
    http://www.solarimpulse.com/en/our-adventure/solar-impulse-2/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    závěr je trochu komický, ale celkově velmi instruktážní video :-)
    Students build solar plane from scratch for record attempt - Aeronautics
    https://www.youtube.com/watch?v=5qEAVVl_gLI

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: ... ano... tomu taky odpovídá výtlak 100m velké vzducholodě. ale jinak nechci flejmovat... dobrý link...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: taky jde o 20km, kde toho vzduchu už moc není...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: užitečné zatížení 200 kg na 100 m délky... (ale teda ne že by na tom letadla Solara těžší než vzduch) byla o moc lépe...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    :: OSEL.CZ :: - Vzducholoď StratoBus: nafukovací dron anebo satelit?
    http://www.osel.cz/index.php?clanek=7528

    sem čekal na něco takového a rád bych viděl na něčem takovém i větší teleskop, ale to by muselo vypadat asi jinak.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: jo, uvažoval :-) ale teplotní gradient by fakt nebyl nic moc, a náporové motory ho celkem potřebují. ale solárně-termální systémy obecně mívaj až 100% účinnost... problém je s tím gradientem ... musel by to být nějaký šílený systém s fresnelovými čočkami, prostě blbost.

    ale o solárních motorech letadel se uvažovalo už ve 30tých let 20.století, a samozřejmě si to tehdy asi představovali solárně-termálně už tehdy, protože parní turbíny a stirlingovy motory se blíží někam k 33% účinnosti, zatímco tehdy dostupné fotočlánky měly tak 1% (typická hi-tech aplikace selenového článku dané éry: expozimetr k fotoaparátu :-))

    ještě britské (!) vize přistání na Měsíci ze začátku 50tých let 20.století zahrnují na přistávacím modulu solárně-termální systém pro výrobu elektřiny (na bázi rtuti, tuším). celá slavná éra jaderných vizí 40. a 50. let 20.století prostě účinné solární panely pořádně neznala, objevují se až na prvních družicích koncem 50.let (v USA i v Rusku)
    BURAN
    BURAN --- ---
    btw xchaosi, uvazoval jsi uz o reaktivnim pohonu? vezmes trubku. natres ji cernou barvou. vzduch se bude teplem ze slunecniho zareni v trubce rozpinat, a tim tlacit letadlo kupredu. to neni spatny napad, ne? predstav si, kolik vahy by se usetrilo na motorech atd.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: to je fotka toho letadla jak leti, a nebo neci fantazie vyrenderovana v 3D softu?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ne, něco jiného nevím - ale většinou věci, které nejspíš nevíte ani vy.

    tohle vím, ale pokládám to za nepodstatný detail. prostě v příspěvku [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná i bezpilotní + stratosférické létání + rychlostní rekordy solárních aut) ] někdo navrhl nějaké hybridní solární letadlo - a pravděpodobně je to turbovrtulově-solárně-elektrický hybrid, podle fotky:

    ... kde to opravdu nevypadá na kondenzační stopy vytvářené konečky křídel

    zajímavá je ale ta horní "bublina" s FV panely: je naplněná heliem? jaký má vztlak? jak moc je to hybrid? je to rozhodně zajímavý nápad. je vidět, že zase jednou žijeme v době, kdy různí lidé ve světě přemýšlí o zhruba tom samém (jako mnohokrát v historii)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: protozes to sam napsal: XCHAOS: ("a je úžasné, jak musíš furt zdůrazňovat, co všechno zatím nevím: no jasně, nevím, no a co?")
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ale jak víš, že to nevím? (připadalo ti to snad jako kondenzační stopa která vzniká na koncích křídel? a vzniká i u pomalu letícího boxed-wing letadla, které z definice nemá "wingtips" ?)
    BURAN
    BURAN --- ---
    Jak nekomu, kdo se ridi heslem "hloupy nevi, hloupejsi se nezepta" muze vadit, kdyz je upozornen na neco, co nevi? :o)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: ano, všichni daleko lépe než já vědí, co si myslím, co za co pokládám, apod. jistě... v kondenzační stopě nehraje pára ze spáleného paliva žádnou roli:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Contrail
    Their formation is most often triggered by the water vapor in the exhaust of aircraft engines

    tvoje moudro není nic, co bych se nemohl dočíst na wiki... každopádně moc se těšíme, až do debaty vstoupíš s něčím novým, co na wiki najít nejde... a taky bude zajímavé, jak to pak třeba doložíš, apod.

    jak říkám, beru si od téhle diskuze volno. podstatný příspěvek
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná i bezpilotní + stratosférické létání + rychlostní rekordy solárních aut) ]
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná i bezpilotní + stratosférické létání + rychlostní rekordy solárních aut) ]
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam