• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LOL. Co by udelal pricetny clovek? Nasel by si, ze v 27kft je tlak skoro trikrat nizsi nez pri hladine more (1013 vs. 344). Coz znamena, ze podle XChaosovy fantasmagoricke, pardon, vizionarske, teorie by SI2 mel ve vysce letet sqrt(3) krat rychleji, cili 90 * sqrt(3) cili 155 km/h. Coz ale neleti, ve skutecnosti leti o celejch 15km/h pomalejc. Takze pricetny clovek by neblabolil neco o tom, ze to "vysledoval studiem dat na wiki" (coz btw hranici se lzi. nebo snad muzes ta "data" ukazat?), ale pochopil by, ze to s tim sqrt(pomer tlaku) je nesmysl.
    Ale samozrejme, to plati pro pricetneho cloveka, ne pro XChaose 8))

    Nemluve o tom, ze pricetny clovek by si nikdy nic takoveho ani myslet nemohl, protoze pokud by to platilo, tak by to zaroven napriklad znamenalo, ze ve ve vakuu vrtulova letadla letaji nekonecnou rychlosti 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tak hlavně růst min. a max. rychlosti mezi 0 a 8500 m o cca 50% dost dobře odpovídá tomu, co jsem dřív vysledoval studiem dat na wiki, apod.

    tlak klesá v této výšce odhadem na polovinu (Mt.Everest, zatraceně!), rychlost tedy stoupne +/- krát sqrt(2), tedy cca o těch 50%; pokud by letadlo letělo +/- ve 21 km, tak bude tlak jen devítinový, rychlost tedy stoupne +/- krát sqrt(9).
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Here’s a fun fact for you to understand how special this aircraft is: the wingspan of Si2 is bigger than that of a Boeing 747... a pritom pomalejsi nez mala Cessna 172. A i do te toho nacpes vic, nez do SI2... :-) Ale jo, jako hracka pekny...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nejnovější datasheet Solar Impulse 2 - dobré východisko pro další extrapolace:
    SOLAR IMPULSE - Piloting Challenges
    http://www.solarimpulse.com/en/our-adventure/piloting-a-solar-airplane/

    Take off speed: 26 Kts (47 km/h)
    Take off within only 165 yards (150 m) approx.
    Max. Cruise Altitude: 8,500 m (27,000 ft)
    Min. speed at sea level: 20 Kts (36 km/h)
    Max. speed at sea level: 49 Kts (90 km/h)
    Min. speed at 27,000 ft: 31,5 Kts (57 km/h)
    Max. speed at 27,000 ft: 77 Kts (140 km/h)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tohle už proti jedničce vypadá jako docela normálně použitelné letadlo, ne?
    Intense Solar Impulse 2 #FirstFlight Take-Off
    https://www.youtube.com/watch?v=UD_en1spjXs

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar Impulse 2 má za sebou high speed taxi test..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SolarImpulse zatím jen low speed taxi...
    First Flight Solar Impulse 2 (with images, tweets) · solarimpulse · Storify
    https://storify.com/solarimpulse/first-flight-solar-impulse-2

    ... dá se teda říct, že Sunseeker Duo zatím vede [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná i bezpilotní + stratosférické létání + rychlostní rekordy solárních aut) ]
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: jj, udelej radsi hned letadlo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak dnes dorazily ohebné solární panely + současně 24V kit na přední kolo je ready k vyzvednutí (jedu tam s MPPT měničem v pondělí).

    když to vidím, vůbec se mi to nechce mordovat na nějakém blbém kole a nejradši bych stavěl hned letadlo... ty panely jsou naprosto super - ohebný, nevážej proti těm loňským nic ... fotky budou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: no, v tomhle klubu je to offtopic... ale protože se to obecně týká i toho, co bude mít na palubě každé solární letadlo (i malé bezpilotní), tak odkaz:
    www.i4wifi.cz | Solární MPPT regulátor 12/24 V, Tracer 10 A, vstup 100V (TR-1210RN)
    http://www.i4wifi.cz/...WM-MPPT/Solarni-MPPT-regulator-12-24-V-Tracer-10-A-vstup-100V-TR-1210RN.html
    BURAN
    BURAN --- ---
    BURAN: jak se to vubec pocita? takhle nejak? (opravte mne prosim nekdo jestli to pocitam blbe):

    2 panely 16.64V / 130W daji 33.28V / 130W (zapojene seriove)
    tedy mame 33.28V a proud 7.87A a tedy vykon cca 262W (33.28 * 7.87 = 261.9136)
    pro motor potrebujeme 24V, tzn. pouzijeme-li idealni konvertor se 100% ucinnosti, a zkonvertujeme 33.28V na 24V, bude vysledny proud po konverzi 10.916666A ? (262W / 24V = 10.91666A)
    BURAN
    BURAN --- ---
    takze abych si to zrekapituloval:

    budes mit 2 solarni panely, ktere v tech nejoptimalnejsich podminkach ve svem maximu davaji 16.64V a 7.87A (tj. cca 130W).
    dale budes mit motor, ktery je na 24V a ma vykon 250W.

    jak z tech 2x 16.64V/130W panelu udelas 24V/250W pro motor?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: Wp je peak power, ted maximální. ale třeba u těch loňských to mělo být 80W každý panel a tedy 160W oba, na přímém sluncu než mi napršelo do wattmeteru tak to bylo většinou do 150 ale chvílema i 170, takže ono fakt záleží na tom, kolik je zrovna v atmosféře mlhy a jak je slunce vysoko a tak.

    já trvám na tom výkladu, že do zatížení 40W se to chová jako tvrdý zdroj, na kterém neklesá napětí: to mě nemusí trápit, samozřejmě, protože mám ten MPPT regulátor. (v podstatě jim věřím, že když mi loni prodali 80W a bylo tam 80W, že letos když prodávají 130W že tam bude 130W)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: no já prostě uvidím :-) proč by u těch panelů inzerovali 130W, když by měly jen 40W? podle mě 40W je výkon, při kterém se to i bez regulátoru chová jako tvrdý zdroj 16V, na tom slunci... pak začne to napětí klesat, takže ten výkon z toho vydoluješ jen s použitím MPPT.

    spíš kdybych chtěl (bezpilotní!) letadlo s těmito panely, tak budu potřebovat regulátor, co dá třeba aspon 500W, protože motor by to chtělo asi taky 500W a těch 250W by byl odběr při cestovní rychlosti (aspoň tak nějak si to představuju).

    Nejmenší (pilotovaná) ultralehká letadla i v začátcích té éry v 70tých letech měla aspoň 4kW, ale... nicméně, nějaký hezký solární dvouplošníček posázený těmahla panelama by se do ultralight kategorie určitě vešel... třeba něco s 12 kW elektromotorem, 6 kW solárních panelů (tedy 24 těch panelů, co já mám dva, cca 20m2 každá ze dvou ploch, to dělá krásné rozpětí 20 m při aspect-ratio 1:20...), bylo by to samozřejmě pomalé jak šnek, ale.. :-) ty panely by vážily 24x5 = 120 kg, to je sice dost, ale celé letadlo by se pořád se vzletovou hmotnostní dalo považovat za ultralight...
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ja vidim, ze inzeruji 130Wp, nikoli 130W. jaky je rozdil mezi Wp a W ?
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: co myslis, motor ma podle tebe trvaly prikon, nebo "netrvaly"?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: jinak v případě přestavby těch panelů na letadlo bych mohl zkusit postavit motor s 250W motorem taky, podle mě. (zatím se na to nechystám)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: 24V motor má mít výkon až 250W, ale je to nastavitelné na řídící jednotce motoru, a asi tam nepůjdu přes 10A, takže to bude míň (plus nemá 100% účinnost).

    MPPT řídící jednotka nabíjení má limit 270W (až 10A při 24V napětí baterií), půjde do ní až 260W, z těch panelů. motor (doufám!!!) nebude zapojený přímo za baterií, jako vloni, ale bude na tom 10A výstupu z MPPT jednotky. Tedy je tam dobrá šance, že by mohl jet přímo na panely a z baterie si nic nebrat (to vloni _téměř_ šlo při ručním vyřazení dobíjení baterie a na přímém poledním slunci, ale stejně 160W nestačilo aby to jelo pořádně.. navíc tentokrát jednoznačně uvidím na displeji, kolik si beru z baterie nebo kolik do ní naopak dávám)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: jaky prikon ma tvuj motor, a jaky prikon ma tva nabijecka?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "The lithium batteries today have seven times more capacity than the nickel cadmium batteries we used in Sunseeker I," says Raymond. "When we first sketched the concept for this airplane, we couldn’t imagine solar cells with greater than 20 percent efficiency. These technologies are a dream come true."
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam