• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jsi jediný, kdo nikdy neřekl žádnou pitomost - to je od tebe fakt hezky, ze mas o me tak dobry mineni, ale bohuzel to neni pravda (ani jsem nikdy nic takoveho netvrdil.
    je jistě skvělé být o tolik chytřejší, než lidi kolem tebe, že. - no, ja nejsem ten, kdo si tady mysli ze dokaze navrhnout lepsi solarni letadlo, nez vsichni ostatni, vcetne tymu kolem SI2, ze. Uz jsem ti parkrat rikal, ze si nemyslim, ze jsem chytrejsi nez vsichni ostatni - myslim si jen, ze co se fyziky tyce, jsem chytrejsi (nebo spis vzdelanejsi) nez ty, coz vzhledem k tomu jak nizke mineni o tvych fyzikalnich schopnostech mam, zas tak moc neznamena 8)))

    , ve které se hustota vzduchu výrazně neliší od té u hladiny moře. Já uvedl 6000m, - HAHAHAHAHAHAHA.
    Tlak vzduchu pri hladine more: ~100kPa
    Tlak vzduchu v 6km: ~47kPa
    Proboha zivyho, myslis aspon trosicku nez neco napises? Nebo jsi jen generator nahodnych blabolu?

    vrtulník s vypnutým motorem rozhodně nespadne k zemi jako kámen - sokujici. Jen smula ze nam nejde o padani dolu, ale o stoupani do vysky.

    které konkrétní typy (a kteří piloti) dokáží přistát bez motoru jako vírníky - v podstate vsechny. Rika se tomu autorotace a je to vcelku zakladni soucast bezpecneho provozy vrtulniku.

    u elektromotoru navíc výkonější motor neznamená takový nárůst hmotnosti, jako u spalovacích motorů všeho druhu - eeehm. A tohle sis odnekud vytahl, nebo to muzes nejak dokazat?

    Kazdopadne, kdybys prestal placat nesmysly a podival se treba na srovnani vykonu potrebneho pro vrtulniky a letadla, mozna by ti doslo, jake nesmysly placas. Proc myslis, ze ctyrmistna Cessna 172 s MTOW 1110 kg ma motor 120kW, zatimco jednomistnej R-22 s MTO 635kg ma 93kW? A proc ma ta Cessna dolet daleko pres 1000km, zatimco R22 necelejch 400km? Ocividne ti efektivita nic nerika...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jasně - jsi jediný, kdo nikdy neřekl žádnou pitomost... a taky je nejrychleji odhaluje.. no prostě samé přednosti... je jistě skvělé být o tolik chytřejší, než lidi kolem tebe, že.

    JVCNC: VTOL je to pochopitelně pouze do hladiny, ve které se hustota vzduchu výrazně neliší od té u hladiny moře. Já uvedl 6000m, ale dost možná to bude jen 3000m. konstrukce je ultralehká, takže ten tah motoru není tak extrémní.

    kromě vrtulníků existují vírníky: asi tě to překvapí, ale vrtulník s vypnutým motorem rozhodně nespadne k zemi jako kámen. které konkrétní typy (a kteří piloti) dokáží přistát bez motoru jako vírníky, to je jiná věc, a asi to (odhaduju) souvisí i s parametrem "rotor pressure", a vírníky také mají konvenční ocasní plochy, na rozdíl od většiny dnešních typů vrtulníků. ale tato možnost tu prostě existuje.
    Autogyro - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Autogyro

    další možností je třeba nouzové přistání klouzavým letem: pravděpodobně by vedlo ke zničení křídel, ale proti rychlosti nouzového přistání běžných dopravních letadel by šance byly daleko lepší.

    u elektromotoru navíc výkonější motor neznamená takový nárůst hmotnosti, jako u spalovacích motorů všeho druhu: ano, i elektromotor musíš chladit, ale daleko méně (u turbín se ti jako teplo uvolní asi 40%, naštěstí v podobě zvýšené teploty proudu spalin, u pístových motorů klidně i 80%, u elektromotoru se to vejde do 10%).

    samozřejmě, že během startu by elektrické VTOL letadlo spotřebovávalo třeba 10x více elektřiny, než později během vodorovného letu: s tím se počítá. taky není úplně jasné dané, jak dlouho by VTOL fáze trvala: možná třeba jen řádově minuty a přechod do vodorovného letu by začal ve výšce několik stovek metrů. fakticky je to ale elegantní řešení problému stometrových rozpětí křídel a nízkých plošných zatížení křídl, které u solárních letadel nutně nastává (zvláště pak u těch stratosférických :-). jeden z mých dřívějších nápadů byl řešit to jako hydroplány (ty byly nejvíc populární právě v éře před rozvojem velkých pozemních letišť... podle mě ne náhodou - stačil jim prostě jakýkokoliv existující přístav). tenhle nápad se mi ale z řady důvodů líbí víc: v podstatě by bylo fajn navrhnout fakt jednoduchý a robustní solární VTOL o cca rozměrech evropského fotbalového hřiště ... a pak by se vidělo :-)

    další argument je lepší samonost ploch ve chvíli,kdy nejsou podpírány proudícím vzduchem: pokud ta křídla postavíme kolmo, tak se prostě nebudou prohýbat (tedy to je důvod, proč otáčím celým křídlem a ne jen vrtulemi, jako rozšířenější letadla s uspořádáním tiltorotor - tedy spolu s raním a večerním osvětlením ze strany). celkově odpověď na otázku "jak sakra tak velkou plochu křídel dostat do vzduchu a najít pro ní místo na zemi" není jednoduchá, a tohle je prostě další nápad v řadě a podle mě zatím nejlepší

    v případě tiltwing dvouplošníku se objevují další zajímavé přidané hodnoty: např. světlost mezi plochami výrazně zlepší aerodynamiku (a v případě solárího letadla sníží zastínění spodní plochy) . jenže současně se takové letadlo bude mít problém vejít do hangáru. i tenhle tiltwing uspořádání dost elegantně řeší. takže tím docela napovídám, kam bude směřovat můj další nákres - bude to něco, co jste už viděli, ale s přepklápěcími nosnými plochami vůči trupu :-)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: VTOL je nesmysl, to pust z hlavy rovnou, na VTOL totiz potrebujes tah motoru vetsi, nez je hmotnost, a s vyskou ti samozrejme bude tah klesat, takze aby jsi dostoupal do urcite vysky, budes potrebovat tah 10x-20x vetsi nez bude cela hmotnost, a k tomu potrebujes znacne tezsi a vetsi motory jejichz vykon nebudes potrebovat v provoznich podminkach, tzn zbytecna mrtva hmotnost, zamysli se nad tim, co se stane kdyz letadlu vypne motor, bude plachtit, protoze ho ve vzduchu udrzuje vztlak ziskany doprednou rychlosti, a co se stane s vrtulnikem.

    Pripadne se jeste zamysli, proc potrebuje vrtulnik tolikrat vetsi a vykonejsi motor oproti letadlu stejne hmotnosti aby se oboje udrzelo ve vzduchu a co to je pomer celkova hmotnost k tahu motoru, ktery je u vrtulniku obvykle obracene nez u letadla, protoze letadlo nepotrebuje mit tah motoru vetsi nez je jeho hmotnost.

    ten odpor vzduchu ktery ti tolik vadi je prave to, diky cemu vrtule funguji, kdyby vzduch nekladl zadny odpor (mel nulovou hustotu a tim i hmotnost) tak by vrtule nedavala zadny tah i kdyby jsi s ni tocil jak by jsi chtel a mel na ni libovolny uhel.

    prekonavat odpor vzduchu je vyrazne jednodussi nez prekonavat gravitacni zrychleni. proto je letadlo tolikrat jedodussi a staci mu mene vykony pohon, nez napr rakete
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    REDGUY: V pripade stejneho poctu nalezenych pitomosti rozhoduje kvalita zduvodneni, proc jsou to pitomosti. Kvalitu posuzuji ja.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Vyhlasuju soutez: kdo najde v tomhle XChaosove schematu nejvic pitomosti, dostane ode me velmi dobrou cokoladu (nebo ekvivalentni dobrotu, pokud cokoladu nerad)!
    Ze souteze jsou vylouceni Redguy, XChaos a jejich rodinni prislusnici. Vyhlasovatel souteze si vyhrazuje pravo hodnotit, co se pocita za "nalezenou pitomost". Osobni udaje vyherce budou pouzity pouze pro zaslani odmeny a vzapeti pote zniceny.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: fakticky, zrovna můj zatím poslední (ale určitě ne finální) návrh z tohoto důvodu pro stratosférická solární letadla počítá s tím VTOL (Vertical Takeoff and Landing).



    Uznám, že výhodnost skládacích křídel v případě VTOL je docela diskutabilní: bylo to myšlené k určitému zlepšení odolnosti vůči bočním poryvům větru (rozložené křídlo bude mít extrémně nízký wing loading, totiž), ale fakticky, takhle z hlavy samozřejmě nikdo nedokážeme posoudit, jestli by to mělo smysl, nebo ne.

    Proč jsem k tomu dospěl? jednoduše, s účinností vrtulí v řídkém vzduchu souvisí parametr zvaný "rotor pressure", který se udává u vrtulníku. Samozřejmě, vrtulníky mají s řídkým vzduchem taky problém. Ale co kdybychom rotor vrtulníku v určité výšce (já odhaduju 6000m) překlopili, otáčky snížili (to musíme koneckonců i kvůli tomu, že s tlakem klesá rychlost zvuku a určitě nechceme řešit supersonickou vrtuli) - a udělali z toho stratosférickou vrtuli?

    Samozřejmě: můj náčrt je potřeba brát "s několika tunami soli" (jak jsem taky četl někde na netu, jako parafrázi na "se špetkou soli", což je ustálená anglická fráze). Je to v podstatě blokové schéma: skládání obřích křídel byl problém buď konstrukční (teleskopické zasunování) nebo aerodynamický (v případě nějakého toho překládání). V případě vrtulníkovitého startu a přistání jsou rychlosti minimální a je známé, že vrtulník pod sebou v závěsu může pomalu zvedat i naprosto neaerodynamický tvar (fakticky pak řešíme pouze rozpětí rychlostí větru, ve kterých je to ještě jakž-takž ovladatelná). Při kolmém přistání elektrického vrtulníku se pak navíc vrací do hry i tolik vysmívaná rekuperace: stroj může od určité výšky vlastně klesat na přistání jako tzv. vírník (jak je to s odolností vírníků vůči poryvům větru ve srovnání s větroni to nevím, ale jediné fakticky systematicky provozované stratosférické letadlo, tedy U2, má po odlehčení vyčerpáním paliva s přistáváním obrovské problémy - fakticky, solární letadlo bude těžší o nespotřebované baterie, takže to bude nepatrně příznivější situace, ale zase asi bude mít plošné zatížení křídla od začátku ještě nižší, než U2, takže si moc nepomůžeme)

    Obloukem se vracíme k nepříjemné otázce: "proč sakra solární prototypy NASA Pathfinder/Helios/Centurion nelétaly ve stratosféře 300 km/h":

    1) spousta malých vrtulí asi byla méně efektivní, než by byla jedna či dvě stratosférické vrtule o větším průměru (důkaz: datasheet Solar Impulse 2)
    2) vlastně doopravdy nevíme, jaká v maximální výšce vlastně byla dosažená rychlost (na wiki se udává jediná rychlost, nejspíš u země - minimálně na dostupných videích to tak vypadá)
    3) vlastně doopravdy nevíme, jaký v maximální výšce vlastně byl úhel náběžné hrany (od té doby, co se o tohle téma zajímám, jsem pozoroval motorovým letadlem vlečený větroň, který dost viditelně stlačoval čumák dolů, aby nestoupal rychleji, než vlečné letadlo - tedy musel stoupat se záporným úhlem náběžné hrany - motorové větroně logicky tenhle problém nemají, mohou stoupat jak prudce chtějí). letadlo může dostoupat výše, než "na kolik je stavěné", pokud se zvýší úhel náběžné hrany - tím výrazně zvýšíme vztlak, ale na simulátorech je ale dobře vidět, jaký dopad to má na aerodynamické vlastnosti křídla (vlastně pak spotřebováváme víc tahu motoru na překonání odporu vzduchu - a méně nám ho zbude na dopřednou rychlost při nulovém úhlu náběžné hrany)

    VTOL koncept elegantně řeší problém s tím, jak dostat do stratosféry křídlo, které by v hustém vzduchu dávalo prostě "příliš mnoho vztlaku" a současně prostě konstrukčně nezvládalo to, co ty větroně (tedy let "čumákem dolů", aby se vzlak omezil). jenom to nutně nemusí být skládací křídlo: při vertikálním startu a přistání nám může být celkem jedno, kolik místa stroj na zemi zabere (může např. např. z konvenční dlouhé dráhy, na kterou se křídlo vejde po délce, odrolovat do strany, trochu jako rak...). dvouplošníky s 200m rozpětím pak nejsou velký problém: i když budou potřebovat na start a přistání třeba čtverec 300x300m, pořád se dostaou na víc míst, než letadla, která pořebují aspoň kilometrovou zpevněnou dráhu...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    REDGUY: zase ho nezahlcuj, vzdycky pridavat jen jeden parametr na jednou, ted kdyz uz vime jak je na tom tlak vs hustota k rychlosti, tak bych se pustil do toho kde se ta rychlost bere, tedy pridal bych ucinost vrtule v ridkem vzduchu, tim by mohlo xchaosovi snaze dojit, ze kdyz sice klesne odpor vzduchu pri urcite rychlosti, tak ze te stejne rychlosti nedosahne, protoze se s hustotou vzduchu zmensi i tah.

    xchaos by mohl proves pro zacatek i jednoduchy experiment, tzn vzit ventilator a trochu ho pridusit na saci strane a pozorovat co se stane, snizi se tlak a ventilator se roztoci rychleji, protoze ho s nizsim tlakem a odporem vzduchu nebude vzduch brzdit, ventilator ale taky bude podstatne min foukat (bude mit nizsi tah)

    doporucuji prostudovat vzorec pro vypocet tahu http://cs.wikipedia.org/wiki/Tah dosadit do hmotnosti ruzne hodnoty odpovidajici ruznym vyskam a sledovat jak se bude tah menit, pripadne jak poroste potreba rychlost k dosazeni stejneho tahu v ruznych vyskach (pro ruznou hmotnost)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ne, - nevim s cim nesouhlasis. To ze to nahodnou zhruba sedne na SI2 jsem nikde nerozporoval. Jen ocividne nechapes, ze korelace neznamena kauzaci.

    na výroky typu "i tvuj opraveny odhad _porad_ dava zjevne nesmyslne vysledky" - hele, byl bych opravdu rad, kdybys, kdyz u me citujes, nevytrhaval z kontextu a psal i to, jak muj vyrok pokracuje.

    to bys fakt měl mít něčím podložené - a tady uz jednoznacne lzes, protoze to samozrejme podlozene mam a nekolikrat jsem ti to psal: tvuj "vypocet" totiz rika, ze ve vakuu bude vrtulove letadlo letat nekonecnou rychlosti. Jestli ti tohle neprijde jako dostatecny argument proti, tak uz fakt nevim jak ti to vysvetlit.

    Protože to, co jsem udělal, je prosté dosazení do vzorce pro odpor vzduchu, - a jsem u pekne demonstrace toho, jak proste nechapes fyziku. On totiz ten zakladni vzorec pro odpor vzduchu je jen jeden z mnoha faktoru, ktere jsou ve hre a ktere proste nemuzes ignorovat. Co pevnost letadla? Co prikon clanku, menici se s vyskou? Jsou ty cisla z jejcih stranek KIAS nebo TAS? Co ucinnost vrtuli v ruzne hustem vzduchu? Co chlazeni motoru? Co teplota baterii? A tak dale, a tak dale. Roli hrajou desitky veci, o rade z nich ani netusime ze existujou - ale presto, nejvetsi vizionar vsech dob vi, ze rychlost SI2 je dana vyhradne trivialnim vzoreckem pro odpor vzduchu. Jak rikam, hurvinkovskej pristup k fyzice (a nafoukanost, pochopitelne 8) )

    Ale jsem rad, ze se mi podarilo te naucit googlovat tabulky atmosfery a pouzivat je, misto aby sis tahal cisla z prdele. Ted jen trochu vdecnosti 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ne, opravený odhad dává výsledky, které odpovídají dost přesně datasheetu SI2. pro výšku 8500m je červená čára, tedy poměr hustot vzduchu, téměř přesně 0.4 (pokud na to nekoukám šikmo). Odmocnina z tohoto je cca 0.63. poměr rychlostí je 90:140, to je cca 0.64. Když přihlédnéme k tomu, že k té hodnotě 0.4 jsem dospěl přikládáním prstu na graf na monitoru :-)) tak je to dost přesný výsledek, řekl bych :-)

    Protože to, co jsem udělal, je prosté dosazení do vzorce pro odpor vzduchu, tak bych být tebou byl opatrný na výroky typu i tvuj opraveny odhad _porad_ dava zjevne nesmyslne vysledky. to bys fakt měl mít něčím podložené (pro začátek můžeš vyhrabat tlak pro změnu hustoty vzduchu v ještě vyšších vrstvách atmosféry?)
    USATODAY.com
    http://usatoday30.usatoday.com/weather/wstdatmo.htm
    Properties of Standard Atmosphere
    http://www.braeunig.us/space/atmos.htm

    např. pro výšku 20 km je poměr tlaku cca 0.054 (něco přes 1/20tinu), poměr hustoty je cca 0.072 (asi 1/14tina) To je ale pořád v tom poměru 5:7, takže moje extrapolace jsou správné. ve výšce 20 km ze stejného výkonu můžeš vyždímat sqrt(14) větší rychlost, tedy víc jak 3x větší rychlost. takže se k těm 300 km/h pořád tak nějak různými oklikami blížíme (tedy za předpokladu, že úhel náběžné hrany ve 20 km nebude výrazně jiný, než v 0 km)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: no debata s tebou je vždy především o tom zašlapat do země každý můj nápad - no samozrejme. A ty desitky pripadu, kdy jsi na zaklade meho "zaslapavani" ty sam uznal, ze jsi byl mimo (pravda, jen proto abys prisel s dalsi pitomosti), to se nepocita. O pripadech kdy jsi to neuzal radsi ani nemluve 8))

    faktem je, že jsem opravil svůj nepřesný odhad - faktem hlavne je, ze i tvuj opraveny odhad _porad_ dava zjevne nesmyslne vysledky pokud ho dotahes jen kousek vejs. Na tom tvoje pstrosi taktika nic nezmeni 8)

    nadále trvám na svém výroku z doby před těmi cca 3 lety, kdy náš spor začal - tedy že moje odhady určitě jsou mimo méně, než o řád - a ja nadale trvam na tom, ze tvoje "jsem mimo jen o rad" je irelevantni Uz proto, ze velikost toho "radu" je vpodstate nahodna, dana poctem prstu na nasich rukou 8)) Zkusil jsi to ve skole, treba v matematice? "Pane uciteli, jak to, ze jsem dostal petku, kdyz jsem se spletl ani ne o rad"? 8)))

    celý VTOL koncept - cely VTOL koncept jen demonstruje, ze ani po tech trech letech nechapes fyziku.

    že jsem za ty 3 roky dodal nových nápadů - LOL. Hele, metrika "pocet novych napadu" je bohuzel dost na nic. A v metrice "pocet novych napadu, nepopirajicich fyzikalni zakony" jsi na tom dost spatne 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no debata s tebou je vždy především o tom zašlapat do země každý můj nápad a teprve potom, jako takový volitelný doplněk, možná začít přemýšlet, jestli je realizovatelný, nebo ne...

    faktem je, že jsem opravil svůj nepřesný odhad o odmocnině z poměru tlaků vzduchu na přesnější odhad s odmocninou z poměru hustot vzduchů: [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná i bezpilotní + stratosférické létání + rychlostní rekordy solárních aut) ]

    a na data popisující Solar Impulse 2 - viz: [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná i bezpilotní + stratosférické létání + rychlostní rekordy solárních aut) ]

    to znamená, že svoje hrubé odhady postupně zpřesňuju a nadále trvám na svém výroku z doby před těmi cca 3 lety, kdy náš spor začal - tedy že moje odhady určitě jsou mimo méně, než o řád (konkrétně se ukazuje, že byly mimo o 40% - zatímco "být mimo o řád" by znamenalo být mimo o více než 1000%). celý VTOL koncept navíc eliminoval problém s odporem vzduchu: letadlo vertikálně stoupá relativně pomalu, tedy aerodynamické síly v podstatě působí jen na rotory, navíc u tiltwing uspořádání ti raní/dopolední slunce osvětluje překlopené křídlo ze strany a řeší se celkově problém s monstrozitou (nepotřebuješ rozjezdovou dráhu na rozjezd - ale při VTOL na ní klidně položíš i nesložené křídlo po délce...)

    myslím, že jsem za ty 3 roky dodal nových nápadů (téměř nebo zcela neokoukaných odjinud) docela dost. ale to prostě není nic, co by tvoje ego bylo schopné akceptovat....
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Irelevantni, stejne jako vsechny ostatni tvoje argumenty typu "Tenhle clovek chce delat neco, o cem tvrdim, ze je to silenejsi nez ten muj napad, coz dokazuje, ze muj napad je vlstne ok" 8))


    XCHAOS: LOL. Snazis se odvest rec na jine tema, nebo proste nechapes ze problem s vrtulovejma letadlama ve vakuu fakt neni primarne v kabine a CO2 scrubberama "a tak"?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jo, s tím "kosmem".. kabina, stavěná na výšku 25 km, se už neliší od kabiny dimenzované do vakua. např. nic nevyřešíš stlačováním okolního vzduchu, ale vezeš si s sebou kyslíkové bomby a CO2 scrubbery, a tak.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no ale ta k fakticky, o vzducholodích, které by ve stratosféře (a následně ionosféře) zrychlovaly pomocí iontových motorů a před dosažením orbitální rychlosti dosahovaly v tom velmi řídkém prostředí pořebné vztlaku fakticky "aerodynamicky", někteří blázni zcela vážně uvažují... (ovšem chtějí startovat z vyšší výšky, než já - cca 35-40 km, pokud se nepletu...do této výšky chtějí stoupat aerostaticky)

    space, JP Aerospace, America's OTHER Space Program
    http://www.jpaerospace.com/

    já si myslím, že jsem méně šílený, než JP Aerospace. ale přesto jim nejde upřít, že jde o jeden z nejoriginálnějších konceptů dosažení oběžné dráhy (pokládám to za realizovatelnější, než např. kosmický výtah - obří stratosférická vzducholoď sice vypadá šíleně, ale přeci jen méně šíleně, než desetitisícikolometrová vlákna...).

    všechno je to vlastně spor "které verzi budoucnosti je méně naivní věřit". (samozřejmě - ta budoucnost, která je dosažitelná za 30 let ode dneška, ta je sluníčková vždycky :-) někteří z nás se v té době dokonce i dožijí důchodu, přeci :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Co presne prehanim? Pokud tvuj vezmu tvuj "odhad", tak bez ohledu na to, jestli beru hustotu nebo tlak, pro vakuum dostanu nekonecnou rychlost. Pro pricetneho cloveka by to (spolu s radou dalsich veci) byl duvod uvazit, jestli ten "odhad" nahodou neni nesmysl. Ale to bych po tobe chtel moc 8))

    To samozřejmě dosažitelnost těch kýžených 300 km/h poněkud odsouvá do jetě vyšší hladiny (dejme tomu někde kolem 25 km... a létat takto vysoko či výše už opravdu znamená létat v kosmu - LOL - a jak tak koukam, ty to zjevne myslis vazne 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to dost přeháníš. ve skutečnosti jsem ti jasně vysvětlil, že chyba mého odhadu poměrně přesně odpovídá tomu, že jde o odmocninu z poměru hustot vzduchu v daných letových hladinách, a ne z poměru tlaku.

    víceméně, věci které jsem dřív psal o té odmocnině z poměrů jsou pravda, pokud se bavíme o poměru hustot vzduchu (ró) a ne o poměru tlaku vzduchu (p). pro hladinu 10 km je tenhle poměr už zhruba 2.5 ku 3.7, což není zanedbatelné (5:7 = je možné, že vzhledem k vlastnostem vzduchu v něm ta odmocnina taky někde figuruje, ale tohle už teda z hlavy nedám :-) a jak si jistě všimneš, tak to netvrdím, jen proto, "že to tak vypadá").

    Můj odhad 9x nižšího tlaku někde kolem 20 km tedy ve skutečnosti znamená jen cca 6x nižší hustotu, tedy jen cca 2.5x (místo 3x) vyšší rychlost letu. To samozřejmě dosažitelnost těch kýžených 300 km/h poněkud odsouvá do jetě vyšší hladiny (dejme tomu někde kolem 25 km... a létat takto vysoko či výše už opravdu znamená létat v kosmu, a na konstrukci kabiny lodi to každopádně klade nároky blízké kabině raketoplánu či Space Ship Two)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    BURAN: ....aaaaahaaaa! :D
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    tady je to zabavnejsi nez v diskuzich s vtipy, aneb proc pouzit exaktni dostupna cisla, kdyz si je muzeme vycucat z prstu

    BURAN: jeste lip, vezmem rozdil mezi sqrt(2) a sqrt(3) pak vezmeme rozdil mezi sqrt(3) a sqrt(2), rozdily odecteme a... ZAZRAK
    BURAN
    BURAN --- ---
    vy jste ale mimo !
    kdo pise o rozdilu ve _vysledku_ ?
    xchaos pise o rozdilu mezi sqrt(2) a sqrt(3), a to je jen 1.

    :o)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a u tech odmocnin pochopitelne taky (abys me nechytal za slovo), jestli odmocnina 10 vyjde ~6,3 nebo ~9,5....? :-) Takovyhle bizardnosti co tu pises si nedovoli ani muj o 16 let mladsi bratr, a ze ten obcas dokaze "vymyslet" veci :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jasne.... neni rozdil :-) to vazne do verejne diskuze napises, ze mezi 2^2 a 2^3 nebo lepe mezi 10^2 a 10^3 neni az tak velky rozdil...? Sto nebo tisic, cert to vem? :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam