• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    BURAN: ....aaaaahaaaa! :D
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    tady je to zabavnejsi nez v diskuzich s vtipy, aneb proc pouzit exaktni dostupna cisla, kdyz si je muzeme vycucat z prstu

    BURAN: jeste lip, vezmem rozdil mezi sqrt(2) a sqrt(3) pak vezmeme rozdil mezi sqrt(3) a sqrt(2), rozdily odecteme a... ZAZRAK
    BURAN
    BURAN --- ---
    vy jste ale mimo !
    kdo pise o rozdilu ve _vysledku_ ?
    xchaos pise o rozdilu mezi sqrt(2) a sqrt(3), a to je jen 1.

    :o)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a u tech odmocnin pochopitelne taky (abys me nechytal za slovo), jestli odmocnina 10 vyjde ~6,3 nebo ~9,5....? :-) Takovyhle bizardnosti co tu pises si nedovoli ani muj o 16 let mladsi bratr, a ze ten obcas dokaze "vymyslet" veci :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jasne.... neni rozdil :-) to vazne do verejne diskuze napises, ze mezi 2^2 a 2^3 nebo lepe mezi 10^2 a 10^3 neni az tak velky rozdil...? Sto nebo tisic, cert to vem? :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS:Jo jo. Neni nad "aproximaci", ktera ti da nekonecnou rychlost na obezny draze 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, mezi sqrt(2) a sqrt(3) není tak velký rozdíl - ve skutečnosti 150% zrychlení v řidším je cca někde napůl mezi oběma odhady :-)

    ve vzorci pro odporu vzduchu figuruje hustota vzduchu, ne tlak... a samozřejmě hustota a tlak vzduchu není to samé, ale jako aproximace to zhruba stačí:
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LOL. Co by udelal pricetny clovek? Nasel by si, ze v 27kft je tlak skoro trikrat nizsi nez pri hladine more (1013 vs. 344). Coz znamena, ze podle XChaosovy fantasmagoricke, pardon, vizionarske, teorie by SI2 mel ve vysce letet sqrt(3) krat rychleji, cili 90 * sqrt(3) cili 155 km/h. Coz ale neleti, ve skutecnosti leti o celejch 15km/h pomalejc. Takze pricetny clovek by neblabolil neco o tom, ze to "vysledoval studiem dat na wiki" (coz btw hranici se lzi. nebo snad muzes ta "data" ukazat?), ale pochopil by, ze to s tim sqrt(pomer tlaku) je nesmysl.
    Ale samozrejme, to plati pro pricetneho cloveka, ne pro XChaose 8))

    Nemluve o tom, ze pricetny clovek by si nikdy nic takoveho ani myslet nemohl, protoze pokud by to platilo, tak by to zaroven napriklad znamenalo, ze ve ve vakuu vrtulova letadla letaji nekonecnou rychlosti 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tak hlavně růst min. a max. rychlosti mezi 0 a 8500 m o cca 50% dost dobře odpovídá tomu, co jsem dřív vysledoval studiem dat na wiki, apod.

    tlak klesá v této výšce odhadem na polovinu (Mt.Everest, zatraceně!), rychlost tedy stoupne +/- krát sqrt(2), tedy cca o těch 50%; pokud by letadlo letělo +/- ve 21 km, tak bude tlak jen devítinový, rychlost tedy stoupne +/- krát sqrt(9).
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Here’s a fun fact for you to understand how special this aircraft is: the wingspan of Si2 is bigger than that of a Boeing 747... a pritom pomalejsi nez mala Cessna 172. A i do te toho nacpes vic, nez do SI2... :-) Ale jo, jako hracka pekny...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nejnovější datasheet Solar Impulse 2 - dobré východisko pro další extrapolace:
    SOLAR IMPULSE - Piloting Challenges
    http://www.solarimpulse.com/en/our-adventure/piloting-a-solar-airplane/

    Take off speed: 26 Kts (47 km/h)
    Take off within only 165 yards (150 m) approx.
    Max. Cruise Altitude: 8,500 m (27,000 ft)
    Min. speed at sea level: 20 Kts (36 km/h)
    Max. speed at sea level: 49 Kts (90 km/h)
    Min. speed at 27,000 ft: 31,5 Kts (57 km/h)
    Max. speed at 27,000 ft: 77 Kts (140 km/h)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tohle už proti jedničce vypadá jako docela normálně použitelné letadlo, ne?
    Intense Solar Impulse 2 #FirstFlight Take-Off
    https://www.youtube.com/watch?v=UD_en1spjXs

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar Impulse 2 má za sebou high speed taxi test..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SolarImpulse zatím jen low speed taxi...
    First Flight Solar Impulse 2 (with images, tweets) · solarimpulse · Storify
    https://storify.com/solarimpulse/first-flight-solar-impulse-2

    ... dá se teda říct, že Sunseeker Duo zatím vede [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná i bezpilotní + stratosférické létání + rychlostní rekordy solárních aut) ]
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: jj, udelej radsi hned letadlo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak dnes dorazily ohebné solární panely + současně 24V kit na přední kolo je ready k vyzvednutí (jedu tam s MPPT měničem v pondělí).

    když to vidím, vůbec se mi to nechce mordovat na nějakém blbém kole a nejradši bych stavěl hned letadlo... ty panely jsou naprosto super - ohebný, nevážej proti těm loňským nic ... fotky budou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: no, v tomhle klubu je to offtopic... ale protože se to obecně týká i toho, co bude mít na palubě každé solární letadlo (i malé bezpilotní), tak odkaz:
    www.i4wifi.cz | Solární MPPT regulátor 12/24 V, Tracer 10 A, vstup 100V (TR-1210RN)
    http://www.i4wifi.cz/...WM-MPPT/Solarni-MPPT-regulator-12-24-V-Tracer-10-A-vstup-100V-TR-1210RN.html
    BURAN
    BURAN --- ---
    BURAN: jak se to vubec pocita? takhle nejak? (opravte mne prosim nekdo jestli to pocitam blbe):

    2 panely 16.64V / 130W daji 33.28V / 130W (zapojene seriove)
    tedy mame 33.28V a proud 7.87A a tedy vykon cca 262W (33.28 * 7.87 = 261.9136)
    pro motor potrebujeme 24V, tzn. pouzijeme-li idealni konvertor se 100% ucinnosti, a zkonvertujeme 33.28V na 24V, bude vysledny proud po konverzi 10.916666A ? (262W / 24V = 10.91666A)
    BURAN
    BURAN --- ---
    takze abych si to zrekapituloval:

    budes mit 2 solarni panely, ktere v tech nejoptimalnejsich podminkach ve svem maximu davaji 16.64V a 7.87A (tj. cca 130W).
    dale budes mit motor, ktery je na 24V a ma vykon 250W.

    jak z tech 2x 16.64V/130W panelu udelas 24V/250W pro motor?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: Wp je peak power, ted maximální. ale třeba u těch loňských to mělo být 80W každý panel a tedy 160W oba, na přímém sluncu než mi napršelo do wattmeteru tak to bylo většinou do 150 ale chvílema i 170, takže ono fakt záleží na tom, kolik je zrovna v atmosféře mlhy a jak je slunce vysoko a tak.

    já trvám na tom výkladu, že do zatížení 40W se to chová jako tvrdý zdroj, na kterém neklesá napětí: to mě nemusí trápit, samozřejmě, protože mám ten MPPT regulátor. (v podstatě jim věřím, že když mi loni prodali 80W a bylo tam 80W, že letos když prodávají 130W že tam bude 130W)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam