• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    REDGUY: zase ho nezahlcuj, vzdycky pridavat jen jeden parametr na jednou, ted kdyz uz vime jak je na tom tlak vs hustota k rychlosti, tak bych se pustil do toho kde se ta rychlost bere, tedy pridal bych ucinost vrtule v ridkem vzduchu, tim by mohlo xchaosovi snaze dojit, ze kdyz sice klesne odpor vzduchu pri urcite rychlosti, tak ze te stejne rychlosti nedosahne, protoze se s hustotou vzduchu zmensi i tah.

    xchaos by mohl proves pro zacatek i jednoduchy experiment, tzn vzit ventilator a trochu ho pridusit na saci strane a pozorovat co se stane, snizi se tlak a ventilator se roztoci rychleji, protoze ho s nizsim tlakem a odporem vzduchu nebude vzduch brzdit, ventilator ale taky bude podstatne min foukat (bude mit nizsi tah)

    doporucuji prostudovat vzorec pro vypocet tahu http://cs.wikipedia.org/wiki/Tah dosadit do hmotnosti ruzne hodnoty odpovidajici ruznym vyskam a sledovat jak se bude tah menit, pripadne jak poroste potreba rychlost k dosazeni stejneho tahu v ruznych vyskach (pro ruznou hmotnost)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ne, - nevim s cim nesouhlasis. To ze to nahodnou zhruba sedne na SI2 jsem nikde nerozporoval. Jen ocividne nechapes, ze korelace neznamena kauzaci.

    na výroky typu "i tvuj opraveny odhad _porad_ dava zjevne nesmyslne vysledky" - hele, byl bych opravdu rad, kdybys, kdyz u me citujes, nevytrhaval z kontextu a psal i to, jak muj vyrok pokracuje.

    to bys fakt měl mít něčím podložené - a tady uz jednoznacne lzes, protoze to samozrejme podlozene mam a nekolikrat jsem ti to psal: tvuj "vypocet" totiz rika, ze ve vakuu bude vrtulove letadlo letat nekonecnou rychlosti. Jestli ti tohle neprijde jako dostatecny argument proti, tak uz fakt nevim jak ti to vysvetlit.

    Protože to, co jsem udělal, je prosté dosazení do vzorce pro odpor vzduchu, - a jsem u pekne demonstrace toho, jak proste nechapes fyziku. On totiz ten zakladni vzorec pro odpor vzduchu je jen jeden z mnoha faktoru, ktere jsou ve hre a ktere proste nemuzes ignorovat. Co pevnost letadla? Co prikon clanku, menici se s vyskou? Jsou ty cisla z jejcih stranek KIAS nebo TAS? Co ucinnost vrtuli v ruzne hustem vzduchu? Co chlazeni motoru? Co teplota baterii? A tak dale, a tak dale. Roli hrajou desitky veci, o rade z nich ani netusime ze existujou - ale presto, nejvetsi vizionar vsech dob vi, ze rychlost SI2 je dana vyhradne trivialnim vzoreckem pro odpor vzduchu. Jak rikam, hurvinkovskej pristup k fyzice (a nafoukanost, pochopitelne 8) )

    Ale jsem rad, ze se mi podarilo te naucit googlovat tabulky atmosfery a pouzivat je, misto aby sis tahal cisla z prdele. Ted jen trochu vdecnosti 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ne, opravený odhad dává výsledky, které odpovídají dost přesně datasheetu SI2. pro výšku 8500m je červená čára, tedy poměr hustot vzduchu, téměř přesně 0.4 (pokud na to nekoukám šikmo). Odmocnina z tohoto je cca 0.63. poměr rychlostí je 90:140, to je cca 0.64. Když přihlédnéme k tomu, že k té hodnotě 0.4 jsem dospěl přikládáním prstu na graf na monitoru :-)) tak je to dost přesný výsledek, řekl bych :-)

    Protože to, co jsem udělal, je prosté dosazení do vzorce pro odpor vzduchu, tak bych být tebou byl opatrný na výroky typu i tvuj opraveny odhad _porad_ dava zjevne nesmyslne vysledky. to bys fakt měl mít něčím podložené (pro začátek můžeš vyhrabat tlak pro změnu hustoty vzduchu v ještě vyšších vrstvách atmosféry?)
    USATODAY.com
    http://usatoday30.usatoday.com/weather/wstdatmo.htm
    Properties of Standard Atmosphere
    http://www.braeunig.us/space/atmos.htm

    např. pro výšku 20 km je poměr tlaku cca 0.054 (něco přes 1/20tinu), poměr hustoty je cca 0.072 (asi 1/14tina) To je ale pořád v tom poměru 5:7, takže moje extrapolace jsou správné. ve výšce 20 km ze stejného výkonu můžeš vyždímat sqrt(14) větší rychlost, tedy víc jak 3x větší rychlost. takže se k těm 300 km/h pořád tak nějak různými oklikami blížíme (tedy za předpokladu, že úhel náběžné hrany ve 20 km nebude výrazně jiný, než v 0 km)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: no debata s tebou je vždy především o tom zašlapat do země každý můj nápad - no samozrejme. A ty desitky pripadu, kdy jsi na zaklade meho "zaslapavani" ty sam uznal, ze jsi byl mimo (pravda, jen proto abys prisel s dalsi pitomosti), to se nepocita. O pripadech kdy jsi to neuzal radsi ani nemluve 8))

    faktem je, že jsem opravil svůj nepřesný odhad - faktem hlavne je, ze i tvuj opraveny odhad _porad_ dava zjevne nesmyslne vysledky pokud ho dotahes jen kousek vejs. Na tom tvoje pstrosi taktika nic nezmeni 8)

    nadále trvám na svém výroku z doby před těmi cca 3 lety, kdy náš spor začal - tedy že moje odhady určitě jsou mimo méně, než o řád - a ja nadale trvam na tom, ze tvoje "jsem mimo jen o rad" je irelevantni Uz proto, ze velikost toho "radu" je vpodstate nahodna, dana poctem prstu na nasich rukou 8)) Zkusil jsi to ve skole, treba v matematice? "Pane uciteli, jak to, ze jsem dostal petku, kdyz jsem se spletl ani ne o rad"? 8)))

    celý VTOL koncept - cely VTOL koncept jen demonstruje, ze ani po tech trech letech nechapes fyziku.

    že jsem za ty 3 roky dodal nových nápadů - LOL. Hele, metrika "pocet novych napadu" je bohuzel dost na nic. A v metrice "pocet novych napadu, nepopirajicich fyzikalni zakony" jsi na tom dost spatne 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no debata s tebou je vždy především o tom zašlapat do země každý můj nápad a teprve potom, jako takový volitelný doplněk, možná začít přemýšlet, jestli je realizovatelný, nebo ne...

    faktem je, že jsem opravil svůj nepřesný odhad o odmocnině z poměru tlaků vzduchu na přesnější odhad s odmocninou z poměru hustot vzduchů: [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná i bezpilotní + stratosférické létání + rychlostní rekordy solárních aut) ]

    a na data popisující Solar Impulse 2 - viz: [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná i bezpilotní + stratosférické létání + rychlostní rekordy solárních aut) ]

    to znamená, že svoje hrubé odhady postupně zpřesňuju a nadále trvám na svém výroku z doby před těmi cca 3 lety, kdy náš spor začal - tedy že moje odhady určitě jsou mimo méně, než o řád (konkrétně se ukazuje, že byly mimo o 40% - zatímco "být mimo o řád" by znamenalo být mimo o více než 1000%). celý VTOL koncept navíc eliminoval problém s odporem vzduchu: letadlo vertikálně stoupá relativně pomalu, tedy aerodynamické síly v podstatě působí jen na rotory, navíc u tiltwing uspořádání ti raní/dopolední slunce osvětluje překlopené křídlo ze strany a řeší se celkově problém s monstrozitou (nepotřebuješ rozjezdovou dráhu na rozjezd - ale při VTOL na ní klidně položíš i nesložené křídlo po délce...)

    myslím, že jsem za ty 3 roky dodal nových nápadů (téměř nebo zcela neokoukaných odjinud) docela dost. ale to prostě není nic, co by tvoje ego bylo schopné akceptovat....
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Irelevantni, stejne jako vsechny ostatni tvoje argumenty typu "Tenhle clovek chce delat neco, o cem tvrdim, ze je to silenejsi nez ten muj napad, coz dokazuje, ze muj napad je vlstne ok" 8))


    XCHAOS: LOL. Snazis se odvest rec na jine tema, nebo proste nechapes ze problem s vrtulovejma letadlama ve vakuu fakt neni primarne v kabine a CO2 scrubberama "a tak"?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jo, s tím "kosmem".. kabina, stavěná na výšku 25 km, se už neliší od kabiny dimenzované do vakua. např. nic nevyřešíš stlačováním okolního vzduchu, ale vezeš si s sebou kyslíkové bomby a CO2 scrubbery, a tak.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no ale ta k fakticky, o vzducholodích, které by ve stratosféře (a následně ionosféře) zrychlovaly pomocí iontových motorů a před dosažením orbitální rychlosti dosahovaly v tom velmi řídkém prostředí pořebné vztlaku fakticky "aerodynamicky", někteří blázni zcela vážně uvažují... (ovšem chtějí startovat z vyšší výšky, než já - cca 35-40 km, pokud se nepletu...do této výšky chtějí stoupat aerostaticky)

    space, JP Aerospace, America's OTHER Space Program
    http://www.jpaerospace.com/

    já si myslím, že jsem méně šílený, než JP Aerospace. ale přesto jim nejde upřít, že jde o jeden z nejoriginálnějších konceptů dosažení oběžné dráhy (pokládám to za realizovatelnější, než např. kosmický výtah - obří stratosférická vzducholoď sice vypadá šíleně, ale přeci jen méně šíleně, než desetitisícikolometrová vlákna...).

    všechno je to vlastně spor "které verzi budoucnosti je méně naivní věřit". (samozřejmě - ta budoucnost, která je dosažitelná za 30 let ode dneška, ta je sluníčková vždycky :-) někteří z nás se v té době dokonce i dožijí důchodu, přeci :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Co presne prehanim? Pokud tvuj vezmu tvuj "odhad", tak bez ohledu na to, jestli beru hustotu nebo tlak, pro vakuum dostanu nekonecnou rychlost. Pro pricetneho cloveka by to (spolu s radou dalsich veci) byl duvod uvazit, jestli ten "odhad" nahodou neni nesmysl. Ale to bych po tobe chtel moc 8))

    To samozřejmě dosažitelnost těch kýžených 300 km/h poněkud odsouvá do jetě vyšší hladiny (dejme tomu někde kolem 25 km... a létat takto vysoko či výše už opravdu znamená létat v kosmu - LOL - a jak tak koukam, ty to zjevne myslis vazne 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to dost přeháníš. ve skutečnosti jsem ti jasně vysvětlil, že chyba mého odhadu poměrně přesně odpovídá tomu, že jde o odmocninu z poměru hustot vzduchu v daných letových hladinách, a ne z poměru tlaku.

    víceméně, věci které jsem dřív psal o té odmocnině z poměrů jsou pravda, pokud se bavíme o poměru hustot vzduchu (ró) a ne o poměru tlaku vzduchu (p). pro hladinu 10 km je tenhle poměr už zhruba 2.5 ku 3.7, což není zanedbatelné (5:7 = je možné, že vzhledem k vlastnostem vzduchu v něm ta odmocnina taky někde figuruje, ale tohle už teda z hlavy nedám :-) a jak si jistě všimneš, tak to netvrdím, jen proto, "že to tak vypadá").

    Můj odhad 9x nižšího tlaku někde kolem 20 km tedy ve skutečnosti znamená jen cca 6x nižší hustotu, tedy jen cca 2.5x (místo 3x) vyšší rychlost letu. To samozřejmě dosažitelnost těch kýžených 300 km/h poněkud odsouvá do jetě vyšší hladiny (dejme tomu někde kolem 25 km... a létat takto vysoko či výše už opravdu znamená létat v kosmu, a na konstrukci kabiny lodi to každopádně klade nároky blízké kabině raketoplánu či Space Ship Two)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    BURAN: ....aaaaahaaaa! :D
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    tady je to zabavnejsi nez v diskuzich s vtipy, aneb proc pouzit exaktni dostupna cisla, kdyz si je muzeme vycucat z prstu

    BURAN: jeste lip, vezmem rozdil mezi sqrt(2) a sqrt(3) pak vezmeme rozdil mezi sqrt(3) a sqrt(2), rozdily odecteme a... ZAZRAK
    BURAN
    BURAN --- ---
    vy jste ale mimo !
    kdo pise o rozdilu ve _vysledku_ ?
    xchaos pise o rozdilu mezi sqrt(2) a sqrt(3), a to je jen 1.

    :o)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a u tech odmocnin pochopitelne taky (abys me nechytal za slovo), jestli odmocnina 10 vyjde ~6,3 nebo ~9,5....? :-) Takovyhle bizardnosti co tu pises si nedovoli ani muj o 16 let mladsi bratr, a ze ten obcas dokaze "vymyslet" veci :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jasne.... neni rozdil :-) to vazne do verejne diskuze napises, ze mezi 2^2 a 2^3 nebo lepe mezi 10^2 a 10^3 neni az tak velky rozdil...? Sto nebo tisic, cert to vem? :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS:Jo jo. Neni nad "aproximaci", ktera ti da nekonecnou rychlost na obezny draze 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, mezi sqrt(2) a sqrt(3) není tak velký rozdíl - ve skutečnosti 150% zrychlení v řidším je cca někde napůl mezi oběma odhady :-)

    ve vzorci pro odporu vzduchu figuruje hustota vzduchu, ne tlak... a samozřejmě hustota a tlak vzduchu není to samé, ale jako aproximace to zhruba stačí:
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LOL. Co by udelal pricetny clovek? Nasel by si, ze v 27kft je tlak skoro trikrat nizsi nez pri hladine more (1013 vs. 344). Coz znamena, ze podle XChaosovy fantasmagoricke, pardon, vizionarske, teorie by SI2 mel ve vysce letet sqrt(3) krat rychleji, cili 90 * sqrt(3) cili 155 km/h. Coz ale neleti, ve skutecnosti leti o celejch 15km/h pomalejc. Takze pricetny clovek by neblabolil neco o tom, ze to "vysledoval studiem dat na wiki" (coz btw hranici se lzi. nebo snad muzes ta "data" ukazat?), ale pochopil by, ze to s tim sqrt(pomer tlaku) je nesmysl.
    Ale samozrejme, to plati pro pricetneho cloveka, ne pro XChaose 8))

    Nemluve o tom, ze pricetny clovek by si nikdy nic takoveho ani myslet nemohl, protoze pokud by to platilo, tak by to zaroven napriklad znamenalo, ze ve ve vakuu vrtulova letadla letaji nekonecnou rychlosti 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tak hlavně růst min. a max. rychlosti mezi 0 a 8500 m o cca 50% dost dobře odpovídá tomu, co jsem dřív vysledoval studiem dat na wiki, apod.

    tlak klesá v této výšce odhadem na polovinu (Mt.Everest, zatraceně!), rychlost tedy stoupne +/- krát sqrt(2), tedy cca o těch 50%; pokud by letadlo letělo +/- ve 21 km, tak bude tlak jen devítinový, rychlost tedy stoupne +/- krát sqrt(9).
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Here’s a fun fact for you to understand how special this aircraft is: the wingspan of Si2 is bigger than that of a Boeing 747... a pritom pomalejsi nez mala Cessna 172. A i do te toho nacpes vic, nez do SI2... :-) Ale jo, jako hracka pekny...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nejnovější datasheet Solar Impulse 2 - dobré východisko pro další extrapolace:
    SOLAR IMPULSE - Piloting Challenges
    http://www.solarimpulse.com/en/our-adventure/piloting-a-solar-airplane/

    Take off speed: 26 Kts (47 km/h)
    Take off within only 165 yards (150 m) approx.
    Max. Cruise Altitude: 8,500 m (27,000 ft)
    Min. speed at sea level: 20 Kts (36 km/h)
    Max. speed at sea level: 49 Kts (90 km/h)
    Min. speed at 27,000 ft: 31,5 Kts (57 km/h)
    Max. speed at 27,000 ft: 77 Kts (140 km/h)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam