• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: je uplne jedno jaky napad zvolis, tiltwing, tiltrotor, to co jsem psal plati zcela obecne dneska pro vsechno a zminene sw technologie se pouzivaji i pro navrh blbeho vetraku do PC . Dokud ti k nejakemu zjisteni staci si to precist na wiki, tak to znamena ze jsi porad pozadu za okolnim svetem o desitky let. veskere tve nakresy jsou holou fantizii ktera nerespektuje krome aerodynamiky dokonce ani vlastnosti materialu a nebyli by funkcni ani jako skulptura
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: fakticky, mezitím jsem si nastudoval na wiki, že je výhodnější natáčet jen rotory, než celá křídla (z hlediska toho, co je při startu a přistání nejrizikovější). takže vlastně vyrážíš otevřené dveře. pokud si to nepamatuješ, tak já jsem nákresů za poslední roky spáchal hodně, a žádný nepokládám za "definitivní" - prostě jsem takový "ilustrátor možných budoucností", to je celé.
    Index of /xchaos/files
    http://teckacz.arachne.cz/xchaos/files/

    proč jsem jsem za to tolik nenáviděný, hmm... že by to nebyla ta oficiální "jediná správná budoucnost", to co kreslím? :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Sam priznavas ze to je offtopic. Proc to podle pravidel v zahlavi bez varovani nesmazes?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Prosim, prestan blabolit o podobnosti tvym vizim. Je to solarni? Neni. Ma to dve ste metru rozpeti? Nema. Zoufalou snahou validovat tve blaboly udajnou podobnosti na zaklade "uhm, ma to tilt rotor" se jen zesmesnujes.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    A zpět ontopic... fantastický Solar Impulse 2 za letu...

    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: ty ale zcela zanedbavas tam kde se ti to nehodi a pocitas s urcitzm jeve a velicinou jen tam dke se ti to hodi, viz diskuze o rychlosti ve vetsi vysce, od toho jsi ale odbocil uplne jinam.

    zcela zanedbavas konstrukcni reseni, k tomu aby jsi natacel nosnou plochu letadla potrebujes nalezite konstrukcne slozitejsi a tezsi reseni, nebo snad myslis ze pevne kridlo bude vazit stejne jako nataceci? budes mit dalsi, po vetsinu casu mrtvou hmotu, se kterou to urcite funkcni nebude, vzhledem k tomu ze se jedna o neco na same hranici stavajicich technickym moznosti.

    jestli to cele mas jen aby jsi chrlil desitky az stovky nesmyslnych konceptu ktere fungovat nemuzou tak ok, klidne tyhle uvahy ved, protoze neni cilem realizovatelnost a funkcnost celeho reseni je uplne jedno ze vsude nacpes kompozity, veskery spojovak z titanu aby jsi setril kazdy gram a pak do kridel nacpes masivni, velka a tezka loziska jen proto ze se ti ten koncept libi a je jedno ze je nerealny.

    pokud se vsak chces nekdy cilu alespon zacit priblizovat, tak cesta kterou jdes tam rozhodne nevede. vsechny uvahy jestli by bylo neco mozne, nezacinaji tim ze to bude hezke a ze se ti to bude libit, ale v CADu u FEM a CFD, kde navrhnes konstrukci zjistis kolik bude vazit a jestli neznici sama sebe vlastni hmotnosti ve FEM, a pak jestli to vubec bude litat, pripadne jak, v CFD, K vysledku zadna jina cesta nevede a to co predvadis je zcela zbytecne blaboleni o nesmyslech porad dokola. chces tiltwing? ok, zkonstruuj si nataceci mechanismus, tak aby se nerozpadl a zvladnul veskere zatizeni, pak se teprve bav dal o tomhle napadu, ale az budes mit nejaka cisla typu tohle reseni vazi tolik a snese takove zatizeni, unese takto vykone motory, zcela muzeme zanedbat technologickou cast cele konstrukce, cenu a potrebne vyrobni technologie, dokud nebudes mit nejake funkcni reseni alespon v simulacich. Dokud neudelas alespon tohle, porad to bude jen zbytecne blaboleni o tom jak bude tilt wing uzasny a jak povede k uspechu. Porad pritom nemusis opustit PC.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak jeden offtopic: tiltrotory samy o sobě vypadají úžasně.. ten kontrast mezi vznášením při startu a přechodem do vodorovného letu...
    AgustaWestland AW609 TiltRotor
    https://www.youtube.com/watch?v=4QmyII4bBmM

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Hmm, tiltrotor s přidanou třetí vrtulkou vzadu... taky zajímavé (s těma dvěma se zřejmě špatně manévruje...). vizuálně na první pohled celkem podobné některým mým vizím
    Israel Aerospace Industries unveils tilt-rotor Panther UAV platform
    http://www.gizmag.com/tilt-rotor-panther-uav/16619/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak pokud se paraglide dobíjí na zemi, tak je to použitelné, ale podle mě celkem nuda:
    http://paramania.com/...t&view=article&id=141:the-incredible-solar-electric-flight&catid=1&Itemid=19
    Jinak k elektrickým (abych se držel tématu) tiltrotorům - tedy něco vzdáleně podobného mému kritizovanému nákresu:
    http://www.gizmag.com/project-zero-electric-tilt-rotor-aircraft/26561/
    http://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_Project_Zero
    http://www.wired.co.uk/magazine/archive/2013/11/start/heli-plane



    ... parametry jsem nenašel, zato video ze zkušebního letu (bohužel jen hovering)
    https://www.youtube.com/watch?v=Wlv-q_T95HA
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Omluva se prijima 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sorry, topic jsem upřesnil, aby to zahrnovalo i elektrické létání - primárně mě zajímá solárně-elektrické, samozřejmě, ale na cestě k tomuto je určitě vhodné probírat třeba i lithiovými baterkami poháněné elektrické backpacky pro paragliding, apod...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Je to jen dalsi off-topic fotka, nebo zcela vazne tvrdis, ze tohle lze prestavet na solarni pohon zvetsenim pomeru kridel k trupu?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Přidat solární křídla k tomuto?
    Building a tilt rotor UAV
    http://hackaday.com/2012/10/04/building-a-tilt-rotor-uav/
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale to je pro tebe tak nudné a nezajímavé, - je to v prvni rade offtopic. Omlouvam se, udelal jsem chybu, myslel jsem ze se ridis vlastnimi pravidly a pises sem o SOLARNICH letadlech. Protoze ale pravidla ktera jsi tady vyhlasil zjevne plati pro vsechny krome tebe, byl to mylby predpoklad 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Pokud by nám třeba solární letadlo vyšlo příliš velké pro provoz z běžných letišť... (jen poměr křídel k trupu si musíme představit jiný :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: takže jen potvrzuješ, co říkám, ale to je pro tebe tak nudné a nezajímavé, že to zase musíš okořenit několika rádobyvtipnými osobními výpady. nad to totiž není, když je diskuze označená jako "odborná", že ...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: vertikální vzlet a přistání je prostě možnost, jak tohle monstrum rychle a s co nejmenším odporem vzduchu - a to je zase pripad toho, kdy tupe, jak cvicena opicka dosazujes do vzorecku kterej nechapes a ignorujes jiny problemy a ztraty.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ještě vzhledem k popularitě elektrických quadrorotorů - ano, jestliže se Amazon Prime snaží o drone delivery, což je z podstaty VTOL záležitost, tak třeba zjistí, že připojením křídel v uspořádání tiltrotor zvýší dolet při zachování nosnosti a ostatních parametrů (třeba i času doručení - vodorovně to poletí rychleji) třeba trojnásobně: takže se možná prostě objeví komerční tlaky, aby se něco takového vyvinulo... tvoje představa, že mám všechno z vlastní hlavy je úsměvná - mě prostě jen baví sledovat trendy ve světě (a ty naštěstí nemáš kapacitu všem těm lidem, co mají nějaké nápady, neustále vysvětlovat, jak jsou vlastně pitomí...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jestliže čtyřvrtulek dnes létají desetitisíce nebo statisíce, tak je velká šance, že prostě někoho napadne přidělat k tomu polohovatelná křídla a otočit ty vrtule za letu směrem dopředu. - no tak to uz samozrejme nekolik ruznejch lidi napadlo. UTFG a najdes nekolik ruznejch tilt rotor quadkopter (a variant).
    Nicmene, chces tvrdit, ze si tilt rotor quady zminil naprosto bez souvislosti se solarnima letadlama? Proc je sem teda tahas? Je to tady offtopic, podle tvyho vlastniho zahlavi jsi to mel bez varovani smazat 8))) Byla to zase tvoje standardni taktika "honem prevest rec na neco jineho, aby se zapomelo na blaboly"?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: myslím si, že tvrzení, že si "vymýšlím vlastní fyzikální zákony" je lživé. fakticky jde jen o to, že spousta reálných situací je nelineárních, a tady se lidi snažili o vysloveně lineární extrapolace "protože proudový Boeing tohle a támhle, tak něco jiného nejde a basta"
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jinak k tomu a) a b): máš samozřejmě pravdu, ale je tu u toho b) prostě jistý háček s tím, že solární letadlo vhodné pro stratosféru skutečně vychází jako obrovské monstrum, nepodobné ničemu, co dnes běžně přistává na letištích. vertikální vzlet a přistání je prostě možnost, jak tohle monstrum rychle a s co nejmenším odporem vzduchu protáhnout troposférou do prostředí, pro které je určené. to přece pořád nevylučuje, že ve stratosféře to bude splňovat kritérium a) - i z toho nákresu je patrné, že se o to snažím - pouze nejde jeden a stejný tvar optimalizovat beze změny hmotnosti pro různé hustoty vzduchu, lišící se od sebe až desetinásobně...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam