• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LOL, tady si zase nekdo poradne neprecetl co tam pisou: "Individual daily flights would be limited to a short duration of approximately 3 minutes due to power".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    solání helikoptéra na Marsu
    Mars Flight – Into Thin Air
    http://www.leonarddavid.com/mars-flight-into-thin-air/

    (když to jde v řídkém vzduchu na Marsu, tak by to mělo jít v pozemské startosféře taky! :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "Very few researchers study or even teach sulphur chemistry anymore," said Nazar. "It's ironic we had to look so far back in the literature to understand something that may so radically change our future."
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Such a battery can theoretically power an electric car three times further than current lithium-ion batteries for the same weight - at much lower cost.
    Chemists one step closer to new generation of electric car battery
    http://phys.org/news/2015-01-chemists-closer-electric-car-battery.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pokud poletí v té výšce 9-12.5 km (teda pardon, nově i 13), tak jistě ano.
    Jet stream - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_stream
    The strongest jet streams are the polar jets, at around 7–12 km (23,000–39,000 ft) above sea level, and the higher and somewhat weaker subtropical jets at around 10–16 km

    celá debata byla o tom, že chaosoplány budou lítat ve výškách cca 18-21 km .. v současné době se mi to na základě studia přetlakových trupů jeví jako "určitě ne výše, než bude nutně potřeba", takže pokud foukat přestává v 18km, tak není asi zásadní důvod šplhat do 21km.

    každopádně, jetstream 400 km/h je zajímavý rekord, který rozhodně napovídá, že do těch 18 km bude potřeba skutečně šplhat co nejrychleji (a ne tak dlouho, než bude letadlo odfouknuté přesně na opačnou stranu). každopádně, co se fanoušků vzducholodí týče, tak si nechci domýšlet, kam by během stoupání do letové hladiny asi jetstream odfoukl stratosférickou vzducholoď :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tryskové proudění rychlost až 400 km/h : No skvele - takze XChaosoplan letici z Prahy do New Yorku muze uz za takovejch sedm hodin pristavat v Kyjeve 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tak já si v tomhle bodě (vyjímečně) dělám legraci.. .jen, že jetstream 400 km/h je už fakt síla... (zase tohle proudění se většinou utišuje ve výškách kolem 20 km/h)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ...stejne jako u horkovzdusnych balonu jses zavisly na tom, odkud kam jdou atmosfericke proudy... coz nebyva vzdy uplne prakticke :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no, možná jsou budoucností letecké dopravy spíš větroně... :-)
    Silný vítr donesl boeing do Londýna o dvě hodiny dříve – Novinky.cz
    http://www.novinky.cz/...i/evropa/358461-silny-vitr-donesl-boeing-do-londyna-o-dve-hodiny-drive.html
    Podle středečních meteo­rologických map mělo tryskové proudění rychlost až 400 km/h.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: nevím, v Abu Dhabí? :-) mají rozpětí jako Airbus. moje devítimístné letadlo nebude mít především celonoční výdrž, že :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a kdeze se betonuje ta nova, supersiroka runway? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    já vím, proč cílím aspoň na 9místné letadlo... SI2 je jen pro jednoho jogína :-)
    SOLAR IMPULSE - Shirodhara
    http://www.solarimpulse.com/timeline/view/7710
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ....no, já svoje solární kolo na start závodu Sun Trip taky radši dopravím dodávkou :-)
    SOLAR IMPULSE on Twitter: "#Si2 has just landed in #AbuDhabi, where it will start the #RTW in less than 2 months! #adventure http://t.co/DRcIaEDoc8"
    https://twitter.com/solarimpulse/status/552482944846422016
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    starší koncept, z roku 2008
    See-Though Planes: Oriens Motorglider Concept
    http://www.trendhunter.com/trends/see-though-planes-oriens-motorglider-concept
    (líbí se mi, jak odpadní teplo motoru vyhřívá cockpit :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    sice nesolární, ale s tématem úzce související - hezký stroj s přetlakovou kabinou, váží jen 1,420 kg _celý_ (tedy nejen ta kabina ...podle wiki jen ten motor váží kolem 100 kg, křídla většinou představují kolem 20%... )... dostup 25 000 stop není nic extra, pravda, ale je přeci jen se tam létá už trochu rychleji,než při zemi...
    Extra EA-500 - FlightGear wiki
    http://wiki.flightgear.org/Extra_EA-500
    pěkné je, že si ho lze downloadnout :-)

    This is a cross-country airplane with many exclusive features including carbon fiber construction, pressurized cabin, high strut-less wing, and a seating for six.

    takže dobrá inspirace, odkud případně okopírovat lehkou šestímístnou přetlakovou kabinu pro šestimístné solární letadlo :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Eric Raymond reveals plans for high altitude solar flyer
    http://www.gizmag.com/solar-flight-sunstar/34551/
    The airplane ... is reported to have more performance potential than any other projects currently under development, with greater flight speeds in a turbulence-tolerant design.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sunstar Solar-Powered Planes To Replace Expensive Satellites? [Video] - autoevolution
    http://www.autoevolution.com/...olar-powered-planes-to-replace-expensive-satellites-video-88631.html
    Solar Flight Announces Modular SunStar | Flying Magazine
    http://www.flyingmag.com/news/solar-flight-announces-modular-sunstar
    ... a spousta dalších míst, kde o tom píšou. no, konečně něco nového...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    a tohle je taky super three motor configuration was chosen for maximum reliability. The front mounted motors and propellers are optimized for lower altitudes, for take off and climb. After the SUNSTAR reaches its operational altitude, these motors are shut down, and the propellers fold back, out of the airstream. Station holding is done with the single pusher motor, centrally mounted with a large diameter propeller, optimal for high altitudes. (tuším jsem o výhodách větších vrtulí ve větších výškách tady na NYXu někde před časem flejmoval?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    wow, hmm! The designers have taken a modular approach to Sunstar’s design with an interchangeable central pod for instruments or pressurized pilot cabin
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    wow, tak tenhle designe se mi fakt líbí
    Gas 2 | Bridging the gap between green heads and gear heads.
    http://gas2.org/2014/11/06/sunstar-high-altitude-solar-plane-set-to-replace-satellites/
    Eric Raymond has been designing, building and flying solar-powered airplanes for almost 30 years. Recently, his company, Solar Flight, released details for Sunstar, a new high altitude, solar powered, unmanned aircraft capable of staying aloft for months at a time.

    bohužel je to bezpilotní, ale ty 3 motory! :-)
    SunStar
    http://vimeo.com/110144052
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam