• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    průměrná rychlost mi vychází asi 92 km/h.. to jsem se teda koukal ve špatný okamžik, to na tom online widgetu bylo vždycky jen asi 55 km/h.... zřejmě nabral rychlost při klesání (?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    kolik lze uletět solárním letadlem za den? (já odhadoval horní limit na 3000 km, co? tak to jsme zatím v půlce...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jedna vec je, co se "marketingove" pise a druha realne provozni zkusenosti - zvlast ty dlouhodobe i s ohledem na postupnou degradaci materialu atd. A na ty bude treba jeste pockat, porad je to ve fazi spise prototypu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tak určitě s vybitýma bateriema neodstartuje... ale tvrdí na svém webu, že by to mělo být schopné na přímém slunci i mírně stoupat...

    každopádně k tomu, z čeho převzal trup: Sunseeer Duo má úplně jiný tvar a plochu křídla, než ten původní větroň (logicky - výpočty, ke kterým mě před lety dotlačil můj zdejší největší oponent REDGUY ukazují, že typický větroň by potřeboval 3x větší plochu FV panelů, než je plocha křídla - ovšem solární letadla také létají pomaleji než větroně a mají nižší plošné zatížení křídel)

    samozřejmě, čtyřmístný stroj by musel být uspořádaný úplně jinak. Ale SI2 je více, než 2x větší, ve všech ohledech: veze s sebou přes půl tuny baterií (v motorových gondolách) pro celonoční výdrž. Takže 2x větší a navíc čtyřmístné letadlo, než Sunseeker Duo by pořád nemuselo být tak velké a těžké, jako SI2.

    Kapacita baterií SI2 je AFAIK zlomek kapacity SI1 i SI2, počítám, že vydrží asi jako každé jiné elektrické letadlo - tedy řádově desítky minut. Podstatný rozdíl je tam ta možnost dobít baterie za letu (a hlavně kdekoliv, kde letadlo přistane - bez nutnosti cokoliv k letadlu připojovat, mít tam nějaké zázemí, apod.)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: stoji to na dvacet let stare hotove konstrukci dvoumistneho motoroveho glideru... na ctyrmistne predelat to asi uplne jednoduche nebude ;) Uz tak to museli notne odlehcit. Panely maji 5kW, zatimco motor 20... spoleha se zakonite porad primarne na baterky (a plachteni). SI je v tomhle smeru realistictejsi - pokud jde o pomer vykonu clanku a prikonu motoru... no, ale holt velky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: Sunseeker Duo není větší, než běžný větroň... a nemyslím, že škálovat to do podoby čtyřmístného stroje je úplně mimo realitu... a mě to přijde slušně "vyhlídkové" :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: no porad jsme u toho, ze na vyhlidkove lety nebude lecktera draha u takoveho "jumba" pouzitelna :-) Letist tu sice mame dost, ale jsou... ehm... mala :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (tam jde i o detaily, jako že když odběr z akumulátorů klesne na polovinu, tak se najednou můžeme dostat z maximálního vybíjecího proudu na optimální vybíjecí proud... a reálná kapacita akumulátorů při tom menším proudu vzroste... takže pokud třeba jen půlku proudu pro motor dodají solární panely na křídlech, tak může výdrž oproti letu čistě jen na baterie vzrůst i na víc než dvojnásobek.. což BTW dobře odpovídá pozorovanému dojezdu mého solárního kola za různého počasí - kdykoliv soláry dávají aspoň něco, je to vždy hodně znát, na stavu baterie a tím i dojezdu..)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no to ne... ty vyhlídkové lety by nebyly do stratosféry... tam je strop daný předpisy tuším 4000m, nebo tak něco. menší solární letadla podle mě +/- zaplní dnešní kategorii motorových větroňů.

    do stratosféry potřebuješ přetlakovou kabinu. to, že bez spotřeby paliva skončíš za den dnes 1000 km jinde (a podle mě výhledově třeba klidně 3000 km) , to prostě úplně nezajímavé není. (samozřejmě je to jen začátek... SI2 potřebuje pozemní tým skoro jako zepelíny...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: trcet cely den nad jednim mistem... byt vysoko... asi zajimavy nebude ani rekreacne, natoz pro prakticke vyuziti... :) To uz je lepsi sednout do vlaku a koukat z okenka na menici se krajinu...
    Bambus? No potes koste... :-)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS: pocitam, ze ty zlomis rekord letem solarnim letadlem pristi nebo po pristi rok... :P
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: je to trochu složitější.. počítá se výsledná průměrná rychlost, to že budeš celý den kroužit v podstatě nad letištěm (no, nebudeš kroužit, ale stoupat, nejspíš zejména dopoledne směrem na sever, abys optimálně využil úhle náběhu křídel..) ti může být pak jedno, pokud můžeš během večera rychle doplachtit na cíl.

    největší problém ve stratosféře je zřejmě riziko dehermetizace kabiny, pro pístové motory bylo problém i horší okysličování paliva (pro proudové tolik ne).

    ad uzel: já si představím leda tak Radima Uzla... km/h si umím představit... jak moc to fičí, když jedu z kopce na kole a tak :-) (BTW můj rekord se solárním kolem z kopce je asi 47 km/h aniž by mi to urvalo stříšku, solární letadla přitom létají tak 50 :-) dá se říct, že na bambusový solární dvouplošník téměř už mám proof-of-concept.. teda fakt "téměř", ale přeci jen trochu víc, než kdybych o tom jen kecal... :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: no, stratosferu moc nepouzivame nyni... ale nezapominej, ze tam miri i nektere dalsi projekty :)
    Navic stoupani do takove vysky dava prakticky smysl jen na hodne velke vzdalenosti. Start v Praze a pristani v Amstru asi nebude uplne cilovka... a hromada letu je na podobne kratke vzdalenosti. Argument sportovniho/rekreacniho uziti narazi take na rozmery - s Boeingem vsude nepristanes, to neni totez co mala Cessna :-) A na Ruzyni mas tesno uz dneska... (a s paralelni RWY to je buhvijake - vivat mistni aktivismus lidi, co si postavili baraky vedle letiste a ted je letiste prekvapive rusi...).

    XCHAOS: ...buhviproc to chces v kilometrech... uzly jsou standardizovana celosvetove uznavana jednotka :-)

    XCHAOS: ...v letectvi se - kvuli bezpecnosti - vzdy nechava rezerva a netahne se to na krev... nikdy nevis, co se stane. Predimenzovani neni sproste slovo, ba prave naopak ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    zajímavý je, že během stoupání prakticky nevybili baterie pod 60%...tzn. zjevně si nechávají rezervy a na doraz to chtěj tlačit až během těch zaoceánských přeletů. znamená to mj. že mohli stoupat s větším výkonem motorů (nesledoval jsem, jestli měli motory úplně na plno, nevěděl jsem ráno, že letěj dnes další hop).

    BTW přelet z oblasti Blízkého východu do Indie je skutečně trasa, která se lítá a je velmi frekventovaná (nejen turisti, ale hlavně gastarbeiteři) - určitě velké části cestujících na téhle trase by bylo jedno, že se letí celý den místo půl dne, rozhodovala by cena
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    letěj celkem svižně... dnes už jsou podle mapy nad Pakistánem
    Solar Impulse RTW - 2nd Leg from Muscat to Ahmedabad
    http://www.solarimpulse.com/widget-aircraft

    bůhvíproč udávaj na webu rychlost v uzlech...
    Convert knots to km/h - Conversion of Measurement Units
    http://www.convertunits.com/from/knots/to/km/h
    teď letí asi 55 km/h a během dne vystoupali do výšky přes 9000m....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no a co? je to samozřejmě odlišná kategorie letadel. podstatné na tom, je, že solární létání je možné. stratosférické proudění se uklidňuje od 20 km výš: stratosféra je prostor, který zatím nepoužíváme... samozřejmě dostupat do té výšky s dnešními bateriemi je prakticky nemožné... a pokud solární letadla budou muset na solární pohon i stoupat, tak nebudou mít stoupavost nic moc. ale s akumulátory lithium-síra dostoupáš prakticky 2x tolik, než s dnešními (pokud dobře počítám, tak by to mohlo při třetině hmotnosti tvořené bateriemi a trochu rozumných letových vlastnostech mohlo stoupat tak do 12-14 km ... dál už by to muselo být na Slunec, ale taky se ve stratosféře přes poledne spíš přiblížíš k max. teoretické insolaci a máš tam super chlazení panelů, což má na tu účinnost vliv taky). a diskutují se i akumulátory, které by mohly tvořit přímo konstrukci dopravních prostředků... (akumulace energie v nějakých dutinách nosníků, apod.... trochu podobně jako dnes jsou nádrže v křídlech...)

    solární letadlo bez celonoční výdrže unese i nějaké užitečné zatížení... a pokud se nebavíme o dopravním letadle, ale třeba o běžném sportovním letadle, tak tam si představ aplikaci např. pro letní skoky padákem: to se stejně za špatného počasí nedělá, letadlo si dobije baterky na ploše před startem i během klesání a na těch několik krátkých vzletů za den se prostě energie najde. dtto aplikace jako vyhlídkové lety a obecně regulace soukromého (sportovního) létání vyžadují nějakou poměrně malou oblačnost tak jako tak... takže ty aplikace nebudou přímočaře směrovat k těm dálkovým letům, ale třeba 4-cca 9 místná letadla si při dnešním tempu inovací ve fotovoltaice, akumulaci a konstrukčních materiálech přestavit lze (dvoumístný solární větroň už existuje).

    (9 osob vč pilotya je regulační limit v USA, jak jsem zjistil - proto je na trhu mezera mezi letadly pro 8 cestujících a pak se běžně dělají až cca od 40 výše, asi aby když už to splňuje ty přísnější regulace bylo současně ekonomické...).

    JAZZZ: těmhle apokalyptickým vizím bych právě rád učinil přítrž :-) celá debata byla o tom, jestli za těch sto let spíš lítat na dovolenou nukleárními tryskáči, nebo jestli budeme mít víc volného času a díky tomu se budeme přesouvat solárními stratosférickými letadly (s tím, že na palubě bude Internet). jediné skutečné riziko je jaderná válka. vše ostatní je řešitelné.

    existuje tu značný fan-klub solárních vzducholodí, o kterých lze rozhodně říct, že uvezou větší náklad. jejich rychlost, ať jsem to počítal jsem to počítal (vesměs nějakým "hledáním podobného", tzn. např. jsme elektrifikovali Hindenburg, apod.) mi vycházela max. tak 70 km/h a to je i rychlost, kterou udávají konstruktéři dnešních hybridních solárních vzducholodí (fakticky něco jako "nafukovací rogallo" - nafukounuté heliem a pokryté solárními panely nahoře...)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    REDGUY: there is no way this kind of planes could be used to air transport as we know it.

    co to muze znamenat? treba tu v radu stovek let uz ani nebudou zivi lide, kteri by potrebovali nekam litat na dovolenou. z vysky 30 kilometru budou spaleniste pozorovat drony - nemi svedkove lidske stupidity. budoucnost muze patrit solarnim letadlum tak, ze si to jeste treba ani nedokazeme predstavit :)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    mno... :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, v podstatě si prostě počkáme, až někdo zjistí, jak letět 30 km vysoko s rozpětím půl km :-)

    s garážovou technologií to nepůjde, ale nějaká ta "garážová verze SI2" se podle mě časem objeví: prostě to nějak půjd jde, baterie i solární panely už budou jen levnější a dostupnější a lidi si rádi hrají.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Z te same debaty:
    Given the solar constant, i.e. the fact that there is at most 1kW per square meter of solar irradiation, there is no way this kind of planes could be used to air transport as we know it. [...] So, unfortunatelly, planes powered directly with photovoltaic panels will always be very limited in the weight they can carry.

    there's no way there are ever going to be purely *directly* solar powered commercial airplanes in the future.


    Hmmmm... XChaosi, proc jim tam nejdes vysvetlit jak moc se pletou? Ze staci letet 30km vysoko s rozpetim pul kilometru (nebo kolik jsi to rikal) a problem vyresene, navic garazovou technologii, z hliniku a laminatu?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam