• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no a co? je to samozřejmě odlišná kategorie letadel. podstatné na tom, je, že solární létání je možné. stratosférické proudění se uklidňuje od 20 km výš: stratosféra je prostor, který zatím nepoužíváme... samozřejmě dostupat do té výšky s dnešními bateriemi je prakticky nemožné... a pokud solární letadla budou muset na solární pohon i stoupat, tak nebudou mít stoupavost nic moc. ale s akumulátory lithium-síra dostoupáš prakticky 2x tolik, než s dnešními (pokud dobře počítám, tak by to mohlo při třetině hmotnosti tvořené bateriemi a trochu rozumných letových vlastnostech mohlo stoupat tak do 12-14 km ... dál už by to muselo být na Slunec, ale taky se ve stratosféře přes poledne spíš přiblížíš k max. teoretické insolaci a máš tam super chlazení panelů, což má na tu účinnost vliv taky). a diskutují se i akumulátory, které by mohly tvořit přímo konstrukci dopravních prostředků... (akumulace energie v nějakých dutinách nosníků, apod.... trochu podobně jako dnes jsou nádrže v křídlech...)

    solární letadlo bez celonoční výdrže unese i nějaké užitečné zatížení... a pokud se nebavíme o dopravním letadle, ale třeba o běžném sportovním letadle, tak tam si představ aplikaci např. pro letní skoky padákem: to se stejně za špatného počasí nedělá, letadlo si dobije baterky na ploše před startem i během klesání a na těch několik krátkých vzletů za den se prostě energie najde. dtto aplikace jako vyhlídkové lety a obecně regulace soukromého (sportovního) létání vyžadují nějakou poměrně malou oblačnost tak jako tak... takže ty aplikace nebudou přímočaře směrovat k těm dálkovým letům, ale třeba 4-cca 9 místná letadla si při dnešním tempu inovací ve fotovoltaice, akumulaci a konstrukčních materiálech přestavit lze (dvoumístný solární větroň už existuje).

    (9 osob vč pilotya je regulační limit v USA, jak jsem zjistil - proto je na trhu mezera mezi letadly pro 8 cestujících a pak se běžně dělají až cca od 40 výše, asi aby když už to splňuje ty přísnější regulace bylo současně ekonomické...).

    JAZZZ: těmhle apokalyptickým vizím bych právě rád učinil přítrž :-) celá debata byla o tom, jestli za těch sto let spíš lítat na dovolenou nukleárními tryskáči, nebo jestli budeme mít víc volného času a díky tomu se budeme přesouvat solárními stratosférickými letadly (s tím, že na palubě bude Internet). jediné skutečné riziko je jaderná válka. vše ostatní je řešitelné.

    existuje tu značný fan-klub solárních vzducholodí, o kterých lze rozhodně říct, že uvezou větší náklad. jejich rychlost, ať jsem to počítal jsem to počítal (vesměs nějakým "hledáním podobného", tzn. např. jsme elektrifikovali Hindenburg, apod.) mi vycházela max. tak 70 km/h a to je i rychlost, kterou udávají konstruktéři dnešních hybridních solárních vzducholodí (fakticky něco jako "nafukovací rogallo" - nafukounuté heliem a pokryté solárními panely nahoře...)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    REDGUY: there is no way this kind of planes could be used to air transport as we know it.

    co to muze znamenat? treba tu v radu stovek let uz ani nebudou zivi lide, kteri by potrebovali nekam litat na dovolenou. z vysky 30 kilometru budou spaleniste pozorovat drony - nemi svedkove lidske stupidity. budoucnost muze patrit solarnim letadlum tak, ze si to jeste treba ani nedokazeme predstavit :)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    mno... :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, v podstatě si prostě počkáme, až někdo zjistí, jak letět 30 km vysoko s rozpětím půl km :-)

    s garážovou technologií to nepůjde, ale nějaká ta "garážová verze SI2" se podle mě časem objeví: prostě to nějak půjd jde, baterie i solární panely už budou jen levnější a dostupnější a lidi si rádi hrají.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Z te same debaty:
    Given the solar constant, i.e. the fact that there is at most 1kW per square meter of solar irradiation, there is no way this kind of planes could be used to air transport as we know it. [...] So, unfortunatelly, planes powered directly with photovoltaic panels will always be very limited in the weight they can carry.

    there's no way there are ever going to be purely *directly* solar powered commercial airplanes in the future.


    Hmmmm... XChaosi, proc jim tam nejdes vysvetlit jak moc se pletou? Ze staci letet 30km vysoko s rozpetim pul kilometru (nebo kolik jsi to rikal) a problem vyresene, navic garazovou technologii, z hliniku a laminatu?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar Impulse Plane Begins Epic Global Flight - Slashdot
    http://tech.slashdot.org/story/15/03/09/120202/solar-impulse-plane-begins-epic-global-flight
    z debaty: Whether we'll be seeing solar air transport on a commercial level in my lifetime or not, they're definitely attacking various engineering, scientific and social problems in a high-profile way.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    dle https://twitter.com/solarimpulse se už chystají přistát
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    update - načetl se mi
    Solar Impulse RTW - 1st Leg from Abu Dhabi to Muscat
    http://www.solarimpulse.com/widget-aircraft

    ale ukazuje samé nuly a zmínku "we are experiencing technical diffuculties" :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak Solar Impulse dnes odstartoval. ví se minimálně tolik, že spadl web i stránka co měla zřejmě realtime zobrazovat parametry letu ....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SI2 nad Abu Dhábí. Právě probíhá zkušební let nad místem, ze kterého bude startovat na cestu kolem světa.

    (na rozdíl od letadel řady Sunseeker má Solar Impulse daleko víc publicity...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Perlan sice není solární, zato to bude stratosférické větroň, a tím pádem s tématem úzce souvisí...
    Millionaire Space Celebrity Dennis Tito Touches Down at Minden-Tahoe Airport | The Carson Valley Times | Minden Gardnerville Carson Valley Nevada News, Sports and Entertainment
    http://carsonvalleytimes.com/...re-space-celebrity-dennis-tito-touches-down-at-minden-tahoe-airport/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sunseekder Duo to dotáhl na "fotku dne" na GoPro

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    kromě ohybných solárního panelů budou i ohybné litihové baterie:
    Skládací baterie J.Flex - Root.cz
    http://www.root.cz/zpravicky/skladaci-baterie-j-flex/
    ...toto by nějaký význam pro elektrické létání rozhodně mít mohlo (např. baterie v potahu křídla?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no tak určitě, že. a taky má být celková hmotnost 1 kg (a to asi pozemských, takže gravitační síla na Marsu spíš 3-4 N než 10 N...).

    prostě je to ale hezká stratosférická vrtule. tah při dané hustotě vzduchu (na Zemi to odpovídá výšce asi 30 km) nezávisí na složení atmosféry ani na velikosti gravitační síly (dokonce mám pocit, že to zkoušeli v nějaké podtlakové komoře...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Az na to, ze ta vrtule nic takoveho "nenaznacuje", aspon ne nejak automaticky, bez dalsich informaci. Protoze treba to, ze nema velkej prumer muze bejt konstrukcni omezeni, dany napriklad velikosti prostoru, kam se musi vejit. Nebo tim, ze vetsi vrtule by byla tezsi. Nebo necim uplne jinym, o cem ty ani ja nemame nejmensi poneti. Nebo je ta vrtule optimalizovana na neco uplne jinyho nez efektivitu, ale treba stabilitu, odolnost nebo tak neco. Nebo vrtule vrtulniku vypada uplne jinak nez vrtule pro letadla (coz bych cekal ze bys mohl vedet). Nebo... Jinymy slovy, uz zase vyvozujes ukvapene a nepodlozene zavery z nedostatecnych informaci. Jinymy slovy, nic noveho pod sluncem 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: samozřejmě přečetl! takovouhle reakci jsem čekal, ale fakticky, něčím začít musej. marsovský solární letadlo s nonstop výdrží před lety plánovali taky, ale zřejmě nepřinášelo až tolik výhod oproti družici - tohle bude lítat opravdu nízko, a plánovat cestu pro rover.

    mě se na tom líbí ta vrtule, která logicky naznačuje, jak by mohly vypadat efektivní stratosférické vrtule na Zemi (třeba i pro vodorovný let). je to pro mě překvapivé - já bych šel spíš tou cestou zvyšování průměru - ale prostě takhle to vypadá, takže to beru na vědomí.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LOL, tady si zase nekdo poradne neprecetl co tam pisou: "Individual daily flights would be limited to a short duration of approximately 3 minutes due to power".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    solání helikoptéra na Marsu
    Mars Flight – Into Thin Air
    http://www.leonarddavid.com/mars-flight-into-thin-air/

    (když to jde v řídkém vzduchu na Marsu, tak by to mělo jít v pozemské startosféře taky! :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "Very few researchers study or even teach sulphur chemistry anymore," said Nazar. "It's ironic we had to look so far back in the literature to understand something that may so radically change our future."
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Such a battery can theoretically power an electric car three times further than current lithium-ion batteries for the same weight - at much lower cost.
    Chemists one step closer to new generation of electric car battery
    http://phys.org/news/2015-01-chemists-closer-electric-car-battery.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pokud poletí v té výšce 9-12.5 km (teda pardon, nově i 13), tak jistě ano.
    Jet stream - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_stream
    The strongest jet streams are the polar jets, at around 7–12 km (23,000–39,000 ft) above sea level, and the higher and somewhat weaker subtropical jets at around 10–16 km

    celá debata byla o tom, že chaosoplány budou lítat ve výškách cca 18-21 km .. v současné době se mi to na základě studia přetlakových trupů jeví jako "určitě ne výše, než bude nutně potřeba", takže pokud foukat přestává v 18km, tak není asi zásadní důvod šplhat do 21km.

    každopádně, jetstream 400 km/h je zajímavý rekord, který rozhodně napovídá, že do těch 18 km bude potřeba skutečně šplhat co nejrychleji (a ne tak dlouho, než bude letadlo odfouknuté přesně na opačnou stranu). každopádně, co se fanoušků vzducholodí týče, tak si nechci domýšlet, kam by během stoupání do letové hladiny asi jetstream odfoukl stratosférickou vzducholoď :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam