• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    REDGUY: there is no way this kind of planes could be used to air transport as we know it.

    co to muze znamenat? treba tu v radu stovek let uz ani nebudou zivi lide, kteri by potrebovali nekam litat na dovolenou. z vysky 30 kilometru budou spaleniste pozorovat drony - nemi svedkove lidske stupidity. budoucnost muze patrit solarnim letadlum tak, ze si to jeste treba ani nedokazeme predstavit :)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    mno... :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, v podstatě si prostě počkáme, až někdo zjistí, jak letět 30 km vysoko s rozpětím půl km :-)

    s garážovou technologií to nepůjde, ale nějaká ta "garážová verze SI2" se podle mě časem objeví: prostě to nějak půjd jde, baterie i solární panely už budou jen levnější a dostupnější a lidi si rádi hrají.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Z te same debaty:
    Given the solar constant, i.e. the fact that there is at most 1kW per square meter of solar irradiation, there is no way this kind of planes could be used to air transport as we know it. [...] So, unfortunatelly, planes powered directly with photovoltaic panels will always be very limited in the weight they can carry.

    there's no way there are ever going to be purely *directly* solar powered commercial airplanes in the future.


    Hmmmm... XChaosi, proc jim tam nejdes vysvetlit jak moc se pletou? Ze staci letet 30km vysoko s rozpetim pul kilometru (nebo kolik jsi to rikal) a problem vyresene, navic garazovou technologii, z hliniku a laminatu?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar Impulse Plane Begins Epic Global Flight - Slashdot
    http://tech.slashdot.org/story/15/03/09/120202/solar-impulse-plane-begins-epic-global-flight
    z debaty: Whether we'll be seeing solar air transport on a commercial level in my lifetime or not, they're definitely attacking various engineering, scientific and social problems in a high-profile way.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    dle https://twitter.com/solarimpulse se už chystají přistát
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    update - načetl se mi
    Solar Impulse RTW - 1st Leg from Abu Dhabi to Muscat
    http://www.solarimpulse.com/widget-aircraft

    ale ukazuje samé nuly a zmínku "we are experiencing technical diffuculties" :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak Solar Impulse dnes odstartoval. ví se minimálně tolik, že spadl web i stránka co měla zřejmě realtime zobrazovat parametry letu ....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SI2 nad Abu Dhábí. Právě probíhá zkušební let nad místem, ze kterého bude startovat na cestu kolem světa.

    (na rozdíl od letadel řady Sunseeker má Solar Impulse daleko víc publicity...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Perlan sice není solární, zato to bude stratosférické větroň, a tím pádem s tématem úzce souvisí...
    Millionaire Space Celebrity Dennis Tito Touches Down at Minden-Tahoe Airport | The Carson Valley Times | Minden Gardnerville Carson Valley Nevada News, Sports and Entertainment
    http://carsonvalleytimes.com/...re-space-celebrity-dennis-tito-touches-down-at-minden-tahoe-airport/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sunseekder Duo to dotáhl na "fotku dne" na GoPro

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    kromě ohybných solárního panelů budou i ohybné litihové baterie:
    Skládací baterie J.Flex - Root.cz
    http://www.root.cz/zpravicky/skladaci-baterie-j-flex/
    ...toto by nějaký význam pro elektrické létání rozhodně mít mohlo (např. baterie v potahu křídla?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no tak určitě, že. a taky má být celková hmotnost 1 kg (a to asi pozemských, takže gravitační síla na Marsu spíš 3-4 N než 10 N...).

    prostě je to ale hezká stratosférická vrtule. tah při dané hustotě vzduchu (na Zemi to odpovídá výšce asi 30 km) nezávisí na složení atmosféry ani na velikosti gravitační síly (dokonce mám pocit, že to zkoušeli v nějaké podtlakové komoře...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Az na to, ze ta vrtule nic takoveho "nenaznacuje", aspon ne nejak automaticky, bez dalsich informaci. Protoze treba to, ze nema velkej prumer muze bejt konstrukcni omezeni, dany napriklad velikosti prostoru, kam se musi vejit. Nebo tim, ze vetsi vrtule by byla tezsi. Nebo necim uplne jinym, o cem ty ani ja nemame nejmensi poneti. Nebo je ta vrtule optimalizovana na neco uplne jinyho nez efektivitu, ale treba stabilitu, odolnost nebo tak neco. Nebo vrtule vrtulniku vypada uplne jinak nez vrtule pro letadla (coz bych cekal ze bys mohl vedet). Nebo... Jinymy slovy, uz zase vyvozujes ukvapene a nepodlozene zavery z nedostatecnych informaci. Jinymy slovy, nic noveho pod sluncem 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: samozřejmě přečetl! takovouhle reakci jsem čekal, ale fakticky, něčím začít musej. marsovský solární letadlo s nonstop výdrží před lety plánovali taky, ale zřejmě nepřinášelo až tolik výhod oproti družici - tohle bude lítat opravdu nízko, a plánovat cestu pro rover.

    mě se na tom líbí ta vrtule, která logicky naznačuje, jak by mohly vypadat efektivní stratosférické vrtule na Zemi (třeba i pro vodorovný let). je to pro mě překvapivé - já bych šel spíš tou cestou zvyšování průměru - ale prostě takhle to vypadá, takže to beru na vědomí.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LOL, tady si zase nekdo poradne neprecetl co tam pisou: "Individual daily flights would be limited to a short duration of approximately 3 minutes due to power".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    solání helikoptéra na Marsu
    Mars Flight – Into Thin Air
    http://www.leonarddavid.com/mars-flight-into-thin-air/

    (když to jde v řídkém vzduchu na Marsu, tak by to mělo jít v pozemské startosféře taky! :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "Very few researchers study or even teach sulphur chemistry anymore," said Nazar. "It's ironic we had to look so far back in the literature to understand something that may so radically change our future."
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Such a battery can theoretically power an electric car three times further than current lithium-ion batteries for the same weight - at much lower cost.
    Chemists one step closer to new generation of electric car battery
    http://phys.org/news/2015-01-chemists-closer-electric-car-battery.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pokud poletí v té výšce 9-12.5 km (teda pardon, nově i 13), tak jistě ano.
    Jet stream - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_stream
    The strongest jet streams are the polar jets, at around 7–12 km (23,000–39,000 ft) above sea level, and the higher and somewhat weaker subtropical jets at around 10–16 km

    celá debata byla o tom, že chaosoplány budou lítat ve výškách cca 18-21 km .. v současné době se mi to na základě studia přetlakových trupů jeví jako "určitě ne výše, než bude nutně potřeba", takže pokud foukat přestává v 18km, tak není asi zásadní důvod šplhat do 21km.

    každopádně, jetstream 400 km/h je zajímavý rekord, který rozhodně napovídá, že do těch 18 km bude potřeba skutečně šplhat co nejrychleji (a ne tak dlouho, než bude letadlo odfouknuté přesně na opačnou stranu). každopádně, co se fanoušků vzducholodí týče, tak si nechci domýšlet, kam by během stoupání do letové hladiny asi jetstream odfoukl stratosférickou vzducholoď :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam