• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    některé věci, o kterých jsem před časem psal v souvislosti se solárním letadly, se dějí už teď (mobilní hangár)
    SOLAR IMPULSE on Twitter: "#Si2 will remain in its mobile hangar until #RTW #Flight5 to #Chongqing #China! http://t.co/ZlRPva8het"
    https://twitter.com/solarimpulse/status/578933409902284800
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    super! teď už jen aby to ty baťůžkáře dokázalo převážet i na palubě :-)
    SOLAR IMPULSE on Twitter: ".@passionpit different types of sleepyheads under the wings of #SolarImpulse inbetween two flights #India #RTW http://t.co/5PNwhewhRR"
    https://twitter.com/solarimpulse/status/578271712858501120
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Shirodhara. Něco mezi soft-waterboardingem a relaxační technikou. Je vidět, že solárnímu létání se věnují lidé, co se vyznají :-)
    Watch SOLAR IMPULSE's Vine ".@andreborschberg testing the Shirodhara in the #Ahmedabad tent! Do you know what it does?"
    https://vine.co/v/O9DIETFLqJB
    Shirodhara - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Shirodhara
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak rekordní let to byl i podle BBC, takže tentokrát jsem v paměti nějak zatápal správně (neověřoval jsem ti to tvrzení, když ho napsal)
    Solar Impulse 2 flights sets new record - CBBC Newsround
    http://www.bbc.co.uk/newsround/31837754
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    V tomhle souhlas s xChaosem. Každá nová technologie má nevýhody. Ale mnoho z nich zmizí při masovější výrobě / doladění detailů.Je zcela jasné, že kdyby letadla lítala na elektřinu a většinou ze slunce (vzlet počítám, že by vždy nešel), tak by to bylo o dosti více eko.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tak včetně pozemního týmu určitě značný :-) ale samotný přelet skutečně spotřebuje míň "fuel", než i průměrný let balónem (buď horkovzdušný, nebo musíš nosný plyn upustit, aby si klesl). Samozřejmě Eric Raymond ze http://solar-flight.com (který se BTW podílel na vývoji SI2 min. jako konzultant) na to od začátku šel z opačného konce - ultralighty, DIY...), tam ta stopa asi bude menší.

    Samozřejmě i já, když jsem si postavil solární kolo, se kterým jsem jel jedno léto, tak energie, kterou v tom panelu utopili při výrobě čínani byla určitě vyšší, než kolik mi to dodalo (vysloužilé panely si ovšem vzal ex-kolega někam k sobě na chalupu, kde má ostrovní systém...). Zase ale tyhle věci se provozují přes léto, takže třeba solární kolo či letadlo, co by vydrželo 7 sezón, by asi energetickou návratnost mělo (zvlášť u toho letadla, které šoupneš nad počasí, ty šance vidím hodně slušně...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: 0 fuel... oblibena lez... me by zajimal cely CO2 footprint... :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    průměrná rychlost mi vychází asi 92 km/h.. to jsem se teda koukal ve špatný okamžik, to na tom online widgetu bylo vždycky jen asi 55 km/h.... zřejmě nabral rychlost při klesání (?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    kolik lze uletět solárním letadlem za den? (já odhadoval horní limit na 3000 km, co? tak to jsme zatím v půlce...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jedna vec je, co se "marketingove" pise a druha realne provozni zkusenosti - zvlast ty dlouhodobe i s ohledem na postupnou degradaci materialu atd. A na ty bude treba jeste pockat, porad je to ve fazi spise prototypu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tak určitě s vybitýma bateriema neodstartuje... ale tvrdí na svém webu, že by to mělo být schopné na přímém slunci i mírně stoupat...

    každopádně k tomu, z čeho převzal trup: Sunseeer Duo má úplně jiný tvar a plochu křídla, než ten původní větroň (logicky - výpočty, ke kterým mě před lety dotlačil můj zdejší největší oponent REDGUY ukazují, že typický větroň by potřeboval 3x větší plochu FV panelů, než je plocha křídla - ovšem solární letadla také létají pomaleji než větroně a mají nižší plošné zatížení křídel)

    samozřejmě, čtyřmístný stroj by musel být uspořádaný úplně jinak. Ale SI2 je více, než 2x větší, ve všech ohledech: veze s sebou přes půl tuny baterií (v motorových gondolách) pro celonoční výdrž. Takže 2x větší a navíc čtyřmístné letadlo, než Sunseeker Duo by pořád nemuselo být tak velké a těžké, jako SI2.

    Kapacita baterií SI2 je AFAIK zlomek kapacity SI1 i SI2, počítám, že vydrží asi jako každé jiné elektrické letadlo - tedy řádově desítky minut. Podstatný rozdíl je tam ta možnost dobít baterie za letu (a hlavně kdekoliv, kde letadlo přistane - bez nutnosti cokoliv k letadlu připojovat, mít tam nějaké zázemí, apod.)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: stoji to na dvacet let stare hotove konstrukci dvoumistneho motoroveho glideru... na ctyrmistne predelat to asi uplne jednoduche nebude ;) Uz tak to museli notne odlehcit. Panely maji 5kW, zatimco motor 20... spoleha se zakonite porad primarne na baterky (a plachteni). SI je v tomhle smeru realistictejsi - pokud jde o pomer vykonu clanku a prikonu motoru... no, ale holt velky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: Sunseeker Duo není větší, než běžný větroň... a nemyslím, že škálovat to do podoby čtyřmístného stroje je úplně mimo realitu... a mě to přijde slušně "vyhlídkové" :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: no porad jsme u toho, ze na vyhlidkove lety nebude lecktera draha u takoveho "jumba" pouzitelna :-) Letist tu sice mame dost, ale jsou... ehm... mala :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (tam jde i o detaily, jako že když odběr z akumulátorů klesne na polovinu, tak se najednou můžeme dostat z maximálního vybíjecího proudu na optimální vybíjecí proud... a reálná kapacita akumulátorů při tom menším proudu vzroste... takže pokud třeba jen půlku proudu pro motor dodají solární panely na křídlech, tak může výdrž oproti letu čistě jen na baterie vzrůst i na víc než dvojnásobek.. což BTW dobře odpovídá pozorovanému dojezdu mého solárního kola za různého počasí - kdykoliv soláry dávají aspoň něco, je to vždy hodně znát, na stavu baterie a tím i dojezdu..)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no to ne... ty vyhlídkové lety by nebyly do stratosféry... tam je strop daný předpisy tuším 4000m, nebo tak něco. menší solární letadla podle mě +/- zaplní dnešní kategorii motorových větroňů.

    do stratosféry potřebuješ přetlakovou kabinu. to, že bez spotřeby paliva skončíš za den dnes 1000 km jinde (a podle mě výhledově třeba klidně 3000 km) , to prostě úplně nezajímavé není. (samozřejmě je to jen začátek... SI2 potřebuje pozemní tým skoro jako zepelíny...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: trcet cely den nad jednim mistem... byt vysoko... asi zajimavy nebude ani rekreacne, natoz pro prakticke vyuziti... :) To uz je lepsi sednout do vlaku a koukat z okenka na menici se krajinu...
    Bambus? No potes koste... :-)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS: pocitam, ze ty zlomis rekord letem solarnim letadlem pristi nebo po pristi rok... :P
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: je to trochu složitější.. počítá se výsledná průměrná rychlost, to že budeš celý den kroužit v podstatě nad letištěm (no, nebudeš kroužit, ale stoupat, nejspíš zejména dopoledne směrem na sever, abys optimálně využil úhle náběhu křídel..) ti může být pak jedno, pokud můžeš během večera rychle doplachtit na cíl.

    největší problém ve stratosféře je zřejmě riziko dehermetizace kabiny, pro pístové motory bylo problém i horší okysličování paliva (pro proudové tolik ne).

    ad uzel: já si představím leda tak Radima Uzla... km/h si umím představit... jak moc to fičí, když jedu z kopce na kole a tak :-) (BTW můj rekord se solárním kolem z kopce je asi 47 km/h aniž by mi to urvalo stříšku, solární letadla přitom létají tak 50 :-) dá se říct, že na bambusový solární dvouplošník téměř už mám proof-of-concept.. teda fakt "téměř", ale přeci jen trochu víc, než kdybych o tom jen kecal... :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: no, stratosferu moc nepouzivame nyni... ale nezapominej, ze tam miri i nektere dalsi projekty :)
    Navic stoupani do takove vysky dava prakticky smysl jen na hodne velke vzdalenosti. Start v Praze a pristani v Amstru asi nebude uplne cilovka... a hromada letu je na podobne kratke vzdalenosti. Argument sportovniho/rekreacniho uziti narazi take na rozmery - s Boeingem vsude nepristanes, to neni totez co mala Cessna :-) A na Ruzyni mas tesno uz dneska... (a s paralelni RWY to je buhvijake - vivat mistni aktivismus lidi, co si postavili baraky vedle letiste a ted je letiste prekvapive rusi...).

    XCHAOS: ...buhviproc to chces v kilometrech... uzly jsou standardizovana celosvetove uznavana jednotka :-)

    XCHAOS: ...v letectvi se - kvuli bezpecnosti - vzdy nechava rezerva a netahne se to na krev... nikdy nevis, co se stane. Predimenzovani neni sproste slovo, ba prave naopak ;-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam