• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: v roce 2016 si koupit lehokolo a naučit se na něm jezdit. v roce 2017 vyhrát Sun Trip na lepším solárním lehokole - 48V, chlazené panely, apod. :-) (BTW plánovanou techniku evaporativního chlazení FV panelů rozpálených na přímém letním slunci doufám využiju i u toho solárního křídla letadla...)

    zhruba v roce 2020 bych rád létal na něčem solárně dobíjem: jestli to bude 1-4 hodiny přes poledne schopné vodorovného letu jen na elektřinu z panelů na křídlech a nebo to bude nutné dobíjet na zemi před cestou, to závisí na spoustě věcech, ale elektrické létání v té době bude tak běžné, jako dnes elektrokola, a já se prostě pokusím o solární verzi tak, jako jsem se pokusil o solární verzi elektrokola (dokonce si dovedu představit, že v té době bude někdo prodávat ojeté elektrické letadlo, protože mu klesla kapacita baterií a já tam třeba instaluju menší battery pack + tenkovrstvou fotovoltaiku na křídla.. možností je fakt spousta, proč bych teď měl přesně vědět, jak dosáhnu toho, co bude za pět let?)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    JIMIQ: Jesti to spravne chapu, tak do roku 2017 nic a pak zacit doufat, ze se behem tri let objevi funkcni, lacina a dostupna technologie, ktera umozni vydrzet ctyri hodiny ve vzduchu, protoze podle toho co on sam psal, kdyz vydrzi jen dve (nebo dokonce mene, treba nula), mame duvod se mu smat.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a jaký je teda timeline? 3 roky blábolit na nyxu a pak začít shánět rogalo s elektromotorem na které se přilepí panely?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: detaily jejich řešení neznám - coz je to podstatne. Neznas detaily, prestou moudre rozdavas "hinty" o tom, jak to meli podle tebe udelat lip. Coz je tvuj problem v kostce: vis prd, presto machrujes, v podstate na jakekoliv tema, ktery te zrovna zajima. U tohohle hesla by na Wikipedii mela bejt tvoje fotka 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: oni to tak ale třeba neudělali proto, že ty články v době kdy začínaly v sobě neměly tu inteligentní elektroniku! vývoj jde kupředu celkem rychle a jejich koncepce je stará možná už i 10 let (odkladů tam bylo spousta)

    detaily jejich řešení neznám, ale měli s tím problém, veřejně ho přiznali. Já budu mít za ty 2 roky (doufám) baterii postavenou na chytrém řešení už u svého příštího kola (a určitě je dobré s něčím nasbírat zkušenosti na zemi, než se pokusím to poslat do vzduchu). Tzn. budu schopen demonstrovat diagnostikování a výměnu vadného článku bez letování, cca na úrovni složitosti výměny tužkové baterky.

    právě snadná servisovatelnost baterií se může ukázat jako poslední krok k masivnějšímu rozšíření elektromobility všeho druhu: viděl jsem na své vlastní baterii, jak se to opravuje teď (letování, ruční přeměření...) a je jasné, že čím větší kapacita baterie, tím větší statistická pravděpodobnost, že některý článek bude nutné vyměnit (dokonce i v noteboocích se zničenými battery packy je často vadný jen jeden článek, a ostatní jsou ok...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: vem prosim do ruky predpis L14 a zacti se, ju? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ok, co takhle "velká letiště" a "malá letiště"? SI2 možná operuje z velkých letišť i kvůli svému rozpětí, ale je jasné, že tam asi dost komplikuje provoz a přitom mu musí stěhovat i speciální zázemí (nafukovací hangár). Sunseekery naproti tomu jsou letadla o velikosti max. větroně a operují z malých, klubových letišť.

    Že moje případné jednomístné letadlo bude operovat z klubových letišť (nebo prostě někde na louce, pokud to bude nakonec jen závěsný kluzák), to je asi dost jasné. Nedovedu si ale představit, že by velká solární letadla operovala z dnešních velkých letišť, jako SI2: jsou na to příliš pomalá, příliš by to omezovalo provoz.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Kecy, mlzeni a klickovani. Znovu: znas konkretni parametry a pozadavky, jake splnuje soucasne reseni baterii SI2 a jsi schopen prokazat, ze to, co navrhujes (80160) je v nich bud stejne dobre, nebo lepsi? Pokud ano, sem s tim. Pokud ne, prestan mlzit a priznej, ze tvoje "hinty" o tom, jak to meli spravne udelat, jsou jen kecy.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: zjistil jsem, že důvod, proč nemůžu najít lehké 40ti místné dopravní letadlo, od kterého by se dala odvodit solární verze, může být dost možná v regulaci létání, ne v technických možnostech - LOL. Protoze samozrejme, to ze tvoje "vize" jsou nesplnitelne blaboly, to je chyba byrokracie, ne fyziky 8)))
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a coze si predstavujes pod pojmem komercni letiste? :-) Ja ze, v letectvi se opet pouziva terminologie ponekud odlisna. Mozna by nebylo od veci zacit byt terminologicky kompatibilni s prostredim, ve kterem se chces pohybovat :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: mícháte to spíš vy - mě to přijde tak zjevné, že to mlátí dveřma.

    ale ne nadarmo se říká: "kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod".

    Nejsem nijak zásadní odpůrce regulace létání - paradoxně má spíš ekonomické důvody, protože kdyby lidi padali někomu na hlavu příliš často, snížilo by to důvěru veřejnosti v létání a ochotu za něj utrácet. V případě těch 9 místných letadel jsem prostě konstatoval, že cítím přítomnost nějaké regulace "od deseti osob výše" - a neříkám, že vím proč a jestli je to dobře nebo špatně.

    Nemyslím, že tenhle klub má sloužit k debatám o regulaci létání: solární letadla podle mě časem získají vlastní kategorii - a to nejspíš proto, že zatížení křídla bude nezvykle nízké na to, o jak velké stroje půjde, a to bude mít vliv na jejich letové vlastnosti během startu a přistání. Nebudou překážet na komerčních letištích, jako to z marketingových důvodů provádí SI2 - budou to spíše největší letadla létající z malých klubových letišť.

    Regulace se týká i bezpilotních letadel (dronů), probíhají o ní bouřlivé debaty - je prostě možné, že když se ukáže, že solární elektrická letadla se tak úplně nevejdou do existujících škatulek, protože v různých parametrech vyčuhují, tak pro ně vznikne samostatná regulační kategorie a samostatné normy. V podstatě jednak to budou ultralehká solární letadla, která splní automaticky parametry jako max.pádová rychlost, apod., jednak to budou velká solární letadla (která se nutně budou svými vlastnostmi více či méně podobat spíš SI2)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ano, michas pate pres devate :)

    Regulace letani ma sve duvody. Jak je ve vsech oborech dobrym zvykem, z drivejsich chyb se ucime a prijimame takova opatreni, aby se v budoucnu podobne riziko - ktere nekdy ukaze az provoz - snizilo. Jednim z takovych dobrych zvyku je neprovozovat veci na hrane moznosti, ale naopak ponechat rezervy pro nepredvidane nebo krizove situace.

    Investora se svym pristupem pochybuji, ze sezenes. Ono nestaci mit jen prastene napady. Pro investici musis mit neco, co je taky realne nejen skutecne postavit, ale i provozovat... :) A pokud konstrukce bude delana na krev - bez rezerv, tak je dost pravdepodobne, ze s prvnim bezpecnostnim incidentem bude stroj uzemen a investice vyhozena kominem. A to si kazdy pricetny investor rozmysli :-)

    To plati i o konstrukci pro jednomistne lety. Jak uz jsem rekl - na moznost s necim letat nestaci umet treba sit na stroji... ci v obecne rovine si neco na kolene zbastlit :) A se tvym pristupem pochybuju, ze ti to nekdo kdy schvali... uz vidim, jak se na UCL dohadujes stejne jako tady :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jejich řešení je optimalizované jistě na energetickou hustotu, jaký typ článků používají nevím, ale musí teď mrtvou baterii rozebírat ručně.

    že při napětí, které udávají, používají nějaký battery management systém - BMS - je celkem zjevné, protože napětí na jednom lithiovém článku je dané fyzikálními a chemickými vlastnostmi, stejně jako u jakéhokoliv jiného typu akumulátoru, a nemůžeš to jenom tak pozapojovat do série, zvlášť když z toho chceš brát velké proudy - další věc je, že možná tam ten BMS neměli a právě proto jim podbití jednoho článku zničilo celou baterii.

    o SI2 celkově uvolňovali míň informací, protože evidentně fakt hodně potřebují být první, kdo ten svět obletí (kvůli sponzorům). u SI1 se dá vygooglit, že battery management systém měli tak jako tak.

    popravdě: "chytrá baterie" složená z článků 80160 může být díky Tesla Gigafactory v nejbližších letech ďábelsky levná, a i když co do energetické hustoty může za SI2 zaostávat, určitě bych takové řešení s možností diagnostiky stavu jednotlivých článků za letu a chytrého balancování zatížení těch zbylých preferoval: třeba jen když přistanu na nějakém letišti, můžu mít s sebou pár náhradních (míň jak kilo - prostě pár kousků) a pohotově vyměnit ty, které mi za letu případně chcípnou (aniž bych cokoliv letoval)

    tohle je reálná off-the shelf technologie, kterou bych rád testoval už v rámci Sun Trip 2017 na příštím solárním kole (takže nikoliv kategorie "9ti místné letadlo, kdybych měl pár desítek zbytečných milionů na hraní")
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ježišmarja, tady se míchá dohromady to, o čem si myslím, že by bylo reálné to postavit s dnešní technologií (mít na to pár desítek až stovek milionů, eur nebo dolarů...) s tím, co si myslím, že bych _já_ mohl být schopen postavit.

    fakt je, že se mi nedařilo najít vhodné příklady ve váhové kategorii, která mi zajímala (tzn. cca kapacita jako DC-3) a když jsem nad tím hloubal, tak jsem zjistil, že evidentně v Americe existuje kategorie certifikovaná do 9 osob včetně pilota, takže i business jety se dělají pro 8 cestujících + pilota, i když by unesly víc: letadla s 10 a více osobami na palubě mají zřejmě nějaký jiný režim provozu nebo certifikace, a jsou tam nějaké mezní náklady, takže od 10 osob výše je v nabídce díra (s ojedinělou 20-ti místnou verzí jednomotorové Cessny, v podstatě částečně zaplněná i našim Turboletem L-410, což je ale spíš "malé velké letadlo", než "velké malé letadlo", nebo jak to pojmenovat) a pak se objevují až velké turbovrtulové stroje pro 40 a víc lidí, které jsou i váhově někde jinde.

    tzn. zjistil jsem, že důvod, proč nemůžu najít lehké 40ti místné dopravní letadlo, od kterého by se dala odvodit solární verze, může být dost možná v regulaci létání, ne v technických možnostech, a zmírnil požadavek na 9ti místné solární letadlo vč. pilota. Ovšem: takovéhle vize samozřejmě nemůžu jít a realizovat já sám, nebo aspoň ne hned (nebo ne dokud nepředvedu aspoň něco, abych přilákal investory, o co se ale snaží i jinačí hráči, že...). Takže pokud si někdo myslel, že chci ty původní vize stavět nějak osobně, tak nepochopil nic - snažil jsem se rozlišit, co je asi v možnostech hi-tech průmyslu a co by případně mohla zvládnout i garážová firma - ale já nejsem ani jedno.

    Pokud je řeč o tom, v čem solárním bych mohl já létat do pěti let, tak reálné varianty jsou v podstatě solárně-elektrický motorový závěsný kluzák (existují i jako ne-tříkolky a stačí jim menší výkon motoru, ale je to asi už dost krkolomné, používat pro motorový start rozběh po vlastních nohou) a nebo ultralehký solárně-elektrický motorový kluzák. Větroně jsou pro moje účely už moc velké, těžké a rychlé.

    Pokud mluvím o něčem jednomístném, tak o tom mluvím z toho titulu, že bych to rád postavil a létal v tom. I tady zvažuju variant několik.

    Pokud mluvím o solárních letadlech pro 9-40 lidí, mluvím o tom z toho hlediska, že si myslím, že by to mělo podle nejrůznějších náznaků v dosahu dnešních technických možností, tak či onak (ale ne nutně v dosahu mých možností, logicky - nebo pokud ano, tak třeba za 20 let a pokud bych šíleně zbohatl)

    Je to teď už trochu jasné?

    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: zes mluvil o zavesnem kluzaku celou dobu? jsi lhar! :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A SI2 pouziva 80160? Pokud ne, jak vypada objemove a hmotnostni srovnani jejich reseni a 80160? Pokud vis, prosim napis. Pokud nevis, prestan blabolit o tom, jak to meli "spravne" udelat.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ta elektronika je schovana uvnitr formatu 80160. jako vedlejsi efekt ti chytre zapojeni s vyuzitim tohoto umozni treba i selektivne odpojit mrtve clanky ze serie, coz by obrovskym zpusobem zvysilo bezpecnost, oproti vyrazeni cele baterie - pokud jsem pochopil, co psali, mohou provozovat libovolnou kombinaci jejich 4 baterii a 4 motoru, ale nejmensi jednotka kterou dokazi za letu odpojit je prave jedna cela baterie.

    navic nejaky battery management system tam stejne museji mit (balancer pro dobojeni), tzn. nebavime se o stavu zadna elektronika vs. chytra elektronika: bavime se o tom, ze obor se bourlive vyviji, a nejde si to porad predstavovat, ze jsou to vsechno jen zvetsene elektricke modely letadylek a ze kdo nemodelari, neziska potrebne knowho (a zrovna treba elektrokola budou na testovani postupu pro elektricke letani velmi vhodne, vzhledem k nizke hmotnosti i vhodnejsi, nez treba elekotromobily.. nejblize k tomu vykonove a kapacitou baterii samozrejme maji elektricke mopedy, ale prave ty sdili nejvic komponent s elektrokoly...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tady prostě jednu konkrétní věc nevychytali - ale prdlajs. nic takovyho samozrejme nevis. Nevis jaky meli designovy omezeni, nevis jestli by extra diagnostika nebyla prilis tezka nebo velka, kolik mist a prostoru navic by zabraly standarizovany vymenitelny clanky, vis prd - a presto moudre kazes, jak to meli udelat lip. SI2 je unikat. Ze Powerwall, kterej ti spokojene visi doma na zdi a ani se nehne neco nejak dela, vubec neznamena, ze stejnej zpusob lze pouzit v unikatnim solarnim letadle.


    XCHAOS: flejmwars jsou v dnešní době ta správná věc, jak posunout věci dopředu, prověřit možnosti a získat nový informace [...] vývoj tímhle způsobem crowdsourcuju a lidi mi tu oponenturu dělají zadarmo - az si budes priste zase stezovat ze te straslive utlacuju a skodim ti, tak ti mj. ocituju tuhle tvoji zpravu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: a já si naopak myslím, že flejmwars jsou v dnešní době ta správná věc, jak posunout věci dopředu, prověřit možnosti a získat nový informace. (stačí si všímat, na který konkrétní body žádný protiargument nemáte :)

    poměr kolik času člověk něco dělá a kolik času o tom debatuje na netu je složitý, taky si dovedu představit kooperativnější formu diskuze, ale fakticky, jestliže ten vývoj tímhle způsobem crowdsourcuju a lidi mi tu oponenturu dělají zadarmo, tak co nadělám? je to alternativa, jak to promýšlet ve více lidech když nemá prostředky na profesionální vývoj (a ono i lidi kteří jsou placený jsou schopný se se mnou dost hádat)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: dost neefektivní koncept, tahleta hračka :-)

    mluvil jsem o motorovém závěsném kluzáku celou dobu, existujou sice i takové, kde se létá vleže, dával jsem sem videal, ale měl jsem na mysli vždycky spíš něco s trojkolkou. (takové se už v elektrické verzi běžně vyrábí)

    REDGUY: tady prostě jednu konkrétní věc nevychytali: mají sice baterky s lepším elektrolytem, ale zřejmě na tom pracovali tak dlouho, že začli v době, kdy se ta řídící elektronika do článků 80160 ještě běžně nedodávala. na rozdíl od aerodynamických nebo konstrukčních věcí, kde se fakt dá blbě vyjadřovat k tomu, co mohli případně udělat jinak, se tenhle bod dá okomentovat velmi snadno, protože sami ohlásili, že baterku musí složitě rozebrat a ručně články překontrolovat. (a já ty informace, že se to dnes dělá jinde, mám ze dvou zdrojů: jednak takovou chytrou baterii staví v jv-labs.eu , se kterými spolupracuju na svých solárních kolech, jednak něco podobného dělá i Muskův Powerwall...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JIMIQ: no, aby to neskoncilo tim, ze jediny zpusob, jak se to odlepi od zeme a dostane do vzduchu bude... :D
    Extreme Downhill Freeride Mountain Biking 2013
    https://www.youtube.com/watch?v=BEptScjKz-w
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: z letadla přes závěsný kluzák a dvojplošník už jsme se dostali k motorovému rogalu? Nakonec ti zbyde kolo s vrtulí

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam