• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: zjistil jsem, že důvod, proč nemůžu najít lehké 40ti místné dopravní letadlo, od kterého by se dala odvodit solární verze, může být dost možná v regulaci létání, ne v technických možnostech - LOL. Protoze samozrejme, to ze tvoje "vize" jsou nesplnitelne blaboly, to je chyba byrokracie, ne fyziky 8)))
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ano, michas pate pres devate :)

    Regulace letani ma sve duvody. Jak je ve vsech oborech dobrym zvykem, z drivejsich chyb se ucime a prijimame takova opatreni, aby se v budoucnu podobne riziko - ktere nekdy ukaze az provoz - snizilo. Jednim z takovych dobrych zvyku je neprovozovat veci na hrane moznosti, ale naopak ponechat rezervy pro nepredvidane nebo krizove situace.

    Investora se svym pristupem pochybuji, ze sezenes. Ono nestaci mit jen prastene napady. Pro investici musis mit neco, co je taky realne nejen skutecne postavit, ale i provozovat... :) A pokud konstrukce bude delana na krev - bez rezerv, tak je dost pravdepodobne, ze s prvnim bezpecnostnim incidentem bude stroj uzemen a investice vyhozena kominem. A to si kazdy pricetny investor rozmysli :-)

    To plati i o konstrukci pro jednomistne lety. Jak uz jsem rekl - na moznost s necim letat nestaci umet treba sit na stroji... ci v obecne rovine si neco na kolene zbastlit :) A se tvym pristupem pochybuju, ze ti to nekdo kdy schvali... uz vidim, jak se na UCL dohadujes stejne jako tady :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ježišmarja, tady se míchá dohromady to, o čem si myslím, že by bylo reálné to postavit s dnešní technologií (mít na to pár desítek až stovek milionů, eur nebo dolarů...) s tím, co si myslím, že bych _já_ mohl být schopen postavit.

    fakt je, že se mi nedařilo najít vhodné příklady ve váhové kategorii, která mi zajímala (tzn. cca kapacita jako DC-3) a když jsem nad tím hloubal, tak jsem zjistil, že evidentně v Americe existuje kategorie certifikovaná do 9 osob včetně pilota, takže i business jety se dělají pro 8 cestujících + pilota, i když by unesly víc: letadla s 10 a více osobami na palubě mají zřejmě nějaký jiný režim provozu nebo certifikace, a jsou tam nějaké mezní náklady, takže od 10 osob výše je v nabídce díra (s ojedinělou 20-ti místnou verzí jednomotorové Cessny, v podstatě částečně zaplněná i našim Turboletem L-410, což je ale spíš "malé velké letadlo", než "velké malé letadlo", nebo jak to pojmenovat) a pak se objevují až velké turbovrtulové stroje pro 40 a víc lidí, které jsou i váhově někde jinde.

    tzn. zjistil jsem, že důvod, proč nemůžu najít lehké 40ti místné dopravní letadlo, od kterého by se dala odvodit solární verze, může být dost možná v regulaci létání, ne v technických možnostech, a zmírnil požadavek na 9ti místné solární letadlo vč. pilota. Ovšem: takovéhle vize samozřejmě nemůžu jít a realizovat já sám, nebo aspoň ne hned (nebo ne dokud nepředvedu aspoň něco, abych přilákal investory, o co se ale snaží i jinačí hráči, že...). Takže pokud si někdo myslel, že chci ty původní vize stavět nějak osobně, tak nepochopil nic - snažil jsem se rozlišit, co je asi v možnostech hi-tech průmyslu a co by případně mohla zvládnout i garážová firma - ale já nejsem ani jedno.

    Pokud je řeč o tom, v čem solárním bych mohl já létat do pěti let, tak reálné varianty jsou v podstatě solárně-elektrický motorový závěsný kluzák (existují i jako ne-tříkolky a stačí jim menší výkon motoru, ale je to asi už dost krkolomné, používat pro motorový start rozběh po vlastních nohou) a nebo ultralehký solárně-elektrický motorový kluzák. Větroně jsou pro moje účely už moc velké, těžké a rychlé.

    Pokud mluvím o něčem jednomístném, tak o tom mluvím z toho titulu, že bych to rád postavil a létal v tom. I tady zvažuju variant několik.

    Pokud mluvím o solárních letadlech pro 9-40 lidí, mluvím o tom z toho hlediska, že si myslím, že by to mělo podle nejrůznějších náznaků v dosahu dnešních technických možností, tak či onak (ale ne nutně v dosahu mých možností, logicky - nebo pokud ano, tak třeba za 20 let a pokud bych šíleně zbohatl)

    Je to teď už trochu jasné?

    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: zes mluvil o zavesnem kluzaku celou dobu? jsi lhar! :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A SI2 pouziva 80160? Pokud ne, jak vypada objemove a hmotnostni srovnani jejich reseni a 80160? Pokud vis, prosim napis. Pokud nevis, prestan blabolit o tom, jak to meli "spravne" udelat.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ta elektronika je schovana uvnitr formatu 80160. jako vedlejsi efekt ti chytre zapojeni s vyuzitim tohoto umozni treba i selektivne odpojit mrtve clanky ze serie, coz by obrovskym zpusobem zvysilo bezpecnost, oproti vyrazeni cele baterie - pokud jsem pochopil, co psali, mohou provozovat libovolnou kombinaci jejich 4 baterii a 4 motoru, ale nejmensi jednotka kterou dokazi za letu odpojit je prave jedna cela baterie.

    navic nejaky battery management system tam stejne museji mit (balancer pro dobojeni), tzn. nebavime se o stavu zadna elektronika vs. chytra elektronika: bavime se o tom, ze obor se bourlive vyviji, a nejde si to porad predstavovat, ze jsou to vsechno jen zvetsene elektricke modely letadylek a ze kdo nemodelari, neziska potrebne knowho (a zrovna treba elektrokola budou na testovani postupu pro elektricke letani velmi vhodne, vzhledem k nizke hmotnosti i vhodnejsi, nez treba elekotromobily.. nejblize k tomu vykonove a kapacitou baterii samozrejme maji elektricke mopedy, ale prave ty sdili nejvic komponent s elektrokoly...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tady prostě jednu konkrétní věc nevychytali - ale prdlajs. nic takovyho samozrejme nevis. Nevis jaky meli designovy omezeni, nevis jestli by extra diagnostika nebyla prilis tezka nebo velka, kolik mist a prostoru navic by zabraly standarizovany vymenitelny clanky, vis prd - a presto moudre kazes, jak to meli udelat lip. SI2 je unikat. Ze Powerwall, kterej ti spokojene visi doma na zdi a ani se nehne neco nejak dela, vubec neznamena, ze stejnej zpusob lze pouzit v unikatnim solarnim letadle.


    XCHAOS: flejmwars jsou v dnešní době ta správná věc, jak posunout věci dopředu, prověřit možnosti a získat nový informace [...] vývoj tímhle způsobem crowdsourcuju a lidi mi tu oponenturu dělají zadarmo - az si budes priste zase stezovat ze te straslive utlacuju a skodim ti, tak ti mj. ocituju tuhle tvoji zpravu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: a já si naopak myslím, že flejmwars jsou v dnešní době ta správná věc, jak posunout věci dopředu, prověřit možnosti a získat nový informace. (stačí si všímat, na který konkrétní body žádný protiargument nemáte :)

    poměr kolik času člověk něco dělá a kolik času o tom debatuje na netu je složitý, taky si dovedu představit kooperativnější formu diskuze, ale fakticky, jestliže ten vývoj tímhle způsobem crowdsourcuju a lidi mi tu oponenturu dělají zadarmo, tak co nadělám? je to alternativa, jak to promýšlet ve více lidech když nemá prostředky na profesionální vývoj (a ono i lidi kteří jsou placený jsou schopný se se mnou dost hádat)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: dost neefektivní koncept, tahleta hračka :-)

    mluvil jsem o motorovém závěsném kluzáku celou dobu, existujou sice i takové, kde se létá vleže, dával jsem sem videal, ale měl jsem na mysli vždycky spíš něco s trojkolkou. (takové se už v elektrické verzi běžně vyrábí)

    REDGUY: tady prostě jednu konkrétní věc nevychytali: mají sice baterky s lepším elektrolytem, ale zřejmě na tom pracovali tak dlouho, že začli v době, kdy se ta řídící elektronika do článků 80160 ještě běžně nedodávala. na rozdíl od aerodynamických nebo konstrukčních věcí, kde se fakt dá blbě vyjadřovat k tomu, co mohli případně udělat jinak, se tenhle bod dá okomentovat velmi snadno, protože sami ohlásili, že baterku musí složitě rozebrat a ručně články překontrolovat. (a já ty informace, že se to dnes dělá jinde, mám ze dvou zdrojů: jednak takovou chytrou baterii staví v jv-labs.eu , se kterými spolupracuju na svých solárních kolech, jednak něco podobného dělá i Muskův Powerwall...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JIMIQ: no, aby to neskoncilo tim, ze jediny zpusob, jak se to odlepi od zeme a dostane do vzduchu bude... :D
    Extreme Downhill Freeride Mountain Biking 2013
    https://www.youtube.com/watch?v=BEptScjKz-w
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: z letadla přes závěsný kluzák a dvojplošník už jsme se dostali k motorovému rogalu? Nakonec ti zbyde kolo s vrtulí

    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: Ale to neni to o čem mluvim.

    Já řikám, že je škoda že skutečně u počítače vlastně neděláš práci / (IMHO) nejsi schopen se soustředit na nějaký studim (nějakejch sto stránek), protože diskuzní servery a flamy.

    Protože jinak by z toho s tvym nadšenim něco mohlo vzniknout.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Helemese, XChaos uz zase tymu kolem SI2 vysvetluje, jak to udelali blbe a jak by to on udelal lip. Skoda ze si ty troubove pred tim nenastudovali wiki, urcite to tam nekde je 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pokud mi někdo odkáže na Pata a Mata, tak tím zpochybňuje možnost funkčního DIY, podle mě. - a pokud nekdo z linku na pata a mata odvozuje zpochybnovani DIY, tak je magor, podle me 8))

    to vůbec není o tom, že bych plánoval stát se geniálním konstruktérem - jasne. ty jen planujes genialne poskladat zatim neexistujici komponenty a najit nekoho, kdo ti to, pokud mozno zadarmo, vsechno spocita 8))

    Já akorát nejsem psychopatický debil ... eeehm ... nooo... ohlede tohohle, muzeme se aspon shodnout ze se neshodneme? 8)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: pristup pokus/omyl se u prislusnych organu povolujici provoz tveho zarizeni s pochopenim vysoce velmi pravdepodobne nesetka :) Aneb na to, abys mohl s necim letat opravdu nestaci umet sit na stroji... :D
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: a když budeš šikovnej, tak možná i inspektor z ÚCL zavolá svému sousedovi, jestli ti mají dát povolení pro létání s tvým výtvorem hned, nebo jestli má ještě chvíli zkoušet gůglit tvojí specifikaci někde na internetech.

    A pokud to zjednoduším ještě víc -> některé věci se opravdu naučit musíš a nevyhneš se tomu. Zbytek ať ti klidně dodělá třeba soused, ale nezapomeň, že on v tom lítat nebude.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: no ale výhodou, kterou mám na Internetu je i crowdsourcing :-) nemusíš mi to naservírovat zrovna ty - já si počkám, až přitáhnu dostatečně velké publikum, aby mi někdo z těch, kdo to čtou, fandil, a odkázal mi na potřebnou literaturu.

    jinak bezdušové kolo je naprosto offtopic: k dokončení závodu bylo potřeba nezdržovat se ke všemu navíc ještě tím, že bych pořád měni píchlé duše, řešení se našlo, a je to materiál, který byl před pár lety hi-tech ale dnes už je dostupný běžnému spotřebiteli, tzn. jsem ho nemusel sám vyvíjet, ani si o tom číst skripta z VŠCHT, jak ho vyrobit.

    potřebné know-how se po čase stává public domain, a není vylučně dostupné jen akademické sféře, stejně tak produkty, které dané know-how v sobě zarhnují, se objevují přímo na trhu.

    můžu být klidně schopen použít existující aerodynamický profil s existujícho komerčního závěsného kluzáku a jen to pokrýt tenkovrstvým tištěným FV panelem místo pasivní tkaninou: nemusím kvůli tomu studovat celou teorii aerodynamických profilů, většinu jich už stejně kategorizoval NACA v první polovině 20.století a dnes jsou dávno dostupné jako public domain.

    abych to dovedl do důsledků: můžu použít šroub ze železářství, aniž by byl nucen získat zápočet z technického kreslení tuší, kde by naučili udělat technický výkres toho šroubu. některé věci se pořád naučit musím, ale některé zjistím i metodou pokus omyl (např. který šroub se zlomí a který už ne) - podobné testy mohou být rychlejší, než nastudovat kompletní teorii zátěže šroubu nějakými kroutivými momenty a výdrže daného materiálu, apod.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: co asi má na myslí člověk, který sem postne Pata a Mata v souvislosti se mnou a mými postupy? ano, DIY zahrnuje i pokus a omyl. přesto výsledkem může být funkční řešení.

    proč bych zrovna já měl být vyloučen z možnosti, že najdu funkční řešení? stejně je to jen průzkum nějakého stavového prostoru, ve kterém se hledají všechny možné kombinace parametrů. lze to klidně svěřit i počítači, když budu mít správný simulační software, kterým všechny myslitelné kombinace prohnat.

    např. i argument, proč takové letadlo nepostavil tým SI2, který měl daleko víc peněz, má velmi jednoduché vysvětlení: to letadlo nebude schopné letět kolem světa, 4h výdrž přes poledne je daleko skromnější cíl. celkově nevidím důvod, proč mě předem vylučovat z okruhu těch, kteří podobné DIY řešení mohou nalézt (samozřejmě nejsem jediný, kdo takovou možnost má - popravdě věřím, že nás budou po světě desítky, stejně jako tomu letos bylo u těch solárních kol)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: Nyní budu trochu zlý, abys pochopil, v čem mají přednášky výhodu: Najdi si materiály sám na Wiki, tady nejsi na přednášce, aby ti servírovali pod nos soubory ke studiu v .pdf

    Hint: nezapomeň, že většina kol je dnes bezdušových.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: co se strojařiny týče, potřeboval bych pochopit pár pojmů, které se mohou týkat namáhání např. rámu kola: plánuju totiž začít v malém vyrábět bambusové rámy na kola :-) v zásadě to chci postavit tak jako tak, ale zajímalo by mi mít i spočítané, jak je ten rám namáhaný a kolik by vážil odpovídající např. ocelový, hliníkový nebo karbonový rám (takže uvítám nasměrování na potřebnou literaturu a kapitolu fyziky a materiálového inženýrství...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pokud mi někdo odkáže na Pata a Mata, tak tím zpochybňuje možnost funkčního DIY, podle mě. (já to sdělení aspoň tak chápu - pokud tím chtěl říct něco jiného, měl to říct na rovinu a přímo)
    0
    evidentně mě podezíráte, že chci dělat všechno sám a nechci se spoléhat na hotové komponenty: to je ale nesmysl. na solární kolo jsem si taky koupil hotové panely a hotový elektromotor a hotové kevlarem vyztužené pneumatiky... bylo to hodně "modulární" DIY, spíš jsem použil hotové komponenty jako něco jako LEGO kostky. tzn. není důvod nezopakovat to u letadla: prostě spoléhám třeba na to, že se objeví efektivní tištěné FV články, které budou tenké, plně flexibilní a budou vážit ještě méně než panely 2 kg/m2, které mám k dispozici teď. To mi umožní třeba i přestavbu existujícího motorového rogalla, které bez motoru podle všeho seženu pod 50 000 Kč.... pak už zbývá jen konzultovat odborníka, jak moc můžu zvětšit plochu křídla, aniž bych zásadně změnil letové vlastnosti. a které konkrétní komponenty má smysl se snažit nahradit pokročilejšími materiály.

    takže to vůbec není o tom, že bych plánoval stát se geniálním konstruktérem: pouze počítám, že se tak jako tak na trhu objeví komponenty, ze kterých to půjde poskládat (i když třeba nebudou výrobci myšlené, aby se použily v této kombinaci). Je to asi jako když islámský stát umístí protiletadlový kanón na korbu pick-upu: výrobci ani jedné z komponent nezamýšleli, že by se to mělo používat v téhle kombinaci, ale ono to funguje a je to účinné, na to na co to používají. Já akorát nejsem psychopatický debil a mám jiné cíle a tak kombinuju jiné komponenty: ale základní princip "asymetrického řešení" je podobný, jako u toho válčení.

    bez ohledu na odlišné cíle, je to příklad DIY přístupu. Husité také měli k válčení značně DIY přístup, a během dalších desetiletí jejich řešení (např. hradby bojových vozů) převzaly i ostatní evropské armády.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: přednáška trvá fixní čas a může být na téma, které se konkrétně mě moc netýká. I pokud je téma důležité, může být možné ho vstřebat rychleji, pokud se mi dostane do rukou správná literatura.

    Hypertextový formát, jaký nabízí wiki, je podle mě budoucností vzdělávání, protože umožňuje rychle si doplnit povědomí o chybějících pojmech, aniž by člověk musel rozklikávat jiné pojmy, které už nastudované má a chápe je. Nikomu přednášky ani lineární texty neberu, ale jestliže máme k dispozici aktuálnější formy prezentace potřebných informací, tak se dá očekávat, že postupně v celém procesu učení a vzdělávání převládnou.

    soustředit se na přenášku je úžasná dovednost, ale nejde to postavit tak, že lidi co se nedokáží soustředit na mluvený projev přednášejícího u tabule jsou úplně nanic a mají být z procesu vzdělávání vyloučeni. Kromě toho, nelineární vzdělávání celkově umožňuje naučit se toho za stejnou dobu víc.

    kromě toho létají i lidi, kteří nikdy žádné letadlo nezkonstruují a naučí se jen ovládat existující typy: celkově bych problém rozdělil do několika částí, jedna z nich je zjistit, o kterou kategorii mám vlastně zájem, jestli je lepší to dělat jako motorový závěsný kluzák nebo ultralehký větroň. dále nastudovat si potřebné předpisy a získat pilotní oprávnění. no a pak je tu samotný design a konstrukce letadla, kde je jasné, že to budu muset částečně outsourcovat (např. mám jen mizivé zkušenosti se svářením, a stejně tak může být v cestě nějaký konkrétní potřebný výpočet, který prostě dokáže provést jen člověk, který má potřebné vzdělání, které já už nedoženu)

    lidí schopných v téhle zemi konstruovat letadla je hodně, takže nemyslím, že když bych podstoupil ten proces taky, že tím cokoliv změním: měl bych vědomosti, ale neměl bych peníze na to to postavit. jestli chci něco změnit, potřebuju být schopen dát dohromady peníze a efektivně zmanageovat jak budou utraceny. problém není fyzikálně neřešitelný, solární letadla existují v řadě podob, jde jen o to vystihnout, jak spojit levné konstrukční postupy s ještě špičkovějšími fotovoltaickými a bateriovými technologiemi, které se objevují každou chvílí:

    Hint: třeba důvod, proč je teď odstaven SI2 (nutnost rozebrat vadnou baterii a proměřit články) lze dnes už řešit DIY garážovým postupem (pouzdro na vyměnitelné články 80160, se schopností adresovat existující vestavěnou elektroniku v jednotlivých článcích a vykomunikovat, které články jsou "zdravé" a které je potřeba vyměnit...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam