• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: myslím, jsem nespecifikoval co přesně by to mělo být - lzes.
    no zrovna tohle se možná bude používat taky - no jiste. Hned potom, co zvladneme technologii vyroby solarnich tkanin z hriv jednorozcu 8)))

    většina postupů, které jsem v těch nákrsech navrhl, se v praxi v nějaké podobě už běžně používá nebo se s tím aspoň experimentuje - myslis letadla s rozpetim dveste metru? Myslis vlecene plachty velikosti fotbalovyho hriste? Myslis skladaci kridla u civilnich letadel? Myslis konvertoplany s kridlama velikosti mnoha desitek metru? A tak dale, a tak dale.

    v tom 19.století neměli pravdu ti, kdo se nákresům letadel se vzdušnými vesly smáli. - presne tak, protoze v soucasne dobe je prumysl vzdusnych vesel tahounem ekonomiky a potomci tech, kdo do vyroby vzdusnych vesel v 19. stoleti investovali, jsou silene bohati a uspesni 8))))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: samozřejmě se můžu ledacos co potřebuju, naučit za večer, když dostanu do rukou správnou studijní literaturu. myslím, jsem nespecifikoval co přesně by to mělo být, tak jak můžeš vědět, že to bylo "nafoukané"? je určitě hodně věcí, které by ses za večer možná naučil i ty... :-)

    a vlečení solárního křídla - no zrovna tohle se možná bude používat taky. třeba pro nějaké rekordní transoceánské přelety bez mezipřistání, nebo tak. nějak musíš trochu rozlišovat, který z těch nákresů se hodil pro kterou situaci, taky se to za těch 5 let trochu vyvíjelo...

    většina postupů, které jsem v těch nákrsech navrhl, se v praxi v nějaké podobě už běžně používá nebo se s tím aspoň experimentuje - ať je to měnitelná geometrie křídla, kratší trup vzhledem k rozpětí křídel za cenu větší plochy VOP, VTOL konvertplány...

    samozřejmě jsou na těch nákresech jistě někde nějaká "vzdušná vesla" místo vrtulí - ale znovu opakuju, v tom 19.století neměli pravdu ti, kdo se nákresům letadel se vzdušnými vesly smáli....
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Az na to, ze to ani nahodou neni solarni. Prestan ze sebe delat idiota.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Epos+ Nominal power 75 kW. Hmmmmm. Jak velky by asi musel mit kridlo, aby se dostal na nejak podobnou hodnotu vykonu FV? Schvalne si to spocitej 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BTW asi rok po jedné z mých "vizí porušujících přírodní zákony", tzn. varianta solárního dopravního letadla, která předpokládala VTOL,coby konvertplán (tím by se vyhla nutnosti manévrování nízko u země, které je u příliš velkého rozpětí křídel prakticky nemožné dělat naklápěním do stran), se objevilo tohle:
    :: OSEL.CZ :: - NASA testuje Namydlený blesk s 10 elektrickými motory
    http://www.osel.cz/8236-nasa-testuje-namydleny-blesk-s-10-elektrickymi-motory.html

    budoucnost tedy bude mým "vizím" tak jako tak podobná, ať se ti to líbí nebo ne (a je to právě důsledek "přírodních zákonů", nebo ještě spíše důsledek nejzákladnější geometrie, kterou letadla musí mít)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: když pochopím pojem - coz nijak nesouvisi s tvym nafoukanym "naucim se to za vecer". Znovu mlzis a klickujes.

    omíláš v podstatě jedno veliké "nejde to" - lzes. Dokonce jsem ti uz aspon jednou explicitne psal ze "nejde to" (obecne) neni to co rikam, ale ze tvuj pristup nepovede k funkcnimu vysledku. Prosim, prestan lhat.

    Song 120 se mým vizím v jistém smyslu podobá docela dost - LOL. Myslis jako treba tem srackovizim o Cessne, co za sebou tahne plachtu velikosti fotbalovyho hriste? Nebo z tech novejsich, tomu o litani rychlosti 36km/h, kdyz jeho cruise rychlost je 80-110km/h a stall 50km/h? LOL. Samozrejme, zase, technicky vzato, "lhani" to neni, protoze "podoba se" je dost volne. Ale jinak... jo aha, "ocasni plochy". "Jsem genius, pitomost kterou jsem si namaloval ma ocasni plochy a tohle letadlo ma taky ocasni plochy a jsou si trochu podobny to znamena ze mam pravdu, lol!". Proboha zivyho, ze ti to neni trapny.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Kurňa, odrolovalo to z první stránky:

    :: OSEL.CZ :: - Zpráva o stavu elektrických letadel v České republice
    http://www.osel.cz/8414-zprava-o-stavu-elektrickych-letadel-v-ceske-republice.html
    Datum: 07.09.2015

    Phoenix - Výdrž je podle typu baterie 20-40 minut
    VUT 051 RAY - Výdrž v letu je přes 40 minut.
    SportStar EPOS+ - Výdrž v letu je až 1 hodina! Jak je vidět jedná se o prakticky použitelné plnohodnotné letadlo.
    Song 120 - výdrž neuvedena
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    na tohle jsem už linkoval, aniž bych věděl, že drak letadla je českého původu:
    ElectraFlyer.com - Home of the ElectraFlyer - Electric Aircraft Corporation
    http://www.electraflyer.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, vize je prostě vize. v 19.století kreslili letadla těžší než vzduch se vzdušnými vesly místo vrtulí - no a? znamenalo to snad, že kvůli tomu nebyla letadla těžší než vzduch možná? prostě nakonec jen vypadala trochu jinak - neměla ta vesla. tzn. asi to nebyl důvod, se těm vizím vysmívat (což řada lidí v té době dozajista dělala)

    BTW, nějak si zamluvil, že zrovna Song 120 se mým vizím v jistém smyslu podobá docela dost :-)) (třeba ty ocasní plochy, co? ono teda P-38 Lightning nebylo špatné letadlo, naopak ve své době bylo naprosto špičkové...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no jasně, když pochopím pojem, který zatím nemám definovaný, můžu se posunout dál... třeba začnu pracovat s tím, jaké karbonové, bambusové, hliníkové nebo ocelové trubka o různých průměrech a síle stěn jsou funkčně ekvivalentní při stejném namáhání, apod.... třeba zjistím, že když v nějaké konstrukci nahradím duralové trubky hliníkovi, odlehčím konstrukci natolik, že místo plátěného potahu unese moje FV panely (nebo taky ne, to by se právě vidělo). nebo něco podobného.

    ty v podstatě nepředvádíš zas tolik výpočtů nebo tvrdých čísel nebo faktů: omíláš v podstatě jedno veliké "nejde to". a máš s tím (bůhvíproč) úspěch a nedostáváš minusky... ale prostě tenhle klub už přitáhl takovýhle typ lidí, tak co s tím nadělám... (ale je otřevřený a třeba časem přitáhne i jiné lidi)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: zase už mě chceš obviňovat z porušování fyzikálních zákonů - samozrejme. Nebo chces rikat ze ne? A budu te muset usvedcit ze lzi zalistovanim v historii a nalinkovanim nekterejch tvejch "vizi"?

    Tvoje teorie o mé nekompetentnosti jsou hezké, ale fakticky nejsi na základě nich schopen vyslovit jakoukoliv předpověď, kterou by šlo experimentálně ověřit - ja myslim, ze moje teorie bude bezpecne experimentalne overena za pet let, az tady budeme cist tvoje vymluvy, proc jeste nelitas 8)))) Ostatne, tahle debata touhle dobou slavi ctyri roky existence, a co se solarniho, nebo dokonce i jen elektrickeho letani jsou tvoje prakticke vysledky jedna velka tucna nula. A co se teretickych vysledky tyce, tak "za pet let to postavim pomoci materialu, ktere jeste neexistuji a s pomoci lidi, ktere jeste neznam" tak neni nic moc. Cili, ohlede overovani mych teorii o tve neschopnosti jsem vcelku v pohode 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Pockej, to "shit" myslis jako "sakra, ted to nebudu moc delat ja"? 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ... a zase už mě chceš obviňovat z porušování fyzikálních zákonů, nebo aspoň nabádání k tomuto :-) což prostě není pravda: to, co budeš pozorovat, bude vždy v souladu s nějakými fyzikálními zákony, i když ti to třeba bude připadat divné (akorát možná s nějakými, které buď neznáš, nebo nechápeš úplně dobře).

    podstatný je nakonec výsledek experimentu - nikoliv teorie. vztah teorie a experimentu/popisování sice popsal Karl Popper, ale Richard Feynman šel ještě dál a podle něj prostě pozorování je všechno a "sebehezčí" teorie má smůlu, pokud je s ním buď v rozporu (a nebo pokud nepředpovídá nic, co by šlo nějak ověřit).

    Tvoje teorie o mé nekompetentnosti jsou hezké, ale fakticky nejsi na základě nich schopen vyslovit jakoukoliv předpověď, kterou by šlo experimentálně ověřit :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pochopit takový pojem se skutečná dá stihnout za večer - az na to, ze jsi puvodne nemluvil o "pochopeni jednoho pojmu", ze ne? Znovu a znovu se snazis prepsat minulost. Kdyz to nazvu lhanim, budes se hodne vztekat?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    shit... Randall Fishman has exclusive rights to use Song airframe for electric powered airplanes.
    SONG Electric :: Ultralight airplane SONG
    http://www.songairplane.com/song-electric-/

    je vidět, že nějaký český hráč na poli elektrifikace ultralightů by se rozhodně hodil.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jsem přesvědčen - irelevantni. Uz mnohokrat jsme videli, ze jsi nadsene presvedcen o naprostejch pitomostech, ktery porusujou fyzikalni zakony. V rade pripadu jsi to nakonec sam uznal, v rade zatim jeste ne, kazdopadne, to ze jsi ty o necem presvedcen je argument s nulovou, ne-li dokonce negativni hodnotou (ciste statisticky 8)) ). Takze, dukazy? Vypocty? Konkretni priklady?

    navíc výhodou letadla proti elektromobilu je, že těch letových hodin přeci jen není tolik - a tady dokonce odporujes sam sobe. Pokud na jedne strane pocitas s pronajmem letadel, je pitomost tvrdit, ze toho moc nenalitaji. Naopak, v tom pripade bude jejich nalet vyssi nez u typcikeho rodineho auta, protoze kdyz ti pronajimane letadlo stoji v hangaru, nevydelava.

    Takze, fail, fail, fail. Porad zadne poradne argumenty a dokonce se ti podarilo napsat blbost i v tech obecnejch, nekonkretnich kecech co predvadis. Dobra prace 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: dva materiály se blbě srovnávají, pokud nevím, co některý jejich dílčí tabulkový parametr přesně znamená (jaký typ namáhání si pod tím představit). pochopit takový pojem se skutečná dá stihnout za večer, a otevře to samozřejmě cestu k spoustě dalších věcí. (popravdě, nejvíc problémů jsem měl s čirou matematickou abstrakcí bez ukázek praktické aplikace... nejsem úplně negramotný - pouze z neznámého důvodu do informatiků všude cpali zásadně čirou matematickou teorii bez jakéhokoliv náznaku, kde se to používá v praxi, ačkoliv naopak )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jů....tenhle český ultralehký "Lightning" si přímo říká o solární verzi :-))
    https://www.youtube.com/watch?v=X1MELVcGigg

    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Bezpochyby. Jen namyslenej idiot si ale muze myslet, ze se za vecer douci, cituji, "jak by to s reálnými výpočty nějakých konstrukcí", pripadne "spousta dalších operací co s tím můžeš dělat".

    Hele, to si fakt myslis, ze tady nikdo neumi zalistovat o dve stranky dozadu a precist si, co presne jsi psal?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jsem přesvědčen, že to bude životnost motoru (a jeho nižší cena) v kombinaci s nižší hlučností nebo vibracemi. jednoduše ta větší životnost motoru povede k nižší ceně za letovou hodinu. elektrická letadla budou možná zpočátku relativně drahá - ale už třeba jejich pronájem, právě vzhledem k nízké ceně za letovou hodinu, bude pravděpodobně relativně levný.

    (životnost baterií tam bude větší problém, ale ne extrémní - majitelé elektromobilů mají vesměs s tímto kladné zkušenosti. navíc výhodou letadla proti elektromobilu je, že těch letových hodin přeci jen není tolik, kolik můžeš najezdit konvenčním autem a připomíná to spíš režim toho elektrokola. navíc jsem jasně popsal, jaké triky se chystají co se týče optimalizace životnosti baterií a odstranění nutnosti generální opravy na úrovni ručního letování ...)

    jakkoliv mým vizím prakticky použitelného solárního létání (amatérského, sportovního, dopravního...) se můžeš ještě nějaký čas vysmívat, "obyčejné" elektrické létání je dnes předmětem dravé konkurence a do hry se zapojují i největší výrobci, a je to dost sázka na jistotu. Věřím, že do 5 let se dá očekávat na každém českém malém klubovém letišti aspoň jeden elektrický kousek (ať už soukromě, podílově či aeroklubem vlastněný...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam