• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pochopit takový pojem se skutečná dá stihnout za večer - az na to, ze jsi puvodne nemluvil o "pochopeni jednoho pojmu", ze ne? Znovu a znovu se snazis prepsat minulost. Kdyz to nazvu lhanim, budes se hodne vztekat?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    shit... Randall Fishman has exclusive rights to use Song airframe for electric powered airplanes.
    SONG Electric :: Ultralight airplane SONG
    http://www.songairplane.com/song-electric-/

    je vidět, že nějaký český hráč na poli elektrifikace ultralightů by se rozhodně hodil.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jsem přesvědčen - irelevantni. Uz mnohokrat jsme videli, ze jsi nadsene presvedcen o naprostejch pitomostech, ktery porusujou fyzikalni zakony. V rade pripadu jsi to nakonec sam uznal, v rade zatim jeste ne, kazdopadne, to ze jsi ty o necem presvedcen je argument s nulovou, ne-li dokonce negativni hodnotou (ciste statisticky 8)) ). Takze, dukazy? Vypocty? Konkretni priklady?

    navíc výhodou letadla proti elektromobilu je, že těch letových hodin přeci jen není tolik - a tady dokonce odporujes sam sobe. Pokud na jedne strane pocitas s pronajmem letadel, je pitomost tvrdit, ze toho moc nenalitaji. Naopak, v tom pripade bude jejich nalet vyssi nez u typcikeho rodineho auta, protoze kdyz ti pronajimane letadlo stoji v hangaru, nevydelava.

    Takze, fail, fail, fail. Porad zadne poradne argumenty a dokonce se ti podarilo napsat blbost i v tech obecnejch, nekonkretnich kecech co predvadis. Dobra prace 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: dva materiály se blbě srovnávají, pokud nevím, co některý jejich dílčí tabulkový parametr přesně znamená (jaký typ namáhání si pod tím představit). pochopit takový pojem se skutečná dá stihnout za večer, a otevře to samozřejmě cestu k spoustě dalších věcí. (popravdě, nejvíc problémů jsem měl s čirou matematickou abstrakcí bez ukázek praktické aplikace... nejsem úplně negramotný - pouze z neznámého důvodu do informatiků všude cpali zásadně čirou matematickou teorii bez jakéhokoliv náznaku, kde se to používá v praxi, ačkoliv naopak )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jů....tenhle český ultralehký "Lightning" si přímo říká o solární verzi :-))
    https://www.youtube.com/watch?v=X1MELVcGigg

    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Bezpochyby. Jen namyslenej idiot si ale muze myslet, ze se za vecer douci, cituji, "jak by to s reálnými výpočty nějakých konstrukcí", pripadne "spousta dalších operací co s tím můžeš dělat".

    Hele, to si fakt myslis, ze tady nikdo neumi zalistovat o dve stranky dozadu a precist si, co presne jsi psal?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jsem přesvědčen, že to bude životnost motoru (a jeho nižší cena) v kombinaci s nižší hlučností nebo vibracemi. jednoduše ta větší životnost motoru povede k nižší ceně za letovou hodinu. elektrická letadla budou možná zpočátku relativně drahá - ale už třeba jejich pronájem, právě vzhledem k nízké ceně za letovou hodinu, bude pravděpodobně relativně levný.

    (životnost baterií tam bude větší problém, ale ne extrémní - majitelé elektromobilů mají vesměs s tímto kladné zkušenosti. navíc výhodou letadla proti elektromobilu je, že těch letových hodin přeci jen není tolik, kolik můžeš najezdit konvenčním autem a připomíná to spíš režim toho elektrokola. navíc jsem jasně popsal, jaké triky se chystají co se týče optimalizace životnosti baterií a odstranění nutnosti generální opravy na úrovni ručního letování ...)

    jakkoliv mým vizím prakticky použitelného solárního létání (amatérského, sportovního, dopravního...) se můžeš ještě nějaký čas vysmívat, "obyčejné" elektrické létání je dnes předmětem dravé konkurence a do hry se zapojují i největší výrobci, a je to dost sázka na jistotu. Věřím, že do 5 let se dá očekávat na každém českém malém klubovém letišti aspoň jeden elektrický kousek (ať už soukromě, podílově či aeroklubem vlastněný...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no ale tak je jasné, že některé věci se za večer doučím, jiné ne. (když jsem na VŠ jezdil na zkoušky jen tramvají, byla to jen půl hodina a to většinou nestačilo, když jsem studoval dálkově v Opavě, bylo to přes 5h ve vlaku, a tam už se člověk doučil ledacos :-) opět: offtopic.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: že jsem už zmínil několik zásadních výhod elektrického letadla proti klasickým Kde konkretne? Kurpikladu o tech vibracich a zivotnosti draku jsi sam priznal, ze to je blbost. Nizsi cenu nedokazes nijak kvantifikovat a dokazat. A tak dale, a tak dale. Takze znovu: co konkretne je prokazatelne tak zasadni vyhoda elektrickyho letadla, ze to prekona vsechny jeho nevyhody?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já jsem neřekl "za večer se doučím stavět letadla" - a nikdo taky nerika zes to rekl. Technicky vzato to asi lhani neni, ale fakt jenom technicky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: myslím, že jsem už zmínil několik zásadních výhod elektrického letadla proti klasickým :-) zkus si to přečíst znovu, vím že moje příspěvky jsou často tldr.

    (ostatně, pochybuju, že bych mohl napsat něco, co neklasifikuješ vzápětí jako "příliš obecné", "příliš zjevné" nebo "příliš lež"...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: nemyslím, že programování u mě úplně selhalo... pouze je pro mě priorita vlastní firma, no a protože mám určité relativně silné názory na copyright a otevřenost zdrojového kódu, tak se radši živím něčím jiným, než konvenční kodeřinou na objednávku (svůj software nabídnu zdarma - ale službu, kterou pomocí něj poskytuju v kombinaci s nějakým konkrétním hardware na konkrétním místě a čase, už samozřejmě nikoliv)

    opět.. offtopic, čím se kdo živíme můžeme řešit např. v [ Diskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení, trollologie, apod.) ] (nebo navrhněte kde)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: já jsem neřekl "za večer se doučím stavět letadla" - já jsem konkrétně zmínil, že pár chybějících pojmů se dá doučit, když má člověk k dispozici dobré studijní materiály

    nikdy mi moc nešel vztah učitel - žák (natož pak na úrovni "vš učitel přednášející pro mnoho žáků"). někteří učitelé, na které jsem v životě narazil, fakt obdivuju a věřím že byli schopní, jiní mi přišli mimo svojí úzkou specializaci natvrdlí a omezení. v zásadě ale podstatné informace, se kterými v životě pracuju, pocházejí z nejrůznější literatury a online zdrojů (vyjímku snad může tvořit komunikace v angličtině, ta je fakt nabiflovaná konvenčními postupy, a je to příklad toho, že dovedností, na které jsem tak nějak "nepřišel sám" si ani nějak zvlášť necením, nejsem na ně hrdý a tak - prostě jsou to často nezbytné samozřejmosti)

    obecně pro debaty o vzdělávání můžu nabídnout svůj klub (resp. částečně seznamku :-) [ college drop-outs (+práce při studiu, samouci, kolikrát jste nedokončili vysokou? jaký je rekord ? jaký to mělo důvod?) ] ... tady mi to přijde offtopic.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: diplom mit nemusis, ale pohled "za vecer se doucim" je proste zvraceny.
    Programovanim se uspesne zivi kdekdo, jestli to selhalo u tebe, tak bych hledal chybu hlavne v tom pristupu - zjevne u programovani fungujes stejne jak u konstrukce zarizeni - "naak to zbastlit" ;-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS:
    XCHAOS: Jako obvykle, obecne reci, nic z toho nereaguje na konkretni vytky a uz ani nahodou to neukazuje nejakou zasadni vyhodu elektrickyho letadla proti klasickymu. A pochopitelne, na zaver nesmi chybet ani podsouvani neceho, co tady nikdo nerekl.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: Li-ion. Prostě uvidím. Oni taky výrobce LiFePO4 nebyli zřejmě schopni dodat baterie v takové kvalitě, kterou avizovali... prostě trh se dost přeorientoval na Li-ion, podle všeho.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ona je tam elektronika, která má články chránit před podbitím, ale pokud je špička poklesu napětí tak rychlá, že elektronika nestihne zabrat, tak se ti pak zničí v baterii typicky jeden článek (po jeho zničení je obvod přerušen a ostatní články odpojeny a zachráněny).

    samozřejmě se ty články budou opotřebovávat všechny i kontinuálně, ale není to tak, že by měly nějakých 1000 cyklů a dost všechny najednou chcíply - každý se chová trochu jinak, a to, že levným článek bude adresovatelný a diagnostikovatlený chytrým battery management systémem, se samozřejmě bude počítat.

    stejně jako u klasického létání se někdo specializoval na nové potahy křídel a jiný na tuning motorů, tak i u elektrického létání bude spousta dílčích specializací, a to že zatím nelítám (např. s modely) vůbec neznamená, že dovednosti které se teď snažím získat nebudou pro produkční elektrické létání (a odpovídající napětí, výkonu, kapacity baterií, apod.) daleko důležitější a žádanější.

    prostě se vzdej takového toho "když si od nás nenecháš dobře poradit, tak to rovnou vzdej" - od někoho si možná poradit nechám, ale zatím jsem takového člověka (bohužel) v ČR nenašel.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Cili tvuj argument je "nevyhody lipo baterii nejsou podstatne, protoze lifepo4 baterie ty nevyhody nemaji a protoze gigafactory, tak se v budoucnu budou asi pouzivat lipo baterie". ok, chapu 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, protože já bych klidně pracoval i s LiFePO4 :-) ale svojí roli bude hrát i co bude komerčně dostupné, nebo třeba ta snadná diagnostika a vyměnitelnost článků. Proč jsem je zmiňoval jsem uvedl, ale do zblbnití opakuju: LiFePO4 prakticky nemají riziko požáru nebo dokonce výbuchu, nevadí jim přehřívání a mají největší výkonovou (nikoliv energetickou) hustotu. Jednoduše se může stát, že špičkový proud 3 kWh Li-ion baterií nebude tak velký, jak bych pro plánovaný cca 15-20 kW motor potřeboval, když bych z něj chtěl mít možnost vyždímat plný výkon (např. při startu). Rozdíl v hmotnosti při kapacitě, kterou plánuju bude v jednotkách kilogramů. Ale Muskova Gigafactory asi srazí cenu spíš u Li-Ion technolgie...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam