• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: střelil jsem od boku NACA 2048 s tloušťkou 8% - protože pokud možno co nejmenší tloušťka mi nevadí konstrukčně (ty nenáviděné vzpěry...) a protože jsem si přečetl něco jiného - že je oblíbený u pomalu letících letadel. byla to víceméně námatková volba.

    před finální volbou bych si asi přečetl něco jako třeba tohle:
    http://m-selig.ae.illinois.edu/uiuc_lsat/Low-Speed-Airfoil-Data-V5.pdf

    pointa je, že vygooglím samozřejmě text k přečtení ("nastudování"), apod. - rozdíl oproti tomu studovat to např. na vysoký je, že nemám žádný stresující termín, do kterého musím u zkoušky či zápočtu předstírat, že tomu rozumím - prostě přečtu si to, až budu mít čas a náladu.

    dříve si lidé podobné knihy mohli najít ve veřejných knihovnách (reps. veřejných technických knihovnách), a pořád může být příjemnější mít knihu na papíře než v PDF - ale co jsem měl na mysli tím, že si to "každý trouba může vygooglit" je právě tohle - že nestrávím půlku času jen zjišťováním, jakou knihu to vlastně hledám
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    REDGUY: uz se ale dostal od 'staci mi google a wiki' k 'potrebuju studovat' coz je neuveritelnej skok, jen se obavam ze za tyden bude zacinat opet od 'staci mi google'
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: když použiju NACA airfoil, o které vím, že se hodí pro pomalá letadla - jo, to je dalsi vec, kterou jsi malem uspesne zamluvil 8) Tak znovu: proc sis vybral profil, u ktereho se pise, ze je vhodny pro letadla co delaji akrobacii?

    a právě si nemyslím, že dělám cokoliv na "hranici technologických možností" - kolik letadel existuje, co umi to, co tvrdis ze dokazes? Par. Cili, bud jsou vsichni idioti a nikoho to nenapadlo udelat a jsi jedinej genius, nebo je to tezky a jsi na hranici technologickych moznosti.

    OpenFOAM a asi bych se to dokázal po čase naučit, ale co jsem našel? simulace proudění kolem 2D profilu křídla.. což uměl i online simulátr v Javě - BUAHAHAHAHA. A opet se projevuje jak straslive malo toho o veci vis. Jestli nevidis rozdil mezi openfoamem a tou hrackou v Jave... no, jak rikam, ty ani nevis co vsechno nevis.

    potřebuju studovat když už, tak aerodynamiku celého letadla. - jasne. a studovat jednotlive dily zvlast proste nema cenu. Proboha, ta stupidita uplne boli 8)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: cenu mopedu nesrazi jen seriova vyroba, ale prave i simulace a vypocty, treba jak jeste moc malej vetrak uchladi motor, protoze vetsi vetrak je vice materialu a i vetsi naklady, jak moc tenky ram muze byt aby to jeste bylo bezpecne? protoze tenci ram je min materialu a mensi naklady, jak omistit srouby co nejoptimalneji aby jich bylo co nejmin a jeste to drzelo? protoze kazdy sroubek navic jsou dalsi naklady, pripadne bude stacit na nejaky dil plast? prooze pokud jo, tak plastovy vylisek je levnejsi nez hlinikovy tlakovy odlitek kterz znamena dalsi naklady.

    To co dneska srazi cenu dolu u seriove vyroby uz dlouho neni jen samotna hromadnost vyroby ale predevsim optimalizace navrhu, aby bylo pouzito co nejmene materialu na pozadovanou zivotnost. Pri opravdu hromadne vyrobe se pocita kazdy sroubek a kazda zbytecna 1sekunda vyroby navic, protoze ve statisicich kusech je i ta 1s navic a i 1 sroubek navic spousta penez, kazda 1s zbytecne navic se prodrazi uz i jen na obrobeni tlakovych odlitku a tlakove hlinikove odlitky se pouzivaji proto, ze dil je vyroben s minimalnim mnozstvim materialu navic a obrabi se jen funkcni plochy takze je i minimum odpadu.

    Drive se tomu rikalo Racionalizace vyroby a byl to samostatny predmet na VS, dneska se tomu rika jednoduse optimalizace a nedela se jen u seriove a hromadne vyroby, a krome optimalizace samotneho vyrobniho procesu a designu se zabyva i navrhem linek a fabrik, i takovou drobnosti jako kudy bude proudit material, odpad z vyroby a hotove vyrobky, kde bude jaky sklad aby se usetril cas i na tom az delnik bude chodit pro dalsi nastroje,kusy, jak a kudy se budou tocit smeny atd. To ale jen tak aby jsi si nepredstavoval vsechno jak hurvinek valku
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: hele a vis kolik dilu ma zakladnis tavebnice merkur? dela to snad merkur slozitejsim nez je moped nebo letadlo?
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: openfoam toho umi ponekud vic nez jensimulaci kolem 2D profilu zda se ze neumis ani moc cist, a navic openfoam neni jediny, pak je tu napr Simulation CFD od autodesku ktery je pro studenty a na 3 roky zdarma http://www.autodesk.com/education/free-software/simulation-cfd

    presne tak, potrebujes znat aerodynamiku a namahani cele konstrukce, zjistis treba kde a jake sily na kridlo a cele letadlo pri jake rychlosti pusobi a to pak pouzijes v pevnostni simulaci kde zase uvidis kde ti to praskne a zda se ze zacinas chapat ze ti proste hledani informaci na googlu nestaci, simulace ti neco ukaze ale kdyz nevis co ti vlastne ukazuje tak ti to je k nicemu, nemluve o nastaveni te simulace.

    a co ze ten polak postavil co prednim jeste nikdo nepostavil? to je priklad dost mimo.
    Eric Raymond ma celozivotni zkusenosti, vazne se chces s nim srovnavat? navic si nevycucal z prstu parametry letadla zcela mimo realitu tak jako to delas ty.

    ano predpisy pro tebe zcela jiste budou problem, zvlast kdyz ti je za tezko si ty predpisy byť i jen precist.
    Takze potrebujes nekoho kdo ti presne rekne co mas delat? tady vyvrtej diru, tenhle sroub utahni, tomu rikam prave nadseni pro vec, aneb ja bych to chtel, ale nechci pro to skoro nic udelat, ani predpisy si precist ale strasne bych to chtel.

    no vhodny simulacni nastroj znas, jen si neuvedomujes ze jen studium a ucit se ho pouzivat ti bude trvat aspon rok, kdyz to budes delat dost intenzivne a intenzivni studium neceho neznamena plkat na internetu o tom jak by jsi to strasne chtel ale nic proto nechces udelat. Docela se tesim na den, kdy tu budes porad plkat a to tvoje za pet let bude zitra.

    jinak pricetny postup by byl navrhnout a odsimulovat maly model, vcetne neoptimalni konstrukce ktera nekde praskne a bude se nejak chovat, overit si na tom vysledky ze simulaci a zvladnout simulaci tak aby vysledky odpovidali realite, tzn zkonstruovat neco co nekde praskne, odsimulovat ze to tam praskne a pak to tam nechat prasknout i v realu a az pak se pusit do neceho vetsiho. Ono to nebdue otom ze neco proste psotavis, stavba samotna je to nejmensi ale i tak financne a casove narocna, ve vysledku to je tak, ze kazdy den stavby je vykoupen tydnem konstruovanim a simulovanim, kdyz pujde vsechno tak jak ma a kdyz mas potrebne zkusenosti. a kdyz ne tak pocitej spis mesic konstrukce a simulace na kazdy den stavby.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    RSZ: asi takhle - na jaře jsem se stěhoval, skříně z Ikei jsme sestavili za čtyři hodiny, skříně, co jsem navrhoval ve sketch-upu a nechal řezat na pile z MDF desek, se mi stále ještě z větší části nacházejí ve stavu hromady dřeva, nehledě na to, že se při tom ukázalo pár zásadních nedostatků, jako třeba to, že šuplíky vážej víc, než celej korpus atd.
    BURAN
    BURAN --- ---
    jasne, xchaos nebude prece stavet letadlo podlo koupeneho planu, to je holy nesmysl. jestli bude xchaos nekdy stavet letadlo podle planu, bude to darovany plan.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    RSZ: Ale jo, ze je mozny postavit v garazi ultralight podle planu, o tom zadna. Ale to neni to co hlasa. On nechce stavet podle planu ale vlastni design, s parametrama daleko pred cimkoliv, co v tyhle kategorii existuje a to vsechno za par korun a to vsechno s nulovejma, mistama spis zapornejma znalostma a zkusenostma. A co se tech panelu tyce... no, uvidime. A to je fakt neco vyrazne jinyho, nez "koupim plany na ultralight a podle nich si ho v garazi postavim".
    RSZ
    RSZ --- ---
    REDGUY: já se ho teda musím trochu zastat, viděl jsem stavbu garážového ultralightu (podle koupeného plánu), a oprvdu to byla jen větší a lepší modelařina.. Za pět let určitě už opravdu koupí bez problémů panely, který bude prostě lepit na překližkovej potah bez nějaký další úpravy hotovýho projektu. Elektro-amatérský letadla už frčej teď.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: "ne, že ho pro mě někdo postaví - ale dejme tomu, že ho někdo nasimuluje, proč ne. "

    spravne, nejdriv se bude simulovat. pak ze do tebe nic nenatlucem :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: díly jsou pochopitelně větší, ale co do počtu: není jich zas tak moc. a co do hmotnosti: nemůže to být o tolik těžší, než moped (protože by to nelítalo!)



    Ok, ocividne nechapes, takze "napoveda": srovnavat slozitost (nebo co vlastne srovnas) dvou veci pomoci "poctu dilu" je dalsi z rady tvych neuveritelnych pitomosti, diky kterym me tahle diskuse porad jeste bavi 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: díly jsou pochopitelně větší, ale co do počtu: není jich zas tak moc. a co do hmotnosti: nemůže to být o tolik těžší, než moped (protože by to nelítalo!)

    cenu mopedů sráží sériová výroba - ale představu, že ultralehké elektrické letadlo (soláry teď ponecháme stranou) je něco zásadně složitějšího a komplexnějšího, než elektrický moped, by si asi měl přehodnotit.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: nápověda: je to laminátový monokok. a fakt lehký - jinak by ani neodstartoval do vzduchu...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: kolik dílů myslíš měl takový Sunseeker I?

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    většina komponentů Sunseekeru I (solární panely, baterie) jsou z dnešního hlediska už beznadějně obsolete:

    .. proč by to pomocí dnešních pokročilejších běžně dostupných technologií nemělo být snáze realizovatelné?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, ultralight. nebavím se o SI2, bavíme se o ultralehkém letadle schopném si během čekání na start dobít baterky solárními panely.

    kolik dílů myslíš měl takový Sunseeker I?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: kolik má vlastně solární letadlo dílů navíc proti skůtru?

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: s tím elektrickým skútrem si uhodil hřebík na hlavičku - opravdu, kromě těch solárních panelů... kolik má vlastně solární letadlo dílů navíc proti skůtru? (s tím, že některé naopak nepotřebuje - kvalitní kotoučové brzdy, kvalitní silniční penumatiky...).

    ano - jsou tu křídla, navíc se solárními panely. a základní avionika, bez které to do vzduchu ani nebude smět. ale je ten zbytek, kromě křídel, opravdu o tolik složitější a draží, než skůtr? není to spíš naopak? (cena součástek, kteoru jsem odhadl, je mimochodem asi 10x větíš, než za kterou pořídíš základní e-moped... a 5x větší, pokud budeš v tom mopedu budeš chtít aspoň třeba lithiové baterky..)

    nevím, kolik to celé bude stát. je možné, že za to tak brzo, jako je 5 let, prostě nebudu mít. (popravdě - je pár věcí, které bych měl řešit přednostně místo toho, vím o tom). ale na druhou stranu - míra arogance, se kterou jsem se setkal, je pro mě dostatečná motivace něco předvést. pokud by se mi to povedlo a někdo se ptal proč - pak samozřejmě, "protože se mi na internetu trollové vysmívali" - je to popravdě jedna z nejsilnějších hnacích sil, které znám.... (dokázat někomu, že jsem měl pravdu, je jedna z nejsladších odměn.. snad kromě sexu :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: ne, že ho pro mě někdo postaví - ale dejme tomu, že ho někdo nasimuluje, proč ne.

    Ano, existuje OpenFOAM a asi bych se to dokázal po čase naučit, ale co jsem našel? simulace proudění kolem 2D profilu křídla.. což uměl i online simulátr v Javě, se kterým jsme si tu hráli asi před 4 lety. a jakou výhodu přesně získám, proti případu, když použiju NACA airfoil, o které vím, že se hodí pro pomalá letadla? potřebuju studovat když už, tak aerodynamiku celého letadla.

    a právě si nemyslím, že dělám cokoliv na "hranici technologických možností" - sorry, ale tvůj příklad s Mt. Everest prostě není správný, ani vzdáleně. nevím jaká by byla správná metafora: je spousta věcí, které teoreticky byly možné celá staletí, ale dokázal to až moderní člověk (např. díky nesouvisející dostupnosti komunikačních a navigačních technologií, kvalitních konzervovaných potravin, apod.) - námatkou třeba tohle:
    Polish man Aleksander Doba paddles across the Atlantic | Daily Mail Online
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2611294/Polish-Kayaker-paddles-Atlantic.html

    kajaky jsou tradiční, staletá, tisíciletá technologie. Proč Eskymáci běžně nepřiplouvali na kajacích do Evropy? nebylo to pro to, že si "nedokázali zavázat tkaničky". Cesta k amatérskému solárnímu ultralightu se otevřela díky několika přehlíženým drobným pokrokům v technologiích: Eric Raymond sakra neměl k dispozici ani lithiové baterky a přesto to dokázal! On možná musel být na hranici možností tehdejšího hi-tech, třeba co do lehkých materiálů či aerodynamiky - ale vývoj jiných technologií pokročil natolik, že s dnešním "everydaytech" ani není třeba být tolik hi-tech v něčem jiném

    (jiná věc jsou samozřejmě regulace, předpisy, bezpečnostní opatření ... nečekám, že to bude celé snadné, sice dopravní policie byla k mým solárním kolům doposud velmi tolerantní, všude na světě, ale s létáním to může být větší problém.. ale jak moc větší, to nezjistím, dokud nezkusím získat příslušnou certifikaci... jestliže se bavím o tom, že se s někým spojím, tak ne "aby mi to postavil", ale aby mi řekl, jak to postavit tak, abych s tím pak skutečně směl do vzduchu i oficiálně, a ne jen někde na paloučku schovaném za lesem, na vzdálenosti řádově stovek metrů...)

    JVCNC: nejsem proti simulacím, ale já vhodný simulační sw zatím neznám (a až ho budu znát, nebudu s ním umět).

    jinak zkušeností s vývojem něčeho konkrétního si cením, a je možné, že k něčemu podobnému dospěju taky, ale zkráta: zatím nejsem tak daleko. navíc mám spoustu rozpracovaných jiných projektů a fakt začnu nejdřív za 2 roky...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: a ja uz myslel ze to letadlo stavet chces a ty o tom vlastne chces jen plkat az ho nekdo pro tebe nakonec postavi misto tebe. takz jsem myslel ze si vystacis s googlem ale jestlize nedokazes s pomoci google zjistit ani ze potrebna sw disciplina se jmenuje CFD aneb computational fluid dynamics a nejsi schopen do google ani zadat FREE CFD, tak se tve sance na uspech blizi minus nekonecnu rychlosti 1C, navzdory tomu, ze jsem te timhle smerem navadel uz pred vice nez rokem.

    A to nezminuju ani to, ze pokud chces stavet letadlo na hranici technickych a technologickych moznosti aniz by jsi byl schopen nejakou simulaci vytvorit je to jako by jsi chtel vylezt na Mount Everest a neumel si ani obout boty a zavazat tkanicky.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam