• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: nápověda: je to laminátový monokok. a fakt lehký - jinak by ani neodstartoval do vzduchu...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: kolik dílů myslíš měl takový Sunseeker I?

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    většina komponentů Sunseekeru I (solární panely, baterie) jsou z dnešního hlediska už beznadějně obsolete:

    .. proč by to pomocí dnešních pokročilejších běžně dostupných technologií nemělo být snáze realizovatelné?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, ultralight. nebavím se o SI2, bavíme se o ultralehkém letadle schopném si během čekání na start dobít baterky solárními panely.

    kolik dílů myslíš měl takový Sunseeker I?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: kolik má vlastně solární letadlo dílů navíc proti skůtru?

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: s tím elektrickým skútrem si uhodil hřebík na hlavičku - opravdu, kromě těch solárních panelů... kolik má vlastně solární letadlo dílů navíc proti skůtru? (s tím, že některé naopak nepotřebuje - kvalitní kotoučové brzdy, kvalitní silniční penumatiky...).

    ano - jsou tu křídla, navíc se solárními panely. a základní avionika, bez které to do vzduchu ani nebude smět. ale je ten zbytek, kromě křídel, opravdu o tolik složitější a draží, než skůtr? není to spíš naopak? (cena součástek, kteoru jsem odhadl, je mimochodem asi 10x větíš, než za kterou pořídíš základní e-moped... a 5x větší, pokud budeš v tom mopedu budeš chtít aspoň třeba lithiové baterky..)

    nevím, kolik to celé bude stát. je možné, že za to tak brzo, jako je 5 let, prostě nebudu mít. (popravdě - je pár věcí, které bych měl řešit přednostně místo toho, vím o tom). ale na druhou stranu - míra arogance, se kterou jsem se setkal, je pro mě dostatečná motivace něco předvést. pokud by se mi to povedlo a někdo se ptal proč - pak samozřejmě, "protože se mi na internetu trollové vysmívali" - je to popravdě jedna z nejsilnějších hnacích sil, které znám.... (dokázat někomu, že jsem měl pravdu, je jedna z nejsladších odměn.. snad kromě sexu :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: ne, že ho pro mě někdo postaví - ale dejme tomu, že ho někdo nasimuluje, proč ne.

    Ano, existuje OpenFOAM a asi bych se to dokázal po čase naučit, ale co jsem našel? simulace proudění kolem 2D profilu křídla.. což uměl i online simulátr v Javě, se kterým jsme si tu hráli asi před 4 lety. a jakou výhodu přesně získám, proti případu, když použiju NACA airfoil, o které vím, že se hodí pro pomalá letadla? potřebuju studovat když už, tak aerodynamiku celého letadla.

    a právě si nemyslím, že dělám cokoliv na "hranici technologických možností" - sorry, ale tvůj příklad s Mt. Everest prostě není správný, ani vzdáleně. nevím jaká by byla správná metafora: je spousta věcí, které teoreticky byly možné celá staletí, ale dokázal to až moderní člověk (např. díky nesouvisející dostupnosti komunikačních a navigačních technologií, kvalitních konzervovaných potravin, apod.) - námatkou třeba tohle:
    Polish man Aleksander Doba paddles across the Atlantic | Daily Mail Online
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2611294/Polish-Kayaker-paddles-Atlantic.html

    kajaky jsou tradiční, staletá, tisíciletá technologie. Proč Eskymáci běžně nepřiplouvali na kajacích do Evropy? nebylo to pro to, že si "nedokázali zavázat tkaničky". Cesta k amatérskému solárnímu ultralightu se otevřela díky několika přehlíženým drobným pokrokům v technologiích: Eric Raymond sakra neměl k dispozici ani lithiové baterky a přesto to dokázal! On možná musel být na hranici možností tehdejšího hi-tech, třeba co do lehkých materiálů či aerodynamiky - ale vývoj jiných technologií pokročil natolik, že s dnešním "everydaytech" ani není třeba být tolik hi-tech v něčem jiném

    (jiná věc jsou samozřejmě regulace, předpisy, bezpečnostní opatření ... nečekám, že to bude celé snadné, sice dopravní policie byla k mým solárním kolům doposud velmi tolerantní, všude na světě, ale s létáním to může být větší problém.. ale jak moc větší, to nezjistím, dokud nezkusím získat příslušnou certifikaci... jestliže se bavím o tom, že se s někým spojím, tak ne "aby mi to postavil", ale aby mi řekl, jak to postavit tak, abych s tím pak skutečně směl do vzduchu i oficiálně, a ne jen někde na paloučku schovaném za lesem, na vzdálenosti řádově stovek metrů...)

    JVCNC: nejsem proti simulacím, ale já vhodný simulační sw zatím neznám (a až ho budu znát, nebudu s ním umět).

    jinak zkušeností s vývojem něčeho konkrétního si cením, a je možné, že k něčemu podobnému dospěju taky, ale zkráta: zatím nejsem tak daleko. navíc mám spoustu rozpracovaných jiných projektů a fakt začnu nejdřív za 2 roky...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: a ja uz myslel ze to letadlo stavet chces a ty o tom vlastne chces jen plkat az ho nekdo pro tebe nakonec postavi misto tebe. takz jsem myslel ze si vystacis s googlem ale jestlize nedokazes s pomoci google zjistit ani ze potrebna sw disciplina se jmenuje CFD aneb computational fluid dynamics a nejsi schopen do google ani zadat FREE CFD, tak se tve sance na uspech blizi minus nekonecnu rychlosti 1C, navzdory tomu, ze jsem te timhle smerem navadel uz pred vice nez rokem.

    A to nezminuju ani to, ze pokud chces stavet letadlo na hranici technickych a technologickych moznosti aniz by jsi byl schopen nejakou simulaci vytvorit je to jako by jsi chtel vylezt na Mount Everest a neumel si ani obout boty a zavazat tkanicky.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já si rád nechám poradit - HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. Jo, to jsi za posledni ctyri roky nazorne demonstroval 8)))

    jde spíš o to, jak detailní aerodynamický model bude sub-garážový teoretik schopen vytvořit. - co se "sub-garazove teoretika tyce" nevim, ale co se tyce tebe vim vcelku presne. A primym dusledkem tehle neschopnosti je, ze velmi pravdepodobne zfailujes a pokud nahodou ne, tak uspech te bude stat mnohem, mnohem vic penez nez kolik by stal, kdyby prekousl svoji namyslenost a nejakou dobu se venoval tomu tebou tak opovrhovanemu tradicnimu studiu, misto brouzdani wikipedii.

    No kazdopadne se vsichni tesime na tvoje vitezstvi v SunTripu a na to, jak po tom za tri roky postavis solarni super letadlo za cenu, za kterou se v soucasny dobe prodava hipsterskej elektrickej skutr 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jde spíš o to, jak detailní aerodynamický model bude sub-garážový teoretik schopen vytvořit. každopádně já se tím nejbllžší 2 roky fakt nebudu moc zabývat... sem tam malůvka, možná. nebo odhadů kolik by stál surový materiál (bez ceny lidské práce!!!).

    můj plán je za 2 roky vyhrát závod Sun Trip na lehokole s 1 kW elektromotorem (což samo o sobě bude stát dost peněz a času). teprve pak se posunu k lítání (a do té doby může začít být běžně komečně dostupná spousta průlomových technologií - námatkou [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]

    já se simulacím nebráním... ale kupodivu, kritici mých nápadů mi neporadili, jaký konkrétní simulační software a jaký model na základě mých nápadů použili k tomu, aby zjistil, že to _zaručeně_ nesmysl :-) já si rád nechám poradit :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jo, zajimavy cteni. Obzvlast zajimavy je, ze prestoze to psali lidi co jsou s prehledem na spicce solarniho litani, tak tam neni ani slovo o komercni solarni doprave lidi 8))) A bod 5, "Refrain from setting goals without demonstrating how to reach them" je s ohledem na tvoje "za pet let budu solarne litat ale nereknu vam jak, nechte se prekvapit" taky docela vtipnej 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    když už jsem byl před časem obviněn z "ideologie"... co říkají skuteční "ideologové" skutečného solárního létání (což já - bohužel - zatím nejsem...)
    Solar Impulse Blog — 7 Principles for Solving Climate Change with Clean...
    http://blog.solarimpulse.com/...32542926600/7-principles-for-solving-climate-change-with-clean-techn
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: chapes ale ze nejde o to ze ty garazovky maji nejake zbytne moznost navic, ale ze v pripade leteckeho prumyslu (a casto i nejen neho) jsou simulace a vypocty naprosto nezbytne k tomu aby ta firma vubec mohla ve svem oboru neco delat a tedy i existovat?

    Zvlast kdyz chces delat neco co jeste nikdo jiny neudelal se bez nich uz tuplem neobejdes a pokud to nevidis ted, tak to uvidis po prvnim prototypu do ktereho zahucej vsechny penize a on fungovat nebude a za predpokladu ze simulace a vypocty vynechas, tak to ze fungovat nebude je jistota.

    Kdyz jsem zacinal se stavbou mikro turbiny tak jsem to taky tak nevidel a az po druhem prototypu mi doslo ze, ackoliv mam k dispozici pro me potreby neomezene vyrobni moznosti zadarmo, tak nemuzu vyrobit 10 kusu kompresorovych a 10 kusu turbinovych a 10 kusu statorovych kol s ruznou geometrii lopatek a zkouset jejich kombinace a merit ktera kombinace geometrii bude nejlepsi a zbytek vyhodit. Pritom jedine co by me to stalo je muj cas a max ucinost nebyla kriteriem, a i tak si to nemuzu dovolit.

    Takze nezbyva nez studovat a studovat, coz ty tez odmitas protoze si myslis ze na googlu vse potrebne najdes. To jsem si kdysi myslel taky, dokud jsem nedosahl urcite urovne, oni prekvapive ty zajimave a zasadni informace od te urcite urovne na google nenajdes, casto na nem ani byt nemuzou i kdyby se o ne chtel nekdo podelit chtel, jednoduse proto, ze mimo jiny nez konkretni specificky pripad jsou neplatne.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: k tomu druhému se nemá smysl vyjadřovat: pokud se debata přesouvá od "nejde to" k "proč by to někdo dělal" - ale prdlajs. To je jen zase ta tvoje stara dobra fraktalni rozbitost: to co tady pises jsou proste pitomosti na tolika ruznejch urovnich, ze i kdyz budes ignorovat fyziku, matematiku logiku, statiku a ja nevim co jeste, zjistis, ze je to pitomost i z ekonomickyho hlediska.

    A ctyri roky tady vykrikovat ze veris, ze se dockas solarnich letadel vozicich lidi... a pak proste odmitnout bavit se o ekonomickym faktoru? To je pravej opak "uspesne argumentace". Ale aspon to znamena, ze jsi natolik pricetnej, ze vidis, ze to proste nefunguje. Aspon ze tak 8))


    létají i věci s plošným zatížením křídla kolem 3 kg/m2 - lita i list papiru s plosnym zatizenim par gramu na metr. To o vubec nicem nevypovida a nijak to nesouvisi s moji otazkou.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jojo. Protoze to nejlepsi, co "sub garazovy amater" muze udelat je vyhodit z okna spoustu penez a casu, ktery by mohl usetrit simulaci 8)) Nerikal jsi nahodou, ze 80% lidi dokaze s pomoci wikipedie a googlovani cokoliv, bez potreby nejakyho hloupyho formalniho vzdelani? V cem je problem? "simulovani" neni "cokoliv"? Patris k 20% hlupaku? Nebo to byla proste nesmysl, navzdory vsem tem bellovejm krivkam ci jsi sem postoval? 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak létají i věci s plošným zatížením křídla kolem 3 kg/m2, takže pokud já počítám kolem 10kg/m2 (+/-, možná kolem 8, ale stejně), tak hůř než paraglidy apod. na tom snad nebudu.

    k tomu druhému se nemá smysl vyjadřovat: pokud se debata přesouvá od "nejde to" k "proč by to někdo dělal", tak počítám, že jsem v podstatě se svojí argumentací uspěl.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: omyl: nikomu neberu simulace a jsem rád, že někdo podporuje mojí tezi, že garážové firmy mají dnes možnosti jako nikdy.

    nicméně já stavím svůj ultralight v amatérské "sub-garážové" kategorii. když mi simulaci někdo udělá, nebudu se zlobit, ale já sám jí (ve větším rozsahu či spíš větší míře přesnosti) nejspíš nezvládnu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Cambridge Researchers Present Lithium-Air Battery Breakthrough - Slashdot
    http://hardware.slashdot.org/...15236/cambridge-researchers-present-lithium-air-battery-breakthrough
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam