JIMIQ: tak ono těžko říct, kdy jsem jel za naprostého bezvětří. Ten motor má takovou křivku, výkon závisí na otáčkách, rychlost taky (není tam žádné řazení, je to fixed-gear převod uvnitř náboje). Max. rychlost v typickém bezvětří při plném napětí (25V pod zátěží) byla kolem 19 km/h, tedy 5.28 m/s. dejme tomu to touhle rychlostí jelo při proudu 6A, tedy 150W (motor umí 250W, ale ty si bral do kopce - na rovině působily různé zpětné vazby, které vedly k tomu, že příkon motoru osciloval mezi 0.1 a 0.2 kW, když jsem do toho trochu šlapal, pomáhal mi na rovině tak jen cca 50W... tedy já přidá dával asi tak těch 75-100W...)
Protože výkon = rychlost * síla, tak ~150 W / ~5 m/s = 30 N: síla valivého odporu pneumatik a ložisek + síla odporu vzduchu tedy nemohla být výrazně větší, než tohle. poměr valivého odporu a odporu vzduchu bych mohl určit tak, že čistým šlapáním (tedy 75W) moje rychlost byla asi jen 13 km/h, tzn. 3.6m2, odpor vzduchu roste s druhou mocninou, valivý odpor ne (pokud vůbec něco, spíš klesá). takže by mělo jít vypočítat...
75 W / 3.6 m/s =~ 21 W
Fv + Fo19 = 30
Fv + Fo13 = 21
Fo19/Fo13 = 19^2/13^2 = 2.1
Fo19 = 2.1 * Fo13
Fv + 2.1 * Fo13 = 30
Fv = 21 - Fo13
21 - Fo13 + 2.1 * Fo13 = 30
21 +1.1 * Fo13 = 30
Fo13 =~ 8N
Fv (valivý odpor) = 17N
Fo19 = 13N (takže odpor vzduchu, se kterým chceme dál počítat)
ty jo, fakt jste mě donutili vrátit se k základoškolské matice, parchanti :-)
teď teda určit, co byl můj čelní průřez: měl jsem vepředu dvě naložené tašky, které mohly mít tak 0.5 m2. celé to bylo vysoké asi 210 cm, nejvyšší šířka byla asi 70 cm, tedy i kdybych měl vepředu souvislou karosérii, nemohl jsem mít celé 2m2. myslím, že čelní průřez 1m2 je celkem realistický odhad.
Rovnice pro odpor vzduchu je:
F = 1/2*ro*v^2*Cd*A
tedy
Cd = 2 * F / ro * v^2 * A
ro při 25°C je 1.1845
A jsme odhadli, že je 1
v =~ 5
F =~ 13
Cd = 26 / 1.1845 * 25 * 1 =~ 0.84 :-))) no to by docela odpovídalo :-))
BTW: zlepšením aerodynamiky po prvním týdnu cesty (takový "blatník" mezi předními taškami) mi přišlo, že průměrná rychlost bez šlapání,na rovině, stoupla tak asi o 0.5 km/h. ale připouštím, že to mohlo být subjektivní, nebo vedlejší efekt jiných změn (např. těsnější sbalení předních tašek, což zmenšilo ten průřez)
samozřejmě doufám, že na tom lehokole bych měl snížit hlavně čelní průřez, ale trochu by to chtělo snížit i ten součinitel... vítěz tam něco plastového průhledného před šlapkama rozhodně měl...