• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: low-cost aerolinky neřeší, že "i cesta může být cíl" - opravdu si myslis, ze existuje nejaka obchodne vyznamna skupina lidi, pro kterou by "cilem" mohlo byt stravit ctrnact dni ctyri hodiny denne namackanej jak sardinka v extremne nepohodlny kabine letadla, ktery se pohybuje rychlosti trenovaneho cyklisty a _mozna_ (pokud mas kliku na pocasi) te za tu dobu dopravi na Jadran a zpatky? Tohle je tvuj "business plan"?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: už jste trochu viděli - wut? Co jsme podle tebe videli? XKolo s bambusovym lesenim? Srsly? Nebo myslis neco jinyho?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no ano... mám něco už trochu otestovaný a chci to otestovat víc. dá se spíš říct "už jste trochu viděli a uvidíte víc".

    REDGUY: ale pitomost. low-cost aerolinky neřeší, že "i cesta může být cíl". lidi si budou doma u compu hrát flight simulator apod. a pak se spokojej s výletem k moři nízkonákladovkama, jasně...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    REDGUY: ledovec se sjezdovkou to pry jisti :-D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Nabídnout lidem výlet přes Alpy k moři za 7 dnů tam a 7 dnů - a mimochodem - pres Alpy? S mizernou stoupavosti a extremni citlivosti na pocasi? Jasne, to zni fakt bezpecne 8))) A ted mluvis o kterym svym blabolu? Tom s rozpetim 200 metru? Kde by v tech Alpach nouzove pristaval?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a opet, zas a znova... predstava, ze generalka se tyka jen motoru je sama o sobe zcestna :D Asi te to prekvapi, ale i vetron (a dalsi bezmotorove letajici zarizeni) se musi v pravidelnych intervalech servisovat - a zadarmo to neni.
    Mimoto, on i elektromotor nejakou tu udrzbu potrebuje. Elektricka zarizeni obecne tez podlehaji pravidelnym revizim a nedelam si iluze o tom, ze elektrinou pohanene letadlo bude mit v tomto smeru nejakou vyjimku.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    REDGUY: LEGO! :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nízká pádová rychlost sama o sobě bezpečnost letu nesníží - dalsi ukazka toho, jak rikas neco, co je sice technicky vzato pravda, ale vzhledem k tomu, cos vynechal, je to v lepsim pripade zavadejici, v horsim lez: nizka padova rychlost bezpecnost letu vskutku nesnizuje. Ale cestovni rychlost tesne nad padovou uz ji snizuje zatracene, protoze staci fouknuti vetru, turbulence, o neco utazenejsi zatacka a jsi v prdeli. Takze, coz takhle nevynechavat to, co se ti nehodi?

    letadla se obecně nenavrhujou na nízkovou pádovou rychlost třeba proto... že by nikam nestihla doletět, než jim dojde palivo? - uhmmm... coz je samozrejme zase pitomost, protoze si pletes "cestovni" a "padovou" rychlost. A me zase nezbyva, nez premyslet, jestli to delas vedomne, nebo jestli jsi tak hloupej...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: (vezmi si, že na cestu si s sebou můžu vzít od každého průměru trubky jeden náhradní kus, vždy ten nejdelší, co je v konstrukci použitý - LOL. To urcite neudela diru do hmotnostniho rozpoctu. Nemluve o tom, ze jsem fakt zvedavej na to, jak budes ty uhlikovy trubky spojovat, aby ten spoj byl lehkej, pevnej a rozebiratelnej. Hadam ze odpoved je "uvidite", coz? 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Nabídnout lidem výlet přes Alpy k moři za 7 dnů tam a 7 dnů zase zpátky... bez kapky paliva, bez jediné Wh elektřiny z uhlí nebo z jádra? já myslím, že určitý business model to je - pak jsi pitomec. Low cost aerolinka te k mori doveze za dve hodiny za cenu, ktera bude pravdepodobne vyrazne nizsi nez cena ubytovani a jidla za tech 14 dni cesty xchaosoplanem, ani nemusim pocitat kolik by stal vlastni let.

    dovolená, během které strávíš 4h každý den ve vzduchu (kromě vysloveně deštivých dnů, kdy si z panelů aspoň dobiješ notebook a uvaříš), podle mě už dává určitý smysl a je to něc - nedava. Podivej se, jak "pohodlny" je kokpit Solar Impulse nebo i libovolneho vetrone. To fakt neni neco, kde chces ctrnact dni travit ctyri hodiny denne jako "dovolenou".

    jo, a že jsem to nestudoval: https://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Morse byl malíř. - HAHAHAHAHAHAHAHAHA. Jsi tak tupej lhar nebo tak neschopnej si precist, co se vlastne pise na tom co linkujes?

    After attending Phillips Academy in Andover, Massachusetts,Samuel Morse went on to Yale College to receive instruction in the subjects of religious philosophy, mathematics and science of horses. While at Yale, he attended lectures on electricity from Benjamin Silliman and Jeremiah Day

    To je proste tak neuveritelnej ohnostroj neschopnosti a tuposti co predvadis. Loving it! 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: kdo ta zdůvodnění principiálně neuznává - jaka zduvodneni?

    Kdyz se te zeptam, proc by nekdo proboha pouzival obrovsky solarni letadlo ( i kdyby nahodou fungovalo ), kdyz je mnohem jednodussi pouzivat elektricky letadlo, tak to prejdes vzenesenym mlcenim.

    Kdyz ti ukazu, ze tvoje maluvky ukazujou naprosty nepochopeni elementarni fyziky a to, co na nich je by proste nikdy nemohlo litat, zacnes kricet "Not to scale!!!!!" a vztekat se jak si dovolujeme kritizovat to, cos sam namaloval.

    Kdyz se te zeptam, jak budes resit mechanicky problemy tech maluvek, tak odpoved je "Vyzkousim to. Ne, vlastne to spocitam a vyzkousim. Ne, vlastni to vygooglim a vyzkousim. Ne, vlastne to vyzkousim. Uvidite!" (a pak lzes o tom, cos vlastne rikal)

    Jako priklad konstrukce pouzivas ramy kol, coz je epickej fail nejen proto, ze ramy kol pouzivaji naprosto jinou technologii, nez planujes pouzit ty. A kdyz se zeptam, jak to teda budes spojovat? "Mam napad, uvidite". Fail.

    Jediny, aspon trochu fakticky zduvodneni proc by ty blbosti co hlasas mely fungovat vychazi ze spatnyho pochopeni jednoho vzorecku, ktery sis proste vymyslel, nejsi schopnej dolozit nejakou literaturou. Vysvetlujeme ti to uz NEKOLIK LET, presto to sem porad tahas. To uz neni omyl, to uz je dalsi z tvejch lzi.

    Platnost svejch blabolu se snazis dokazovat srovnavanim s projektama, ktery jsou naprosto zasadne odlisnych od tvejch prakticky ve vsem a sdileji pouze jeden pribliznej konstrukcni detail.

    Kazdou chvili napises neco, co ukazuje ze proste nechapes naprosty zaklady oboru (jako treba ze klouzavost nezalezi na rychlosti) a vyvozujes z toho dalsi pitomosti.

    Nikoliv, XChaosi, tvoje "zduvodneni" neuznavame ne "principialne", ale proto, ze bud neexistujou nebo proto, ze vychazeji z naprostyho nepochopeni oboru.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: hele, a uz jsi venoval, kdyby hodne, tak hodinu casu tomu aby jsi hodil aspon velice strucny a ne uplne zcestny navrh te trubkove konstrukce do cadu aby jsi overil ze 15m trubek +-10% bude stacit?

    nebo budes dal jen zvanit a zvanit.....a zvanit............a zvanit......................a zvanit. nebo jsi neudelal ani to, misto toho radsi budes dal travit hodiny casu na obhajovani neceho co jsi sam ani naznakem v tom nejelementarnejsim zpusobu neoveril a i presto budes dal tvrdit ze to tak bude stacit?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tak jistě, je tam amortizace. u letadla se spalovacím motorem je kritickým momentem nutnost generálky motoru, co jsem tak nastudoval. u elektrických letadel není dost dobře čemu dělat generálku (nebo jestli přeci jen jo, tak se to ještě bude muset ukázat). asi ale bude v čase klesat kapacita baterie.

    co se konstrukce týče, tak jsem to nenavrhl jako monokok, takže jednotlivé uhlíkové trubky jsou vyměnitelné. což je z hlediska opravitelnosti po ne-úplně měkkých přistáních docela výhoda (vezmi si, že na cestu si s sebou můžu vzít od každého průměru trubky jeden náhradní kus, vždy ten nejdelší, co je v konstrukci použitý - a můžu to vyměnit po cestě, tak jak to mám vymyšlené! opět - demonstrováno letos v létě na té bambusové solární stříšce - prostě mi to funguje, nic víc, nic míň)

    a nikde jsem neřekl, že předpisy ignoruju - pouze řeším především základní fyziku a základní ekonomiku provozu. předpisy je nejlepší outsourcovat někomu, kdo se v předpisech vyzná. a (beru na vědomí i to, že to asi nebude zadarmo...)

    že to stěží unese pilota? no ok, kdo váží 100 kg, tak stejně stěží bude mít povahu, že by chtěl solárně létat - to bude takový ten typ, který je se svým životem a světem spokojený tak, jak je a nechce na něm nic předělávat.. takže ať si to užije a nestěžuje si, že ho můj stroj neunese (a chodí třeba venčit psa, místo cestování... jak to kolem sebe typicky vidím..)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: v cene letove hodiny nemas zdaleka jen ty energie (=palivo) - tvoje kalkulace je v principu fail. Na ruzne predpisy (ze kterych vyplyvaji mj. i dalsi naklady) jsi byl opakovane upozornen - jenze ty jsi proste ignorant. Zadarmo to nebude ani v pripade solarniho pohonu. A ano, na letistich v Rakousku ti zatleskaji - ale vzapeti te skasnou o pristavaci poplatek :D A co ze chces nabizet lidem? Vzdyt pres ruzne sve "iterace" jsi dosel k tomu, ze to stezi unese pilota.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ale já jsem neřekl, že je bezpečnější: ale celkově, pokud neodstartuješ za vysloveně nevhodného počasí, tak nízká pádová rychlost sama o sobě bezpečnost letu nesníží (spíš naopak). letadla se obecně nenavrhujou na nízkovou pádovou rychlost třeba proto... že by nikam nestihla doletět, než jim dojde palivo?

    letová hodina dnes něco stojí... běžná délka letu čehokoliv malého sportovního kromě větroňů je tak počítám cca 1 hodina. pokud se mi opravdu podaří zadarmo udržet ve vzduchu 4 hodiny přes poledne (což je asi jediný pevný plán, který jsem opravdu ohledně toho letadla vyhlásil...), tak mj. dosáhnu velmi zajímavě nízké ceny za jednu letovou hodinu (i když nikam extra nedoletím). ale udržet se ve vzduchu je samo o sobě zážitek, a z mých zkušeností s aerolinkama (ale i jinými druhy cestování, od kola po loď) jsou 4 hodiny tak akorát (pak už to začíná být dost nuda).

    dovolená, během které strávíš 4h každý den ve vzduchu (kromě vysloveně deštivých dnů, kdy si z panelů aspoň dobiješ notebook a uvaříš), podle mě už dává určitý smysl a je to něco, co můžeš prodat (tedy: to letadlo, nebo jako službu - pronájem letadla). Lidi utrácej statisíce za blbý exhibování na půlitrových (a silnějších) motorkách. ale tady máš rozhodně taky kam dát vlaječku. navíc je to tichý a eko.

    Nabídnout lidem výlet přes Alpy k moři za 7 dnů tam a 7 dnů zase zpátky... bez kapky paliva, bez jediné Wh elektřiny z uhlí nebo z jádra? já myslím, že určitý business model to je! V Rakousku je plno klubových letišť, kde budou tomuhle druhu cestování tleskat.

    otázka třeba je, jestli to není nějak dramaticky nebezpečnější, než jiné způsoby zabíjení času - a tady bych poukázal třeba na ty motorky. nebo horolezce. a tvrdím, že to nebezpečnější nebude.

    zdejší hlavní otázka zjevně je, jestli místo instalace FV prostě nestrčit elektrické letadlo na noc do zásuvky: upřímně, fakt myslím, že i když cenu elektřiny zanedbáš, tak hmotnostní rozpočet na 2 kWp fotovoltaiky vyjde zhruba stejně, jako prodloužení výdrže na baterie z 20 na 40 minut. a finanční taky.

    takže jako co? mám se na to vykašlat jen proto, že to nikdo přede mnou neudělal? jo, a že jsem to nestudoval: https://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Morse byl malíř... https://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Nyquist začal o teorii komunikace publikovat až skoro 100 let po jeho vynálezu. lidi, kteří přišli s něčím novým, nebyli nutně geniální - možná byli jen tak trochu pankáči.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: opravdu jen klasicka demagogie, co predvadis - to, ze se nikdo (zatim) nezabil v solarnim letadle skutecne neimplikuje, ze solarni letadlo je samo o sobe bezpecnejsi, nez konvencni letani. A samozrejme i solarne pohanena letadla nehody potkavaji - v tom konkretnim pripade se nikdo nezabil jen proto, ze slo o bezpilotni prostredek. Byt tam pilot, tak se nejspis utopil... takze vlastne jen z prdele klika, ale zadny "dukaz" :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Obecný disclaimer:

    Tady asi někdo nechápe základní motivaci mého uvažování: mám rád "off-the grid" věci: ať už jde o prostý krb na dřevo, nebo solární panely, termální či fotovoltaické, nebo raketu, která dělá in-situ resource utilization. (ale současně se směju i "prepers", kteří si myslí, že když si někde schovaj obrněný transportér, tak mají vyhráno - do takové hračky jim dojde nafta úplně nejdřív ze všeho :-)

    Závislost na centralizovaných civilizačních technologiích před námi obecně uzavírá "nové obzory" - prostě vždy s tím dojdeme jen tam, kde už pro nás někdo připravil danou úroveň luxusu a naúčtoval si jí.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: jako trochu jinak: co když se kromě zvýšení kapacity baterií stanou dostupnějšími např. "solární roletky" - tedy lehké, snadno srolovatelné solární fólie? pak budu moc mít prakticky konvenční elektrické letadlo (pokud něco takového jako "konvenční elektrické letadlo" existuje - dron Amazonu, ale třeba i věci jako Volocopter ukazují, že možná ledacos bude jinak...) a dobíjet si ho kdekoliv "zaparkuju"

    nebo jinak: v současném projektu mám na Li baterie (s výdrží tak asi 20 minut letu) hmotnostní rozpočet asi 20 kg (a ten je ještě mírně optimistický). pokud se hmotnost těch baterií zredukuje na 2 kg (osobně o tom pochybuju... ale třeba s poloviční, místo s desetinovou hmotností bych si počítat troufnul), tak fakt myslíš, že to nebudu umět využít?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    já trochu změním téma, co když se ukáže že některá z těch 10+ technologií, které slibují, že zdesetinásobí kapacitu baterií, se ujme? Stále bude pro tebe přednostní nosit s sebou zdroj energie? Když k tomu přidáme, že na letištích se začnou objevovat nabíjecí stanice...

    Pokud vím, tak na žádné technologii co by zdesetinásobila výkon panelu se nepracuje (protože je to fyzikálně nemožné :D ), kdežto baterie se stále zlepšují (a myslím, že rychleji než se zlepšují panely)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak já vím, jak to zdůvodnit, ale nevím, jak argumentovat s někým, kdo ta zdůvodnění principiálně neuznává (nebo ne ode mě).

    každopádně tohle není poprvé, kdy na NYXu jsou všichni chytrý jak rádio, a vědí, že nějaký argument pro ně nemá váhu jen proto, že osoba, která s ním přišla (ne nutně já) pro ně není žádná "závazná autorita". obecně je nejen na NYXu, ale v celé zemi velký hlad pro nějakém zjednodušeném mechanismu, které "autoritě" věřit ohledně něčeho, čemu lidi sami absolutně nerozumí - ať už je to počítačová bezpečnost, energetika, fyzika, finanční krize, nebo vlastně cokoliv dalšího.

    třeba i u globálního oteplování zjistím, že (většina) lidí, se kterými diskutuju, nejvíc pátrá po tom, kdo je pro mě v daném oboru "autorita", které věřím, a proč, a jestli jsem ochoten tuto autoritu nahradit jinou autoritou (rozuměj: nějakou osobnostní). obecně algoritmus je "já to nevím, ale _někdo_ to určitě ví"... představa, že úplně přesně to vlastně neví nikdo, dokud se to nevyzkouší, je vlastně pořád hrozně avantgardní... (lidi chtějí pořád slyšet, že když umírají, nějaký ten geniální doktor House jim určitě pomůže...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam