• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: (vezmi si, že na cestu si s sebou můžu vzít od každého průměru trubky jeden náhradní kus, vždy ten nejdelší, co je v konstrukci použitý - LOL. To urcite neudela diru do hmotnostniho rozpoctu. Nemluve o tom, ze jsem fakt zvedavej na to, jak budes ty uhlikovy trubky spojovat, aby ten spoj byl lehkej, pevnej a rozebiratelnej. Hadam ze odpoved je "uvidite", coz? 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Nabídnout lidem výlet přes Alpy k moři za 7 dnů tam a 7 dnů zase zpátky... bez kapky paliva, bez jediné Wh elektřiny z uhlí nebo z jádra? já myslím, že určitý business model to je - pak jsi pitomec. Low cost aerolinka te k mori doveze za dve hodiny za cenu, ktera bude pravdepodobne vyrazne nizsi nez cena ubytovani a jidla za tech 14 dni cesty xchaosoplanem, ani nemusim pocitat kolik by stal vlastni let.

    dovolená, během které strávíš 4h každý den ve vzduchu (kromě vysloveně deštivých dnů, kdy si z panelů aspoň dobiješ notebook a uvaříš), podle mě už dává určitý smysl a je to něc - nedava. Podivej se, jak "pohodlny" je kokpit Solar Impulse nebo i libovolneho vetrone. To fakt neni neco, kde chces ctrnact dni travit ctyri hodiny denne jako "dovolenou".

    jo, a že jsem to nestudoval: https://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Morse byl malíř. - HAHAHAHAHAHAHAHAHA. Jsi tak tupej lhar nebo tak neschopnej si precist, co se vlastne pise na tom co linkujes?

    After attending Phillips Academy in Andover, Massachusetts,Samuel Morse went on to Yale College to receive instruction in the subjects of religious philosophy, mathematics and science of horses. While at Yale, he attended lectures on electricity from Benjamin Silliman and Jeremiah Day

    To je proste tak neuveritelnej ohnostroj neschopnosti a tuposti co predvadis. Loving it! 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: kdo ta zdůvodnění principiálně neuznává - jaka zduvodneni?

    Kdyz se te zeptam, proc by nekdo proboha pouzival obrovsky solarni letadlo ( i kdyby nahodou fungovalo ), kdyz je mnohem jednodussi pouzivat elektricky letadlo, tak to prejdes vzenesenym mlcenim.

    Kdyz ti ukazu, ze tvoje maluvky ukazujou naprosty nepochopeni elementarni fyziky a to, co na nich je by proste nikdy nemohlo litat, zacnes kricet "Not to scale!!!!!" a vztekat se jak si dovolujeme kritizovat to, cos sam namaloval.

    Kdyz se te zeptam, jak budes resit mechanicky problemy tech maluvek, tak odpoved je "Vyzkousim to. Ne, vlastne to spocitam a vyzkousim. Ne, vlastni to vygooglim a vyzkousim. Ne, vlastne to vyzkousim. Uvidite!" (a pak lzes o tom, cos vlastne rikal)

    Jako priklad konstrukce pouzivas ramy kol, coz je epickej fail nejen proto, ze ramy kol pouzivaji naprosto jinou technologii, nez planujes pouzit ty. A kdyz se zeptam, jak to teda budes spojovat? "Mam napad, uvidite". Fail.

    Jediny, aspon trochu fakticky zduvodneni proc by ty blbosti co hlasas mely fungovat vychazi ze spatnyho pochopeni jednoho vzorecku, ktery sis proste vymyslel, nejsi schopnej dolozit nejakou literaturou. Vysvetlujeme ti to uz NEKOLIK LET, presto to sem porad tahas. To uz neni omyl, to uz je dalsi z tvejch lzi.

    Platnost svejch blabolu se snazis dokazovat srovnavanim s projektama, ktery jsou naprosto zasadne odlisnych od tvejch prakticky ve vsem a sdileji pouze jeden pribliznej konstrukcni detail.

    Kazdou chvili napises neco, co ukazuje ze proste nechapes naprosty zaklady oboru (jako treba ze klouzavost nezalezi na rychlosti) a vyvozujes z toho dalsi pitomosti.

    Nikoliv, XChaosi, tvoje "zduvodneni" neuznavame ne "principialne", ale proto, ze bud neexistujou nebo proto, ze vychazeji z naprostyho nepochopeni oboru.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: hele, a uz jsi venoval, kdyby hodne, tak hodinu casu tomu aby jsi hodil aspon velice strucny a ne uplne zcestny navrh te trubkove konstrukce do cadu aby jsi overil ze 15m trubek +-10% bude stacit?

    nebo budes dal jen zvanit a zvanit.....a zvanit............a zvanit......................a zvanit. nebo jsi neudelal ani to, misto toho radsi budes dal travit hodiny casu na obhajovani neceho co jsi sam ani naznakem v tom nejelementarnejsim zpusobu neoveril a i presto budes dal tvrdit ze to tak bude stacit?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tak jistě, je tam amortizace. u letadla se spalovacím motorem je kritickým momentem nutnost generálky motoru, co jsem tak nastudoval. u elektrických letadel není dost dobře čemu dělat generálku (nebo jestli přeci jen jo, tak se to ještě bude muset ukázat). asi ale bude v čase klesat kapacita baterie.

    co se konstrukce týče, tak jsem to nenavrhl jako monokok, takže jednotlivé uhlíkové trubky jsou vyměnitelné. což je z hlediska opravitelnosti po ne-úplně měkkých přistáních docela výhoda (vezmi si, že na cestu si s sebou můžu vzít od každého průměru trubky jeden náhradní kus, vždy ten nejdelší, co je v konstrukci použitý - a můžu to vyměnit po cestě, tak jak to mám vymyšlené! opět - demonstrováno letos v létě na té bambusové solární stříšce - prostě mi to funguje, nic víc, nic míň)

    a nikde jsem neřekl, že předpisy ignoruju - pouze řeším především základní fyziku a základní ekonomiku provozu. předpisy je nejlepší outsourcovat někomu, kdo se v předpisech vyzná. a (beru na vědomí i to, že to asi nebude zadarmo...)

    že to stěží unese pilota? no ok, kdo váží 100 kg, tak stejně stěží bude mít povahu, že by chtěl solárně létat - to bude takový ten typ, který je se svým životem a světem spokojený tak, jak je a nechce na něm nic předělávat.. takže ať si to užije a nestěžuje si, že ho můj stroj neunese (a chodí třeba venčit psa, místo cestování... jak to kolem sebe typicky vidím..)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: v cene letove hodiny nemas zdaleka jen ty energie (=palivo) - tvoje kalkulace je v principu fail. Na ruzne predpisy (ze kterych vyplyvaji mj. i dalsi naklady) jsi byl opakovane upozornen - jenze ty jsi proste ignorant. Zadarmo to nebude ani v pripade solarniho pohonu. A ano, na letistich v Rakousku ti zatleskaji - ale vzapeti te skasnou o pristavaci poplatek :D A co ze chces nabizet lidem? Vzdyt pres ruzne sve "iterace" jsi dosel k tomu, ze to stezi unese pilota.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ale já jsem neřekl, že je bezpečnější: ale celkově, pokud neodstartuješ za vysloveně nevhodného počasí, tak nízká pádová rychlost sama o sobě bezpečnost letu nesníží (spíš naopak). letadla se obecně nenavrhujou na nízkovou pádovou rychlost třeba proto... že by nikam nestihla doletět, než jim dojde palivo?

    letová hodina dnes něco stojí... běžná délka letu čehokoliv malého sportovního kromě větroňů je tak počítám cca 1 hodina. pokud se mi opravdu podaří zadarmo udržet ve vzduchu 4 hodiny přes poledne (což je asi jediný pevný plán, který jsem opravdu ohledně toho letadla vyhlásil...), tak mj. dosáhnu velmi zajímavě nízké ceny za jednu letovou hodinu (i když nikam extra nedoletím). ale udržet se ve vzduchu je samo o sobě zážitek, a z mých zkušeností s aerolinkama (ale i jinými druhy cestování, od kola po loď) jsou 4 hodiny tak akorát (pak už to začíná být dost nuda).

    dovolená, během které strávíš 4h každý den ve vzduchu (kromě vysloveně deštivých dnů, kdy si z panelů aspoň dobiješ notebook a uvaříš), podle mě už dává určitý smysl a je to něco, co můžeš prodat (tedy: to letadlo, nebo jako službu - pronájem letadla). Lidi utrácej statisíce za blbý exhibování na půlitrových (a silnějších) motorkách. ale tady máš rozhodně taky kam dát vlaječku. navíc je to tichý a eko.

    Nabídnout lidem výlet přes Alpy k moři za 7 dnů tam a 7 dnů zase zpátky... bez kapky paliva, bez jediné Wh elektřiny z uhlí nebo z jádra? já myslím, že určitý business model to je! V Rakousku je plno klubových letišť, kde budou tomuhle druhu cestování tleskat.

    otázka třeba je, jestli to není nějak dramaticky nebezpečnější, než jiné způsoby zabíjení času - a tady bych poukázal třeba na ty motorky. nebo horolezce. a tvrdím, že to nebezpečnější nebude.

    zdejší hlavní otázka zjevně je, jestli místo instalace FV prostě nestrčit elektrické letadlo na noc do zásuvky: upřímně, fakt myslím, že i když cenu elektřiny zanedbáš, tak hmotnostní rozpočet na 2 kWp fotovoltaiky vyjde zhruba stejně, jako prodloužení výdrže na baterie z 20 na 40 minut. a finanční taky.

    takže jako co? mám se na to vykašlat jen proto, že to nikdo přede mnou neudělal? jo, a že jsem to nestudoval: https://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Morse byl malíř... https://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Nyquist začal o teorii komunikace publikovat až skoro 100 let po jeho vynálezu. lidi, kteří přišli s něčím novým, nebyli nutně geniální - možná byli jen tak trochu pankáči.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: opravdu jen klasicka demagogie, co predvadis - to, ze se nikdo (zatim) nezabil v solarnim letadle skutecne neimplikuje, ze solarni letadlo je samo o sobe bezpecnejsi, nez konvencni letani. A samozrejme i solarne pohanena letadla nehody potkavaji - v tom konkretnim pripade se nikdo nezabil jen proto, ze slo o bezpilotni prostredek. Byt tam pilot, tak se nejspis utopil... takze vlastne jen z prdele klika, ale zadny "dukaz" :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Obecný disclaimer:

    Tady asi někdo nechápe základní motivaci mého uvažování: mám rád "off-the grid" věci: ať už jde o prostý krb na dřevo, nebo solární panely, termální či fotovoltaické, nebo raketu, která dělá in-situ resource utilization. (ale současně se směju i "prepers", kteří si myslí, že když si někde schovaj obrněný transportér, tak mají vyhráno - do takové hračky jim dojde nafta úplně nejdřív ze všeho :-)

    Závislost na centralizovaných civilizačních technologiích před námi obecně uzavírá "nové obzory" - prostě vždy s tím dojdeme jen tam, kde už pro nás někdo připravil danou úroveň luxusu a naúčtoval si jí.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: jako trochu jinak: co když se kromě zvýšení kapacity baterií stanou dostupnějšími např. "solární roletky" - tedy lehké, snadno srolovatelné solární fólie? pak budu moc mít prakticky konvenční elektrické letadlo (pokud něco takového jako "konvenční elektrické letadlo" existuje - dron Amazonu, ale třeba i věci jako Volocopter ukazují, že možná ledacos bude jinak...) a dobíjet si ho kdekoliv "zaparkuju"

    nebo jinak: v současném projektu mám na Li baterie (s výdrží tak asi 20 minut letu) hmotnostní rozpočet asi 20 kg (a ten je ještě mírně optimistický). pokud se hmotnost těch baterií zredukuje na 2 kg (osobně o tom pochybuju... ale třeba s poloviční, místo s desetinovou hmotností bych si počítat troufnul), tak fakt myslíš, že to nebudu umět využít?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    já trochu změním téma, co když se ukáže že některá z těch 10+ technologií, které slibují, že zdesetinásobí kapacitu baterií, se ujme? Stále bude pro tebe přednostní nosit s sebou zdroj energie? Když k tomu přidáme, že na letištích se začnou objevovat nabíjecí stanice...

    Pokud vím, tak na žádné technologii co by zdesetinásobila výkon panelu se nepracuje (protože je to fyzikálně nemožné :D ), kdežto baterie se stále zlepšují (a myslím, že rychleji než se zlepšují panely)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak já vím, jak to zdůvodnit, ale nevím, jak argumentovat s někým, kdo ta zdůvodnění principiálně neuznává (nebo ne ode mě).

    každopádně tohle není poprvé, kdy na NYXu jsou všichni chytrý jak rádio, a vědí, že nějaký argument pro ně nemá váhu jen proto, že osoba, která s ním přišla (ne nutně já) pro ně není žádná "závazná autorita". obecně je nejen na NYXu, ale v celé zemi velký hlad pro nějakém zjednodušeném mechanismu, které "autoritě" věřit ohledně něčeho, čemu lidi sami absolutně nerozumí - ať už je to počítačová bezpečnost, energetika, fyzika, finanční krize, nebo vlastně cokoliv dalšího.

    třeba i u globálního oteplování zjistím, že (většina) lidí, se kterými diskutuju, nejvíc pátrá po tom, kdo je pro mě v daném oboru "autorita", které věřím, a proč, a jestli jsem ochoten tuto autoritu nahradit jinou autoritou (rozuměj: nějakou osobnostní). obecně algoritmus je "já to nevím, ale _někdo_ to určitě ví"... představa, že úplně přesně to vlastně neví nikdo, dokud se to nevyzkouší, je vlastně pořád hrozně avantgardní... (lidi chtějí pořád slyšet, že když umírají, nějaký ten geniální doktor House jim určitě pomůže...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: eh, prosímtě, v té wiki stránce kterou si poslal, marně hledám klíčové slovo "solar"... můžeš aspoň naznačit, jaké jméno pilota nebo typ letadla tam mám jako oběť hledat?

    aha, "způsob pohonu je irelevantní"? pro posuzování platnosti výroku "zatím se nezabil žádný pilot solárního letadla" teda podle mě nikoliv :-))
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: nula? to jako vazne? :) to prosim vyvraci i tva oblibena wikipedie... tobe vazne i ta prace s internetem cini seriozni potize :D Zpusob pohonu je pochopitelne irelevantni.
    XCHAOS: on neco postavil, ty jen mlatis pantem :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Co mi prijde extra komicky, ze tvoje argumentace cim dal tim castejc degeneruje jen na "uhm, nevim jak to zduvodnit, ale pockejte, za pet let/nekdy v neurcene budoucnosti se ukaze, ze mam pravdu" 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: míň čistého zabanovaného času, než jsem udělil já tobě, by si při svém stylu vedení diskuze dostal na NYXu od málokoho...

    200 kKč je jen odhad ceny součástek a materiálu. nevím, co zaplatím nad rámec tohoto (nemám testovací letiště, hangár, člověka, co mi vyřídí tu byrokracii s experimentálním létáním.. cena té práce, kterou nedokážu udělat sám... což může být například návrh astavba custom elektroniky...)

    jak opakovaně vysvětluju: není to ambice předhánět. daleko pokročilejších ultralightů bude nejspíš kolem roku 2020 lítat hafo. můj přístup je spíš "není důležitá vyhrát, ale zúčastnit se" - když už chceš citovat klasiky.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No tak do toho: sup sup, ucit se, dohanet, predhanet. Min chvastani, vyhrozovani, banovani a lhani, vic uceni. Jen do toho 8)

    Hmmm... vize nejsou navrhy? A tvoje solarni letadlo za 200kKc se nepocita? Tak jo 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, to jsem si nemohl nepovšimnout, že si to myslíš :-) souhlasím, že spoustu věcí bylo lepší trochu oprášit, oživit, dát do souvislostí... ale nemyslím, si, že to se mnou bylo tak zlé, že tu iniciativu v nějaký moment nemůžu převzít a v té fyzice tě nedohnat a nepředehnat.

    a opět se tu dopouštíš přímo obludné strawman fallacy dokazes navrhnout letadla lepsi, nez skoro kdokoliv jinej. - nic takového si nemyslím. o těch předchozích futuristických vizích jsem jasně psal, že jsou to vize.

    první, co se skutečně snažím navrhnout, je poměrně minimalistický ultralight, jehož dílčí vlastnosti rozhodně nebudou lepší, než vlastnosti strojů, které existovaly už před 30 a 40 lety (např. nemám v úmyslu si troufnout s tím přeletět kanál La Manche... i když je fakt, že udávaný dolet 150 km za den by mi to teoreticky umožnit měl...). jediné, co okolo toho tvrdím je, že technologie, která tehdy byla drahý hi-tech (kompozity, FV panely, bezkartáčové elektromotory se sofistikovanými řídícími obvody) nebo nebyla vůec (MPPT, Li-polymer baterie...), jsou dnes běžně off-the-shelf dostupné, a moje situace je tedy nesrovnatelně jednodušší, než byla situace průkopníků v oboru (je to prostě menší výzva - i když to dokážu, nebudu stejně dobrý, jako oni)

    jen proto, že jsem si dal za cíl zajímavou kombinaci parametrů, prostě nejde říct, že by kterýkoliv z těch parametrů byl "lepší, než to má kdokoliv jiný": evidentně, neobletím s tím svět jako SI2. Nevyhraju NASA Centenial challenge jako Pipistrel. Není to ani šlapací letadlo, abych se mohl zúčasnit soutěží šlapacích letadel. Jistě - na srazu v Oshkosh by to třeba mohlo vzbudit zájem, ale já jsem Evropan a do USA to letadlo nejspíš nikdy nedostanu... budu mít popravdě dost problémů, abych zvládl vůbec místní byrokracii (byť v té experimentální kategorii)

    takže fakticky, jestli mi chceš dál podsouvat, v čem je to letadlo "lepší, než navrhuje skoro kdokoliv jinej", tak to upřesni (viz např. to, že je to tandemový boxed wing - nejspíš bude třeba hůře ovladatelné, než je v oboru běžné, a je klidně možné, dokonce pravděpodobné, že většina pilotů, co dostane šanci se s tím proletět, to zkritizuje jako pomalý a špatně ovladatelný nesmysl... taky nemyslím, že letadlo, které je bezpečné provozovat prakticky jen v bezvětří nebo za mírného vánku, je "lepší, než navrhuje skoro kdokoliv jiný", apod.) - prostě jsem si limitů toho designu nejspíš vědom lépe, než vy ostatní.....
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: coze? Nechapu co tim chces rict, sorry 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No, moje ego si mysli jenom ze toho o fyzice vi vic nez ty. A vzhledem k tomu, ze te mam dost za tropbu, tak to moc vysoka latka neni. Oproti tomu ty si myslis, ze dokazes navrhnout letadla lepsi, nez skoro kdokoliv jinej. Hmmmm... kdo z nas ze ma to ego nafouknutejsi? 8))

    A co se presvedcovani tyce? Co treba se naucit fyziku a prestat hlasat zjevne ptomosti? Nebo, a to uz je extra radikalni, co prestat machrovat a chvastat se jak ses dobrej a jak budeme jednou koukat, a misto toho neco konkretniho predvest?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam