REDGUY: no, to jsem si nemohl nepovšimnout, že si to myslíš :-) souhlasím, že spoustu věcí bylo lepší trochu oprášit, oživit, dát do souvislostí... ale nemyslím, si, že to se mnou bylo tak zlé, že tu iniciativu v nějaký moment nemůžu převzít a v té fyzice tě nedohnat a nepředehnat.
a opět se tu dopouštíš přímo obludné strawman fallacy
dokazes navrhnout letadla lepsi, nez skoro kdokoliv jinej. - nic takového si nemyslím. o těch předchozích futuristických vizích jsem jasně psal, že jsou to vize.
první, co se skutečně snažím navrhnout, je poměrně minimalistický ultralight, jehož dílčí vlastnosti rozhodně nebudou lepší, než vlastnosti strojů, které existovaly už před 30 a 40 lety (např. nemám v úmyslu si troufnout s tím přeletět kanál La Manche... i když je fakt, že udávaný dolet 150 km za den by mi to teoreticky umožnit měl...). jediné, co okolo toho tvrdím je, že technologie, která tehdy byla drahý hi-tech (kompozity, FV panely, bezkartáčové elektromotory se sofistikovanými řídícími obvody) nebo nebyla vůec (MPPT, Li-polymer baterie...), jsou dnes běžně off-the-shelf dostupné, a moje situace je tedy nesrovnatelně jednodušší, než byla situace průkopníků v oboru (je to prostě menší výzva - i když to dokážu, nebudu stejně dobrý, jako oni)
jen proto, že jsem si dal za cíl zajímavou kombinaci parametrů, prostě nejde říct, že by kterýkoliv z těch parametrů byl "lepší, než to má kdokoliv jiný": evidentně, neobletím s tím svět jako SI2. Nevyhraju NASA Centenial challenge jako Pipistrel. Není to ani šlapací letadlo, abych se mohl zúčasnit soutěží šlapacích letadel. Jistě - na srazu v Oshkosh by to třeba mohlo vzbudit zájem, ale já jsem Evropan a do USA to letadlo nejspíš nikdy nedostanu... budu mít popravdě dost problémů, abych zvládl vůbec místní byrokracii (byť v té experimentální kategorii)
takže fakticky, jestli mi chceš dál podsouvat, v čem je to letadlo "lepší, než navrhuje skoro kdokoliv jinej", tak to upřesni (viz např. to, že je to tandemový boxed wing - nejspíš bude třeba hůře ovladatelné, než je v oboru běžné, a je klidně možné, dokonce pravděpodobné, že většina pilotů, co dostane šanci se s tím proletět, to zkritizuje jako pomalý a špatně ovladatelný nesmysl... taky nemyslím, že letadlo, které je bezpečné provozovat prakticky jen v bezvětří nebo za mírného vánku, je "lepší, než navrhuje skoro kdokoliv jiný", apod.) - prostě jsem si limitů toho designu nejspíš vědom lépe, než vy ostatní.....