• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    je pravda, že třeba tenhle rámcově srovnatelný stroj http://www.aeros.com.ua/structure/al/tk_en.php má mpty weight(w/o rescue system) 135 kg a Мах. takeoff weight 264 kg.

    nicméně: třeba rozpětí má větší (já chci 10m, dvě plochy v částečně tandemovém, částečně boxovaném uspořádání), vzletovou hmotnost má větší (já předpokládám max. vzletovou hmotnost asi 160 kg, pokud si to dobře pamatuju, suchá hmotnost má být 90 - včetně motoru, jakov tomhle případě)... je fakt, že jediný, s čím budu přímo srovnatelný, je spíš ten Archaeopteryx. nebo jinak, z celé té kategorie Microllift:

    20+ let stará stroj - nepatrně rychlejší, srovnatelně těžký:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Aeromarine_Sierra

    větší rozpětí, srovnatelná empty-weight
    https://en.wikipedia.org/wiki/A%C3%A9riane_Swift

    velmi srovnatelné, Empty weight: 55 kg
    https://en.wikipedia.org/wiki/EEL_ULF_1

    a hlavně: Empty weight: 68 kg, Maximum glide ratio: 35:1
    https://en.wikipedia.org/wiki/Glidersport_LightHawk

    pro informaci -já cílím na empty weight 90 kg (samozřejmě včetně baterií, motoru a FV panelů, které tvoří potah křídla, takže se těžko bude srovnvat, kolik by křídlo vážilo bez FV), a glide ratio doufám, že bych mohl dosáhnout 16:1

    Opravdu by mi tedy zajímalo, jestli zdejší hlavní troll konečně stáhne obvinění, že chci stavět letadlo s parametry "výrazně převýšujícími cokoliv existujícího" - bude to jen koncepčně poněkud jinak pojatý Sunseeker II, který by se nejspíš do kategorie microlift gliderů pohodlně vešel taky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no ale jsi to ty, kdo srovnává nesrovnatelné, ne já! řekl jsem, že cca 10x větší konstrukce bude asi cca 10x těžší. jestli je ale více namáhaný rám kola nebo kostra větroně, to je složitá debata.

    například konce křídel jsou namáhané relativně málo... a to tím méně, čím menší plošné zatížení křídla daný design letadla má. tzn. karbonové trubky u konců křídel asi nemá význam dělat tak tlusté, jako u karbonového rámu kola. konce mohou být velmi ohebné - daleko ohebnější, než rám kola (nabízí se paralela spíš s karbonovými trubkami samosného stanu, než s kolem - kopulky. konce křídel bývají u letadel poněkud pružné. samozřejmě mluvím o posledních třeba dvou metrech rozpětí křídla - ne o tom, jak se chová poblíž těžiště stroje...)

    jiná věc je, jestli je bodové zatížení větší u kola, nebo letadla. min. v místech, kde má letadlo podvozek, se dá předpokládat, že je to +/- stejné (můj UL má mít vzletovou hmotnost max. dvojnásobnou, než je hmotnost kola z jezdcem, má mít +/- tříkolový podvozek, nárazy při startu a přistání budou asi min. stejné, jako při jízdě na neodpruženém kole terénem - takže ano, určité části kostry budou namáhané min. stejně, jako rám kola... jiná věc je, že momenty sil budou větší, ale tohle se prostě nebude týkat celé konstrukce - takže když jsem napsal, že na 10x větší velikost očekávám 10x víc materiálu, neznamenalo to rozhodně, že všechen ten materiál bude rozložen rovnoměrně! jako hrubý odhad je to naprosto dostačující... jestli se ukáže, že nakonec budu potřebovat 8x nebo 12x větší hmotnost konstrukčního materiálu, neni to nic, co by s tím hrubým odhadem bylo v rozporu...)
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Ano umí, ale i hliník se kolem kila taky umí pohybovat, minimálně mi utkvěl v paměti rám, co má 1050 g a je z hliníku, možná bys našel i lehčí. Neříkám, že je hliník je lehčí jak karbon, ale není na tom hmotnostně zas tak zle, jak si myslím, že si myslíš.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: O rozpeti nerikam ani slovo, mluvim o plose kridla. Prestan se vykrucovat.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Neodpovidas na otazku. Na zaklade ce ho rikas, ze ti vkladam do klavesnice neco co jsi nerekl?

    tak hmotnost, kterou přenáší kolo na nápravy, není o tolik nižší, než kolik přenáší to křídlo. - a pokud nechapes, ze je dost podstatnej rozdil mezi namahanim ramu kola a DESETIMETROVYHO, tenouckyho kridla, pak jsi idiot. Ale to se jen opakuju.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: rozpětí 10, ano. podívej, konstrukci ti nakreslím.. no problem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BTW blízcí příbuzní solárních letadel je tahle kategorie (je regulovaná v ČR? tuší někdo, kdo se v tom fakt vyzná, např. DANYSEK, jestli do roku 2020 regulovaná bude?)
    Microlift glider - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Microlift_glider
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Plus teda sazmorejme tech dvacet metru je jen plocha kridla. Pak tady samozrejme mame jeste dalsi casti konstrukce, ktere tise ignorujes 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak hmotnost, kterou přenáší kolo na nápravy, není o tolik nižší, než kolik přenáší to křídlo... že musí být odolné i vůči poryvům, a nejen proti statickému namáhání, to je jiná věc... ale i rám kola musí zvládat při jízdě terénem nárazy bůhvíkolik g...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: karbonové umí být i pod kilo, ale to už je fakt jiná kategorie :-) (neplánuju s bambusem konkurovat custom rámům od Festka za 130 000, apod.)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: kdo nic takového nikdy nenapsal Ne? Hmmm... tak se podivejme:

    Co rikam ja: [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] "Vezmu deset veci, ktery kazda maj neco pod jeden metr ctverecni a sestavim z nich jednu vec, ktera bude mit plochu dvacet metru ctverecnich. A bude mnohem hur namahana"

    A co rika xchaos:

    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] tedy odhad, že celý rám solárního ultralightu by mohl vážit stejně, jako deset rámů na kolo, mě přijde reálný

    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] pokud u boxed wingu plánuju plochu křídla 20m^2

    Hmmmmmmmmmmmmm. Takze jak? Na co se budes vymlouvat? Ze jsi nerekl "bude mnohem hur namahana"? Nebo na to, ze to nebudes stavet primo z tech ramu, ale jen materialu odpovidajici hmotnost? Jedna moznost zabavnejsi nez druha, takze ktera to bude?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: fajn, plně chápu, že tě to nezajímá... ale proč teda vstupuješ do debaty, kterou tě nebaví, nebo nemáš čas číst? chápu, že spoléháš na to, že rejpnout si je vtipné vždycky, ale musíš počítat s tím, že ti prostě něco podstatného uteklo (a že nepíšu nesmysly, co mi podsouvá REDGUY, apod.)
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Já nejsem žádnej materiálovej inženýr, takže nemám tucha. Jen mám trochu přehled o kolech, tak jsem tě chtěl jen upozornit (a jsem si jistý, že minimálně podruhé), že hliníkové rámy nemusí být (a nebývají) výrazně těžší než karbonové.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: skutečně bizarní logika, a vyžaduje to opravdového mistra trollingu, aby takovou logiku vložil do klávesnice někomu, kdo nic takového nikdy nenapsal...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: promiň xchaosi, ale možnost, abych tě bral vážně jsi ztratil už před lety, ještě před založením twitteru, zhruba v době, kdy soláry vlály za letadlem na půlkilometrový stuze. Tuhle diskuzi o stavění end-of-state solárního letadla, co má baterky na dvacet minut letu a startuje rozběhem z kopce už beru čistě jen jako zdroj občasnýho pobavení.

    Gratuluju, že si přestal rozporovat fyziku natolik, že tvje letadlo má parametry, co vypadaj, že neporušujou zákony zachování energie atd., nicméně pozorovat, jak se do krve hádáte s Redguyem ohledně stavby rogala už prostě tolik netáhne, notabene ve chvíli, kdy to nijak neovlivní skutečnost, že nikdy žádný letadlo nesestavíš.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: přesněji... z prefabrikovaný karbonových trubek (kdybys to tu fakt četl, což chápu, že tě asi nezajímá...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: ok, dobrý vědět :-) bambusovej rám stavím protože bude vypadat cool a chci se něco naučit, ale tohle je rozhodně taky zajímavý info.

    (BTW, myslíš, že hliník má vlastnosti, abych si postavil hliníkovou/duralovou kostru letadla, vážící 15 kg? totiž... některá rogalla snad mají duralové kostry, ne?) viz https://cs.wikipedia.org/...v%C4%9Bsn%C3%A9_l%C3%A9t%C3%A1n%C3%AD#Z.C3.A1v.C4.9Bsn.C3.BD_kluz.C3.A1k ... celou dobu opakuju, že ten můj ultralight je v podstatě jen trochu aerodynamičtější verze rogalla...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    JVCNC: Me uplne nejvic fascinuje ta bizarni logika "Vezmu deset veci, ktery kazda maj neco pod jeden metr ctverecni a sestavim z nich jednu vec, ktera bude mit plochu dvacet metru ctverecnich. A bude mnohem hur namahana". Kam se na tohle hrabe Banach - Tarski 8)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Tyvole, solární letadlo z bambusu...to je zase nějakej pokus o trollsourcing nebo co?
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    KEJML: akorat xchaos netusi ze jakmile takovy ultralehky ram na kolo spadne, je ram odepsan do srotu, protoze pri jakekoliv deformaci za mez pruznosti snizi pevnost a jakekoliv snizeni pevnosti u ultralehkeho ramu znamena ze je uz nepouzitelnej, u letadla zcela neaplikovatelne, protoze ram letadla musi vydrzet nekolikanasobne zatizeni oproti klidovemu stavu, navic dynamickeho namahani, ultralehky ram silnicniho kola je namaham prevazne staticky. Zde by se mel xchaos pozastavit a zacit studovat staticke vs dynamicke namahani, tedy pokud by byl pricetny, coz neni, takze se to bude snazit okecat jiz znamou metodou mysli si domnivase ze, usuzuje ze
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam