• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: žádné trapné mlčení - ukázal jsem konkrétní datasheety, které jsem před 5 lety neměl. a ve skutečnosti dopadly líp, než jsem doufal (co třeba větroň s přetlakovou kabinou do 25 km, vs. debaty, že "lehká přetlaková kabina není možná"? ano, je to hi-tech: tým SI2 nakonec přetlakovou kabinu nemá, má jí tým Airbus... a je velmi podobná přetlakové kabině SpaceShip One/Two, kterou jsem ovšem taky v debatě zmiňoval)

    takže spíš je problém, že tobě není trapné argument, který si ignoroval před pěti lety, ignorovat i nadále (pokud je doplněn dalšími fakty)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Jinak teda je trochu smutny, ze tvuj nejnovejsi styl argumentace je
    XChaos: "V minulosti jsem vam jasne dokazal, ze se pletete"
    Ostatni: "Nepravda, ukaz konkretni priklady"
    XChaos: ... trapne mlceni ... "Tady mate link na nejake solarni letadlo"

    8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jakýkoliv argument pro bateriový letadla je současně argumentem i pro solární letadla - eeeehm. Znovu: pokud dokazu dost energie nacpat do do baterek... proc se srat s dvestemetrovym solarnim kridlem? Tohle jsi mi porad nevysvetlil 8)) Pokud dokazu pokrejt normalni kridlo fv clankama a da mi to par procent doletu navic, tak jako super, proc ne, kdyz me to nenuti k nejakem kompromisum. Ale od toho jsou tvoje "vize" zatracene daleko.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sony's Sulfur Batteries Promise Longer Runtimes, Will Arrive in 2020 | HotHardware
    http://hothardware.com/...veloping-sulfur-smartphone-batteries-with-40-percent-higher-energy-density
    ... tady tvrdí prostě "síra" (ne lithium-síra, kombinace o které se mluví už asi 3 roky http://cleantechnica.com/...cle-performance-comparable-lithium-ion-batteries-double-energy-density/)
    možná se mluví o tomto (léta známý, ale dosud spíše nepraktický princip akumulátorů)
    Sodium–sulfur battery - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium%E2%80%93sulfur_battery
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jenže jakýkoliv argument pro bateriový letadla je současně argumentem i pro solární letadla: větší výdrž ničemu neškodí (obejdeš se bez záložního agregátu, o kterým tu už taky byla řeč), ale alternativně můžeš mít letadlo taky lehčí (a uvezeš víc užitečnýho zatížení)

    v řadě věcí se možná mýlím, ale myslím se tady všichni shodnou, že čistě solární letadla zcela bez baterií (a ne že by se v těch začátcích nevyskytla!) budou mít jen minimální praktický význam. tím pádem u jakéhokoliv bateriově-solárního letadla: čím méně budou vážit baterie, tím lepší výsledky. (pokud směřujeme k UL, např. i proto, že lehčímu letadlu bude zase stačit menší plocha solárních panelů, aby se udrželo ve vzduchu!)

    u jakékoliv myslitelné kombinace baterie + solární panel získáš nějaký manévrovací prostor. evidentně solární panel na střeše zaparkovaného elektromobilu nestačí (dobíjel bys ho týdny). solární panel přidělaný k elektrokolu stačí. letadlo prostě provokuje imaginaci tím, že nabízí "trochu větší" osluněnou plochu, než střecha elektromobilu: nic víc.

    mimochodem, pokud by se baterky fakt dělaly nakonec ze síry místo lithia, a nemělo to další háček (nějaké vzácné zeminy, nebo tak), byla by to bomba. síra je dnes fakticky odpad (např. při těžbě ropných písků)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Helemese... neni to zase dalsi argument pro bateriovy letadlo? Cos to rikal o narocnosti akumulace energie a dvestemetrovejch kridel? 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Facebook completes first solar-powered drone flight in the UK | The Stack
    https://thestack.com/...ld/2015/03/27/facebook-completes-first-solar-powered-drone-flight-in-the-uk/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sony Creating Sulfur-Based Batteries With 40% More Capacity Than Li-Ion - Slashdot
    http://hardware.slashdot.org/...ny-creating-sulfur-based-batteries-with-40-more-capacity-than-li-ion
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: bud tak laskav, a nedelej ze mne debila. je evidentni, ze minim cisla, kdy se mluvi o tom samem.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ne. Zadny z "datasheetu" neukazuje nic, co by se blizilo tomu co hlasas, cili ti dost dobre nemuze davat za pravdu. Nemluve o pripadech, kdy jsi ty sam uznal, ze ty "datasheety" jsou od tvych pozadavku daleko, pripadne, kdy se ukazalo, ze to co linkujes je zrejme primarne _bateriovy_ letadlo, ne solarni (coz extra legracni v kontexu moji nedavne otazky "proc solarni, kdyz muzu bateriovy/jinak akumulacni" 8) ). Takze prosim, nelzi.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: ty jsi ale vytahl vzdycky jen jedno cislo a vsechny ostatni jsi vzdycky zcela ignoroval stejne tak jako vytky ze jsi vytahl jen jedno cislo a ostatni cisla byli uplne mimo
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: nejsou: jen se pokaždé nemluví o tom samém. Resp. párkrát jste mě už zatlačili do kouta a já vytáhl datasheet, který mě zpětně dává za pravdu a který jsem původně neznal (Sunseeker II, Airbus Perlan 2, Archeopteryx...všechna čísla která je popisují, mi v průběhu posledních let chyběla, kdybych je měl, vyvíjela by se debata jinak.... zbytečně jsem se nechal znejistět...)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: btw, kdyz ty cisla nejsou nahodny, jakto, ze jsou pokazdy jiny? :)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: jasne za tvymi cisly je nejake minimum vzorecku a vstupnich dat, funkce random taky pocita podle nejakyho vzorrecku a vstupnich dat.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Hele, XChaosi, uz po nekolikate: ukaz dalsi prikalady toho, kde ses do neceho prokazatelne "trefil" a mi ti to neuznali a nepochvalili jsme te. Prece tech "300km/h", ehhmm, vlastne "240km/h", eeeehm, vlastne "400km/h" nebo kolik vlastne zrovna ted rikas, nemuze bejt jedinej priklad?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ale já se ti snažím vysvětlit, že abys je mohl rozporovat, musíš mít nějaký vlastní odhad, který srovnáš s tím mým - ne, nemusim. To je prave to kouzlo asymetrie nasi pozice. Me bohate staci ukazat na celou radu problemu, ktery tvoje "navrhy" maji a pokud nejsi schopnej je verohodne vyresit (a "tvrdim ze to neni problem" se jako reseni fakt nepocita), tak proste mas smulu a nemas pravo na kecy typu "jednoznacne jsem ukazal ze...".
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LOL. Dodal jsi dve maluvky, ktery nejsou ani poradne ocejchovany, neni nikde videt kde v tech grafech by se mely pohybovat tvoje "navrhy"... a hlavne, jeden graf vyvraci ten druhej 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: a zase další trolling: "A ty se prece nikdy nepletes.". Ale to přece nikdo netvrdí! Ty rozporuješ moje odhady. Ale já se ti snažím vysvětlit, že abys je mohl rozporovat, musíš mít nějaký vlastní odhad, který srovnáš s tím mým: tvůj přístup je "je to naprostý laik, tudíž plácá nesmysly - někdo k tomu dodá "náhodné" -nemusím si o tom vůbec zjistit, abych s ním mohl polemizovat". (dobře, ty si něco málo zjistíš - ale většinou přesně jen to, co se hodí do škatulky "neviděl jsem nikdy nic podobného", viz dále)

    tak to není: jak často vysvětluju např. i popíračům globálního oteplování (takovým těm "totálním", ne třeba kritikům konkrétních politických řešení, kteří ale chápou fyziku co za tím je): když chceš vést polemiku s nějakým modelem reality, musíš přijít s vlastním modelem reality (a oni, kupodivu, s nějakým modelem občas přicházejí - byť třeba ujetým, typu vliv galaktického kosmického záření a podobná WTF)

    nicméně, pořád mám pocit, že hlavní argumentační linie, kterou tu uznáváte je, "tvůj model je špatný, protože nikdy jsme nic podobného neviděli". tohle je prostě nejen zásadně špatný způsob argumentace, ale i zásadně špatný způsob přemýšlení o realitě (a tohle je asi největší výzva vůbec: změnit způsob, jak lidi přemýšlí o realitě)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ne, tak to je, protože jsem dodal grafy závislosti čehosi na čemsi.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ve skutečnosti, hlavní taktika mých odpůrců naopak byla "nám se tvoje čísla nelíbí, považujeme je za náhodná". nějaké minimum vzorečků a vstupních dat do nich za nimi ale přeci jen je.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: koukam ze taktika *sourcingu se posouva od prvotnich pokusu s postupem "nahodim tema, a nekomu se to bude libit tak, ze to cely udela" k taktice "predved, ze vis jak na to, jinak rikam, ze nevis".


    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam