• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: bez motoru LOL. A jako obvykle, nemas argumenty, tak vytrhnes jeden jedinej detail a zameris se na nej... navic dost blbe, protoze motor toho dvestemetrovyho xchaosoplanu urcite "jedtnoky kilo" vazit nebude 8)))
    A zbytek jsou zase jen blaboly, z prstu vycucana, nicim nepodlozena cisla.

    přidala by tím pádem přetlaková kabina pro 20 lidí 1 tunu? možná - "mozna"? Hmmm. Zajimavy. Jeste pred chvili jsi rikal, ze tema datasheetama jsi to "dokazal. A ted najednou "mozna"? Tim padem, kdyz jsi rikal, ze ty datasheety "dokazuji" ze jsi mel pravdu... tak jsi zase lhal? I takhle na vanoce? Ze se nestydis 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: bez motoru... který u elektrických větroňů váží jednotky kg? (většinu hmotnosti tvoří baterie...)

    typické open class větroně váží prázdné kolem 400 kg, někdy i víc. taky mají menší plochu křídla: i pokud by větší křídlo automagicky nevážilo nic navíc, tak přetlaková kabina pro 2 lidi přidala v nejhorším možném případě 100 kg. přidala by tím pádem přetlaková kabina pro 20 lidí 1 tunu? možná... (malou posádku můžeš zásobovat dýchatelnou atmosférou z kyslíkových lahví, větší počet lidí už vyžaduje nějakou klimatizační jednotku z kompresorem...). ale je 1t těžká přetlaková kabina neřešitelná překážka? podle mě ne.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Mimochodem, prazdnej Perlan 2 vazi 570 kilo. Ma rozpeti 25 metru a plochu kridla 24.5 metru, uveze dva zkusebni piloty v nepochybne dost nepohodlnejch podminkach. Jo, a pochopitelne, bez motoru.

    Prosim, vysvetli nam, co to "dokazuje" ohlede moznosti solarniho letadlo pro dvacet lidi s rozpetim dveste metru a prazdnou hmnotnosti... kolik jsi to rikal? Sest tun? A samozrejme s motorem, bateriema a aspon economy-class pohodlim?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: takže v podstatě ano: "dvoumístnej větroň dokazuje, že i větší letadlo". - proboha zivyho, opravdu jsi takovej idiot? Tak nesmirnej tupec a hlupak, ze si myslis, ze "existuje stratosfericky letadlo pro dva, ktery vazi CELKEM xx kg" dokazuje, ze "lze postavit kabinu pro komercni dopravu 20 lidi ve stratosfere, ktera bude vazit, kolik jsi to rikal, tunu"? Takhle si predstavujes logicky a racionalni mysleni?

    Opravdu je tohle to, co tvrdis?

    co bude vážit tak 10-20 kg i s palivem, odhadem - "i s palivem"? No tak tenhle tvuj "odhad" si zapamatujeme a az zverejni podrobnosti, tak se k nemu vratime a spolecne se zasmejeme tomu, jakou hloupost jsi zase napsal, plati? 8))


    prostě buď to postavíš a předvedeš, nebo ne - HAHAHAHAHAHAHAHA. To fakt sedi, od namyslenyho chvastala, kterej posledi ctyri roky stravil machrovanim o tom, jak uzasnej je vizionar, co dokaze navrhnout fantasticky solarni letadla parametru, ktery svet nevidel... a pritom jako prakticky vysledky predvedl jednu obrovskou nulu, navic doplnenou hromadou dokazanejch fyzikalnich nesmyslu, lhani, vyhrozovani a vydirani. Priceless 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no ano, otázka "kolik by vážila kompozitní přetlaková kabina pro 20/40 lidí?" je jistě dost zásadní. zatím máme přetlakovou kabinu pro 2 lidi (s tím že celé letadlo ale AFAIK neváží výrazně více než srovnatelné stroje bez přetlakové kabiny). celou dobu jsem se ale odvolával na nové materiály...

    takže v podstatě ano: "dvoumístnej větroň dokazuje, že i větší letadlo". stejně jako už letos na jaře bateriemi přetížený SI2 "dokazoval, že i šestímístné letadlo" (protože ano - to co chce stavět Eric Raymond je prostě to, že místo půl tuny baterií naloží 6 lidí a malou lehkou záložní energocentrálu, co bude vážit tak 10-20 kg i s palivem, odhadem)

    jsou věci, které extrapolovat jde a věci, které extrapolovat nejde. (problém prostě je, že realita je trochu složitější, než obraná a útočná čísla v Dračím doupěti, víš? a taky tu není žádný "pán jeskyně", který by měl poslední slovo - prostě buď to postavíš a předvedeš, nebo ne...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: "lehká přetlaková kabina není možná" - lzes, nikdo nic takoveho nerikal. Za prve, rec byla o tvem tvych blabolech na tema "pretlakova kabina pro 20 lidi", k cemuz ma Airbus i SS1/2 _sakra_ daleko, za druhe, nerikali jsme "neni mozna", ale "idiot xchaos neni schopnej ukazat, ze je mozna". Coz se timto potvrzuje, protoze jen idiot je schopnej tvrdit ze "Dvoumistnej vetron dokazuje, ze dvacetimistni letadlo".

    Takze znovu: prosim, presta lhat a ukaz konkretni priklady toho kdy tvoje "datasheety" ukazaly neco, s cim jsme s tebou tady nesouhlasili.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: žádné trapné mlčení - ukázal jsem konkrétní datasheety, které jsem před 5 lety neměl. a ve skutečnosti dopadly líp, než jsem doufal (co třeba větroň s přetlakovou kabinou do 25 km, vs. debaty, že "lehká přetlaková kabina není možná"? ano, je to hi-tech: tým SI2 nakonec přetlakovou kabinu nemá, má jí tým Airbus... a je velmi podobná přetlakové kabině SpaceShip One/Two, kterou jsem ovšem taky v debatě zmiňoval)

    takže spíš je problém, že tobě není trapné argument, který si ignoroval před pěti lety, ignorovat i nadále (pokud je doplněn dalšími fakty)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Jinak teda je trochu smutny, ze tvuj nejnovejsi styl argumentace je
    XChaos: "V minulosti jsem vam jasne dokazal, ze se pletete"
    Ostatni: "Nepravda, ukaz konkretni priklady"
    XChaos: ... trapne mlceni ... "Tady mate link na nejake solarni letadlo"

    8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jakýkoliv argument pro bateriový letadla je současně argumentem i pro solární letadla - eeeehm. Znovu: pokud dokazu dost energie nacpat do do baterek... proc se srat s dvestemetrovym solarnim kridlem? Tohle jsi mi porad nevysvetlil 8)) Pokud dokazu pokrejt normalni kridlo fv clankama a da mi to par procent doletu navic, tak jako super, proc ne, kdyz me to nenuti k nejakem kompromisum. Ale od toho jsou tvoje "vize" zatracene daleko.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sony's Sulfur Batteries Promise Longer Runtimes, Will Arrive in 2020 | HotHardware
    http://hothardware.com/...veloping-sulfur-smartphone-batteries-with-40-percent-higher-energy-density
    ... tady tvrdí prostě "síra" (ne lithium-síra, kombinace o které se mluví už asi 3 roky http://cleantechnica.com/...cle-performance-comparable-lithium-ion-batteries-double-energy-density/)
    možná se mluví o tomto (léta známý, ale dosud spíše nepraktický princip akumulátorů)
    Sodium–sulfur battery - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium%E2%80%93sulfur_battery
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jenže jakýkoliv argument pro bateriový letadla je současně argumentem i pro solární letadla: větší výdrž ničemu neškodí (obejdeš se bez záložního agregátu, o kterým tu už taky byla řeč), ale alternativně můžeš mít letadlo taky lehčí (a uvezeš víc užitečnýho zatížení)

    v řadě věcí se možná mýlím, ale myslím se tady všichni shodnou, že čistě solární letadla zcela bez baterií (a ne že by se v těch začátcích nevyskytla!) budou mít jen minimální praktický význam. tím pádem u jakéhokoliv bateriově-solárního letadla: čím méně budou vážit baterie, tím lepší výsledky. (pokud směřujeme k UL, např. i proto, že lehčímu letadlu bude zase stačit menší plocha solárních panelů, aby se udrželo ve vzduchu!)

    u jakékoliv myslitelné kombinace baterie + solární panel získáš nějaký manévrovací prostor. evidentně solární panel na střeše zaparkovaného elektromobilu nestačí (dobíjel bys ho týdny). solární panel přidělaný k elektrokolu stačí. letadlo prostě provokuje imaginaci tím, že nabízí "trochu větší" osluněnou plochu, než střecha elektromobilu: nic víc.

    mimochodem, pokud by se baterky fakt dělaly nakonec ze síry místo lithia, a nemělo to další háček (nějaké vzácné zeminy, nebo tak), byla by to bomba. síra je dnes fakticky odpad (např. při těžbě ropných písků)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Helemese... neni to zase dalsi argument pro bateriovy letadlo? Cos to rikal o narocnosti akumulace energie a dvestemetrovejch kridel? 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Facebook completes first solar-powered drone flight in the UK | The Stack
    https://thestack.com/...ld/2015/03/27/facebook-completes-first-solar-powered-drone-flight-in-the-uk/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sony Creating Sulfur-Based Batteries With 40% More Capacity Than Li-Ion - Slashdot
    http://hardware.slashdot.org/...ny-creating-sulfur-based-batteries-with-40-more-capacity-than-li-ion
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: bud tak laskav, a nedelej ze mne debila. je evidentni, ze minim cisla, kdy se mluvi o tom samem.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ne. Zadny z "datasheetu" neukazuje nic, co by se blizilo tomu co hlasas, cili ti dost dobre nemuze davat za pravdu. Nemluve o pripadech, kdy jsi ty sam uznal, ze ty "datasheety" jsou od tvych pozadavku daleko, pripadne, kdy se ukazalo, ze to co linkujes je zrejme primarne _bateriovy_ letadlo, ne solarni (coz extra legracni v kontexu moji nedavne otazky "proc solarni, kdyz muzu bateriovy/jinak akumulacni" 8) ). Takze prosim, nelzi.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: ty jsi ale vytahl vzdycky jen jedno cislo a vsechny ostatni jsi vzdycky zcela ignoroval stejne tak jako vytky ze jsi vytahl jen jedno cislo a ostatni cisla byli uplne mimo
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: nejsou: jen se pokaždé nemluví o tom samém. Resp. párkrát jste mě už zatlačili do kouta a já vytáhl datasheet, který mě zpětně dává za pravdu a který jsem původně neznal (Sunseeker II, Airbus Perlan 2, Archeopteryx...všechna čísla která je popisují, mi v průběhu posledních let chyběla, kdybych je měl, vyvíjela by se debata jinak.... zbytečně jsem se nechal znejistět...)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: btw, kdyz ty cisla nejsou nahodny, jakto, ze jsou pokazdy jiny? :)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: jasne za tvymi cisly je nejake minimum vzorecku a vstupnich dat, funkce random taky pocita podle nejakyho vzorrecku a vstupnich dat.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Hele, XChaosi, uz po nekolikate: ukaz dalsi prikalady toho, kde ses do neceho prokazatelne "trefil" a mi ti to neuznali a nepochvalili jsme te. Prece tech "300km/h", ehhmm, vlastne "240km/h", eeeehm, vlastne "400km/h" nebo kolik vlastne zrovna ted rikas, nemuze bejt jedinej priklad?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam