BTW srovnání plošného zatížení křídla "srovnatelných" strojů:
Gossamer Albatros: ~2.5 kg/m2 (max. rychlost 30 km/h, pádová asi míň, ale ne o moc)
xChaos Solar closed wing hang glider:- ~9 kg/m2 (16 m2 křídla, 140 kg vzletová hmotnost, 36 km/cestovní rychlost)
Ruppert Archaeopteryx: ~13 kg*m2 (30 km/h pádová rychlost - s klapkama - ~ 50 km/h cestovní rychlost)
protože tu máme tu věc s odmocninama: pokud bych snížil plošné zatížení křídla na 50%, dostanu se asi na 71% pádové rychlosti (cestovní bude o něco větší a bude při ní o něco lepší L/D, než při pádové...). já snižuju plošné zatížení křídla asi na 70%, ne na 50%, dostanu se tedy asi na 80% pádové rychlosti. kdyby šlo o aerodynamicky srovnatelný stroj (což ani nečekám), mohl bych tedy očekávat pádovou rychlost kolem 25 km/h, což by bylo super, cestovní pak někde kolem 0.8*15 m/s, tedy 12 m/s - což je sice nepatrně víc, než 10 m/s, se kterými jsem počítal posledně, je to asi 43 km/h místo 36 km/h - ale pořád to znamená, že jsem téměř tam.
nebo jiný přístup, podle:
Equation for stall speed, wing loading, speed? - RC Groups
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=789635
stall speed = 3.7 * square root of wing loading
speed in mph
wing loading in oz/sqft
oz/sqft = 0.305151727 kg / m2
takže
3.7 * sqrt(9/0.3)
to je asi 20 mph , což je asi 32 km/h
je to reálné? tenhle stroj:
Mitchell Wing B-10 - Wikipedia, the free encyclopedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitchell_Wing_B-10
dosahuje zajímavé klouzavosti 16:1 při štíhlosti 8:1, plošné zatížení křídla je samozřejmě větší, ale jinak je to (i včetně zavěšené tříkolky) poměrně slušná aproximace toho, co chci stavět já (jen trochu těžší)
dosadím jeho wing loading do šíleného přibližného vzorce 3.7*sqrt(21/0.3) a vyjde mi 49 km/h místo 40 km/h.
přibližný vzorec je pesimistický, ale dává mi šanci, že mých 10-12 m/s, které chci dosáhnout s příkonem motoru kolem 1300W, je aspoň vyšší, než pádová rychlost: to není zrovna bezpečné (viz to původní U2 a jeho problémy s "coffin corner", kdy letělo těsně nad pádovou rychlostí) - ale nezdá se, že by na tom nějaké jiné dosavadní solární letadlo bylo nějak výrazně lépe.
při 12 m/s a klouzavosti 16:1 letoun o vzletové hmotnosti 140 kg ztrácí v gravitačním poli 1030W, což, pokud ze svých cca 12 m2 (panely nepokrývají celé křídlo) panelů získám kolem 1300W, vyžaduje souhrnnou účinnost systému vrtule + motor kolem 80%, což, řekněme si to na rovinu: není moc pravděpodobné.
nezbývá než doufat, že 12m2 panelů vodorovně (+ něco málo svisle na wingletech) získám průměrně aspoň 1500W, a pak už bych vodorovný let udržel (ale když přijde mrak, tak jednoduše začnu plachtit, protože pod mrakem dostanu nejvýš tolik, kolik mělo to šlapací letadlo... a musím nakonec přistát)
celý hlavolam se solárním létáním je tedy jen o snížení plošného zatížení křídla v kombinaci s dobrou klouzavostí, což bylo před 30-40 lety extrémně obtížné... ale v době, kdy si kdokoliv může objednat prefabrikované karbonové trubky poštou, to už tak těžké prostě není.
celý projekt je určitě mírně za hranicí toho, co je mi známo, že by postavil kdokoliv v ČR - ale rozhodně není za hranicí toho, co předvedli jiní lidé ve světě (do jaké míry to souvisí s přísnější regulací, to by mohli rozkódovat jiní).
další krok je postavit model closed wingu v měřítku 4:1, tedy s plochou cca 1 m2 při rozpětí 2m, dosáhnout toho, aby vážil max. 9 kg (tak zrovna to mi opravdu nepřijde nereálné! ještě ho budu muset zatížit) a zjistit, jestli dosáhne (bez tříkolky, jen se simulátorem zátěže v těžišti) klouzavosti aspoň 20:1 (tedy při startu ze 2 m uletí vodorovnou vzdálenost aspoň 40m) (připojením tříkolky s pilotem a motorem počítám, že se situace výrazně zhorší) je to reálné?
když _tahle věc_
Gryphon winged suit drops in for some serious air time
http://www.gizmag.com/wingsuits-gryphon/13512/
může mít glide ratio 5:1, tak mi nepřijde, že bych byl úplně bez šance.