• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    lift and drag ceofficient problem -- CFD Online Discussion Forums
    http://www.cfd-online.com/Forums/cfx/91510-lift-drag-ceofficient-problem.html
    (spočítali to špatně, ale k žádnému závěru nedošli... samozřejmě googlím, které letadlo má nejlepší L/D při co nejnižší rychlosti, a jak se k tomu dostalo...)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: uplne mimo jako vzdy, ty budes mit problem to postavit i kdyz ti nekdo da hotovou kompletni vyrobni dokumentaci
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    další možnost, pokud by to s účinností motoru bylo opravdu tak horké, by bylo použít více motorů s menšími vrtulemi, a pro start a stoupání zapojit všechny a pro vodorovný let jen některé. zvýšilo by to spolehlivost a redundanci a nejspíš i snížilo náklady, možná i hmotnost, navíc během delších letů by šlo motory prostřídat, nechat je vychladnout... (něco mi ale říká, že větší, pomaleji otáčející vrtule budou mít i větší účinnost ?). nebylo to poprvé, kdy modelářské motory byly použity k letu člověka (e-volo, volocopter, jetman...)

    možností je víc, není jen jediná, je to skvělá příležitost porovnat různé přístupy...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC:
    JVCNC: dík za relevantní odkazy, ale pokud se bavíme o tom mém ultralehkém prototypu, tak se předpokládá provoz v létě a pohybujeme se v teplotním rozmezí, kdy rozdíl ve vybíjecím napětí bude minimální.

    s různou účinností motoru v různých otáčkách jsem si toho vědom, ale tohle je přesně věc, kterou analyzuju už solárních elektrokol, protože čirou náhodou jsem měl ampérmetr sledující odběr motoru v různých otáčkách. u kola ale otáčky motoru obvyle klesají, protože motor je více zatížen při jízdě do kopce; to není případ u motoru otáčejícího vrtulí. myslím dostanu víc šanci si s tímhle pohrát u kola se sinovou řídící jednotkou.

    jedna z variant by byla použít motory dva různé... a ten slabší z nich, určený pro vodorovný let, připojit k vrtuli přes redukční převod. výkonější motor by se zapojoval jen pro start a stoupání. jenže současně nemyslím, že by úspora tohohle uspořádání nebyla dosažitelná i čistě elektronicky, vhodnou řídící jednotkou, která při nižších obrátkách nebude do motoru zbytečně posílat obdélníkové pulsy, tím se minimalizuje podíl příkonu motoru (v podstatě plocha pod křivkou vstupního napětí), který se přemění na teplo místo na mechanickou práci.

    (nemám to všechno z vlastní hlavy, dost konzultuju s lidmi, co mají potřebnou teorii nastudovanou...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (o odmocnině poměrů hmotností jsem cosi vykládal už před pár lety, ale to je zapomenuto, na rozdíl od různých trapasů)
    Factors that Lower or Raise the Stall Speed of Aircraft
    http://www.experimentalaircraft.info/flight-planning/aircraft-stall-speed-1.php
    Weight
    A change in weight will not change the angle of attack with which the wing will stall (CLmax is fixed for a given wing configuration), but it changes the speed where the stall will occur. We know that for any level flight (not climbing) the amount of lift must be equal to the weight of the aircraft, thus if all up weight is lower then the amount of lift required is less too. To calculate the new stall speed: Vs new = Vs old weight x √(new weight / old weight).

    pokud např. snížím hmotnost na polovinu, klesne mi pádová rychlost 1/sqrt(2). (tenhle vzoreček tu zazněl, ale nebyl doložen odkazem někam jinam)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Protože REDGUY si prostě nedokáže osobní útoky (všechny ty idioty) odpustit, tak má na 4 týdny ban... tak uvidíme, k jakému novoročnímu předsevzetí ho to bude motivovat
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: ja ale mluvil o uplne necem jinem, to ze davaji slusny proud do posledni chvile je naprosto nic nerikajici, ta posledni chvile je kdy a pri jake teplote?
    zde je namatkou vybrany graf zavislosti kapacity na teplote (myslim ze to je graf litiovky), kde je pekne videt ze jmenovitou kapacitu ma baterie cca od 23-45°C, a pri 0°C to je uz jen lehce pres 80% jmenovite kapacity, takze pri 0°C ma napr baterka 10Ah jen 8Ah, pak je jeste graf kapacity k vybijecimu proudu. Ja jen aby jsi s timhle vsim pocital pri vypoctu doletu a ne ze jen vezmes prikon motoru a kapacitu baterky. Oni ty motory maji ruznou ucinost pri ruznych otackach a zatezi, takze nemuzes proste vzit udavanou ucinost a prikon motoru a jen to jednoduse vynasobit s tim ze to bude platit pri vsech otackach a zatizeni, mohlo by se ti pak snadno stat, ze skutecny dolet budes mit mensi nez polovicni oproti tomu co spocitas kdyz tohle vsechno nezahrnes
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: 1.3 kW je výkon, se kterým doufám, že udržím vodorovný let - a zapomenuto. Konkretni cisla dokazujici ze ne? Nezajem. Stara dobra xchaosovska argumentacni metoda "Proste doufam"....

    bavíme se o pomalém letu těsně nad pádovou rychlostí ... kterazto metoda funguje jen proto, ze idiot nechape, jak funguje kridlo a neuvedomuje si, ze "tesne nad padovou rychlosti" zaroven nutne znamena "daleko, daleko od optimalniho L/D", takze pomerne mnohem energeticky narocnejsi.

    Pres ctyri roky se o tom bavime, porad to nechape.

    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale kolik bude stačit na vodorovný let a uz zacina faze zapominani nepohodlnych faktu. Ze mame konkretni ukazky srovnatelnych letadel, u kterych vime? Nezajem. Idiot proste predstira, ze vlastne nevi.
    podle mě to nezjistím, když to nezkusím. - jasne, protoze tak radikalni reseni jako naucit se to pocitat je prilis radikalni. A zahrnuje tu osklivou matematiku, ktera tak nerad 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Emty weight with 40 Ah (2kW / h)
    Flight time with the Icaro 2000 RX2 18, 80 kg pilot 20 to 45 minutes


    A zase. 2KWh baterka, letova doba kolem 30 minut, cili 4kW prikon.

    Pochopi idiot co to znamena? Nepochopi, zacne placat pitomosti o tom, jak tam da min trubek. Protoze vsichni ti, co tomu na rozdil od nej rozumej, do svejch letadel tech trubek davaj zbytecne moc, takze to pak maj zbytecne tezky.

    solární závěsný kluzák by aspoň bylo něco nového, co v podstatě ještě nikdo nepředvedl. - ale aspon uz idiot prestal predstirat, ze to, o co se snazi je vlastne normalka a nic vyjimecnyho.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tak holt asi budu muset letět pomalej - aaaarrrrrgggghhhh. To je proste neuveritelny. Vcera jsi tady machroval, jak se dokazes poucit z argumentu a jakej ja jsem osklivak, ze kdyz mi napises nejakej dobrej argument, tak ho ignoruju a "jedeme dal". A ted tady mas ne argument, ale proste dukaz, cerny na bilym, ze tvoje "intuice", tvoje "verim ze" a tvoje "neco mi rika" je proste hromada sracek a ze kdyz se podivame na cisla skutecnyho, funkcniho letadla, tak to vychazi mnohem hur nez co hlasas (a to jde o letadlo, ktery ssebou netaha fv clanky, dost mozna ma zretelne mensi kridlo a patrne i vyrazne mensi baterky). Cerny na bilym, XChaosovy predstavy jsou naprosto mimo.

    A jaky je z toho pouceni? Jaka reflexe? Nulova. "Proste poletim pomalejc". Jak posranej Babis, "proste to zaridim". Ze idiot nechape, ze pomalejsi let znamena nejen mensi odpor, ale i mensi vztlak, ovladatelnost, bezpecnost? Nezajem. Ze postavit kridlo, ktery by na tak maly rychlosti melo tak velkej l/d, asi bude krapet problem, obzvlast pro idiota, co zvladne jen metodu pokus/omyl? Nezajem. "Proste poletim pomalejc". Ze to jasne ukazuje, ze jeho pristup tahani cisel z prdele proste nefunguje? Nezajem. "Proste poletim pomalejc".

    Proste idiot.

    pokud existují šlapací letadla, 1 kW pro vodorovný let prostě musí stači - ano, idiote, existujou, ale jednak je postavili lidi, co tomu na rozdil od tebe rozumej, druhak s sebou netahaj motor, baterky a fv a tretak to nejsou letadla pro pohodove letni turisticke poletovani po Evrope, ale specialy, ktery se rozpadnou kdyz se na ne krive podivas.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Energy required to keep a mass in the air | Physics Forums - The Fusion of Science and Community
    https://www.physicsforums.com/threads/energy-required-to-keep-a-mass-in-the-air.638518/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Elekto-motorový paragliding s ST-ELECTRO SKYJAM :: MOTOR - PARAGLIDING .cz
    http://www.motor-paragliding.cz/news/elekto-motorovy-paragliding/
    váha kompletní krosny dodávané ve standartním provedení je 31kg
    schválená a certifikovaná v Německu včetně tříkolky
    cena krosny (bez tříkolky) včetně akumulátorů je osm a půl tisíce Euro

    moc nechápu komentář: Podle propočtů pokud by jste chtěli krosnu pohánět solárním panelem je potřeba cca 200m2 :-) - z 200m2 panelů i při pesimistickém odhadu dostaneme spíš něco jako 20 kW, než jen 10 kW. ale je vidět, že to není legrace, a že bude potřeba hledat kompromisy (hlavně něco postavit výrazně menší a lehčí, než je zvykem)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Birdman event sees aviators jump off Worthing Pier | Daily Mail Online
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-3200165/Birdman-event-sees-aviators-jump-Worthing-Pier.html
    Tony Hughes soared to victory in the Condor class with a 106m flight in a glider which lasted 11.9 seconds

    výška mola je 10m. klouzavosti skoro 11:1 bylo tedy dosaženo při rychlosti kolem 10 m/s (na kterou cílím i já). otázka je, jestli je při těch 10 m/s teoreticky možná lepší klouzavost (jediný hint je pořád Archepteryx, který je ale drahý a nikdo s ním nebude skákat 10m do moře...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LiIon 24 Ah 12,5 kg vs. LiPo 40 Ah, 16 kg: pro začátek můžu ušetřit 3.5 kg, protože předchozí kalkulace je pro 2 kWh baterii.

    BTW taky tu už bylo:
    Aerotrope | Bi-Plane Hang Glider
    http://aerotrope.com/what-we-do/low-carbon-vehicles/bi-plane-hang-glider.html
    The technical challenge and objective was to produce a good gliding performance while limiting the wing span to only 9m. (A contemporary hang glider would typically have of up to 14m wing span.) The wing span was reduced in order to keep the overall weight down, since it was proposed that the pilot would balance the rigid wings on himself while being attached to a harness. The final configuration featured rigid wings with winglets joining the wing tips, and joined to an A-frame worn by the pilot. The wing frame was constructed in-house using carbon fibre spars, polystyrene foam ribs and mylar film covering. The total weight came to under 40 kg.

    něco podobného, jako chci dělat (ale bez fotovoltaiky) tedy váží téměř víc, než klasické delta-křídlo. hmm.

    (další možnost je vykašlat se na tříkolku a prostě na tom spodním/předním křídle suše ležet...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Emty weight without battery 28 kg
    Emty weight with 40 Ah (2kW / h) Battery 44 kg
    Empty weight with Icaro hang glider RX2 model 18, HPD 10kw, 40 Ah LiPo 70 kg

    měl bych šanci se vejít s FV křídlem do 26 kg? v mém posledním rozpočtu tolik váží jen ohebné FV panely, k tomu mi vyšlo min 15 kg uhlíkových trubek. takže pořád dilema, jakou cestou jít... solární závěsný kluzák by aspoň bylo něco nového, co v podstatě ještě nikdo nepředvedl... odpovídá to i tomu, že budu mít zanedbatelný rozpočet...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    už jsem postoval...
    Icaro 2000 electric trike
    http://www.icaro2000.com/Products/Trike/Trike.htm
    ... podle mě nemám šanci postavit něco zásadně odlišného (možná nepatrně lehčího, s použitím karbonových trubek)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    dostat se k něčemu takovýmhle.. a začít pro to vymýšlet aerodynamicky efektivnější křídlo, než je ten původní deltaplán....
    Icaro 2000 Electric trike
    https://www.youtube.com/watch?v=UhZKChzNjfM

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tuhle část cesty každopádně už někdo prošlapal přede mnou, a nevím, proč začínat od nuly:
    Electric Ultralight Microlight Trikes - Electric Ultralight Trike
    http://electricultralighttrike.com/photo-gallery/electric-ultralight-microlight-trikes/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam