DANYSEK: ano: abych v obecné rovině ukázal, že při přeměně každé kdysi jedinečně hi-tech hračky v běžnou komoditu nakonec cena konverguje k ceně (=vzácnosti) surovin (a spotřebované energie - tohle třeba u uhlíkových kompozitů, ale i FV panelů hraje roli taky) (ať už práci noutsourcuješ, automatizuješ v rámci konvenční velkovýroby nebo nahradíš třeba kusovým 3D tiskem)
tohle mi přijde jako základní ekonomický postřeh... prostě efekt úspor z rozsahu vidíš všude kolem tebe, a přijde mi zvláštní, že chceš nějaký konkrétní obor či technologii z působnosti tohoto pravidla vyjmout.
cena paliva u celodenního vyhlídkového letu dnes není vůbec zanedbatelná (u jakéhokoliv typu letadla - i u hodinového letu sportovním letadlem dnes cena paliva roli hraje v ceně té letové hodiny). pokud můžeš strávit den ve vzduchu bez spotřebování paliva, tak pokud o ten den trvající let stojíš (a kdo by se nechtěl podívat na Zemi ze stratosféry, aspoň jednou v životě? takových lidí jsou po světě statisíce, řada solventních), tak samozřejmě, v ceně letenky bude hrát roli cena paliva, cena času školeného pilota, amortizace draku letadla a amortizace motoru.
nemám data o tom, kolik vydrží např. drak kompozitního větroně, ale čekal bych, že nejvíc prasklin vzniká třeba při přistání - takže životnost se tam počítá spíše v počtu startů a přistání (větroně dnes běžně létají i několikrát zaden...).
u toho elektromotoru jednoznačně a autoritativně tvrdím, že bude mít při stejném výkonu větší odstup mezi generálními opravami, než spalovací motor, tady je to tvrzení proti tvrzení: při shromažďování informací, co by obnášelo věnovat se _dnešní_ podobě amatérského létání mě odradil právě omezený počet hodin životnosti motoru mezi generálkami (další argumenty proti byly cena paliva, hlučnost a omezená výdrž ve vzduchu).
pokud mi na základě reálných zkušeností s provozem elektrických letadel dokážeš, že jsem se mýlil, tak budu muset uznat, že jsem se mýlil: zatím ale tvrdím, že doba mezi generálními opravami elektromotorů bude třeba o řád vyšší (tebou zmiňované problémy s vinutím jsou např. diagnostikovatelné...)