• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jezis, ty jses fakt neuveritelnej mimon :D A je fakt trapne, ze si ani sve blaboly nedokazes overit driv, nez je nekam placnes. A to jsi pry odbornik na IT - ani Google neumis pouzit :-) TCO letove hodiny v tom clanku mas - ani v best-case palivo nedela vic jak 1/3... a s mensim naletem ses na 6%.

    Prosimte, za jakou autoritu tu hovoris? U modernich (rizenych) elektromotoru to neni jen o samotnem tocivem stroji - posuzovan bude cely celek, tedy v danem pripade letadlo. A zivotnost samotneho elektromotoru je dana mj. jeho konstrukci (neni elektromotor, jako elektromotor). I na ridici elektroniku letadel budou z prinicpu kladeny vyssi naroky, nez treba na elektrokola, lanovky ci lokomotivy - ktere prinejhorsim nekde zastavi. Letadlo si ten "luxus" zastavit kdekoliv dovolit nemuze. A ono i elektricke lokomotivy ci elektromotory pohanene lanovky pravidelnym revizim podlehaji. Ono treba i bordel dokaze byt zdrojem problemu :) Vis prd - "stavis" letadlo na zaklade zkusenosti s jizdnim kolem - asi jako stavet mrakodrap po tom, co jsem parkrat postavil stan ;-)

    Samotna konstrukce letedel z kompozitnich materialu se resi uz davno (v zasade poslednich sto let). Podil kompozitnich materialu na B787 je 50%, treba nabezne hrany kridel jsou z hliniku - muzes premyslet proc tomu tak je.... nauka o materialech je obecne veda, kterou jsi nejspis nevidel ani z rychliku.

    XCHAOS: omezenou technickou predstavivost mas ty. Jednoduse proto, ze krome drepeni u pocitace a sesroubovani solarniho kola si toho v zivote moc nedokazal. Tvoje podnikani je tak "kvalitni", ze tvi spolupracovnici te od rizeni firmy radeji odrizli - neb jsi schopen pachat vice skod nez uzitku ;-) Moje technologicka predstavivost neni omezena jen na pocitace - odmalicka se pohybuji v prostredi, kde i elektricky prenos vykonu je bezne uzivana vec, a rozhodne nejde tvrdit, ze by to bylo vzdy bez problemu - a to i na te "elektricke" casti. Bohuzel ty vseobecny rozhled postradas. Jinak generalka letadla neni jen o motoru, kdyz uz jsme u toho "omezeneho rozhledu" - a samotne servisni/reviznich intervaly se odviji od pouzitych materialu a celkove konstrukce. I bezmotorove kluzaky maji omezeny pocet letovych hodin/vzletu.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No urcite. Jednodenni vylet v tesny, nehermetizovany kabine, nacpanej ve skafandru, s kdovi jak dlouhym stoupanim... to je _presne_ to, o co bude obrovskej zajem. Nemluve o tom, ze celodenni let zase zvysuje provozni naklady, protoze mensi rychlost obratu...

    nikde nenapsali, kolik bude stát letenka: - ale napsali, kolik cekaji ze bude stat vyvoj. A ty pri sve moudrosti jsi napsal, ze pri par stovek letu zacnou "slusne vydelavat". Takze tak nejak tusime nejakou dolni mez 8))

    Proc MiG stoji kolik stoji je jedno - podstatne je, ze ta nabidka tady proste je.

    naprostou neznalostí základních ekonomických principů - HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. Rika clovek, ktery si mysli, ze jeden let s pasazerem dokazuje "konkurenceschopnost".

    já prostě už 20 let podnikám - nerikal jsi nahodou, ze se te kolegove snazi drzet od rizeni firmy co nejdal a ze k tomu maji dobre duvody?

    snažím se přijít na to, kam mi ty peníze zmizely - vis ze to je argument _proti_ tvym ekonomickym schopnostem, ne pro ne? 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: Mig se do té stratosféry podívá... na jak dlouho? tohle budou jednodenní lety - kdy při stoupání do té letové hladině a klesání zpět z ní v téměř naprostém tichu strávíš hodiny výše, než kam se podíváš běžným letadlem...

    nikde nenapsali, kolik bude stát letenka: i když vývoj toho letadla bude stát miliony, vývoj stíhaček rozhodně vždy stál těch milionů víc... že to stojí 1500 USD je jen o tom, že Rusové měli období, kdy házeli vojenské přebytky na trh, když se podíváš, kolik by na Západě stál čas vojenského pilota, amortizace stíhačky, která tam většinou rozhodně není "vojenský přebytek" a může nalétat jen omezené množství hodin (hlavně asi ten motor, že) + cena spáleného paliva, tak se na 1500 USD určitě nedostaneš (na Západě starší vyřazené stíhačky provozuje pár milionářů, ale rozhodně tím neprovozují stratosférickou turistiku pro veřejnost za tyto ceny).

    ty bys v něčem měl i dobré technické argumenty, ale všechno zabíjíš jednak neochotou vést jakoukoliv debatu (zejména pak se mnou :-)) konstruktivně a mj. naprostou neznalostí základních ekonomických principů (já prostě už 20 let podnikám, a snažím se přijít na to, kam mi ty peníze zmizely - to tě trochu naučí).

    (třeba další můj oponent DANNYSEK má celkem hlubokou praxi s politikou a hlavně byrokracií, kde především čirému objemu jeho zkušeností můžu stěží konkurovat - ovšem i on pokulhává v těch ekonomických záležitostech, a taky si myslím, že má omezenou technologickou představivost - opakovaně, ať už šlo jinde o auditovatelnost informačních systémů nebo tady o srovnání počtu hodin mezi generálkami spalovacích motorů a elektromotorů, tak mi přišlo, že prostě postrádá základní představu, jak věci "fungují uvnitř", kterou naopak musím přiznat tobě... což, kdybych byl dobrý politik, což teda nejsem, by mě teoreticky mělo umožnit, abych se s jedním z vás spojil v argumentaci proti tomu druhému, ať už by to byl kdokoliv z vás :-)

    mě ale nakonec nejde o to "vyhrát debatu" - tu jde vyhrát jedině tak, že někdo (ne nutně já) to dokáže předvést, že to funguje. (další level, tedy že něco předvedu já, může sloužit max. k doložení toho, že ty moje "předpovědi" nebyly "náhodně generované", jak tu taky zaznělo)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: offtopic :-) (solárně poháněná lanovka by byla marginálně ontopic, tohle ne :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    JIMIQ: Tady mas jedno trolejovy vyhlidkovy letadlo, dokonce nad Alpama, jak XChaos planoval. A myslim ze i rychlost docela sedi 8)

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    kdy budou komerčně dostupné vyhlídkové lety v trolejovém letadle? :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: musí existovat nejdřív ta nabídka, aby se zjistilo, jaká je po tom vůbec poptávka. lidí, co chtějí vidět zakřivení Země a nepálit přitom žádný palivo, je jistě docela dost. - to je proste uplne uzasny, jak dokazes behem dvou vet odporovat sam sobe. "Nejdriv je potreba ZJISTIT, JESTLI EXISTUJE NABIDKA"... a v nasledujici vete "lidi, co to chteji je JISTE DOCELA DOST". Chapes proc si obcas rikam, ze jsi proste dusevne nemocnej? A jen tak pro pobaveni, na to druhe tvrzeni jsi prisel jak? Procpak myslis, ze existuje nejaka zasadni skupina lidi, ktera sice chce "videt zakriveni zeme" nedaji $1500 za let v MiGu-25, protoze mermomoci nechtej platit palivo? A radsi budou platit desetkrat tolik? Je to zase proste neco, co "tvrdis"? Nebo na to "sazis"? Tvoje argumenty se mi obcas pletou 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nevím, jestli "jednoho". - jak, "nevim"? Par zprav dozadu jsi psal, cituji, jejich první placený vyhlídkový let (mají ho ohlášený na 2018) pak bude současně jednoznačně konkurenceschopným [...] jeden tvůj zásadní argument tím padne. - cili z JEDNOHO pasazera jsi vyvozoval "jednoznacnou konkurenceschopnost". Takze zase dalsi priklad, kdy xchaos placl pitomost a ted se to snazi zakecat?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Nepravda. Nestaci jen "obecne znamy princip", potrebujes i "masova seriova vyroba, bud automatizovana nebo v laciny Cine". A to v nasem pripade neplati.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: najednou :-) to tema si sem zanesl sam... a kdyz se ukaze, ze se pletes, zenes diskuzi do autu... so typical, so typical... :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MICKK: spojovat výlučné právo na něco s patenty je trochu zjednodušení. jak říkám, navrhuju historii patentů diskutovat jinde.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: nevím, jestli "jednoho". musí existovat nejdřív ta nabídka, aby se zjistilo, jaká je po tom vůbec poptávka. lidí, co chtějí vidět zakřivení Země a nepálit přitom žádný palivo, je jistě docela dost.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to sice ne, ale pokud jde o obecně známý princip, tak to k tomu prostě konverguje, zvolna.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no, existovaly různé královské výsady a monopoly, ale patenty v dnešní podobě netrvají tak dlouho. debatoval bych to jinde.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Researchers Accidentally Make Batteries That Could Last A Lifetime
    [ XCHAOS @ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ]
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: omyl, patentovy system tu je dele nez 150 let. Peknych par set let pridej, chlapce... :) Patentova ochrana je casove omezena - coz je i odpoved na tvuj "vyzblept", ze za jizdni kolo "dedicum" neplatis - pochopitelne, kdyz uz ochranna lhuta uz vyprsela. Je legracni, jak se vyjadrujes k vecem na zaklade sve vlastni dojmologie - aniz bys mel o problematice cokoliv relevatniho precteneho. Tedy krome tech zavistivych zvastu tech, co sami nic nevymysleli, ale radi by parazitovali na vysledcich prace druhych. Navic meles nesmysly - i ve svete mikroprocesoru patenty najdes.

    Problemy lehcich materialu boharovne ignorujes :) Jen zvanis, ale je jasne ze dle svych navrhu do vzduchu nic nedostanes. Ignorujes elementarni fakta, ktere ostatni konstrukteri... ehm... resili davno pred tebou ;-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Sorry, vubec nechapu co tim chces rict. Cena veci proste neni jen soucet ceny materialu. Patenty v tom maji svoji roli, ale zdaleka ne jedinou nebo hlavni.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: jo to je tvůj prototyp =D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: To ze neco je "komercni aplikace" jeste neznamena, ze to je ekonomicky udrzitelna komercni aplikace, coz je moje otazka. Takze znovu: Opravdu veris, ze "jednou vyvezli platiciho pasazera do stratosfery" je dukaz, ze to je to konkurenceschopny, ekonomicky vyhodny projekt?
    MICKK
    MICKK --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: za ty osobní útoky fakt dostaneš ban... ty se prostě nepoučíš :-(

    současný patentový systém je úchylka, fungující odhadem něco kolem 150 let. fakticky civilizace je spíš souhrnem volně šířitelného know-how, obecně známých dovedností.( za to, že postavíš jízdní kolo, dnes taky neplatíš žádné patentové poplatky dědicům vynálezců, apod.). skutečně cena výrobků v průmyslové civilizaci která zvládá velkovýrobu časem konverguje k ceně vzácných zdrojů, které na to spotřebuješ.

    přijde mi absurdní, že u notebooků, smartphonů a vůbec všeho na bázi mikroprocesorů tenhle zjevný fakt ignoruješ - přitom je to ukázka, jak funguje deregulovaný trh - ale v jiném oboru popíráš, že by podobný vývoj byl možný.

    samozřejmě, že spousta věcí, co kdysi byly hi-tech, jsou už dnes dostupné fakticky za cenu materiálu (a práce, která ale v případě velkovýroby a dělby práce najednou výrazně zlevňuje). postavit lehčí letadlo z lehčích materiálů nezůstane věčně výrazně dražší, než postavit těžší letadlo z těžších materiálů:

    pokud můžeš postavit "ultralehkou stíhačku" a využít lehké materiálu k tomu, že letíš rychleji, tak můžeš s použitím podobných postupů postavit i ultralehké stratosférické letadlo: těžko předpokládat, že ten samý postup použijí kutilové a malovýrobci jedním jediným způsobem, a ten druhý způsob, co se logicky nabízí, zůstane navždy tabu, drahý a nedostupný.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: v podstatě ano: pokud budou vozit solárním letadlem "startosférické turisty" za peníze, je to komerční aplikace. Každý produkt má nějaký životní cyklus a v okamžiku uvedení na trh je prodělečné téměř vše: pobavme se o tomto produktu třeba za 10 let.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam