• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Jenom na ilustraci xblabolu, takhle vypada letadlo pro "zasobovani odlehlych oblasti":

    DHC-2T Turbo Beaver | Viking Air
    http://www.vikingair.com/viking-aircraft/dhc-2t-turbo-beaver

    Uleti skoro tisic kilometru, unese 1300 kg. Ke startu potrebuje blbejch 300 metru, nebo, kdyz fouka priznivej vitr, tak v podstate nula. Pristat dokaze na kazdym aspon trochu rovnym placku. Kdyz ho sezere medved, opravite ho lepici paskou. A pochopitelne, protoze je to davno overena technologie, tak stoji zlomek ceny toho, co solar (ano, ilustracni linky jsou na jiny typy letadel nez ten prvni, ale smysl je snad zrejmy. Nebo bude Xchaos zase tonout a chytat se tohohle stebla? 8)) )

    Srovnejte si to se solarnima letadlama, ktery jsou krehky, velky, potrebujou poradny letiste, bud neco uvezou, pak ale nelitaj v noci, nebo neuvezou prakticky nic, jsou extremne limitovany vhodnym pocasim (ve smyslu "kdyz fouka trochu vetsi vitr, tak couvaj, pokud je teda ten vitr nerozlame") a tim i rocnim obdobim. Takze snad jen idiot si muze myslet, ze "solarni zasobovani odlehlych oblasti" je "logicky dalsi krok". Schvalne jak dlouho bude ten mistni tu myslenku dal hajit 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ty cokoliv, co nemáš neustále před nosem, totiž už po krátkém čase vesele ignoruješ - Coz je samozrejme zase jenom tvoje fantazie.

    lidi, co neuznávaj cenzuru jako já, to mají v životě hodně těžké - aaaawww, chudinko, jeste trochu polituj sam sebe, vubec to nevypada dost divne a trapne 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A prosim, myslis, ze by ses do budoucna trochu poucit z toho zjevne mrtvyho SolarShipu a krotit svoje nadseni z kazdyho renderu, kterej jsi vyhrabal na netu? Protoze v posledni dobe se stalo tvym zvykem nadsene mavat propagacnima obrazkama, ktery maji k realite jeste sakra daleko a vykrikovat, ze dokazujou, ze mas pravdu? Coz teda jednak neni obecne pravda, jednak konkretne, to ze nekdo zvladl hezkej render jeste zdaleka neznamena, ze to je realizovatelne...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: na wiki je, že to bylo 5 typů. Zdroj, kde uváděli max. rychlost někde ve stratosféře, jako 3.5x větší, byl jiný a odkazoval jsem ho. - ano. A rychlost nizko a vysoko tam nejsou u zadneho.

    Zdroj, kde uváděli max. rychlost někde ve stratosféře, jako 3.5x větší, byl jiný a odkazoval jsem ho. - ano. Pouze pro Helios a bez uvedeni pouziteho vykonu motoru, cili irelevantni.

    Cili znovu, tim ze jsi mluvil o vice projektejch NASA, pro ktere tvoje tvrzeni prokazatelne plati jsi zase tak trochu lhal...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: zdroj = intenet - HAHAHAHAHAHA. Ze "zdroj: internet" pouzivaji blbeckove v Novinkach, to jeste chapu. Ale ze to jsi zcela vazne schppnej napsat i ty... i kdyz vlastne, to taky chapu 8)))

    Je fakt, že tenhle projekt asi nějak zašel na úbytě, ale je to skutečně druhý logický model po vyhlídkových letech. - 8)))

    Pomalá solárně dobíjená hybridní vzducholoď je přesně tak schopná rychlostí konkurovat terénímu auto na nezpevněné cestě - jo, to musi bejt super. Cekat na doktora s nejakym zivot ohrozujicim stavem a doufat, ze bude zrovna dobry pocasi, aby xchaosova vzducholod mohla letet... a moment, "vzducholod"? Ja myslel, ze je rec o letadlech, ne?

    Takže jsme zpátky u "normálnějších" solárních letadel: - a znovu: jaka je nosnost tech normalnich solarnich letadel? Jaka je jejich prakticka pouzitelnost na mistech bez infrastruktury? A tak dale, problemy, problemy, ktery proste ignorujes...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: na wiki je, že to bylo 5 typů. Zdroj, kde uváděli max. rychlost někde ve stratosféře, jako 3.5x větší, byl jiný a odkazoval jsem ho.

    ale kvůli věčným hádkám s tebou zbytečně nearchivuju zajímavé odkazy na nástěnku, chjo... budu to muset znovyu celé projít a vybrat ty nejzajímavější informace. (Ty cokoliv, co nemáš neustále před nosem, totiž už po krátkém čase vesele ignoruješ.. v podstatě stěží si představit příklad zlovolnějšího debatéra, než tebe. lidi, co neuznávaj cenzuru jako já, to mají v životě hodně těžké...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, pokud neletí přes noc, tak s sebou veze "neužitečný náklad" - 600 kg baterií, se kterými přistane s prakticky nabitými. (jsou určeny na ty noční přelety, resp. na raní stoupání zpět do cestovní hladiny...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: zdroj = intenet, což u diskuze na internetu nepřekvapí. Projekt Solar Ship byl ohlášen 2011. Je pravda, že zatím dost ticho po pěšině... hezká fotka, kam s tím asi tak hodlají létat, je tahle:

    Je fakt, že tenhle projekt asi nějak zašel na úbytě, ale je to skutečně druhý logický model po vyhlídkových letech. Velká část světa je závislá např. na doktorech, kteří se k nim dostanou letecky. Pomalá solárně dobíjená hybridní vzducholoď je přesně tak schopná rychlostí konkurovat terénímu auto na nezpevněné cestě (která navíc ne všude vede "vzdušnou čarou"...)

    Samozřejmě, že by se hodila i na ty vyhlídkové lety, kde nejde o rychlost. Problém je, že asi dojede na to, na co všechny vzducholodi: velká citlivost na počasí, nutnost stavby speciálního hangáru, apod.

    Takže jsme zpátky u "normálnějších" solárních letadel: čím víc se budou velikostí podobat dnešním letadlům, tím větší šanci mají na komerční uplatnění, lety z dnešních malých letišť, apod. Samozřejmě, že by se musely vyrábět sériově: dnešní stav, kdy si Eric Rayomnd skládá FV články jeden po druhém na křídlo ručně, pochopitelně ke snížení ceny nevede. Ale podle prototypů není možné odhadovat, co bude za pár let...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: I pomalý SI1 a SI2 běžně přelétali za den více než 1000 km - a jakej ze uzitecnej naklad uveze SI1 a SI2? Jen tak pro pobaveni, jak si predstavujes zasobovaci letadlo 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: už jsme rozebírali, že solární letadla nelétají (bohužel) rychlostí - opravdu? Me to spis prijde jako zase jeden z tvech blabolu, pramenicich jednak z toho, ze neznas detailny parametry tech letadel, jednaz z toho, ze porad jeste poradne nechapes jakej je vztah mezi klouzavosti, rychlosti a dalsima parametrama.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: znám tolik, kolik wiki - a protoze na wiki zadny srovnani rychlosti u hladiny more a ve vysce neni, tak to tvoje solární experimenty NASA (Helios, apod.) ve stratosféře létaly až 4x rychleji byl proste zase dalsi blabol, kdy jsi predstiral neco, co proste nemas podlozeny. Jako u ostatnich tvech "dukazu"....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: znám tolik, kolik wiki :-) Helios byl 4. v řadě. Fskutečnosti šlo o 5 různých prototypů, postupně větších a výkonějších:
    NASA Helios - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/NASA_Helios#Specifications
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ok, pádovou rychlost. už jsme rozebírali, že solární letadla nelétají (bohužel) rychlostí, při které dosahují optimálního L/D (což u jiných designů bývá stejné, jako cestovní rychost). taky ses byl ochoten do krve hádat, co je to "těsně nad" - v praxi nejen solární letadla, pokud mají nízký výkon, létají třeba o 1/3 rychleji, než je pádová rychlost.

    SolarStratos je zajímavý tím, že i u rychlosti, která je pro ně cestovní (tzn. asi to nebude rychlost s nejlepší L/D, při nízkém výkonu panelů a motoru), chtějí dosáhnout rozumné klouzavosti. Protože musí být schopni letět a ještě stoupat. Je možné, že jejich klouzavost 40:1 je při jiné rychlosti, než při které budou stoupat - ale pořád to musí být dost dobré, aby někam za jeden den dostoupali (stoupání do 25000m, a máš na to určitě méně, než 36000 sekund....)

    plošné zatížení křídla má být u SolarStratosu cca stejné, jako u SunSeekeru Duo. Ten létá u země rychlostí 65 km/h; x 3.5 pro výšku 25 km se tedy dostáváme někam k 200 km/h. Samozřejmě, tohle je rychlost v maximální výšce, po které bude následovat klouzavý let (pravděpodobně rychlejší, než to stoupání, ale zase stěží víc, jak 2x rychlejší)

    Pokud SolarStratos tedy vůbec dostoupá do stratosféry, tak současně urazí nezanedbatelnou vzdálenost. Průměrná rychlost bude někde mezi, tzn. nejspíš kolem 100 km/h... za 10 hodin letu by ale mohl být klidně o 1000 km jinde...)

    I pomalý SI1 a SI2 běžně přelétali za den více než 1000 km (tam to ale bylo za cenu startu a přistání v noci, ne díky vyšší rychlosti ve stratosféře)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: 3.5x se v hovorové řeči zaokrohluje nahoru, tzn. 4x. - me jen prijde smesny, jak v te same "hovorove reci" rikas pokazdy neco jinyho, jak se ti zrovna hodi.

    A prosim, odpovez mi na otazku ohlede toho "apod". Jake dalsi projekty NASA, krome Heliosu, znas a mas o nich data?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale je to uváděné jako plánované uplatnění takových těch hybridních, solárně pokrytých "nafukovacích parakřídel" - prosim zdroj.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: zásobování odlehlých oblastí je další logický krok po těch vyhlídkových letech. -no tak mi vysvetli, jak to bude fungovat. Vsechny solarni letadla co mame, zatim litaji extremne pomalu a bud maji dlouhej dolet, ale nic neunesou, protoze veskerou nosnost sezerou baterky, nebo leti jen pres den, takze pokud tvoje definice "odlehlosti" neni "nizke stovky kilometru daleko", tak jso fakt na nic. Plus teda, i v tom pripade jejich nosnosti neni nic moc - kdyz z SI2 vyodis vetsinu baterek, dostanes osmdesatimetrovy monstrum, ktery unese par set kilo. Jakekoliv klasicke letatadlo je mnohonasobne uzitecnejsi.

    Takze, prosim, vysvetli ti mi, proc by solarni letadla mely bejt "logicky dalsi krok".


    I kdyz... wait, chapu. Protoze ona pitomost jsou uz samozrejme i ty "vyhlidkove lety", tak "tahle pitomost je ogicky dalsi krok pro jine pitomosti, co nikdy nebude" je vlastne technicky spravne tvrzeni. Chapu to spravne? 8))))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: 3.5x se v hovorové řeči zaokrohluje nahoru, tzn. 4x. Nenapsal jsem 4.0x, takže netroluj, laskavě.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: (a vím o člověku, co si zase rekuperací, co počítá s lithivovou baterku k elektrokolu, zničil baterie olověné :-) což má ovšem ekonomicky menší dopad, takže řešením je i ničit nejdřív levné věci, než se odhodlám zničit ty drahé :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: jo a ne. nemám takový ten základní respekt "tomu rozumí někdo jiný" - ano, některé věci jsou složité, ale jiné jsou zase kupecké počty.

    myslím, že jsem předvedl dost "nehumanitních" vzorečků. humanitní je u mě motivace některých aktivit. po cestě k cíli je ale nutné vybojovat ty technické bitvy, to dá rozum. na mém solárním kole byl humanitní nápad použít bambus, ale dobíjecí charakteristiku lithiových baterií bylo potřeba na řídící jednotce naprogramovat v souladu s přírodními zákony (svoje první LiFePo baterie jsem řídící jednotkou nastavenou na olověné baterky zničil... tzn. samozřejmě, do hry vstupuje ekonomika.. .ač nerad, tak připouštím, že k drahým věcem je z ekonomických důvodů lepší přečíst si pořádně dokumentaci, aby ta hračka déle vydržela. ekonomika je ovšem v podstat taky humanitní věda :-))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: zásobování odlehlých oblastí je další logický krok po těch vyhlídkových letech. svět není zalidněn rovnoměrně, a třeba v Austrálii má vlastní vrtulník kdejaká farma. Jenže máš oblasti, kam když chceš doletět, tak v podstatě jediné, co to letadlo nebo vrtulník s sebou může vzít za náklad, je palivo na cestu zpátky.

    prostě solární letadla mají spoustu obchodních modelů... ty stratosférické dálkové lety budou až poslední krok, když už se dávnou budou využívat jinde.

    samozřejmě, tohle není z mé hlavy, ale je to uváděné jako plánované uplatnění takových těch hybridních, solárně pokrytých "nafukovacích parakřídel" - prostě něco mezi vzducholodí a letadlem (většina vzducholodí byl i historicky za letu mírně těžších, než vzduch a vytváří za letu mírný vztlak... vlastně je tak šlo nějak držet vodorovnou letovou hladinu... opačný případ, tzn. tlačit dolů, byl horší, protože nakonec by bylo nutné upustit část plynu, pro přistání)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam