• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: (a vím o člověku, co si zase rekuperací, co počítá s lithivovou baterku k elektrokolu, zničil baterie olověné :-) což má ovšem ekonomicky menší dopad, takže řešením je i ničit nejdřív levné věci, než se odhodlám zničit ty drahé :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: jo a ne. nemám takový ten základní respekt "tomu rozumí někdo jiný" - ano, některé věci jsou složité, ale jiné jsou zase kupecké počty.

    myslím, že jsem předvedl dost "nehumanitních" vzorečků. humanitní je u mě motivace některých aktivit. po cestě k cíli je ale nutné vybojovat ty technické bitvy, to dá rozum. na mém solárním kole byl humanitní nápad použít bambus, ale dobíjecí charakteristiku lithiových baterií bylo potřeba na řídící jednotce naprogramovat v souladu s přírodními zákony (svoje první LiFePo baterie jsem řídící jednotkou nastavenou na olověné baterky zničil... tzn. samozřejmě, do hry vstupuje ekonomika.. .ač nerad, tak připouštím, že k drahým věcem je z ekonomických důvodů lepší přečíst si pořádně dokumentaci, aby ta hračka déle vydržela. ekonomika je ovšem v podstat taky humanitní věda :-))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: zásobování odlehlých oblastí je další logický krok po těch vyhlídkových letech. svět není zalidněn rovnoměrně, a třeba v Austrálii má vlastní vrtulník kdejaká farma. Jenže máš oblasti, kam když chceš doletět, tak v podstatě jediné, co to letadlo nebo vrtulník s sebou může vzít za náklad, je palivo na cestu zpátky.

    prostě solární letadla mají spoustu obchodních modelů... ty stratosférické dálkové lety budou až poslední krok, když už se dávnou budou využívat jinde.

    samozřejmě, tohle není z mé hlavy, ale je to uváděné jako plánované uplatnění takových těch hybridních, solárně pokrytých "nafukovacích parakřídel" - prostě něco mezi vzducholodí a letadlem (většina vzducholodí byl i historicky za letu mírně těžších, než vzduch a vytváří za letu mírný vztlak... vlastně je tak šlo nějak držet vodorovnou letovou hladinu... opačný případ, tzn. tlačit dolů, byl horší, protože nakonec by bylo nutné upustit část plynu, pro přistání)
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    DANYSEK: IIRC XChaos má ke stavbě letadel humanitní přístup, takže je to naopak konzistentní.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: solární experimenty NASA (Helios, apod.) ve stratosféře létaly až 4x rychleji, než nízko u Země. - mimochodem, tohle je dalsi zajimave tvrzeni, ktere si zalsouzi krapet rozbor. Kdyz jsi o heliosu mluvil naposledy, tak to bylo 3.5x. Samozrejme, ani jedno cislo neni spravne, ale stejne je zajimavy, jak pokazdy rikas neco jinyho. Cert vem fakta, xchaos rika co se mu zrovna hodi...

    A druha vec - prosim, co konkretne myslis tim "apod"? O jakych dalsich stratosferickych solarnich experimentech NASA mas cisla? Pamatuju se, ze tady padlo jen neco k Heliosu a jeste tak neuplne, ze z toho nikdo pricetnej zadny zavery vyvozovat nemuze. Ale mozna se pletu - ty mas info i o necem jinym? Sver se, prosim. Nebo ze by to "apod" byl zase jen dalsi tvuj argumentacni faulik?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jako technik by ses mel vyjadrovat presne... nemuzes ocekavat, ze ostatni si budou domyslet, jak to myslis :P
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: 1) protoze ale nemas informaci o pouzitem vykonu motoru, je to k nicemu. A samozrejme, v prubehu casu jsi postupne prohlasoval, ze to bude cokoliv od dvou do ctyrnasobku, takze to zas tak moc neznamena . Placat spoustu nahodnejch cisel a pak se tvarit jako machr, kdyz se jedno z nich trefi? Hahahaha 8)
    2) ne, obecne nelze. To jsi totiz zase jen neco spatne pochopil.
    3) ale ne ve vysce, cili irelevatni.
    atd. 8))

    A tak je to se vsim 8)

    Ale muzu to teda chapat tak, ze jsi konecne uznal, ze ty hezky rendery, kterejma ses jeste pred chvili ohanel, ve skutecnosti neznamenaj vubec nic?

    ze všeho, co si mě o létání za těch 6 let donutil na tudovat (za což tě proklínám!) - typickej pristup omezenyho idiota. Vztekat se, ze se musel neco naucit. Sokujici.

    A kdyz uz mi prosim vysvetlis, jak to je s tim "zasobovanim odlehlych oblasti solarnima letadlama"?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ehm, nemyslím neřízené :-) prostě bez lidské posádky.

    REDGUY:

    1) mám ale data, že solární experimenty NASA (Helios, apod.) ve stratosféře létaly až 4x rychleji, než nízko u Země.
    2) "mám data!, že cestovní rychlost u země lze snadno odvod z plošného zatížení křídla (jo, lze letět rychleji - s negativním úhlem náběhu a plýtváním výkonem. pokud to konstukce letadla umožňuje...).
    3) mám data o Sunseekeru Duo (jeho rychosti u země)
    atd.

    zkrátka letadlo s plošným zatížením křídla kolem 20 kg/m2 a cestovní rychlostí u Země kolem 50 km/h bude (muset!) v e stratosféře létat kolem 200 km/h (pokud tam teda dostoupe). toto vyplývá jak z údajů o NASA Helios (viz 1), tak z údajů ohlášených pro stratosférický větroň Perlan II.

    nemáme ani jeden data, jeslti se jim fakt podaří dostoupat do té výšky, kam plánují: tady se může skutečně ukázat, že se přepočítali. ze všeho, co si mě o létání za těch 6 let donutil na tudovat (za což tě proklínám!), je ale jasné, že pokud tam doletí, tak tam poletí cca 4x rychleji, než u Země.

    (nejvíc mě ubíjí, že se s tebou musím hádat o detaily, které od začátku byly naprosto nejzjevnější ze všeho... některé věci prostě _musí_ být tak, jak jsou)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: vetsina letadel je pilotovanych. Bezpilotni != nepilotovane.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A nepilotovane letadlo neni letadlo? 8))

    "nemám data".. o čem? - o rychlosti SolarStratosu, A radsi ani nebudeme mluvit o tom, ze i ty data, co o nem jsou , nejsi schopnej spravne precist a zreprodukovat. A popravde receno vzhledem k tomu, ze vetsina proktu, kterejma se ohanis, jsou jen rendery, tak poradny data nemas ani o nich. Ale rozumim, po tech letech musis bejt fakt zoufalej aby sis nasel aspon neco, co by aspon vzdalene vypadalo jako ze aspon v necem mas aspon trosicku vzdalene castecne s primhourenejma ocima pravdu 8))

    hele, já na tohle nám čas. - na nyxu je zcela trivialni vyhledavat v historii, myslim ze jsem ti to uz mnohokrat predvedl pri demonstraci tveho pristupu k pravde. To ze nejsi schopnej ukazat ty moje "kapitalni slapnuti mimo" ... proste si zase vymejslis, zase mlzis, zase lzes.

    Mimochodem, to jak zarputile ignorujes otazku na "zasobovani odlehlych mist solarnimi letadly" - to je fakt neuveritelne smesny 8))) Neni ti to ani trochu trapny? Neco mi rika, ze si brzo najdes zaminku k zabanovani, abych tenhle tvuj blabol prestal pripominat, co? 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: nechtěl jsem stavět stratosférické _pilotované_ letadlo... to je fakt jak u blbejch s tebou.

    Ovčáček být nemůžu, protože nemám svého Zemana. (k Zemanově rétorice máš blíž spíš ty, jak se dá snadno ověřit v cca každém druhém postu).

    "nemám data".. o čem? o tvých veledůležitě sebejistých postech, co nastartovaly před 6lety? hele, já na tohle nám čas. prosímtě, uraž mi ještě jednou pořádně, ať ti můžu dát na půl roku ban.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ...aspoň to bude rovnou dvoumístný stroj :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: rozumny kavovar vazi to same co clovek... to mas teda co delat :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tvoje definice "lži" je skutečně značně zafukovací a přizpůsobivá - wtf? Definice lzi je "rict neco, o cem vis ze neni pravda". V lednu jsi rikal, ze chces stavet stratosfericke letadlo. Male, bez pilota, ale porad letadlo. V dubnu rikas, ze jsi nikdy nerikal, ze chces stavet stratosfericke letadlo. Takze... chces tvrdit, ze ty tvoje velky plany na stratosferickou observator jsi za ctyri mesice zapomel?


    před těmi 6 (?) lety jsi prostě se svým ohodnocením budoucnosti solárního létání naprosto kapitálně šlápl mimo - Jo, jasne, Ovcacku. Ted se te zeptam (podruhe) at ukazes konkretni priklady toho, kde jsem udajne slapl mimo, ty (podruhe) budes tak ze dvou tretin lhat, ze tretiny ukazovat na neco, o cem ve skutecnosti nemas zadny data... to zname 8))

    Hele, a kdy mi konecne vysvetlis, jak je to s tim zasobovanim odlehlejch mist? Cituji, "proč netrollovat, když potřebuješ zamlžit, že je čím dál víc jasné, " ze to byla proste dalsi z rady pitomosti, ktery jsi tady placl, vid 8)))

    každý dílčí nápad kolem solárního létání [...] teď někdo zkouší - akorat ze ten hlavni "dilci napad", tvoje nosny tema a centralni blabol, komercni dopravu lidi stratosferickejme, primarne solarnima letadlama, pokud mozno dvestemetrovejma, nikdo nikde ani nezminuje. Proc asi 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ty jo, tvoje definice "lži" je skutečně značně zafukovací a přizpůsobivá. To aby člověk neustále upřesňoval, jestli to bude pilotované, nepilotované, jeho nebo cizí, co je to garážová firma, apod.

    proč netrollovat, když potřebuješ zamlžit, že je čím dál víc jasné, že před těmi 6 (?) lety jsi prostě se svým ohodnocením budoucnosti solárního létání naprosto kapitálně šlápl mimo. Vývoj se ubírá velmi zhruba mým směrem a objevuje se čím dál víc detailů, která jsem postupně zmiňoval:

    Eraole - tandemové/dvouplošné křídlo (větší plocha panelů při menším rozpětí)
    Sunstar - pomaleji se otáčející vrtule s větším průměrem pro let ve stratosféře, rozdělení hmotnosti na tři trupy
    SolarStratos - startosférické letadlo, vystoupá na solární pohon místo na baterie, trh vyhlídkových letů

    Prakticky každý dílčí nápad kolem solárního létání, který jsem tu rozebíral (snad kromě vzpěrového dvouplošníku a teleskopických nástavců křídel) teď někdo zkouší. Řešení? jasně... obviňovat protistranu ze "lží", protože to třeba na někoho, kdo do té debaty přišel třeba až poslední dobou, zapůsobí...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ty jo, tohle už vyzkoušel ten Felix Baumaxen. Já radši kafe, než energeťáky, sorry :-) (na palubě solárního letadla bude rozumný kávovar)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Oboje je letadlo. Jedno velky, jedno maly. Takze kdyz jsi rikal, zes stratosfericky letadlo stavet nechtel, proste jsi zase lhal a ted se to snazis okecat.

    A radsi nebudeme vubec mluvit o tom, ze tvoje predstava ze postavit "solarni stratosferickou infracervenou observator ktera bude schopna dodavat nejak uzitecny obrazky" je nejak zasadne snazsi, nez postavit letadlo, ktery do stratosfery vynese cloveka, je pravdepodobne dost mimo a ze si zase neuvedumejus jaky problemy bys musel resit - pravda, jiny nez u osobniho, ale porad dost zasadni.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: to chce vetsi balon.. a hlavne vyresit rozumny zpusob, jak tam prezijes... precijen, to ze jsi bliz slunci neimplikuje, ze tam je tepleji... :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: rozdíl je v měřítku. nemám v úmyslu stavět cokoliv pilotovaného stratosférického. V dosahu amatérských možností jsou ve stratosféře jednotky kg - jedno jestli balónem nebo solárním letadlem. Bezpilotní stratosféricky let by mohl být prostě vedlejším efektem vývoje, který bude směrovat k tomu solárnímu ultralightu - to je celé (v podstatě doufám, že by mohlo právě jít o to samé letadlo - buď bezpilotně vystoupá do stratosféry, s užitečným zatížením v řádu jednotek kg, nebo unese pilota o hmotnosti kolem 40 kg... samozřejmě není samozřejmostí přestavět ho na fly-by-wire řízení, ale pokud by se tak stavělo už od začátku - je to prostě jedna z možností, u toho nestandardního tandemového křídla - tak by to bylo vlastně za jednu cenu)

    je ale fakt, že s tou telekomunikační platformou jsem si rychle uvědomil, že je to jiná liga: solární panely by přes den musely dobobít baterie o takové kapacitě, žeé by nejen v noci udržely letadlo ve vzduchu, ale i pohněly vysílač. tohle je skutenčně mimo možnosti garážových firem (resp. mě jako "subgarážového amatéra" :-). letoun by tam vystoupal, po západu slunce by klesal a prováděl stratosférická astronomická pozorování. praktická použitelnost by byla otázka, protože expoziční doba by asi musela být poměrně krátká. uvedl jsem to prostě jako případ aplikace, která je daleko jednodušší, než ta telekomunikační platforma. Stratosférická telekomunikační platforma je opravdu velká výzva, když se člověk zamyslí poctivě.

    ale věřím, že kdybych předvedl, že je to možné, tak bych se už domluvil na spolupráci s amatérskými astronomy, co by dokázali vymyslet nějakou praktickou aplikaci. např. opakované fotky každou noc, kvůli hledání nových planetek, apod... možná amatérské hledání KBO postupy, které se fungovaly pouze u bližších planetek? amatérská pozorování v infračerveném pásmu? nevím.. nejsem v astronom... nevím o kolik přesně stratosféra zlepší schopnosti relativně malého dalekohledu... ale moje obecná zkušenost je, že když předvedu nějaké základní dovednosti, zajímavé pro nějaký obor, tak si tím otevřu dveře ke komunikaci s lidmi, co vědí víc.

    naše společnost kombinuje úzké zaměření jednotlivých oborů s hierarchickou organizací jednotlivých oborů - takže cokoliv mezioborového je vždy náročné a výzva je udělat to jinak, než že vznikne speciální dedikovaný projekt, co se do své hierarchie snaží natlačit různé specialisty z různých oborů. (v podstatě je potřeba se spíš ptát "kde jinde bych vůbec ještě mohl dokázat cokoliv zajímavého?")

    (příklad: solární kolo mi otevřelo komunikační kanál k lidem, které vědí více o cyklistice, a hlavně kteří prostě umí - ale kteří nemají vlastní zkušenosti se solárními technologiemi... stejně tak funkční solárně poháněné modelové letadlo by mělo přispět ke spolupráci s lidmi, co vědí více o létání.... a dále pak stratosférický amatérský let s možností řízeného měkkého přistání několika kg užitečného zatížení by určitě zaujal spoustu lidí, nejen astronomů...)

    ale současně tam asi bude spousta byrokratických překážek (hlavně při překonávání letové hladiny dopravních letadel). (ty by ale mohlo jít obejít tak, že se ten let podnikne mimo letové koridory, někde daleko v mezinárodních vodách ... atd., prostě nic není zcela nepřekonatelné... a poslední co bych chtěl, by bylo "sestřelit" tím dopravní letadlo nebo spadnout někomu na hlavu.. podle mě se ale pro stratosférické drony vytvoří nějaké konvence, které tohle budou řešit...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak více hodnot jsem vybral proto, abych ukázal, že to není ojedinělý případ nějakého stroje (třeba méně bezpečného) - ale že se ta nízká hodnota objevuje opakovaně a závisí asi i na konfiguraci (třeba jestli máš letadlo uspořádané jako all-economy, což stroje určené třeba pro charterové lety a nízkonákladovky někdy bývají)

    myslím, že "zásadní problém" je jen ten, že jakýkoliv argument, který se ti nehodí do krámu (tzn. zpochybňuje tvůj zásadní počáteční vzhled před těmi šesti lety, kdy ses naprosto bez jakékoliv další úvahy, než jen porovnání plochy křídel a výkonu motorů u konvenčních tryskáčů, rozhodl, že je to nemožné, nepraktické neekonomické a že to bude strašně jednoduchá věc, na které můžeš nabrat body a někoho jiného v debatě nemožnit - a teď, když máš nová fakta (která jsi tehdy absolutně neměl), tak bude pro tebe postupně větší a větší problém vzpomenout si, co si na začátku tvrdil a jak si argumentoval :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: a kolik osob ty meteorologické balóny obvykle vozej? :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam