• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: bateriové, ne solární. jako proč ne, když jim jde o rychlost. maximální dolet se podle mě dá očekávat při rychlosti (myšleno v husté atmosféře do cca 4000m) odpovídající cca dnešním větroňům, tzn. tak 130 km/h.

    aktuální rekord jsem nenašel, ale 2013:
    Longest flight by an electric aircraft
    http://www.greenspeedcup.de/news/longest-flight-by-an-electric-aircraft/
    - triangular route of some 405 km
    - remarkably high average speed of 170 km/h

    Výdrž na baterie byla tedy necelé 3 hodiny, spíše něco jako 2.5h. Moje předpověď je, že bateriová (nebo jen "mírně solární" - podíl solárního příkonu jen tak cca do pětiny spotřeby energie za letu, pro zvýšení komfortu typu klimatizace kabiny...) letadla budou mít právě větší dolet - ale solární budou mít větší výdrž ve vzduchu (tedy daleko déle, než 2.5h). z hlediska ekonomiky provozu si ale myslím, že časem ty solární panely vyjdou levněji, než vláčet s sebou baterie navíc (+ další baterie navíc, protože letadlo bude zatížené bateriema navíc, atd.)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Lilium - elektrické letadlo pro každodenní cestování | EkoBonus.cz
    http://www.ekobonus.cz/...doprava/elektromobilita/lilium-elektricke-letadlo-pro-kazdodenni-cestovani

    Obzvlast ta pasaz, ze to autor nejdriv testoval na 25kg prototypech :-). Taky ta rychlost 400km/h je inspirativni ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    zdá se, že Solar Stratos tým otestoval chování svých FV článků ve stratosféře pomocí balónu
    SolarStratos » Première mission stratosphérique à plus de 35’000 mètres pour SolarStratos
    http://www.solarstratos.com/...ere-mission-stratospherique-a-plus-de-35000-metres-pour-solarstratos/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    debata na slashdotu na stejné téma, jako tenhle klub:
    Solar Planes Aren't the Green Future Of Air Travel - Slashdot
    https://tech.slashdot.org/story/16/05/06/1756202/solar-planes-arent-the-green-future-of-air-travel
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SI2 je teď v Arizoně po poměrně krátkém 16h letu
    Solar Impulse lands safely in Arizona in the US - BBC News
    http://www.bbc.com/news/world-us-canada-36190073
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: na NYXu se přece všecho archivuje :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: fajn, za "prolhanýho zmrda" ti konečně můžu dát půl roku ban"
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Hele, a at to nezamluvime, prosium, vysvetli mi, jak jsi myslel to, ze solarni letadla konkuruji pistovym od nejake doby letu? Pokud mozno kdybys to mohl ilustrovat na nejakym konkretnim prikladu kde ta konkurence funguje 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já se tím (na rozdíl od tebe - takový magor nejsem) brodit nebudu - protoze bys to nenasel, protoze je to zase jen dalsi tvoje lez. Jsi ubohej, prolhanej zmrd, kterej je navic tak tupej, ze si neuvedomuje, jak ocividny ty jeho lzi jsou.


    je v podstatě projevem nějakého obdivu k mocenskému zneužívání psychiatrie - ne, xchaosi. Mocenske zneuziti je, kdybych te k brani prasku nutil a kdybych k tomu, jak jiz nazev napovida, mel moc. To ze ti _doporucuju_ prestat hulit a zacit brat prasky je ciste jen vyrazem toho, ze "Xchaos je nemocnej clovek kterej by se mel lecit" povazuju za jedno z moznych vysvetleni tech zmrdovin a idiocii, co tady predvadis 8)

    kterému vadí reagovat na agresivní rétoriku opět agresivní rétorikou - hele, XChaosi, jestli nevidis rozdil mezi moji "agresivni retorikou" typu "jsi idiot" a svoji typu "az te uvidim, tak ti nafackuju" nebo "zaplatim za to, kdyz nekdo ukradne redguovy soukromy udaje a doxxne ho"... no, opet, zmrd, no. Co na to rict 8)

    tvůj smysl pro humor spočívá v tom ukazovat na někoho, kdo je na tom hůř než ty a patří do skupiny, do které ty naštěstí nepatříš - hmmmm... mam to brat jako vzacny vyraz sebereflexe z tve strany?

    ty patříš do skupiny, která toho člověka mezi sebe nepatří - promin, ale tahle veta nedava smysl. Jako ostatne vetsina toho co rikas, ale tohle jeste vic 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Mea culpa. No tak uvidime v tom roce 2018, jestli tedka testujou, jestli se jim vejde skafandr ko kabiny, tak maj docela dost prace, coz? Tou dobou budes mit jeste kolik, dva roky do svyho terminu? Treba se od nich poucis 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: vždyť to tady už jednou bylo.. že by si zestárl a už si nepamatoval tak dobře, jako dřív? (resp. pamatuješ si přesně, či jsi ochoten prohledávat, co tu zaznělo před 5 lety - ale ne co tu zaznělo před 5 dny? Sám si proti tomu trolloval, pokud si dobře pamatuju...)

    SolarStratos » Calendar
    http://www.solarstratos.com/en/the-mission/calendar/
    Since 2018 Beginning of the commercial phase, with the goal of taking passengers to the edge of space.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jinak s tím zálohováním: já se tím (na rozdíl od tebe - takový magor nejsem) brodit nebudu. neříkám, že si to napsal ty - já se hádal s kdekým, ty jediný máš takovou výdrž, že to nevzdáváš (protože ses asi nějak rozhodl, že chceš právě takovéhohle online protivníka, či co - fakt tě nechápu a nedokážu pochopit, proč někomu stojí za to vší silou zpochybňovat něco, co je v nejlepším případě nepodstatné, i kdybych se třeba nakonec mýlil a vesmír v sobě někde obsahoval nějaký tvrdý limit, daný mezemi konstrukčních materiálů apod., že solární letadla budou vždy max. třeba čtyřmístná, ale nikdy ne 40ti místná)

    a jako jo.. to věčné nyxácké posílání někoho na psychiatrii nebo "brát prášky" (neříkám, že to tu děláš jen ty) je v podstatě projevem nějakého obdivu k mocenskému zneužívání psychiatrie.

    tobě, kterému vadí reagovat na agresivní rétoriku opět agresivní rétorikou: ale přijde ti normální lidem, se kterými nesouhlasíš, vypínat mozek "práškama"? to nějak měříš dvojím metrem. neřeknu, kdybych tě stalkoval v nějakém tvém klubu.. ale tebe opravdu nikdo nenutí tě to tady číst.

    nakonec je to debata o tom, jestli je správný můj smysl pro humor, nebo tvůj. můj smysl pro humor spočívá v tom, že se směju, když lidi, kteří si doteď o sobě mysleli, že jsou chytří, zjistí, že je něco dokáže překvapit. tvůj smysl pro humor spočívá v tom ukazovat na někoho, kdo je na tom hůř než ty a patří do skupiny, do které ty naštěstí nepatříš (resp. naopak: ty patříš do skupiny, která toho člověka mezi sebe nepatří). (nemůžeš se divit, že to, co je pro tebe hahaha, je pro mě zoufalá a ubíjející nuda...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Kde "chteji nabizet vylety do stratosfery"?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jak, "nikde ani slovo"? chtějí nabízet výlety do stratosféry, po zkušebích letech, při kterých překonají rekordy. co jiného už by mělo splnit definici "vyhlídkového letu", když ne tohle??
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No jasne. Dopravni letadla na solar nefungujou, ale nejakou divnou magii ty tvoje "vyhlidkovy letadla" fungovat budou. Ty vyhlidkovy letadla se spoutou problemu, ktery ignorujes. O tom, jak smesny je vyrkikovani ze SolarStratos je vyhlidkovy letadlo, kdyz o tom nikde neni ani slovo... no... HAHAHAHA.

    omílalo hodně mých odpůrců (" solární letadla jsou dnes buď pilotovaná, nebo stratosférická - ne obojí" - lzes. Jako obvykle. Kdy uz pochopis, ze nyx vsechno zalohuje?

    prostě tvému arogantnímu postoji k tomuhle tématu začíná téct do bot: - aha. Takze jeden z nejvetsich expertu na solarni letadla rekne, ze je potreba energii cerpat na zemi do baterek a ne za letu z clanku... a _me_ tece do bot? Hele, fakt, uz to nekur. Nebo nezapminej brat ty prasky. Nebo oboje. A nezapomen zatic hystercit o tom, jak "mocensky zneuzivam psychiatrii" 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak podle tohohle
    Solar Impulse Flight Makes Silicon Valley Stopover - InformationWeek
    http://www.informationweek.com/.../solar-impulse-flight-makes-silicon-valley-stopover/d/d-id/1325318
    opravdu mluvil o bateriových letadlech, i když většina médií to podala jinak (zkráceně, víceznačně). Doslovaty tady tvrděj The batteries would have to be charged with ground installations, not in flight, he conceded (i když i to může vlastně znamenat, že aspoň část energie půjde ze slunce, ne vše z baterií, jen se ty baterie za letu už nebudou dobíjet.. což je ale velmi blízko i těm mým malůvkám, kde se s dobíjením za letu taky nepočítalo)

    a pořád to nevylučuje solární vyhlídková letadla, kde nepůjde o ten dolet, ale o dostup/výdrž.

    prostě tvému arogantnímu postoji k tomuhle tématu začíná téct do bot: letos se dokončuje 2-místné vyhlídkové stratosférické letadlo, což je přesně věc, kterou tu na začátku debaty omílalo hodně mých odpůrců ("solární letadla jsou dnes buď pilotovaná, nebo stratosférická - ne obojí"). Takže se budeš muset zakopat na pozici "dobře, tak 2 místné, ale ne 40ti místné!". Jenže jak dlouho myslíš, že ti tohle stanovisko vydrží, než se objeví další fakta? za 5 - 10 let?

    ono se říká, "kdo se směje naposled" ...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nevím, je to odhad. - je to zase jen dalsi nahodny cislo, ktery sis vytahl z prdele abys "podlozil" svoje blaboly. Nevis o cem Pickard mluvil, nemas naprosto zadny podklady, presto placas konkretni hodnoty - a pak se vztekas, kdyz o tobe rikame, ze tvoje teorie jsou proste jen hromadky nahodnych hodnot.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    kdepak, vůbec nic se dnes nenavhuje metodou "pokus-omyl"...
    SolarStratos » Just the right dimension
    http://www.solarstratos.com/en/2016/04/newsletter-006-en/

    we were relieved to see that the test-spacesuit received from our Russian friends at Zvezda entered the cockpit as we did not know its exact dimensions (when pressurized) during the design of our plane.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Aha, ty jenom nevis co znamena slovo "hoax". Tak jo 8)

    V současnosti je takto zlehčováno např. vícenásobné použití prvních stupňů raket - "v soucasnosti"? Aha, ty jenom nedavas pozor co se deje v kosmonautice 8)

    Co se tvejch bodu o disruptovani cestovani tyce, ty jenom ilustrujou, jak zoufale jsi chycenej ve svoji socialni bublince a jak vubec netusis o obsahu a velikosti sveta, kterej do ni nepatri.

    A samozrejme blaboly o tom, ze (neexistujici) SolarStratos je "zazitkova turistika", ktery nemas v podstate nicim podlozeny, bezemisni doprava, ktera sice dava smysl, ale neimplikuje pouziti primarne solarnich letadel, a tak dale, a tak dale...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: nevím, je to odhad. nevíme ani jeden, jaké letadlo si Pickard představoval, když o tom mluvil. každopádně není trapný, že to novináři zkreslili: trapný je, že si dovoluju mít názor. názory nejsou cool, podle všeho.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: už to tady jednou bylo, ale kdo by si pamatoval, co jsem kdy linkoval. samozřejmě je to wiki:
    Sikorsky Russky Vityaz - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_Russky_Vityaz#Development
    On hearing about the construction of the Russky Vityaz in the early spring of 1913, the experts and the media around the world were predicting a complete failure. However, the first aerial test of the Russky Vityaz on 10 May 1913 was successful. At the time, many people in other parts of the world considered it to be a newspaper hoax, and did not believe it. Observers believed that an aircraft of such dimensions would never leave the ground.

    Kdykoliv se objeví "disrupting" (převratná) technologie, tak zavedené struktury mají tendenci její možnosti zlehčovat a relativizovat. Když se objevilo létání, tak se to bralo, že je to okrajová kuriozita, na hranici možnosti. Ale příkladů byly desítky...

    V současnosti je takto zlehčováno např. vícenásobné použití prvních stupňů raket - ok, zajímavá kuriozitka, ale ekonomický dopad bude minimální.

    Naopak ale taky existovaly zcela chybné obchodní modely: třeba použití telefonu pro živé přenosy hudby z koncertů - a to v jeho počátcích, kdy kvalita přenosu byla prachmizerná a možnosti zesílení - do vynálezu elektronky - prakticky nulové. samozřejmě, že moje představa o solárních vyhlídkových a turisticky-dopravních letadlech může být z kategorie telefonních přenosů koncertů... ale nemusí.

    Dnes sice živé přenosy máme, ale nikoliv přes telefon :-) a zdaleka ne každá živá akce (v různých oborech) je k dispozici i ve formě přenosu. Ale zato pořád není pořád moc populární celá desetiletí předpovídaný videotelefon, i když v éře Internetu se zdá být dopilovaný k dokonalosti. Prostě předpovídání budoucnosti není přímočaré.... a je spousta příkladů typé extrapolace něčeho, co bylo ve své době pokládané za zásadní a po čase se na to úplně zapomnělo.

    Typicky se nejprve nějaká do té doby náročná činnost zautomatizuje: třeba se celý proces tiskové přípravy překlopí do podoby DTP. Celý obor se zautomatizuje... ale mít v ruce něco "profesionálně" vysázeného a vytištěného ztratí díky všeoobecné dostupnosti prestiž. Prestižní začne být nikoliv to, že má člověk něco na papíře, jako v éře před DPT - ale to, že si může dovolit zaplatit grafické studio, které podá vizuálně kvalitní výsledek. Po čase ale grafická studium nahradí staré tištěné médium např. za webové stránky. Zpočátku je prestižní mít něco online, ale posléze se ukáže, že to dokáže každý a soutěž o přilákání pozornosti se přesune jinam.

    Trh s cestováním je odlišný. V první řadě jsou tu opravdové elity, které chtějí především letět kdykoliv kamkoliv - ať už za prací nebo za zábavou. K tomu slouží jednak soukromé tryskáče, jednak first class u velkých letadel. Oba dva trhy si lehce konkurují, např. protože soukromé tryskáče se taky charterují.

    Pokud je někdo střední třída, cestuje buď za prací, nebo na dovolenou. Cestování za prací bude potřeba vždycky, protože viz výše - videokonference zdaleka přítomnost na pracovišti nenahradí, šéf chce prostě vidět, že ho někdo poslouchá na nějakém konkrétním místě a podřizuje se jeho snaze organizovat druhým práci (a tenhle obchodní model v evoluci zatím přežívá). No a k těm ostatním, kdo cestují: Dovolené historicky bývalo omezené množství, navíc letadlo aby se vyplatilo musí nalétat co nejvíc člověkilometrů za dobu své životnosti a na palubě má přitom vláčet cestující a jejich kufry - a ne postele, peřiny a jídlo na několik dní. Ve vzduchu je drahá jak váha, tak i strávený čas.

    Jako futurolog se můžu chytit několika bodů:

    1) dnes se cestuje i jinak, než jen na relativně krátkou organizovanou dovolenou. novinkou je couchsurfing, ale už od 80.let se rozvíjí nezávislé cestování, kdy lidi třeba v jedné práci skončí a další si najdou až za půl roku. daleko větší roli než čas pak hrají peníze...

    2) internet změnil pojetí práce a volného času: home is where wifi connects automatically

    3) existuje trh s "cestováním pro cestování". prodávají se např. letenky kolem světa, apod.

    4) existuje i trh s vyhlídkovými a zážitkovými lety. letenky Concorde se prodávaly dráž, než první třída v běžných dopravních letadlech. užitek ze zkrácení letu na polovinu přitom mohl jen málokomu stát za ty peníze, a komfort to taky velký nebyl - byly to pokud vím hlučné a stísněné prostory (a v ruské verzi to bylo ještě horší, samozřejmě).

    5) existuje rostoucí množství lidí, kteří chtějí cestovat ekologicky. (sám jsem se nachomýtl skrz svoje solární kola ke konferenci o městské cyklistické logistice, kam se spousta účastníků dopravila - letecky, tryskáčem. během jediného výletu tak samozřejmě spálili na osobu víc paliva, než kolik teoreticky mohli ušetřit tím, co organizují či provozují...)

    Jednoduchý klíč jak tohle poskládat dohormady neexistuje. Nejdřív to bude SolarStratos - drahá zážitková turistika. Dalším krokem bude prestižní bezemisní doprava, charterovaná pro lidi, pro které je důležité dokázat, že takové bezemisní cestování je vůbec možné: pokud někdo na konferenci o globálním oteplování poletí solárním letadlem 3 dny místo jednoho, bude to především o tom, že ta "cesta bude cíl", že to bude chtít předvést (tak jako SI2)

    No ale někde ve vzdálenější budoucnosti se možná objeví i levné letenky v solární letadlech pro backpackery. Protože poletí přímo z nějaké letiště v horní dolní (kam půjde dojet třeba na kole? příměstským vlakem?) na Koh-Pi-Pi s mezipřistáním třeba v Goa. Bude to směs zážitkové turistiky, životního stylu a názoru, apod.

    Technicky jsem přesvědčený, že je to možné... ale jestli to opravdu přijde do módy (aspoň mezi alternativními cestovateli, kteří chtějí utrácet přímo v destinacích a ne v nenáviděných přestupních uzlech), nebo jestli se svět nerozdělí novými stovkami železných opon kvůli paranoie z terorismu a uprchlíků.. to samozřejmě už předpovědět nedokáže nikdo.

    Co nechápu, proč to někdo musí hejtovat a plivat po té myšlence... tak si kupte ten výlet do stratosféry ruskou stíhačkou, když je to pro vás atraktivnější! já vás nijak neomezujou, ani se neúčastním sáhodlouhých debat, jak je tahle komercionalizace vojenských přebytků vlastně v jakékoliv podobě strašně trapná...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam